Forbruk med taklast

Startet av Midgard, tor 04. sep 2014, kl. 17:43

« forrige - neste »

Mr Pioneer50

I vognkortet står det "0" men hvis du slår opp på Vegvesenet sin app "bil og henger" vil du se at det står "ikke oppgitt".
I autosys kan man ikke gjøre noe annet enn å legge inn en tallverdi eller la dette feltet være blankt, noe som da automagisk gir "0" i vognkortet.

I vognkortet vil det ikke stå "ikke oppgitt"

Også er det sånn at dette tallet "0" i vognkortet ikke nødvendigvis betyr at det ikke er lov til å ha taklast, det betyr at det ikke var tilgjengelig når det var lagt inn i autosys.
Og nå sier Nissan at bilen ikke er designet for taklast, er ikke mer komplisert en som så...
2016 Leaf Nordic 30 kW

kodalse

Back on topic...
Såvidt jeg ser ligger det ekstra forbruket på ca 0,1 - 0,2kWh med wingbarsene påmontert.
Jeg har 1,5 - 1,6kWh med takstativet og ca 1,4kWh uten. Dette er uten noe på takstativet.
Hiver man på materialer, sykkel eller en kano regner jeg med at det endrer seg vesentlig.
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

lifern

Jeg ble stoppet i førerkort kontroll av Politiet, og i den anledning spurte jeg om takbøyler til Leaf. De sa at fant jeg noen som passer så er ikke det noe problem.
2016 Leaf 30 kwh
Gått under 20k på 8 år.
2013 Leaf.Kjørt 242000 km.(Solgt)

Mr Pioneer50

Som vi har vært inne på før i denne tråden så er det nok sånn praksisen blir gjennomført. Helt til en eller annen bestemmer seg for noe annet...
2016 Leaf Nordic 30 kW

royolsen

Ser at dette er en gammel tråd, men ettersom det ikke var noen tydelig konklusjon på spørsmålet om lovligheten rundt takstativ har jeg forhørt meg og undersøkt litt selv.

Det er altså myndighetene fremfor Nissan som regulerer lovlig bruk av kjøretøy her i landet. Vi har to forskrifter som er aktuelle i denne sammenhengen.

Først kjøretøyforskriften: Regelverket stiller ikke noen spesielle krav til typegodkjenning av kjøretøyet for å benytte taklastbærer (som det heter i regelverket) som ekstrautstyr. Derimot skal selve taklastbæreren være typegodkjent og tydelig merket. Dette gjøres klart i Forskrift om tekniske krav og godkjenning av kjøretøy, deler og utstyr §45-1 punkt 15. Hele forskriften finner du her: https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1994-10-04-918

Deretter bruksforskriften: Jeg ser at enkelte skriver om bruksforskriften til kjøretøyet og forstår dette som dokumentasjon fra produsenten. Dette er ikke riktig, vi snakker altså om Forskrift for bruk av kjøretøy, som blant annet tar for seg vektbegrensninger og sikring av last. Forskriften finner du her: https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1990-01-25-92

Hverken kjøretøyforskriften eller bruksforskriften er per i dag til hinder for å benytte godkjent takstativ på Nissan Leaf 2011-2016. Nissan har selv ikke oppgitt noen særskilt begrensning i forbindelse med typegodkjenning, dermed er det de generelle reglene som gjelder.

Deretter tilkommer også gjeldende praksis som danner grunnlaget for hvordan vi forstår løse begreper som "tilstrekkelig sikring" og "forsvarlig last". Gjeldende praksis i Norge er at med mindre vognkortet sier noe annet bør taklast ikke overskride 100 kg, i tillegg må selvsagt alle definerte regler følges i forhold til sikring og plassering av lasten.

Thule har typegodkjent takstativ og fester for Nissan Leaf 2011-2017. Disse kan bære opp til 75 kilo og innebærer at takstativet tilfredsstiller alle regler for hvor mye lasten kan flytte seg under ulike forhold. Hverken politiet eller Vegvesenet har noe å utsette på dette stativet på Nissan Leaf i forbindelse med kontroll, så sant øvrige regler er fulgt.

Sele

Nissan sier at Leaf ikke er designet for taklast så da hjelper det ikke hva norske myndigheter sier,det er ikke lov.

Norske myndigheter ville aldri overprøvet produsentens krav.

royolsen

Sitat fra: Sele på søn 05. aug 2018, kl. 21:55
Nissan sier at Leaf ikke er designet for taklast så da hjelper det ikke hva norske myndigheter sier,det er ikke lov.

Norske myndigheter ville aldri overprøvet produsentens krav.

Produsenten tar ikke høyde for utstyr fra tredjepart og ville antagelig også sagt at bilen ikke er designet for DAB-radio.

Det er norsk lov som gjelder. Godkjent takstativ (Whispbar eller Thule) er tillatt brukt på denne bilen i Norge.

Om noen er i tvil og ønsker å føle seg helt sikker, kan man kontakte nærmeste vegstasjon, som vil kunne bekrefte dette.

Sele

Merkelig å dra inn DAB-radio om noe som omhandler konstruksjonen av en bil. Når Nissan sier den ikke er designet for taklast hva tror du de vil si hvis du kommer og ønsker og få utbedret en skade som skyldes bruk av taklast på garantien?

tomrh

Har kjørt endel med takstativ på taket i sommer, Thule wingbars, tok dem ikke av fordi vi av og til kjørte med kajakker. Selve takbøylene uten last gir ikke merkbar endring i forbruket.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Ebe

Sitat fra: Sele på man 06. aug 2018, kl. 07:17
Merkelig å dra inn DAB-radio om noe som omhandler konstruksjonen av en bil. Når Nissan sier den ikke er designet for taklast hva tror du de vil si hvis du kommer og ønsker og få utbedret en skade som skyldes bruk av taklast på garantien?

Nå er det jo ikke skade på bil vi snakker om, vi snakker om sanksjoner ved kontroll av enten politi eller vegvesenet.

Om man monterer tredjepartsutstyr på en bil, og dette skader bilen, så håper jeg de færreste forventer at Nissan skal dekke dette?

Men jeg lurer fortsatt på hvor du hebter informasjonen i fra Nissan at bilen ikke er godkjent for taklast. O kg i vognkortet betyr ikke nødvendigvis dette.  Videre rart da at en stor og serløs leverandør som Thüle tør å selge takstativ til den modellen da...
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

Sele

Les tråden!
Til info har tatt kontakt med SVV og skal legge ut svaret jeg får her.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA