Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

zoe test kjørt. godt fornøyd men...........

Startet av titikata, torsdag 04. september 2014, klokken 21:20

« forrige - neste »

Baard

Sitat fra: edakcots på fredag 05. september 2014, klokken 20:42
Kia ser kul ut ja, bare synd med så puslete bagasjerom og at de lader med chademo. 6,6 imponerer ingen etter at ZOE lader dobbelt så fort med 11kw hjemme:)

Du har nok rett i det... Vi har hatt bilen i 3 uker, og det lengste vi har klart å kjøre batteriet ned var 43% tok under 2 timer å få den opp på 100% igjen hjemme i garasjen... og jeg får e-post når den er klar  :D
Renault Zoe, 2014

Herlingo

#16
Da har jeg også endelig prøvekjørt Zoe. Til daglig kjører jeg BMW X3 som er stivt satt opp med presis styring (til SUV å være). Zoe'en klarte seg bra, veldig bra. Styringen var presis, bilen lå godt på veien, og jeg merket ikke farten (lå i 110 på motorveien). Jeg likte kjøreegenskapene bedre enn hos Leaf, og den matcher faktisk e-Golf. Jeg synes også Zoe ser bedre ut enn begge, men Golfs interiør og kvalitetfølelse er i en klasse for seg. Leaf interiør synes jeg virker litt jalla (sorry), og eksteriøret er en sak for seg. Zoe's interiør virker billig, det trekker dessverre ned.
At samboeren liker bilen, er jo et stort pluss.

Pent brukt Leaf er kanskje det mest fornuftige kjøpet, men Zoe er furnuftig priset som ny og har faktisk litt x-faktor også. Når det gjelder lading er det slik at jeg bor i borettslag og kan bare glemme å få fastmontert hjemmelader (men har tilgang på 16 amp stikk). Selv om ladeproblematikken med stikkontaktlading i IT-nettet er løst, virker løsningen litt hjemmesnekra. Det jobbes visstnok med en løsning med folk i Stavanger (Elbilhjelpen?) hvor man får en mindre kladd. Det hadde vært interessant å vite hvor langt man er kommet med den. "Bøtta" var satt til 5000,- i tilbudet og jeg klarer meg uten den i påvente av kladd (en stund i hvert fall). Vet du noe mer Elbilhjelpen? Jeg skulle gjerne ha ryddet dette av veien før eventuelt underskriften settes på kontrakten.
Berlingo electrique 2000 til 07/2014
Renault Zoe Intense hvit fra 09 2014
20 000 km elektrisk i året

breitling

Sitat fra: Baard på fredag 05. september 2014, klokken 14:33
...Litt lenger tid må man kanskje regne da ladingen tar litt lenger tid mot slutten, men jeg skal nå teste når jeg får den...

/Baard

Zoe har en ganske brått og jevn ladekurve. Kun siste 3-5% går langsommere.
Oslo
2012 Peugeot iON - solgt
2016 MB B-250e Edition - solgt
2021 VW id.3 1.st Pro Performance "Eldina3"

Flips

Sitat fra: breitling på søndag 07. september 2014, klokken 11:00
Sitat fra: Baard på fredag 05. september 2014, klokken 14:33
...Litt lenger tid må man kanskje regne da ladingen tar litt lenger tid mot slutten, men jeg skal nå teste når jeg får den...

/Baard

Zoe har en ganske brått og jevn ladekurve. Kun siste 3-5% går langsommere.
Jeg har også lest det på noen engelske forum, at også hurtiglading er hurtig helt til ca. 95% :)

Kåre

Interessant å lese om både lyder og lading. Har testet eGolf, eUp, Leaf, Kia Seoul electric og nå Zoe. Har ikke lagt merke til elektromotorlyden på andre enn Zoe. En annen irriterende ting var den høyfrekvente lyden under lading (testet hurtiglader hos forhandler). Ikke så farlig hvis man ikke er i nærheten av bilen, men..

Andre ting som jeg har å utsette er manglende DAB-radio. Den har ikke "B" på giret, som gjør at de andre bremser kraftigere "på motoren" når man slipper eller slakker av på "gassen". Jeg fikk heller ikke cruisecontrolen til å virke på testbilen. På ladeteknologi har jeg derimot tro på at Zoe har den beste løsningen av de jeg har testet. Tyskerne kan bare glemmes med 16 hurtigladepunkter i hele landet, selv om eGolf er den desidert beste bilen å kjøre.
Tror jeg heller i retning av Kia, på tross av lang leveringstid. Fikk høre at de har mye lavere produksjonstakt enn Zoe og at det da tar lengre tid å levere. Takket være Leeaf finnes det en del ladepunkt for ChaDemo.

Har jeg rett eller har jeg vrangt?
Kia Soul EV. Blå-Hvit. Levering januar ble medio april.

edakcots

Er man i modus for å kjøpe elbil nå, bør man vente noen dager til. Da kommer en nyhet som gjør det enkelt å velge, tro meg:)
Kjøper du noe annet en ZOE vil du angre dypt.
Jeg har aldri vært noen Renault fan, men denne gangen må jeg bare innse at de har gjort noe smart, allerede før september er omme er nyheten der:)
Top 10 world statistics Carwings i km og trær:)
Leaf 2014 Tekna DMG
Tesla Model S 85 sort med "alt"
Renault ZOE grå intens
Tesla Model S 85 D 4x4 i bestilling
Importerer og driver kun med elbil, begynte i 2007

emil

#21
Sitat fra: edakcots på torsdag 18. september 2014, klokken 23:30
Er man i modus for å kjøpe elbil nå, bør man vente noen dager til. Da kommer en nyhet som gjør det enkelt å velge, tro meg:)
Kjøper du noe annet en ZOE vil du angre dypt.
Jeg har aldri vært noen Renault fan, men denne gangen må jeg bare innse at de har gjort noe smart, allerede før september er omme er nyheten der:)
Det sa du for halvannen uke siden også, hadde vært greit å vite hvorfor du vet så mye om hva som skjer i kulissene til Renault...

Edit:
Ser man på dine tidligere poster er det vel dette det er snakk om:

Sitat fra: edakcots på onsdag 13. august 2014, klokken 01:14
I tillegg kan Renault skilte med full lademulighet overalt etter å ha introdusert den nye ladekladden, samt får et landsdekkende gratis nettverk av 22KW.

...

Nå er det kun rykter om ladekladd og ladenettverk og ikke offisielt, men det er fra svært pålitelige kilder, så jeg tror elbil-morge straks får en ny vinner:)

emil

Sitat fra: Kåre på torsdag 18. september 2014, klokken 22:44
Tror jeg heller i retning av Kia, på tross av lang leveringstid. Fikk høre at de har mye lavere produksjonstakt enn Zoe og at det da tar lengre tid å levere. Takket være Leeaf finnes det en del ladepunkt for ChaDemo.

Har jeg rett eller har jeg vrangt?

Ta en ringerunde til forskjellige forhandlere, kan være at noen har biler i bestilling med mye kortere leveringstid. For meg var Zoe en stor nedtur mens Soul var en stor opptur sammenlignet med forventningene og pr i dag ser jeg på Soul som den største konkurrenten til Leaf hvis vi ser bort i fra saueflokken som kjøper eGolf fordi det er en Golf.

Baard

Sitat fra: Kåre på torsdag 18. september 2014, klokken 22:44
En annen irriterende ting var den høyfrekvente lyden under lading (testet hurtiglader hos forhandler). Ikke så farlig hvis man ikke er i nærheten av bilen, men..

Den har ikke "B" på giret, som gjør at de andre bremser kraftigere "på motoren" når man slipper eller slakker av på "gassen". Jeg fikk heller ikke cruisecontrolen til å virke på testbilen..

Vi hører lite til den lyden når det lades. Bilen står i garasje bare 3-4 meter fra soveromsvinduet. Men uansett så er nesten alltid bilen ferdig med å lade når vi legger oss. Det tar jo bare 2 timer....

Det med B på giret og ulike nivåer av regenerering var litt annerledes i e-Golf og sikkert i Kia Soul EV. Det jeg har oppdaget er at det ser ut til at man kan regulere nivået av regenerering med gasspedalen på Zoe. Når man ligger i nedoverbakker og slipper gassen helt, så regenererer den ganske kraftig. om man forsiktig regulerer helt ytterst i pedalspekteret så regenerer bilen mer/mindre og man kan tilpasse motorbremsingen. Jeg har ikke hatt tid til å kikke om det står noe sånt i håndboken, men det er i hvert fall min erfaring.....
Renault Zoe, 2014

emil

Sitat fra: Baard på fredag 19. september 2014, klokken 08:35
Det jeg har oppdaget er at det ser ut til at man kan regulere nivået av regenerering med gasspedalen på Zoe. Når man ligger i nedoverbakker og slipper gassen helt, så regenererer den ganske kraftig. om man forsiktig regulerer helt ytterst i pedalspekteret så regenerer bilen mer/mindre og man kan tilpasse motorbremsingen.

Den muligheten har de fleste bilene. Det jeg likte med eGolf var at den i D triller mer eller mindre fritt når man slipper fartspedalen og så kan man justere regenereringen med flere nivåer uten å måtte røre pedalen på samme måte som man girer ned og bremser med motor på fossilbil.

Gogs

#25
edakcots: Vil man nyte godt av denne fordelen hvis man kjøper Zoe i dag? Eller er det snakk om noen oppdateringer på nyproduserte biler? Heldigvis har vi jo angreretten hvis det skulle bli noen store oppdateringer på bilen...
Sølv VW ID.4 2022 -
Hvit Ampera-e 2019 - 2022
Sort/mørkegrå BMW i3 2017 - 2019
Hvit Renault Zoe Intens 2015 - 2017
Hvit Renault Zoe Life 2014 - 2015 RIP
Hvit Peugeot iOn 2011 - 2014
Orange Kewet Buddy 2005 - 2005

ElSoul

Du har helt rett Kåre. I mitt hode er valget enkelt. Og nei, jeg er hverken eier eller forhandler av Kia Soul. Men kommer til å bestille en. Jeg har prøvd alle de aktuelle biler  segmentet, men veldig kort mellomrom. Zoe støyer desidert mest.

Er helt enig Emil, Zoe skuffet ift sine konkurrenter. Er en grunn til at salget her i Norge har gått svært trått.

Men dersom litt større bagasjerom, hurtiglading og lavest mulig pris er det viktigste - på bekostning av mer utstyr, høyere komfort, mindre støy og bedre/raskere kjøreegenskaper (+ mer fleksibel lading) - da går man for Zoe.

Baard

Sitat fra: ElSoul på fredag 19. september 2014, klokken 10:00
Jeg har prøvd alle de aktuelle biler  segmentet, men veldig kort mellomrom. Zoe støyer desidert mest.

Men dersom litt større bagasjerom, hurtiglading og lavest mulig pris er det viktigste - på bekostning av mer utstyr, høyere komfort, mindre støy og bedre/raskere kjøreegenskaper (+ mer fleksibel lading) - da går man for Zoe.

Støyforskjellene må være marginale, jeg prøvekjørte Leaf, Zoe, e-golf og en trilling samme dag, og kjørte samme rute. Jeg kan ikke si at jeg merket mye til støyforskjeller, men det er selvfølgelig noe opp mot Golfen som koster 70-80K mer. Det skulle bare mangle. Lyd fra elmotoren synes jeg all bilene har. På Zoe er den kanskje litt mer markant ved enkelte hastigheter.

Når det gjelder utstyr, komfort etc, så er vi alle forskjellige. Jeg synes for eksempel at Zoe og Leaf er bedre å sitte i enn Golf. i Golfen sitter man jo langt nede, mens i Zoe sitter man mer oppe og får bedre oversikt. Det er en egenskap jeg liker, men kanskje ikke alle andre...Utsyrsnivået på Zoe intens er ganske bra, den har noe Soil EV ikke har, og Soul EV har noe Zoe ikke har etc...Skinnseter ville jeg uansett ikke ha. Blir for kaldt på vinteren. Når det gjelder fleksibel lading, så tror jeg det bare er et tidsspørsmål før Zoe har den mest fleksible ladingen, laderen i bilen takler alt fra 2000watt til 43Kw. Det er bare begrensningene i Norges dårlige strømnett som gjør den lite samarbeidsvillig akkurat nå. Men her tror jeg det kommer endringer. Vi ser jo allerede i ladekartet at det kommer masse type 2 kontakter, både hurtig og semihurtig.

Poenget er at alle er ikke like og liker ikke de samme egenskapene ved en bil...Kia soul EV synes jeg for øvrig er en kjempefin bil, om enn med et litt spesielt utvendig og innvendig design. For oss ble valget litt hipp-som-happ....
Renault Zoe, 2014

ElSoul

Det har du rett i Baard! Og Zoe er pen å se på. Syns de har truffet bra med designet, noe franskmennene ofte er flinke på.

Skinnseter blir kaldt uten varme i sete vinterstid :)

emil

Sitat fra: ElSoul på fredag 19. september 2014, klokken 11:11
Skinnseter blir kaldt uten varme i sete vinterstid :)

Men heldigvis har alle bortset fra Zoe varme i setene. Og etter en vinter med Leaf kan jeg bare si at med varme i sete + ratt kan kupeen holde en ganske mye lavere temperatur enn uten. Og jeg kler meg ikke i tepper og kjeledress når jeg skal kjøre bil vinterstid.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA