Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Leafspy egentlig til å stole på?

Startet av Mippen, lørdag 06. september 2014, klokken 18:39

« forrige - neste »

Mippen

Jeg er ganske ny med leaf spy og har testet det ut i noen dager. Det første jeg la merke til er at noen ganger viser leafspy mindre strøm enn det bilen viser. Andre gange viser den at det er mer strøm igjen. Det varierer faktisk 2-3 prosent over og under. Det andre er at ahr og soh varierer. Ser faktisk ut til å øke.

Fremtiden er elektrisk.

BE

Leafspy henter data rett fra BMS i bilen. Både Ahr og SOH er levert direkte fra bilen.

Disse verdiene varierer tydeligvis basert på mange kriterier.
---------
21 CN-SR+
21 ID3 1st Max
---------

Mippen

Det er rart at den noen ganger viser mer og andre ganger viser mindre enn bilen gjør på dashbordet. Siste turen min i kveld viste bilen 2 prosent mindre strøm brukt enn bilen gjorde. Tidligere i dag viste den 3 prosent mer enn det bilen gjorde. Det er ganske stor slingring.... Tenkte å bruke leaf spy på langtur for å se hvor mye strøm som egentlig er igjen hvis jeg kommer til very low, men hvis den viser så stor forskjell så kan jeg vel ikke stole helt på den? Kjipt hvis den viser 3 prosent mer enn det som er igjen hvis det bare er et par prosent igjen egentlig.
Fremtiden er elektrisk.

Kjell Leaf

Sitat fra: Mippen på lørdag 06. september 2014, klokken 23:38
Det er rart at den noen ganger viser mer og andre ganger viser mindre enn bilen gjør på dashbordet. Siste turen min i kveld viste bilen 2 prosent mindre strøm brukt enn bilen gjorde. Tidligere i dag viste den 3 prosent mer enn det bilen gjorde. Det er ganske stor slingring.... Tenkte å bruke leaf spy på langtur for å se hvor mye strøm som egentlig er igjen hvis jeg kommer til very low, men hvis den viser så stor forskjell så kan jeg vel ikke stole helt på den? Kjipt hvis den viser 3 prosent mer enn det som er igjen hvis det bare er et par prosent igjen egentlig.
Jeg klarer meg nok med det som bilen viser, med ny bil som viser % ser jeg ingen behov for leaf spy som ingen kan tolke riktig, rett og slatt fordi ingen vet om den egentlig er riktig. Jeg ser null poeng i å bruke den når du likevel kan se % i displayet ditt. Etter mitt syn er det bare et leketøy i nyere modeller men nyttig i eldre modeller.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA