Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ny elbileier for første gang, hente bil i Sarpsborg (fra Kristiansand)

Startet av sdhweb, mandag 01. september 2014, klokken 21:44

« forrige - neste »

sdhweb

Sitat fra: emil på torsdag 11. september 2014, klokken 07:59
Sitat fra: sdhweb på onsdag 10. september 2014, klokken 22:31
Sitat fra: emil på onsdag 10. september 2014, klokken 13:31
Har ikke merket noen problemer med bremsene på Leaf, selv uten bremseservice.

Hvis du skulle føler for å ta turen nordover i Leafen er GrønnKontakt laderen på Stoa fortiden gratis av en eller annen grunn. Den har vært sånn i hvertfall i noen dager og samme med GK i Kristiansand.

Nordover? Du mener vel østover  ;) Jeg kommer til å lade på Stoa i morgen tidlig ja. På vei hjem fra Sarp ladet jeg jo der og betalte med SMS. Jeg antar det er laderen ved Carlsen Fritzøe og 123 du mener? Planen er å bruke den og deretter komme meg til porsgrunn. Om jeg må innom Brokelandsheia eller Sannidal må jeg bare se an.

Håper laderen på Stoa fungerer i morgen tidlig, hvis ikke står jeg uten en plan....

Nordøstover :)

Men ja, eneste hurtigladeren i byn og jeg har aldri opplevd feil med den. Ladet gratis på den i går.

Just too late, måtte betale i dag, begge veier. Jeg skal si det var forskjell på nybilen og den jeg leverte tilbake! Kan ikke sammenlignes. Full rapport kommer! Jeg er bare litt uggen akkurat nå pga søvnmangel så jeg må vente til jeg er i form med å skrive - sliten nå.

Jeg var 2 minutter før en annen Leaf-eier på Stoa før kl 7 i dag morges. Han måtte vente litt på meg da, men du verden for en hyggelig kar. Det er akkurat som om elbileiere er litt hyggeligere enn 'vanlige' bileiere. Akkurat som MC-folk som alltid hilser på hverandre. Det ser ut som om det er en slags connection mellom elbileiere også, hehe.

Panduck

Sitat fra: sdhweb på torsdag 11. september 2014, klokken 18:25
Det ser ut som om det er en slags connection mellom elbileiere også, hehe.

Jeg har tenkt det samme. Hatt mange samtaler med elbileiere på ladeplasser. Folk er hjelpsomme, hyggelige (med ett par unntak). Vi får nyte det mens det varer. Snart er elbil ikke noe mer spesielt enn en vanlig bil, og "the connection" blir borte :P

emil

Sitat fra: sdhweb på torsdag 11. september 2014, klokken 18:25
Just too late, måtte betale i dag, begge veier. Jeg skal si det var forskjell på nybilen og den jeg leverte tilbake! Kan ikke sammenlignes. Full rapport kommer! Jeg er bare litt uggen akkurat nå pga søvnmangel så jeg må vente til jeg er i form med å skrive - sliten nå.

Hvis det er relatert til rekkevidde/forbruk kan det da ha vært noe galt med den første. Merket ikke mye forskjell på min 2012 USA bil og den nye Tekna demobilen jeg kjørte i sommer utenom de åpenbare forskjellene som skinnseter, farger o.l.

Sitat
Jeg var 2 minutter før en annen Leaf-eier på Stoa før kl 7 i dag morges. Han måtte vente litt på meg da, men du verden for en hyggelig kar. Det er akkurat som om elbileiere er litt hyggeligere enn 'vanlige' bileiere. Akkurat som MC-folk som alltid hilser på hverandre. Det ser ut som om det er en slags connection mellom elbileiere også, hehe.

Har hatt mye hyggelig prat ved hurtigladere rundtomkring. Har ved et par anledninger rettet på flere feil som selgere har fortalt til potensielle kjøpere med lånebil i et døgn og hjulpet folk både i gang med lading og spandert lading på folk som kom til lader uten å ha riktige abonnementet.

X-Trail

Sitat fra: sdhweb på torsdag 11. september 2014, klokken 18:21
Sitat fra: X-Trail på torsdag 11. september 2014, klokken 09:23
Ser du står til lading i Sannidal nå ;)

Helt korrekt! Du er ikke han jeg pratet med i dag? Hadde en hyggelig samtale med en kar der mens jeg ladet. Usikker på om han er salgssjef eller bare sjef :-) Tipset ditt om å lade der var helt konge X-Trail! Det kom skikkelig godt med. Jeg ringte til Linkjendal også for et par dager siden for å forsikre meg om at det var greit at jeg ladet der :-)

Jobber du der eller?

Ja jeg jobber der, så du pratet med sjefen og han nevnte det også i lunsjen. Bra du er fornøyd med nybilen :)
Stolt eier av ELise♡

sdhweb

Hei,

Her følger rapport for 'Operasjon bilbytte'.

Startet med 'gammelbilen' hjemmefra kl 05:45 med 160km på tanken.

Ankom Stoa (Arendal) kl 06:50 med 54km igjen på tanken. Hadde tenkt å ligge i 80-85 men lå i slipstreamen til Felleskjøpet store deler av motorveien mellom Kristiansand og Grimstad. Lå for det meste i 94 km/t. Om dette var smart eller ikke vet jeg ikke.

Kl 07:20 var hurtiglading ferdig og kapasiteten ca 90%. 120km tilgjengelig på tanken.

Kjørte gjennom bommen på Østerholtheia kl 08:15 med 37km på tanken. Skjønte at jeg måtte innom Sannidal.

Ankom Sannidal med 36km på tanken og startet semihurtig lading kl 08:25. Pratet en stund med en eldre herremann før jeg brukte apostlenes hester til kjøpesenteret i Sannidal (Volum). Der var det jo stengt så ble ikke der lenge.

Kl 09:45 (1t 20min lading) la jeg i vei fra Sannidal etter en hyggelig samtale med sjefen for Linkjendal bilforretning. Hadde da 68km rekkevidde og var rimelig trygg på å nå fram til Statoil Telemarksporten.

Ankom møtestedet ca 10:30 og karen med ny-Leafen på bilhenger var allerede ankommet. Det var en veldig trivelig kar og byttet gikk smertefritt. Alt var sikkert over på max 15min og jeg satte kursen hjemover i ny bil med 160km rekkevidde. Med én gang jeg satte meg inn kjente jeg et lettelses sukk over at ting hadde gått så greit så langt.

Ankom Stoa kl 12:15 med 33km rekkevidde.

Dro fra Stoa kl 13:00 med 148km rekkevidde. Forrige gang jeg kjørte 'gammelbilen' fra Stoa var det riktignok mørkt og ca 10 gradere kaldere (+9). Da kjørte jeg i maks 85km/t uten varmeapparat. Kom hjem til Vennesla med 12km på tanken.

Med nybilen hadde jeg en helt annen trygghet. Jeg lå i 120km/t på speedometeret på motorveien mellom Grimstad og Kristiansand med A/C på.

En liten digresjon: Kjørte forbi ei fartstavle med nøyaktig 95Km/t på speedometeret men tavla viste bare 85km/t. Synes det var litt høy misvisning! 5km/t er helt greit, men 10 i den hastigheten synes jeg var mye. Noen andre som har erfaringer med at speedometeret på Leaf er meget optimistisk?

Da jeg kom til Sørlandsparken tok jeg av mot Kjevik (Kristiansand flypass) og kjørte om Ryen/Ålefjær hjem til Vennesla. I det jeg tok av fra motorveien skrudde jeg av ECO-mode.

Ankom hjemme kl 14:00 med 41km igjen på tanken. Så langt svarte den nye bilen så absolutt til forventningene. Jeg synes jeg merket noe til de 'over 100 forbedringene' på facelift-utgaven. Blant annet lys i ladebrønnen.











Tusen takk til alle som har bidradd med hjelp og støtte i denne tråden!  :)

emil

Sitat fra: sdhweb på lørdag 13. september 2014, klokken 18:41
Kjørte gjennom bommen på Østerholtheia kl 08:15 med 37km på tanken. Skjønte at jeg måtte innom Sannidal.

Nå har jeg riktignok et år bak meg som Leaf eier, men hvis de 37km var med normal fart oppover siste bakken i tillegg til omtrentlig fartsgrense på E18 hele veien før ville jeg ikke hatt noen problemer med å fortsette helt til Porsgrunn. 36km ved sannidal kan jo gi en viss pekepin på at det fortsatt var greit med rekkevidde. Gjettometeret kan tidvis være alt for pessimistisk.

Eksempel fra meg i dag på vei hjem fra Kristiansand. Litt før Grimstad står det 29km til Arendal, GOM viser 36km. Kommer fram med 15km på GOM i det første varsel om lavt batteri kommer. Da vet jeg av erfaring at jeg fint klarer å komme tilbake til Grimstad igjen med fortsatt litt igjen på batteriet.

Sitat
En liten digresjon: Kjørte forbi ei fartstavle med nøyaktig 95Km/t på speedometeret men tavla viste bare 85km/t. Synes det var litt høy misvisning! 5km/t er helt greit, men 10 i den hastigheten synes jeg var mye. Noen andre som har erfaringer med at speedometeret på Leaf er meget optimistisk?

Fartstavlen mellom Stoa og Harebakken viser 90 når min Leaf viser 93. Samme var det med eGolf og Zoe. Soul EV måtte opp på 95 for å vise 90 mens Norsk Leaf Tekna måtte opp på 97. Har passert denne tavlen så mye at jeg vet at den viser nøyaktig så lenge man holder jevn fart opp mot den.


Ellers gratulerer med NY Leaf denne gangen, vil tro du blir fornøyd.


emil

Men da er den gamle finn-annonsen slettet og en identisk ny opprettet med mer eller mindre samme tittel:

Nissan Leaf Acenta 1eier/Carwings/Norsksolgt/Navi/Cruise/Bluetooth/R.Kamera/Nybilgaranti 2013, 25 500 km, kr 209 000,-

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=51615393

Så nå er det ikke bare bilmodellen som er feil men også antall eiere...

sdhweb

Sitat fra: emil på lørdag 13. september 2014, klokken 22:43
Men da er den gamle finn-annonsen slettet og en identisk ny opprettet med mer eller mindre samme tittel:

Nissan Leaf Acenta 1eier/Carwings/Norsksolgt/Navi/Cruise/Bluetooth/R.Kamera/Nybilgaranti 2013, 25 500 km, kr 209 000,-

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=51615393

Så nå er det ikke bare bilmodellen som er feil men også antall eiere...

Ja, de fortsetter å bruke Acenta ser jeg. Bilen har riktignok hatt 2 eiere selv om jeg bare eide den 1 uke, hehe

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA