Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ny elbileier for første gang, hente bil i Sarpsborg (fra Kristiansand)

Startet av sdhweb, mandag 01. september 2014, klokken 21:44

« forrige - neste »

sdhweb

En fersk elbileiers dagbok, dag 1, ny mark pløyes:

Kona og jeg tok turen fra Vennesla (ca 15km nord for Kristiansand) for å hente vår nyinnkjøpte 2013 Nissan Leaf. For øvrig aller første gang jeg har kjøpt en bil usett og uprøvd. Helt uvanlig for meg. Vi ble 1 time forsinket da vi måtte innom Ford-forhandleren i Kristiansand for å sjekke en ulyd. Det viste seg heldigvis bare at det var en stein som hadde kilt seg mellom fjæra og lenkearmen bak på høyre side.



Statoil Langangen på vei bortover ( http://3.ii.gl/Jf68G7vy.jpg )

Vi var vel fremme i Sarp litt før kl 14. Bilen så grei ut og selgeren var hyggelig. Betalte via nettbank på selgers jobb-PC. La vinterhjulene over i Mondeoen for å spare vekt. Tror range stod til ca 160km ved avreise.

Kjørte i ECO-mode (velger med gearspaken, jeg har ingen ECO-knapp på rattet) i ca 85 km/t på cruise control med klima slått av. Etter at vi var kommet ut på E18 etter Moss-Horten ferja var avtalen at kona skulle bare peise på (innenfor fartsgrensen naturligvis) hjemover. Vi hadde ordnet barnepass til hun kom hjem.

E6 mellom Sarp og Moss, ved friskt mot:



( http://3.ii.gl/JdreHEjE.jpg )

Kom frem til Tønsberg, knota en del med å finne hurtigladeren. Det viste seg at lyden på stemmen på navigasjonen var skrudd ned så jeg fikk ikke mye hjelp av Navi. Tok litt tid før jeg fant ut av det. Fant til slutt laderen. Jeg strevde litt med å få laderen i gang, samt å få plugget den inn. Her var det bare å jobbe på til man fikk det til ellers kommer man jo ikke videre. Er usikker på hva resterende range var før ladning men tror det var noe rundt 50km.

Første hurtiglading ever (Tønsberg):



( http://4.ii.gl/30MgwZiR.jpg )

Kjøpte meg noe mat på et gatekjøkken like ved mens jeg ventet på mine 30 minutter. Range etter lading var vel noe rundt 120km. Jeg trodde den skulle bli full men det ble den jo ikke.

Var varmt nedover i og med at jeg ikke hadde på klima eller vifte. Hadde vinduet litt på gløtt.

Kom frem til Sannidal med ca 25km på tanken. Takk til X-Trail for tips om å lade på Linkjendal Bilforetning! Det var mer effektivt å lade der enn hjemme hos min fetter med den medfølgende kladden. Samme kjøremønster som tidligere, maks 80-85 på cruise i ECO-mode med klima avslått.

Reiste fra Sannidal litt over kl 22 etter å ha ladet i 3,5 timer. Hadde igjen rundt 120km på 'tanken'

På vei nedover mot Stoa ble klimaet inni bilen endret. Da var det ikke lenger for varmt men begynte å bli kjølig, dessuten dugget det innvendig på frontruta.

Jeg er ikke kjent på Stoa og her strevde jeg virkelig med å finne laderen. Ble mer og mer frustrert ettersom jeg kjørte rundt med ca 30km på tanken. Måtte skru på varme for å få vekk duggen og da sank rekkevidden ned på 20-tallet. Stoppa på en bensinstasjon for å spørre. Jeg stod 10-15 minutter i kø da fyren var alene på jobb og masse kunder som skulle ha mat. Da jeg endelig fikk spurt var det helt ukjent for ham. 'Det har jeg aldri hørt om' sa han.

Etter mye knot fant jeg laderen ved 24-tiden. Da var jeg litt småfrustrert. Betalte med SMS og ladingen var i gang. Lading endelig ferdig og ca 120km på tanken. Da rekker jeg hjem, det er jo bare 75km hjem til Vennesla. Samme prosedyre som tidligere, men det var jammen bare så vidt jeg rakk frem. 500m hjemmefra fikk jeg 'low battery warning' og hadde 12km igjen da jeg stod i carporten.



( http://2.ii.gl/Znink8Gt.jpg )


Vel hjemme kl 02:00 etter en laaaaang dag. Må si jeg er skuffet over rekkevidden, men det er kanskje noe jeg ikke har fått med meg eller noe jeg gjør feil? Jeg gikk 100% inn for å kjøre med fjærlett gasspedal og følte at jeg fikk det bra til.



( http://3.ii.gl/pva6Cy7_.jpg )


Hjertelig takk til Emil og andre som har bidradd! Det har vært til stor hjelp! Jeg brenner inne med masse spørsmål men det er vel best å ta det i egne tråder fremfor å spørre videre i denne tråden?





E_S

Siden du ikke har eco-knapp på rattet er det vel en bil før facelift. Den viser vel heller ikke prosent på "tankmåleren" slik faceliftutgaven gjør. Når min får low battery warning er det 18% igjen, så man har egentlig ganske greit med strøm når det varselet kommer. På "very low battery" er det vel 5% om jeg ikke husker feil, og da begynner det å haste litt å finne et sted å plugge seg inn. Ellers er min erfaring at strømsluk primært er høy fart, sekundært våt veibane. Nå kjenner jeg ikke til strømforbruket på varmen i bilene uten varmepumpe, men jeg ser ihvertfall på min at når det er mindre enn 10 grader forskjell mellom utetemperatur og ønsket innetemperatur er det forsvinnende lite strøm som går med til AC/varme.

På en god dag bør man vel kunne klare 15-16 mil på en lading uten de alt for store problemene, men de 20 milene det reklameres med er utopi. :)

Angående den kilometer-til-tomt-batteri-visningen er det ikke uten grunn at den kalles guess-o-meter. ;) Den baserer visningen på snittforbruket for noen av de siste kilometrene du har kjørt, så den kan svinge vilt. Noen ganger treffer den ganske bra, andre ganger er den alt for optimistisk. Etterhvert som man blir vant med bilen ser man mer på antall streker (alternativt prosent batteri for de som ser det) enn på den kilometer-gjettingen. :)
:)

sdhweb

Hmm, jeg trodde en bil som er registert august 2013 var Facelift-utgaven med alle forbedringene kontra 2012-modellen?

Mrtiger

Bare et lite spørsmål. Du er sikker på at den lader opp til 100% og ikke 80%. Dette stiller du inn under"zero emission" menyen.
2013 Nissan Leaf, Acenta.

emil

Bortsett fra litt knoting med å finne ladere kunne dette gått veldig mye værre.

Du vil også etterhvert lære deg at gjettometeret ikke er helt fornuftig, særlig hvis du ikke kjører i jevn fart på flat mark.

Det jeg stusser over nå er selve bilen. Lyktespylere skulle tilsi at dette er en bil produsert for det norske markedet, men når den er førstegangsregistrert i august 2013 så er jo det noen måneder etter at den oppgraderte Euroleafen begynnte å bli levert og hvis du ikke har ECO knapp på ratt (og i tillegg røper chassinummer japanbil) så er jo dette en bil som sansynligvis har stått lagret i lengre tid og kanskje fått redusert batterikapasitet hvis de ikke har passet på.

Ellers ville jeg også ha sjekket dekktrykket i tilfellet det er helt på jordet.

sdhweb

Sitat fra: Mrtiger på torsdag 04. september 2014, klokken 21:47
Bare et lite spørsmål. Du er sikker på at den lader opp til 100% og ikke 80%. Dette stiller du inn under"zero emission" menyen.

Nei, jeg er slett ikke sikker på dette. Under charging timer finner jeg noe som heter timer 1 and timer 2 settings og disse står på 100%

Mrtiger

under zero emission knappen. Der finner du en knapp som heter innstillinger. Åpne denne og der kan du hukke av for 80%.
2013 Nissan Leaf, Acenta.

sdhweb

Sitat fra: emil på torsdag 04. september 2014, klokken 21:49
Bortsett fra litt knoting med å finne ladere kunne dette gått veldig mye værre.

Du vil også etterhvert lære deg at gjettometeret ikke er helt fornuftig, særlig hvis du ikke kjører i jevn fart på flat mark.

Det jeg stusser over nå er selve bilen. Lyktespylere skulle tilsi at dette er en bil produsert for det norske markedet, men når den er førstegangsregistrert i august 2013 så er jo det noen måneder etter at den oppgraderte Euroleafen begynnte å bli levert og hvis du ikke har ECO knapp på ratt (og i tillegg røper chassinummer japanbil) så er jo dette en bil som sansynligvis har stått lagret i lengre tid og kanskje fått redusert batterikapasitet hvis de ikke har passet på.

Ellers ville jeg også ha sjekket dekktrykket i tilfellet det er helt på jordet.

Ja, det hadde gått mye verre hadde det ikke vært for all den gode hjelpen herfra :-)

Det står at de har kontrollert dekktrykket på servicen men jeg kan sjekke det. Hmm, hvordan må de passe på batteriet hvis bilen lagres? Hva kan være årsaken til at den muligens har stått lagret i lengre tid? Nå ble jeg plutselig litt engstelig for at jeg har kjøpt en mandagsbil.... eller at jeg har fått noe annet enn det jeg har trodd. Går det ikke an å finne produksjonsdato  basert på understellsnummer?

Det står at de har testet batteriet og at mitt resultat er veldig høyt og bra for batteriet mitt. Vet ikke om det stemmer men det er hva testen sier.

emil

Batteriet har ikke godt av å stå lagret hverken helt tomt eller helt fullt over lengre tid. Du skal ikke være redd for å fullade over natta, men reiser du bort i tre uker i sommerferien bør du bare lade til ~60-80% og så lar den stå uten ladekabel. Selvutladingen er minimal.

Batterirapporten fra Nissan er vel egentlig ikke så mye verd, i hvertfall ikke hvis du ikke har fått med noen oversikt over hva slags kapasitet som er på batteriet i dag.

Mrtiger

Ta en titt i bagasjerommet. Hvis det er en 2013 med facelift, har de fjernet deler av den plastboksen som går bak ryggen på baksetene.
Her er et bilde av en 2013 mod med facelift.
Mener også at det stod at bilen var en 08-2013 mod, fikk dog ikke sett inni bilen.
synnes dette virker litt rart, men det er ikke første gang Brenne Auto selger tvilsomme biler.
2013 Nissan Leaf, Acenta.

Mrtiger

2013 Nissan Leaf, Acenta.

sdhweb

Sitat fra: Mrtiger på torsdag 04. september 2014, klokken 22:20
Ta en titt i bagasjerommet. Hvis det er en 2013 med facelift, har de fjernet deler av den plastboksen som går bak ryggen på baksetene.
Her er et bilde av en 2013 mod med facelift.
Mener også at det stod at bilen var en 08-2013 mod, fikk dog ikke sett inni bilen.
synnes dette virker litt rart, men det er ikke første gang Brenne Auto selger tvilsomme biler.

Det ser sånn ut:

http://1.ii.gl/H7ddEkxQ.jpg

Det er vel heller ikke noe godt tegn at det står 2012 på den Airbag-lappen som henger på setebeltet..

http://4.ii.gl/hwsAnbOK.jpg

Jeg kan ikke finne noe om 80% batteri noen steder i menyen

http://2.ii.gl/LpnOcrNM.jpg

sdhweb

Sitat fra: Mrtiger på torsdag 04. september 2014, klokken 22:29
Bilde av en 2013 før faceliften.

Jepp, sånn ser min ut. Men det betyr vel ikke at det ikke er en 2013-modell? I så fall er jeg vel blitt lurt? Jeg trodde dog at en regget 08-2013 skulle være en av de mest oppdaterte, men da har jeg altså tatt feil....

Mrtiger

Uff, ser ut som du har fått en bil før faceliften:(
Det sto klart og tydelig at bilen var fra 08/2013. Regnet også med at denne bilen var med den nye faceliften.
Ring til Brenne Auto og hør hva de har å si om dette. Jeg hadde helt klart forlangt en prisreduksjon 
eller levert bilen tilbake.
Nå vet ikke jeg hva de har sagt til deg, men jeg får ikke dette til å stemme med hva de skrev i salgsanonnsen.

Bilen er nok en 2013, men det er før faceliften. Bilen har nok stått lagret en stund for den kom til Norge. Dette burde selger ha opplyst deg om.
2013 Nissan Leaf, Acenta.

emil

Andre biler med chassisnr i samme serie ble registrert i april og mai 2013, så det sansynligvis en av de siste leveransene med "gammel" leaf.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA