Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Beste ladepunkt for hotell

Startet av Flips, mandag 01. september 2014, klokken 10:50

« forrige - neste »

Flips

Moren min jobber på et hotell og de er interesserte i å sette opp et ladepunkt. Det beste alternativet er vel 22 kW Type 2, hvor får man dette billigst/best? For 2x Type 2 kontakter på 22 kW kostet det 22.278,- på salto.no med transformator (hotellet har 230V), en kabel og jordfeilvern. Er det en god pris?

Hotellet er Hunderfossen Hotell & Resort utenfor Lillehammer :)

Panduck

Sitat fra: Flips på mandag 01. september 2014, klokken 10:50
Moren min jobber på et hotell og de er interesserte i å sette opp et ladepunkt. Det beste alternativet er vel 22 kW Type 2, hvor får man dette billigst/best? For 2x Type 2 kontakter på 22 kW kostet det 22.278,- på salto.no med transformator (hotellet har 230V), en kabel og jordfeilvern. Er det en god pris?

Hotellet er Hunderfossen Hotell & Resort utenfor Lillehammer :)

Hint hint! http://elbilhjelpen.no/htm/dclading.html .. Kan ta litt betalt, så kommer for for å både lade og spise... Og da kan man tilby semihurtig til nesten alle biler.

Gliderman

Veldig bra tanke. Valg av rett lader er viktig og pr i dag er det en dc lader som det rette valget.
Endelig eksosfri!
Opel Ampera-e 2017
Hyundai ioniq Electric 2017
Har hatt Think Classic

JanBrede

Jeg tror en type 2 løsning blir riktigst for et hotell; de gjestene man har lyst til å serve er de som blir der litt.  22kw gir også mulighet for drop in i 0,5 til 2-3 timer for folk på vei og kan ta en matbit samtidig.
Helelektrisk familie :)
Tesla S90D 2017, "Blu", siden Mars 2017

Leaf Tekna 2013, "Bawwy", med 6,6 kW lader siden September 2013
2013-2014: 14000 km
2015: 17000 km
2016: 17000 km

emil

Sitat fra: Flips på mandag 01. september 2014, klokken 10:50
Moren min jobber på et hotell og de er interesserte i å sette opp et ladepunkt. Det beste alternativet er vel 22 kW Type 2, hvor får man dette billigst/best? For 2x Type 2 kontakter på 22 kW kostet det 22.278,- på salto.no med transformator (hotellet har 230V), en kabel og jordfeilvern. Er det en god pris?

Hotellet er Hunderfossen Hotell & Resort utenfor Lillehammer :)

Hvis det snakk om til overnattende gjester vil normalt sett 230V 16A Type2 kontakter være nok. En eller flere 22kW kan også være greit til de som kommer langveisfra med Tesla eller med Zoe.

Hvis det er snakk om besøkende som er der en time eller tre så kan nok kanskje flere 22kW kontakter være tingen selv om det kun er Tesla og Zoe som kan benytte seg av det i dag.

DC lader hadde væt veldig fint for de som kjører eGolf, eUp, Leaf eller Soul, men da blir det til at man må/bør ut og koble bort laderen når bilen er ferdig ladet og ikke nødvendigvis når man er ferdig med det man holder på med.

jkirkebo

Sitat fra: Flips på mandag 01. september 2014, klokken 10:50
Moren min jobber på et hotell og de er interesserte i å sette opp et ladepunkt. Det beste alternativet er vel 22 kW Type 2, hvor får man dette billigst/best? For 2x Type 2 kontakter på 22 kW kostet det 22.278,- på salto.no med transformator (hotellet har 230V), en kabel og jordfeilvern. Er det en god pris?

Ja, veldig. Men ut ifra tilbudet koster ladeboksen med 2x22kW 0 kroner og det virker litt "feil"...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Flips

Sitat fra: jkirkebo på mandag 01. september 2014, klokken 12:44
Sitat fra: Flips på mandag 01. september 2014, klokken 10:50
Moren min jobber på et hotell og de er interesserte i å sette opp et ladepunkt. Det beste alternativet er vel 22 kW Type 2, hvor får man dette billigst/best? For 2x Type 2 kontakter på 22 kW kostet det 22.278,- på salto.no med transformator (hotellet har 230V), en kabel og jordfeilvern. Er det en god pris?

Ja, veldig. Men ut ifra tilbudet koster ladeboksen med 2x22kW 0 kroner og det virker litt "feil"...
Jeg skjønte heller ikke det. Det står at det koster 64.017,- på "Finn din ladeløsning"-siden, men når man trykker på "Velg installatør" blir det plutselig 0,- for boksen. Kanskje det er et tilbud?

Hansi

Er det ikke generelt sett billigere å kjøpe ladestasjoner med 1 uttak? Altså 2 stk ladestasjoner med 1 uttak hver hvis man skal ha 2 uttak?
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2011 Mitsubishi i-MiEV    2013 Nissan Leaf AZE0 Acenta (Norsk)

inverter

Sitat fra: emil på mandag 01. september 2014, klokken 12:26
Hvis det er snakk om besøkende som er der en time eller tre så kan nok kanskje flere 22kW kontakter være tingen selv om det kun er Tesla og Zoe som kan benytte seg av det i dag.

Dette er vel strengt talt ikke helt korrekt. Med riktig kabel vil vel de fleste elbiler kunne få en del kilometer ekstra rekkevidde på en 22kW?

emil

De fleste i3, noen få Leaf og kommende Kia Soul kan trekke 7.2kW fra en 22kW stolpe. Majoriteten av Leaf pluss alle VW kan kun lade 3.6kW som på en 16A stolpe.Trillingene ligger enda litt under det igjen (14A).

Da er det bedre at biler som ikke kan utnytte mer enn 16A henvises til 16A ladeplasser. Siden det her var snakk om et sted uten 400V vil det bli veldig dyrt å bygge ut 22kW på mange plasser.

Men en vanlig Leaf lader nesten en halv tank på 3 timer med 16A lading.

jkirkebo

Sitat fra: emil på mandag 01. september 2014, klokken 17:51
De fleste i3, noen få Leaf og kommende Kia Soul kan trekke 7.2kW fra en 22kW stolpe. Majoriteten av Leaf pluss alle VW kan kun lade 3.6kW som på en 16A stolpe.Trillingene ligger enda litt under det igjen (14A).

Nja, om vi snakker 16A schuko stolpe får de fleste bare ut 2,3kW av en slik siden de kun har 10A originalkabelen. Så det er riktig at de vil få mer ut av en 22kW Type 2 stolpe, ganske nøyaktig 60% mer.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

emil

Sitat fra: jkirkebo på mandag 01. september 2014, klokken 17:55
Sitat fra: emil på mandag 01. september 2014, klokken 17:51
De fleste i3, noen få Leaf og kommende Kia Soul kan trekke 7.2kW fra en 22kW stolpe. Majoriteten av Leaf pluss alle VW kan kun lade 3.6kW som på en 16A stolpe.Trillingene ligger enda litt under det igjen (14A).

Nja, om vi snakker 16A schuko stolpe får de fleste bare ut 2,3kW av en slik siden de kun har 10A originalkabelen. Så det er riktig at de vil få mer ut av en 22kW Type 2 stolpe, ganske nøyaktig 60% mer.

Tanken var som nevnt i min post litt lengre opp 16A Type2 kontakter.

sn0le

#12
For overnattingsgjester vil 32A 1-fas (7,4kW) være nok i massevis.
Selv en 85kWh Tesla kan fylles helt opp på 10-12 timer.
Da slipper de å investere i trafo for å få 400V.

På Ullared har de satt opp 2 stk Type-2 stolper med 2x7,4kW pr stolpe.
Da har de 4 ladepunkter istedenfor kun en eller to 22kW stolper.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

maxmekker

Har du kontakt info til rett person Flips ? Så kan jeg sende over litt info .

Som nevnt tror jeg 1 eller flere 7,4KW stolper med 2 uttak er den beste 'hassel fri' veien å gå. Da server de hele el bil parken på en god måte , uten å måtte styre med trafo .


JanBrede

Hvilken type gjester vil man tiltrekke seg?
- De som blir der natten over er normalt dekket med 7,4 kw, så og si full tank for de fleste.  Tesla superlader er jo på Lillehammer...
- De som skal i parken (og ikke er gjester på hotellet) får kanskje ikke lov til lade der, men en mulighet for å bytte lading hele dagen mot kjøp på hotellet?
- De som kommer som spisegjester trenger antakelig mer enn 7,4 kw for at det skal gjøre forskjell i løpet av en drøy time? Tesla eiere kanskje ikke ser fordelen, mens BMW i3, Leaf med 6,6 og Renault Zoe får stor glede av en time på 7,4 kw

Hvis man vil bygge for fremtiden er det naturlig å tenke mer enn 7,4 kw, batterier vil bli større og ladere raskere (på de fleste biler). 
På den andre siden, bare det å skille seg ut og tenke at man ønsker å tiltrekke seg elbilister gir et fortrinn;

lading og mat->Ja takk
Full tank og overnatting->Supert

Helelektrisk familie :)
Tesla S90D 2017, "Blu", siden Mars 2017

Leaf Tekna 2013, "Bawwy", med 6,6 kW lader siden September 2013
2013-2014: 14000 km
2015: 17000 km
2016: 17000 km

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA