Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

2 år frem i tid. Bruktbilpris på E-Golf med/uten V.P.

Startet av stefse, torsdag 04. september 2014, klokken 12:42

« forrige - neste »

stefse

Utvilsomt er ettersalg av batterier noe VW ser potensiale i. Allerede er det jo et salgsargument at batteripakkene kan skiftes delvis.
Det er vel et størrelse forhold også forresten, 2,7 dm3/kWh. Hva er det på E-golf?

Artig konsept fra BMW, om noen år imponerer ikke gutta med subwoofer lenger, her er det antall batterier i bagasjerommet som gjelder ;)
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Ohm

Sitat fra: Gordon Retriever på fredag 05. september 2014, klokken 00:17
Du får ny Leaf uten varmepumpe også, i utstyrsvariant Visia. Mange av disse er importerte fra f.eks. Frankrike, og jeg synes ikke prisen er nevneverdig lavere. Noe av årsaken kan være at markedet akkurat nå tar i mot de nesten nye Leafene som kan leveres, og på sikt tror jeg at norsksolgte Leafer med varmepumpe vil gå for høyere priser. Likevel, så lenge fenomenet elbil og merkevarene Leaf og Volkswagen holder seg i kurs, vil biler uten varmepumpe fortsatt være salgbare.  Hvor sårbar e-Golf uten varmepumpe vil være avhenger av hvor stor andel av kjøperne som velger å droppe varmepumpen etterhvert når det ikke utgjør noen forskjell på leveringstiden: Er det bare et fåtall som mangler varmepumpe, kan disse blir mer tungsolgte som brukte.
I følge forhandleren jeg snakket med, er leaf uten vp også uten de 100 forbedringene, men teknisk sett lik 2012 modell. Vet ikke om det stemmer da. Han ville heller ikke selge meg leaf uten vp.
Tesla modell 3 LR levert april 2019
Toyota Landcruiser 150 fra 2011

Ohm

Sitat fra: soarer på fredag 05. september 2014, klokken 12:23
Sitat fra: Hoover på fredag 05. september 2014, klokken 11:06
Jeg har bestilt e-Golf uten VP for å få den ca 2 mnd tidligere.
Til  mesteparten av mitt bruk er rekkevidden uten VP god nok. Til kjøring over 20 mil hjelper det lite med VP uansett.
Denne bilen har jeg planer om å eie i 8 år. Innen den tid håper jeg det har kommet e-Golf med betydelig lenger rekkevidde.
Verdien på en e-Golf etter 8 år anser jeg lik null, VP eller ikke.
Kanskje det kommer batterioppgradering til Golfen etter hvert. Da betyr VP lite.
Skulle jeg få lyst på ny bil etter 2 år taper jeg mye uansett.
kjører man på rekkeviddegrensen til stadighet kan VP være nyttig å ha.

Enig med deg!
Jeg kjøper en e-Golf for å bruke den. Ikke for å tenke på og selge den før jeg har fått den.
Benyttes så mye som mulig, minst frem til garantien løper ut. Da er nok verdien tilnærmet null. Og utviklingen kommet mye lengre  ;)
Har hatt samme resonnement. Bilen vil uansett ikke koste meg mer enn 250' i eiertiden. Liten risiko mener jeg. Hvis bilen fortsatt virker etter 5 år, så var det likevel et godt kjøp om den da er verdt 0. Tror ikke jeg må betale for å bli kvitt den.
Tesla modell 3 LR levert april 2019
Toyota Landcruiser 150 fra 2011

stefse

Har full forståelse for resonementet, og det var nok gjengs strategi med Think og lignende farkoster. Tildels Trillinger har lidd samme skjebne. Man måtte være idealist.

Helst kjøper jeg 2-3 år gamle biler selv, men i tilfellet EL-bil blir 2-3 år for steinalder å regne, ihvertfall hittil. Jeg tror dagens elbiler av skikkelig merke vil holde seg langt bedre i pris enn forgjengerne. Forbedrede volumutgaver vil nok komme og kan presse prisene nedover. Men sålenge batterier kan byttes og bilen i seg selv utgjør en god plattform for transportbehovet (og følelsene rundt) vil prisene holde seg på en helt annen måte. En eventuell E-golf med optimistiske 400 km rekkevidde i 2017 vil nok fordre endringer i karrosseri og plassering av batteriet. VW har ikke for vane å gjøre slike endringer for ofte med deres bestselger.

Det neste syvmilsteget tror jeg kan bli tatt av hybrid-biler. Dette vil muligens føre til en skikkelig nedtur for brukte konvensjonelle fossilbiler. Det vil nok påvirke el-biler også, litt avhengig av politikk/avgifter.
Uansett er det spennende tider, mye vil skje med bilen som transportmiddel fremover.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

torgrand

Min Volvo V50 tapte seg 300.000 på 5,5 år og 150 000 kilometer. Den har i tillegg hatt en driftskostnad mye høyere enn hva jeg regner med å ha på e-golfen den erstatter....

Bil er dyrt, og koster mye penger, det tror jeg også el-bilen kommer til å være.

Tekberg

Om tre år kommer Tesla 3 til rundt 250', sikkert med 3-400km rekkevidde, og da tror jeg ikke en trenger å tenke på annenhånds verdi på e-golf lenger.....
S85 levert mars 2014 solgt 2017
S60D mars 2017 solgt sept 2017
X75D sept 2017 solgt oktober 2019
X100 oktober 2019 solgt juni 2021
Model 3 juni 2021 solgt des 2023
Model Y september 2022
Polestar Januar 2024
Kia soul november 2018 solgt oktober 2022

stefse

Sitat fra: Tekberg på fredag 05. september 2014, klokken 21:25
Om tre år kommer Tesla 3 til rundt 250', sikkert med 3-400km rekkevidde, og da tror jeg ikke en trenger å tenke på annenhånds verdi på e-golf lenger.....
Derfor er det vel best å selge den etter 2 år da :)

Heldigvis er E-Golf en billig bil i utgangspunktet, så tapet i rene kroner blir aldri ille.
Likevel er det for meg alltid en viss sport i å forutse ting, selv om jeg sikkert tar nesten like mye feil som alle andre. ;)
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA