Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva er riktig lading og batteripleie av Zebrabatteriet i 2013?

Startet av Kethorp, torsdag 28. november 2013, klokken 20:23

« forrige - neste »

Kethorp

Takk for veldig gode og innsiktsfulle svar - veldig bra å vite om hma's forklaring på hvordan en kan sjekke. Jeg fikk tak i en annen ladekabel og prøvet den. Null problem - den reagerte helt som på videoen, med tydelig klikk, mens min ovehode ikke reagerer på trykk på Powercharge enten jeg plugger den i bilen på den ene eller andre rekkefølgen. Derfor virker det vel som Go-carters antydning  om mulig feil i bryteren kan stemme bra. Vet dere om det er en omfattendene jobb å reparere?
Kethorp i Oslo
Rød Think Classic 2002 - fra 2005
Rød Think City 2010 (Zebra) - fra 2013
BMW i3 94kw 2017 - fra 2017

hma

I denne tråden kan du finne bilder og forklaring på hvordan man åpner kladden.
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,7376.msg81778.html#msg81778

Les også 'Lynet' sitt svar#3 i tråden nøye.

På det øverste bildet ser du flatkabelen som er koblet mellom power charge-knappen og printkortet. Det er denne Go-carter tipset om. Sjekk at kontakten sitter på printkortet.

Det er nokså enkelt å åpne PCS (kladden) ved å varme opp limet med varmepistol. En utfordring er å få dem tett. Om du åpner PCS for inspeksjon bør du gå over tettingsmassen når du lukker den.
Jeg har trukket en liten plastpose over min, som et slags regntelt.

Om du er avhengig av powercharge og ikke får fikset originalkladden, kan du kjøpe ny hos Salto.no , de leverer Mennekes-kladd (mode2 med type1-kontakt) med Think-plugg (Lewden) for rundt 5000,-
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Hyundai Ioniq 5 P45 (08-2021)
   (tidl.: Think 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S85 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) - Tesla Model S75D (12/2018-06/2021) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012)

Kethorp

Prima.
Ser da ut som det er et poeng å være forsiktig med varmen og litt tålmodig. Når den er åpen bør det jo være mulig å sjekke om flatkabelen til PWrC har falt av eller måle seg fram til om den har gått i stykker.  Noe forslag til hva en kan tette med når den skal lukkes igjen?
Kethorp i Oslo
Rød Think Classic 2002 - fra 2005
Rød Think City 2010 (Zebra) - fra 2013
BMW i3 94kw 2017 - fra 2017

hma

- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Hyundai Ioniq 5 P45 (08-2021)
   (tidl.: Think 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S85 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) - Tesla Model S75D (12/2018-06/2021) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012)

Kethorp

Veldig bra.
SikaFleks  og Loctite (kr 216,25) er nokså dyre produkter og jeg lurer på om det er noe i veien for å bruke noe rimeligere varianter som denne Marintetning fra Biltema?
Kethorp i Oslo
Rød Think Classic 2002 - fra 2005
Rød Think City 2010 (Zebra) - fra 2013
BMW i3 94kw 2017 - fra 2017

hma

Enig i at 60ml til kr 217,- er dyrt, jeg var heldig og fikk "kompispris" :)
Jeg har ikke erfaring med Biltema-varianten, men jeg vil si at du bør bruke en tettingsmasse som er ikke-herdende og som har et temperaturområde fra -30 til +100 grader celcius og som kan være i kontakt med plast.
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Hyundai Ioniq 5 P45 (08-2021)
   (tidl.: Think 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S85 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) - Tesla Model S75D (12/2018-06/2021) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012)

Hafting

Sitat fra: Kethorp på søndag 12. januar 2014, klokken 00:30
Får ikke slått på powercharge som blir bra demonstrert bra på denne videoen.
Hva kan være feil på når kursen har 20 A?

Slik er min lader også. Jeg åpnet den en gang for å fikse strømledningen, og så at ledningen til bryteren var koblet fra kretskortet. (Den var trukket ut av pluggen sin.) På min prototyp 2008-modell er det gjort slik fordi tidlige utgaver av PCU visstnok ikke tåler lading med 16A.  (Og hvorfor ladestrøm skal gjennom PCU i det hele tatt har jeg aldri forstått - det burde holde å levere ladestrømmen direkte til BMI...)

Hvis thinken din skal tåle 16A, kan du jo sjekke om laderen din har samme problem. Laderen vet forresten ikke om kursen tåler 10, 16 eller 20A - prøver du å lade med 16A på en 10A kurs, går sikringen.

Kethorp

Trodde i utgangspunktet at min 2010 modell med Zebra kunne takle 16A
Kethorp i Oslo
Rød Think Classic 2002 - fra 2005
Rød Think City 2010 (Zebra) - fra 2013
BMW i3 94kw 2017 - fra 2017

Go-carter

Hør med r&s. Plottet de inn rammenr finner de ut om pcu tåler det :) men jeg kan nesten garantere at 2010 tåler 16a.
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

kula

Hvorfor ned til 10-15% hver 14. dag?
Har hørt en helst ikke skal under 20%.
TH!NK City 2008 zebra 149.000km på 6 år før batteriet takket for seg januar 2015
e-Golf fra februar 2015 23.000 km første året
TMX 75 #255 fra oktober 2016

jim3cantos

Sitat fra: haakon88t på mandag 02. desember 2013, klokken 23:49
Etter å ha eid en Think i 1,5år og lest på dette nettstedet nesten daglig har jeg funnet ut og praktiserer selv dette:

Prøv å alltid lade opp bilen til 100% på en lading.
Ikke lade bilen før ca 25% resterende batteri
Hver 14.dag; kjør bilen til ca 10-15% før lading.

Ved < 30%, kjør PENT! Ikke overstig 3 prikker på forbruksnåla, og skru av varmeapparat.

Jeg mener dette er fornuftig og sunn bruk av batteriene våres =)

Please, could somebody translate this post into english? I don't understand very vell the automatic translation made by google.

Anyway I'm using the car only in weekends. I let it discharge from monday to friday and then one or two full charges in the weekend. I hope zebra battery is not suffering so much with this usage pattern.

Go-carter

After hawing owned a Think for 1,5 years and read this forum almost daily, i worked out this:

Try to always charge to 100% in one charge
Do not charge until the car reaced SOC of 25%
Every 14th day, drive the car down to 10-15%

Beneath 30% drive nice and easy(no hard accelration). At that time do not exceed three dots on the economy-meter, and turn off the heater.(Actually, this with heater is a good point. If they destroy themself, it usually happens at low SOC)

As for my opinion... I just drive the car, and charge whenever I want to, and have the ability to. Just passed 60.000km and still going strong :)
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

jim3cantos

Sitat fra: Go-carter på tirsdag 07. oktober 2014, klokken 17:58
After hawing owned a Think for 1,5 years and read this forum almost daily, i worked out this:

Try to always charge to 100% in one charge
Do not charge until the car reaced SOC of 25%
Every 14th day, drive the car down to 10-15%

Beneath 30% drive nice and easy(no hard accelration). At that time do not exceed three dots on the economy-meter, and turn off the heater.(Actually, this with heater is a good point. If they destroy themself, it usually happens at low SOC)

As for my opinion... I just drive the car, and charge whenever I want to, and have the ability to. Just passed 60.000km and still going strong :)

Thanks!

EXCEL

Jeg ser det stadig vekk blir anbefalt å montere egen lader for 12v batteriet. På min 2009 model blir 12v batteriet ladet samtidig som framdriftsbatteriene.
Full elektrisk fra 18.06.16
e-Golf (2014) mars 2019
Model S 75D desember 2017 oppgradert til MCU2/HW3, CCS og takfeste.
Think Lithium 4-seter (2011) 18.06.16
Model S 70D 20.11.15 (Solgt)
e-UP (Solgt)
Think Zebra (solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA