Bruktbilpris på Tesla

Startet av B_Tesla, fredag 29. august 2014, klokken 14:54

« forrige - neste »

frosken

Mange P85D til salgs, relativt sett. 22 til salgs på finn, mot totalt 160-170 registrert på Norske skilter.

Med forbehold om at folk annonserer på falsk grunnlag (biler i Norge).

toppi

#481
Sitat fra: pwb på tirsdag 24. februar 2015, klokken 21:59
Hvorfor skal man kjøpe en Tesla brukt etter at avgiftene kommer? Da kjøper man jo en før de kommer. Blir nok noen år med vakum når avgiftene kommer før ny gruppe kjøpere kommer.

Ikke glem at model S og X aldri var ment for massene:
Kun her til lands de blir solgt til "hvermansen"

Model 3 skal selges til massene, og meningen er at den skal være konkurransedyktig på pris mot tilsvarende fossile biler, selv med moms. Tipper den vil selge i bøtter og spann..
Da er jo sannsynligvis infrastrukturen for lading godt utbygd, ikke minst med gratis SC stasjoner over hele landet  ;D
Oslo
Model S - Levert 09.09.13
Model X - #2395

timingbeltkiller

Sitat fra: D.O på tirsdag 24. februar 2015, klokken 20:31
Sitat fra: timingbeltkiller på tirsdag 24. februar 2015, klokken 20:27
Tror det er helt urealistisk å tro avskrivingskurven for en Tesla (S, X eller 3) etter noen år
stabiliserer seg på noe annet nivå enn for biler i sin allminnelighet.
nja... Bil uten avgifter og uten moms i Norge. Slikt varer ikke evig. I tillegg er eksport en ting som vil øke hvis elbiler blir populært i utlandet. Tror nok noen endringer kommer.
Dersom du med det mener bruktbilprisene gjør et hopp når særfordelene forsvinner,
har du rett i det. Men det blir nødvendigvis bare en overgang.

Dessuten er det bare de som selger en Tesla uten å kjøpe noen ny,
som får glede av dette hoppet.
For mellomlegget mellom bruktbil og nybil øker med prishopp på nye biler.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

timingbeltkiller

Sitat fra: toppi på tirsdag 24. februar 2015, klokken 23:44
Model 3 skal selges til massene, og meningen er at den skal være konkurransedyktig på pris mot tilsvarende fossile biler, selv med moms.
Når 3 kommer til N omkring 2020 gjetter jeg den vil den koste omtrent NOK 150 K mer en eGolf med range 200 km og omtrent det samme som eGolf  og Bolt med range 300 km
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Øyvind.h

Sitat fra: timingbeltkiller på onsdag 25. februar 2015, klokken 13:10
Sitat fra: toppi på tirsdag 24. februar 2015, klokken 23:44
Model 3 skal selges til massene, og meningen er at den skal være konkurransedyktig på pris mot tilsvarende fossile biler, selv med moms.
Når 3 kommer til N omkring 2020 gjetter jeg den vil den koste omtrent NOK 150 K mer en eGolf med range 200 km og omtrent det samme som eGolf  og Bolt med range 300 km
Ettersom batterifabrikken ligger foran skjema tviler jeg på at vi må vente så lenge som til 2020, men 2018 kan det nok fort bli. Spørsmålet blir da hva du skal bruke bilen til.
I 2018 har Tesla et rått og totalt overlegent ladenettverk. Du kan mao kjøre over alt om du vil, med overlegen ladehastighet/dekning og beholde fossil-fleksibiliteten i en batteridrevet elbil.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

pwb

Sitat fra: timingbeltkiller på onsdag 25. februar 2015, klokken 13:02

Dersom du med det mener bruktbilprisene gjør et hopp når særfordelene forsvinner,
har du rett i det. Men det blir nødvendigvis bare en overgang.


Det hoppet vil ikke komme før 2-3 år etter at fordelene forsvinner. Hvorfor i all verden skal man vente med å kjøpe en såpass spesiell bil som Tesla til den går opp i pris hvis man skal ha en? Hvis jeg skulle kjøpt med en slik bruktbil så hadde jeg ikke ventet til prisen går opp.

christian1986

Ser en del mener ladenettverket kommer til å være overlegent. For å få dette til et er veldig nødvendig at Tesla etterhver begynner å utvide antallet stasjoner. Tenker med grøss på hva som vil skje denne påsken, med alle de nye bilene som er dyttet ut siden sist påske...

B_Tesla

Vel... Ser du bort fra Drammen, tror jeg ikke du skal tenke så mye på det. Har kjørt en del ganger Trondheim-Oslo til nå, samt en del rundt til andre SC. Har kun opplevd 1 annen Tesla på SC på det meste. 50-70% av gangen har jeg stått alene. Så ville ikke tenkt så mye på lading. Har da kjørt utfartsdagene før og etter jul, samt helger her og der.
--------------------------------------------------------
Innlegg postet med denne brukeren kan ikke refereres til utenfor elbilforum.no, uten godkjenning av brukeren

Øyvind.h

Sitat fra: christian1986 på onsdag 25. februar 2015, klokken 13:58
Ser en del mener ladenettverket kommer til å være overlegent. For å få dette til et er veldig nødvendig at Tesla etterhver begynner å utvide antallet stasjoner. Tenker med grøss på hva som vil skje denne påsken, med alle de nye bilene som er dyttet ut siden sist påske...
Tesla har stålkontroll på bruken av SC, og utvider ved behov. Ingenting å grøsse for :) Ser vi på utbyggingstakten er det tydelig at forspranget til konkurrentene bare øker.
Og om elbiler tar av: vil du helst stå som nr 2 i køen på en SC med 8 uttak, eller som nr 2 i køen på en CCS med 1 uttak?
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Også_Øyvind_H

Har hatt bilen i 16 mnd - har besøkt SC 3 ganger. Frykten for kø på SC kjenner jeg ikke en plass. Tror faktisk jeg hadde smilt om jeg kom og det hadde vært kø :)
10.2013 TMS 85  - solgt
06.2015 TMS 85D - solgt
07.2018 TMS 100D

kos

#490
SC blir bygget ut og det kommer flere og flere til. Hva vil du betale for en 10 år gammel tesla med 35 mil max rest på batteriet og gratis SC bilens levetid  ut ? vi snakker 2025. Og resten av markedet har biler som går 30 - 40 mil og med dyre hurtiglade utgifter , la oss si til 5 kroner milen. La oss si at bilen har kjørt 200 000 km og er pent brukt. Har et batteri som  vare i 10 år til. La oss si at en ny elbil koster 500 000 kroner for en Leaf med 35 mil rekkevidde. Og bensin og diesel koster 20 kroner literen.
Hva ville du betalt for en slik tesla ???

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: kos på onsdag 25. februar 2015, klokken 21:20
SC blir bygget ut og det kommer flere og flere til. Hva vil du betale for en 10 år gammel tesla med 35 mil max rest på batteriet og gratis SC bilens levetid  ut ? vi snakker 2025. Og resten av markedet har biler som går 30 - 40 mil og med dyre hurtiglade utgifter , la oss si til 5 kroner milen. La oss si at bilen har kjørt 200 000 km og er pent brukt. Har et batteri som  vare i 10 år til. La oss si at en ny elbil koster 500 000 kroner for en Leaf med 35 mil rekkevidde. Og bensin og diesel koster 20 kroner literen.
Hva ville du betalt for en slik tesla ???
500k for en Leaf med 400 km rekkevidde er jo helt urealistisk. I 2025 snakker vi nok om nærmere 300k, inkludert 100k i avgifter.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

kos

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på onsdag 25. februar 2015, klokken 21:50
Sitat fra: kos på onsdag 25. februar 2015, klokken 21:20
SC blir bygget ut og det kommer flere og flere til. Hva vil du betale for en 10 år gammel tesla med 35 mil max rest på batteriet og gratis SC bilens levetid  ut ? vi snakker 2025. Og resten av markedet har biler som går 30 - 40 mil og med dyre hurtiglade utgifter , la oss si til 5 kroner milen. La oss si at bilen har kjørt 200 000 km og er pent brukt. Har et batteri som  vare i 10 år til. La oss si at en ny elbil koster 500 000 kroner for en Leaf med 35 mil rekkevidde. Og bensin og diesel koster 20 kroner literen.
Hva ville du betalt for en slik tesla ???
500k for en Leaf med 400 km rekkevidde er jo helt urealistisk. I 2025 snakker vi nok om nærmere 300k, inkludert 100k i avgifter.

Det er 10 år til - tror du at en elbil vil koste mindre. Normal utvikling så vil prisene stige og med rekkevidde på 40 mil . som jeg antar er realistisk utvikling basert på signaler så tror jeg at en middels bil vil koste ca 500 000 kroner.

Men det var ikke det mitt spørsmål dreide seg om- Hva tror du en tesla vil koste .

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: kos på torsdag 26. februar 2015, klokken 00:33Det er 10 år til - tror du at en elbil vil koste mindre. Normal utvikling så vil prisene stige og med rekkevidde på 40 mil . som jeg antar er realistisk utvikling basert på signaler så tror jeg at en middels bil vil koste ca 500 000 kroner.
Ja, jeg tror prisene vil falle. Tesla Model 3 med mer enn 320 km EPA rekkevidde skal koste 260k i 2017. Chevy Bolt som også skal ha mer enn 320 km EPA rekkevidde skal koste 285k i 2017. Nye Nissan Leaf med ~400 km NEDC rekkevidde skal også komme ca samtidig, men her er pris ikke veldig kjent. Noe særlig mer enn 300k kan de ikke gå for, tatt hensyn til konkurransen.

Dette er altså i 2017 - 8 år før 2025. Tror jeg bilselskapene vil klare å kutte ytterligere 60-100k på prisen på 8 år? JA.
Sitat fra: kos på torsdag 26. februar 2015, klokken 00:33Men det var ikke det mitt spørsmål dreide seg om- Hva tror du en tesla vil koste .
I 2025 vil jeg anta at en 2015 P85D er nede i området 150-200k. En 2013 S60 kan være nede i området 100k. (Antatt at gjenstående kapasitet er over 80% og bilen er ellers i god stand.)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

eadie

De fleste av disse oppgraderingsfjottene er nok folk som uansett har et Luksusfelle-gen.
Sjefene i Apple ler av slike upgradejunkies, og det gjør nok Teslasjefene og.
Smartness er fraværende hos forgjeldede norske 20-30 åringer med showoff-behov
----------------------------------
S85, blå, alt utstyr.
Utlevert mars 2014 - innbyttet mars 2019.

Model 3, hvit, LR AWD, full pakke, EAP/FSD.
Utlevert 07.03.19, byttet inn 29.12.2020

Model 3, blå, LR AWD. Levert 29.12.2020

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA