Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hjemmeladestasjon på 10A kurs? Kan stasjonen stilles på 6amp?

Startet av Panduck, mandag 01. september 2014, klokken 11:15

« forrige - neste »

Panduck

Jeg liker ikke videre å måtte plugge kabel inn og ut hver dag, men kursen ut til carport er kun 10A, og dette er leiligheter der det ikke er rett frem å trekke nye kabler til carportene. Løsningen min har vært en kabel som setter ned til 6A, slik at jeg ligger et stykke under max effekt.

Mange snakker om hvor mye man trenger for å lade fort nok, men for meg har 6A holdt i massevis, bilen har 80% neste dag, som er bra for "et langt batterliv". Men finnes det noe som helst mulighet for meg til å få noe fastmontert, en hjemmelader med spenning som kan settes under 10A, som er trygg å ha på en 10A kurs? Eller må jeg leve vidre med min "kabel inn & ut av bilen" løsning?

svingen

Du har jo den her da http://www.elbilhjelpen.no/htm/evse.html#Semiportabel_ladestasjon_for_alle_typer_Nye_Elbiler
kan justere fast ned til 6a
du får vel ca 1KW i timen på 6a så er vel full en leaf fra tom til full på 20 timer,siden man somregel er hjemme minst 12 timer så  da får du 12KW som tilsvarer kanskje 60% så når du lader til 80% holder jo det hvis du ikke kjører mye :)
kan jo fint kjører 8 mil hver dag uten problem vil jeg tro
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

EV-Institute

#2
Du kan bruke en ladekabel på samme måte som en fastmontert ladestasjon. Dette er som regel både billigere og enklere enn å bruke en fastmontert ladestasjon. Om ønskelig så kan du skru fast/sikre ladekabelen slik at den ikke forsvinner. Det kan være en ide å montere et CEE industristøpsel på ladekabelen. Dette er noe stødigere og tryggere enn et shucko-støpsel.

EV-Institute har en justerbar 16A/8A ladekabel som du kan benytte. Prisen for en justerbar ladekabel er kr 3.300,- inkl mva. Dette beløpet gir deg en "klar-til-bruk" og en CE-godkjent justerbar ladekabel. Dette er kanskje det billigste du får på markedet.

www.ev-institute.no
Eier og driver franchiseforetaket Electric Vehicle Institute AS.

www.ev-institute.no.

Selger EVI ladekabler og ladesystemet for de fleste el-biler.

Panduck

Sitat fra: EV-Institute på mandag 01. september 2014, klokken 11:59
EV-Institute har en justerbar 16A/8A ladekabel som du kan benytte. Prisen for en justerbar ladekabel er kr 3.300,- inkl mva.

Takk for tipset. Har en charge-amps kabel som jeg ikke har lyst til å fastmontere, den er alt for fin å ha med i bilen (ingen klump som henger under ladestøpselet.). Så da kan det være jeg bestiller en slik 16/8 kabel og finner en trygg måte å feste den på :)

jkirkebo

Sitat fra: Panduck på mandag 01. september 2014, klokken 11:15
Mange snakker om hvor mye man trenger for å lade fort nok, men for meg har 6A holdt i massevis, bilen har 80% neste dag, som er bra for "et langt batterliv". Men finnes det noe som helst mulighet for meg til å få noe fastmontert, en hjemmelader med spenning som kan settes under 10A, som er trygg å ha på en 10A kurs? Eller må jeg leve vidre med min "kabel inn & ut av bilen" løsning?

Jeg kommer straks med byggesett til en ren 16A ladestasjon med fastmontert kabel. Denne er ganske så liten og hendig, og den kan begrenses til 8A eller 10A om det ønskes. Prisen blir 3650,-. Har ikke lagt ut salgsannonse ennå da den ikke er 100% klar.

Den er da beregnet for fast tilkobling til nettet, men kan også leveres med tilførselskabel med støpsel for noen kroner ekstra. Den er basert på en standard 4-modulers IP65 kapsling som enkelt kan skrus fast på veggen.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

TB

KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

nofuelno

Eksempel på "snygg" ladeboks som kan settes til f.eks. 8A ladefart.

Vi tar en "KIWI" og spanderer momsen på denne siden vi mener at alle burde ha en slik.
Jobber hos innovativ forhandler av elektriske ladeløsninger på Lysaker. www.nofuel.no
Jaguar iPace 2018 - Renault ZOE 2015- iMiev 2011 -  Maranello

cstromme

Sitat fra: nofuelno på tirsdag 02. september 2014, klokken 01:20
Eksempel på "snygg" ladeboks som kan settes til f.eks. 8A ladefart.

Vi tar en "KIWI" og spanderer momsen på denne siden vi mener at alle burde ha en slik.

Vi kjøpte denne selv fra nofuel og vi er veldig fornøyd. Dette er uten tvil den peneste laderen jeg har sett.

Vi har den på en 16A kurs, men det var veldig lett forståelig å velge riktig amper ved montering. Utrolig praktisk med kabelen som trekker seg sammens igjen etter bruk.

Det eneste som irriterer meg litt er at kabelen og pistolen er svart. Kunne tenkt meg hvit utgave av begge disse.
Tesla Model X 100D 2023 Ultra Red
Tesla Model X 75 2017 (SOLGT)
Tesla Model S 85 2014 (SOLGT)

Olatho

Eneste kjipe med den er at den ikke har mulighet for 32A - og at de som gir deg 32A ikke har spiralkabel...

cstromme

Enig.

Har en liten mistanke om at jo høyere strømstyrke jo verre er det med en spiralformet kabel, og at det er derfor vi kun ser disse kablene på 16A ladere.
Tesla Model X 100D 2023 Ultra Red
Tesla Model X 75 2017 (SOLGT)
Tesla Model S 85 2014 (SOLGT)

cra

Sitat fra: cstromme på fredag 05. september 2014, klokken 10:22
Har en liten mistanke om at jo høyere strømstyrke jo verre er det med en spiralformet kabel, og at det er derfor vi kun ser disse kablene på 16A ladere.

Ja, en spiral er jo i praksis en kveil, og det vil vi jo helst unngå. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

sn0le

En 32A kabel er bra mye tykkere og stivere, så er vel ikke så enkelt å lage spiralkabel med de kablene.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

elektrolux

Tror grensen for spiralkabel går på 32A enfase. Dette er i alle fall den største og tyngste spiralkabelen vi selger. Se: http://www.elbilhjelpen.no/htm/evse.html#Mode_3_type_2_til_type_1.5_meter_spiralkabel_for_1_fase_32A_for_Leaf_og_Ford_Fokus_med_32A_lader

Skulle kabelen bli enda større vil vekten øke og kabelen bli helt uhåndterlig.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

ganton

Har en Ratio-boks 16A med spiralkabel, enig at det er utrolig hendig. Planer om å oppgradere til 32A seinere, synd ikke Ratio-32A da finnes med spiralkabel. Men kanskje det dukker opp noe siden det finnes 32A type2 spiralkabler som nevnt over.
BMW i3 (27.aug 2014)
Tesla model 3 (reservert 01.04.2016, bestilt 5.12.18, levert 30.03.19)

Panduck

Da ble det til fast ladestasjon hos oss. Løsningen ble Ensto Chago eFill, som står på 8A og plugget inn i stikkontakten ute. Da slipper jeg å ta kontakten ut og inn hele tiden, og det er jo bra. Det ble Ensto Chago, fordi det var den eneste som så nogenlunde pen ut av de "under 10A laderene" jeg fant.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA