Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hurtiglading maks 1 gang per dag?

Startet av Kjell Salvigsen, onsdag 10. september 2014, klokken 13:27

« forrige - neste »

AmocoCadiz

Dette temaet spekuleres det ekstremt mye om.
For det første er det snakk om forskjellige/produsent variasjoner i batterikjemi mellom modeller og gen 1 eller gen2 batterier fra samme modellserie.
Erfaringer fra en type eller årsmodell er derfor ikke nødvendligvis overførbar til en annen.

En del faktorer som oppvarming av batteri er reelle, andre faktorer blir synsing.

En ting er sikkert, nemlig ingen vet helt sikkert  ( sic ),
dels fordi klima hvor elbiler kjøres er forskjellig, deks fordi ingen av nåværende elbiler faktisk har hatt nåværende batterier i 8-10 reelle år, og dermed kan statistisk sikkerstille faktorer som slitasje og eldelse. ( det gjøres akselererte eldelse tester men disse er nettop det, akselererte og ikke det samme som reel tidsforløp)

Vil si at det nærmeste sikre om hurtiglading og batteritilstand er å håpe og stole på at ingenjørene som designet, programmerte batteristyringsenheten har gjort en best mulig jobb, og at batterivarmesystem og batterikjølesystemen funker ( og finnes på aktuel bilmodell), slik at feil bruk og missbruk reguleres kontinuerlig for å beskytte og holde batteriene i live.

Et annet aspekt er jo nettopp garantiene på elbilbatterier, de er jo aldri 100% eller nærmest, men produsentene garanterer kun ca 70% etter x antall år. Altså ligger det innbakt en forringelsefaktor uansett bruk av hurtiglader eler ikke.

gamer73

Det er 5 års garanti....

DVS du kan kjøre på alt du vil.....

Om 5 år tror jeg ikke vi bryr oss noe særlig om batteriet nærmer seg 70% kapasitetgrensen som garantien dekker. Holder batteriet i 5 år så holder det også i 10:)

Å leve som småparanoid i 5 år er mer slitsomt enn det å akseptere at batteriet sakte men sikkert blir dårligere og dårligere og lade til fult så ofte man gidder.

Hadde det IKKE vært 5 års garanti ville JEG også vært paranoid og behandlet batteriet som et nyfødt barn. THANY GOD at det er garanti:)

eivhelle

Sitat fra: gamer73 på søndag 19. juli 2015, klokken 17:22
Det er 5 års garanti....

DVS du kan kjøre på alt du vil.....

Om 5 år tror jeg ikke vi bryr oss noe særlig om batteriet nærmer seg 70% kapasitetgrensen som garantien dekker. Holder batteriet i 5 år så holder det også i 10:)

Å leve som småparanoid i 5 år er mer slitsomt enn det å akseptere at batteriet sakte men sikkert blir dårligere og dårligere og lade til fult så ofte man gidder.

Hadde det IKKE vært 5 års garanti ville JEG også vært paranoid og behandlet batteriet som et nyfødt barn. THANY GOD at det er garanti:)

Batteriet har faktisk 8 års garanti eller kjørelengde på 160000km. Så med mindre du kjører mer enn 20000 i året vil garantien holde lenge.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

gamer73

Sitat fra: eivhelle på søndag 19. juli 2015, klokken 17:56
Sitat fra: gamer73 på søndag 19. juli 2015, klokken 17:22
Det er 5 års garanti....

DVS du kan kjøre på alt du vil.....

Om 5 år tror jeg ikke vi bryr oss noe særlig om batteriet nærmer seg 70% kapasitetgrensen som garantien dekker. Holder batteriet i 5 år så holder det også i 10:)

Å leve som småparanoid i 5 år er mer slitsomt enn det å akseptere at batteriet sakte men sikkert blir dårligere og dårligere og lade til fult så ofte man gidder.

Hadde det IKKE vært 5 års garanti ville JEG også vært paranoid og behandlet batteriet som et nyfødt barn. THANY GOD at det er garanti:)

Batteriet har faktisk 8 års garanti eller kjørelengde på 160000km. Så med mindre du kjører mer enn 20000 i året vil garantien holde lenge.

ahh oki min feil..enda mer grunn til å ikke bry seg da;)

EAKF

#19
Jeg har sanssynligvis norges desidert lengst kjørte e-Golf, og jeg bruker den ofte på litt lengre turer. Pendler mellom Sandefjord og Lier, men drar ofte på litt lengre turer til Oslo og Telemark. Annenhver uke hurtiglader jeg litt, og 5-10 min på vei til jobb de verste vinterdagene.  Jeg forsøker å lade litt, opp mot 80% hvert sted, før jeg kjører videre. Hovedmotivasjonen for å lade litt hvert sted har vært å ikke satse alt på at en bestemt hurtiglader virker. Heldigvis begynner de stort sett å bli mer stabile alle sammen, og software-bugs blir oppdaget og fikset.

Hovedpoenget er at batteritapet når jeg runder 50 000 km ligger på ca 4%, omtrent halvparten av hva Møller garanterer. (10% pr/53 000 km skulle tilsvare 30% per 160 000 km som Møller offisielt oppgir). Altså: mitt batteritap ser ut til å være ca 40-45% av det Møller garanterer.) Batteriet bør helst ikke være utladet, spesielt i kulde, og helst ikke fulladet, over 80%. Den bør helst også stå i skyggen når det er sol da batteriet helst ikke bør være høyere enn et par og tyve grader. Når det gjelder hurtiglading bør dette selvfølgelig skje uten at batteriet blir for varmt. Sånn sett vil tro klattlading er mest skånsomt. 10-15 min mellom 20% og 75-80%, i det området batteriet er mest "mottakelig" for hurtiglading/det området den lades raskest.

Etter min mening har du ingen ting å frykte så lenge du holder deg til grunnprinsippene om å skåne batteriet.
e-Golf siden august 2014. Kjørt 70 000 km

e-curious

Hva er utgjør største forringelsen på batteriet, alder eller bruk?
Dersom man kun legger alder til grunn havner man på ca Møller sin garanti.

iGolf

Sitat fra: Hyperstress på fredag 07. november 2014, klokken 22:41
Selgerne er ofte fullstendig clueless når det kommer til elbiler.

Helt riktig, de kjører ikke elbil selv engang, og de selger gjerne andre typer biler i tillegg.

Lefsegokk

Hva er dette for noen svada-svar? Er det ingen som vet noen ting? Gjetting hjelper jo ingen. Det er en grunn til at Tesla tillater uendelig antall hurtigladinger per dag. De tror på produktet sitt, og gir deg nytt hvis de tok feil. Er det noen som VET noe mer om dette rundt e-golfen?

emil

Sitat fra: Donya på mandag 20. juli 2015, klokken 10:12
Sitat fra: Hyperstress på fredag 07. november 2014, klokken 22:41
Selgerne er ofte fullstendig clueless når det kommer til elbiler.

Helt riktig, de kjører ikke elbil selv engang, og de selger gjerne andre typer biler i tillegg.

Noe av det jeg reagerte på da jeg tok en runde hos de fleste elbilforhandlere i fjor sommer var delvis mangel på kunnskap om egen bil, men ikke minst total mangel på noe som helst kunnskap om konkurrentens elbiler annet enn antall hjul og eventuellt antall dører.

Jeg møtte opp i sliten fossilbil uten å nevne at jeg hadde en Leaf stående hjemme jeg hadde kjørt 20.000+ km med allerede.

emil

Sitat fra: Lefsegokk på mandag 20. juli 2015, klokken 10:42
Hva er dette for noen svada-svar? Er det ingen som vet noen ting? Gjetting hjelper jo ingen. Det er en grunn til at Tesla tillater uendelig antall hurtigladinger per dag. De tror på produktet sitt, og gir deg nytt hvis de tok feil. Er det noen som VET noe mer om dette rundt e-golfen?

Så lenge det ikke står i kontrakt eller instruksjonsbok til bilen at den kun skal hurtiglades én gang om dagen bør du kunne hurtiglade (og saktelade) akkurat så mye du trenger for å komme fram dit du skal. Uansett om det er 10 mil, 30 mil eller 100 mil å kjøre.

Basert på hva folk melder om batteripakken på Leaf virker det som om variasjoner og tilfeldigheter under produksjon har mer å si for kapasitetstap enn bruken frem til nå.

eivhelle

#25
Sitat fra: Lefsegokk på mandag 20. juli 2015, klokken 10:42
Hva er dette for noen svada-svar? Er det ingen som vet noen ting? Gjetting hjelper jo ingen. Det er en grunn til at Tesla tillater uendelig antall hurtigladinger per dag. De tror på produktet sitt, og gir deg nytt hvis de tok feil. Er det noen som VET noe mer om dette rundt e-golfen?
Det står følgende i instruksjonsboken, s.179 :

"Hvis bilen lades hyppig med høy ladeeffekt, og da særlig med likestrøm (DC), kan høyspenningsbatteriets ladekapasitet bli permanent redusert. Batteriet bør i størst mulig grad lades opp ved lav ladeeffekt- fortrinnsvis ved en ladestasjon hjemme eller med den medfølgende nettladekabelen."

Dermed blir det en tolking av hva man egentlig mener med "hyppig".

Siden det er bilen som bestemmer ladehastigheten, vil jeg tro at den tar hensyn til temperaturen i batteriet for å unngå oppvarming som er skadelig. Så derfor vil jeg tro at formuleringen først og fremst påpeker at lading med høy effekt sliter på batteriet og at man derfor får lengst levetid ved å saktelade mesteparten av tiden.

Forøvrig står det også i manualen at maks ladehastighet er 40KW på DC. Så det forklarer at jeg aldri har fått mer enn 39.7KW ut av hurtigladerne jeg har testet hittil.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

Lefsegokk

Det var bedre, smart tenkt. Dersom det ikke står i manual eller kontrakt, har det ikke noe å si hva selgeren sier muntlig under overlevering. Selgerene har jo ikke rykte på seg for å vite hva de selger..

splendid

Jeg sendte en e-post til selgeren etter å ha leste denne tråden. Svaret:

Batteriet vil ikke ta til seg mer strøm enn det som er bra. Det er alltid en sikkerhetsmargin.

Når den viser at den er fulladet, så er den egentlig nær 80%. Dette styrer bilen selv.

Ellers legger vi ingen føringer vedrørende lading.
_______________

Fint om flere som kan sende e-post til sine selgere med velformulerte spørsmål og dele svar her. Hadde vært interessant å lese flere svar...
e-Golf(2016) levert uke 28,2015

elektro

Sitat fra: EAKF på mandag 20. juli 2015, klokken 08:53
Hovedpoenget er at batteritapet når jeg runder 50 000 km ligger på ca 4%, omtrent halvparten av hva Møller garanterer.

Hvordan måler du batteritapet? Er det en fare for at dette kan akselerere nå som du har brukt opp "bufferen" VW har lagt inn?

Sitat fra: EAKF på mandag 20. juli 2015, klokken 08:53

Etter min mening har du ingen ting å frykte så lenge du holder deg til grunnprinsippene om å skåne batteriet.


Enig i konklusjonen din. Jeg kjører ikke på lang nær så mye som deg, men har til gjengjeld ikke lademulighet hjemme, så jeg baserer meg på en blanding av saktelading på jobb, på offentlige ladeplasser og lokale hurtigladere ved behov. Prøver å være så snill som mulig med batteriet, uten at det blir hysteri ut at det. Ønsker ikke at det skal være stress å kjøre elbil. :)
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Kjetil1986

Lurte på dette med hurtiglading og garanti jeg også. Ringte derfor min forhandler i dag (Jessheim) Det med å bare hurtiglade en gang i døgnet er bare tull. Hurtiglad så mye du vil var beskjeden derifra!  :D
Model 3 long range 2021

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA