Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Asker - Aurdal med E-UP

Startet av Ferry, fredag 29. august 2014, klokken 11:19

« forrige - neste »

Ferry

Jeg skal ha min første langtur i elbil i helga, fra Asker sentrum til Aurdal i Valdres. Første hurtiglademulighet er Nes i Ådal. I følge Google maps er det 108 km dit. Er det noe i veien for at det skulle gå? Det er meldt tørt føre og 16-19 grader. Jeg kan stoppe på Hønefoss og treglade om nødvendig. Hvor mye rekkevidde får jeg pr. time på vanlig stikkontakt? Fra Nes skal jeg ytterligere 60 km. Hvor lenge må jeg lade da? Det holder vel med en splash'n'dash?
Er det best å kjøre om Sandvika? Alternativet er om Liertoppen, Sylling osv. Det er 5-6 km lenger, og mer knotete vei. Men en slipper unna noen høydemeter til Sollihøgda, og det er muligens enklere å kjøre sakte pga. mindre trafikk.

d386yv

Jeg har kjørt en strekke på 111 km flere ganger i sommer i 100 sone 95% av veien (og holdt 100 på gps fart) og det gikk, men måtte kjøre på eco+. Muligens fordi det var 30+ og kjøle ned luften kostet vel mye. Første gangen kjørte jeg 90% av strekket på kun eco. Hastigheten har MYE å si, med en gang jeg tar av motorveien og inn i 70 sone veier er snittforbruket veldig mye lavere.

Ville derfor tro turen din skal gå bra. Men 108 km til lademulighet og ønske om å kjøre videre etterpå er risikosport i mine ører. Jeg skaffet meg ladebrikke fra Fortum for å hurtiglade på overnevnte turer for å teste hvordan det fungerte, men på 6 gangene jeg tok turen over 2 måneder var hurtigladestasjonen aldri fungerende... Det gikk greit for meg for jeg skulle ikke særlig videre, men for deg vil det være game over.

Personlig ville jeg dermed lagt inn stopp i Hønefoss, men jeg er kanskje vel konservativ.

Rav4_EV

Det skulle gå utmerket om du ikke har en meget tung høyrefot og stadig må kjøre forbi.
Tipper du har 34% når du ankommer Nes.
;D
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

Ferry

Det blir nok ikke mye forbikjøringer, nei. Jeg er innstilt på å kjøre pent. Utfordringen blir nok mer å ikke hindre andre. Jeg liker like lite å hindre andre som jeg misliker å selv bli hindra. Får håpe det dukker opp en treging å ligge bak ;) Hønefoss er ca. halvveis til Nes, så jeg ser vel etterhvert om jeg må feige ut og treglade litt der. Det får ta den tida det tar. Og krysse fingra for at sms-lading funker på Nes. Hvis ikke får jeg skrike på Aladdin Oil. Det finnes alltids en løsning. Gleder meg til turen, det blir interessant. Jeg skal rapportere tilbake her om hva jeg erfarer.

EV - Driver

Som det står i sangen: "For jeg ligger forrest i køen, foran Volvo, Ford, Caddilac og Honda Peugeot og Citroën.
Himmel'n er blå, choken er på og jeg ligger forrest i køen." (Gustav Lorentzen).

God tur!
VW ID.4 Max bestilt 09.2020
Hyundai Kona April 2020 -Solgt
Hyundai Ioniq 2019 10/10-2019 -
E-up mottatt april 2014 - solgt april 2020
E-Golf mottatt 23/1-15 - solgt juli 2019

Ferry

Satte ny verdensrekord i å bli forbikjørt. Hurtiglading fikk jeg ikke til. Fikk låne litt lokal kortreist strøm på et gårdstun. Det kom den ene advarselen etter den andre. 2-3 km før jeg var framme viste bilen 0 km, men det holdt. Nå står den og koser seg og blinker grønt i mørket. Jeg har ihvertfall gjort en real innsats for å vise hundrevis av andre trafikanter hvor kjipt elbil er ;/ Tallene ble 165 km kjørt, 10,6 kWh/100 km. Snitthastighet 45 km/t (masse masse kø til Hønefoss) kjøretid 3:40 "Aldri mer, aldri mer, aldri mer" synger Raga Rockers ;)

Ferry

Fikk kjørt bilen en god del i helga. Jeg må si jeg likte den veldig godt. Det er en skikkelig kvikkas. Kjørte opp noen bratte svingete veier med våt asfalt. Det spiste en del batteri, men du verden så gøy! Elbil er mye morsommere med strøm til overs ;) Antispinn funka glimrende, og den går som et skudd ut av svingene. Det hjelper mye å alltid ha optimalt gir, samt umiddelbar gassrespons. Hurtiglada på Nes søndag kveld. Hadde 91% igjen, men turte ikke å regne med at det skulle holde helt til Asker. Kjørte videre med eco pro+ og cruise control på 85-86. Det ga 79-80 på GPSen. På tur ned fra Sollihøgda kunne jeg senke skuldrene og fyre litt for en småkald kropp. Ankom Asker med ca. 25% batteri.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA