Hva skjer med Ishavsveien?

Startet av Aune, fre 29. aug 2014, kl. 04:39

« forrige - neste »

JLafton

Svaret jeg fikk på Mail til Transnova bygger vertfall ikke mye tillit til Transnova fra min side.
Dem svarte at dem hadde sett prismodellen til Ishavsveien, men aktørene kunne ta hvilke pris dem ville for lading å allikevel få støtte til å sette opp flere ladere.
Dette er jo helt på tryne av Transnova.
Spurte hvorfor det ikke kunne bli satt noe krav til prising å ta pr. KWh, men det var ikke aktuelt en gang.
Norge er igjen et land som prøver å få til noe, men igjen går det i dass som alt annet.
Se f.eks hvordan dem har gjort det i Estland, det er slik det SKAL gjøres.
2019 Tesla Model 3 LR AWD

Gordon Retriever

Oppsummeringen på elbil.no er ganske grei. Ishavsveien sier at;
SitatDet finnes ikke universelle hurtigladere som har en kvalitet vi vil - og tør - investere i

Transnova på sin side fastslår at;
SitatIshavsveien er gitt en tidsfrist for etableringene fra hurtigladeprogrammet i 2012 til 31.oktober 2014. Denne er fortsatt gjeldende.

Vil Transnova gi ennå en utsettelse?  Eller er det på tide å si at nok er nok og heller legge til rette for at tilskuddene Ishavsveien ikke benytter seg av kan tildeles andre aktører?

cito13

Jeg har lurt på hvem som utgjør Ishavskraft AS som har blitt betegnet som kjøkkenbordsselskap i dette forum. Etter litt surfing på nettet fant jeg frem til at Ishavsveien skiller seg ut fra de andre aktører ved at det ikke er tilknyttet et større selskap med litt økonomiske muskler. Fortum, Grønn kontakt og selv trege EVPower er knyttet til kraftselskaper. Og så har du Statoil og deres satsing.

Ishavsveien ble grunnlagt av Ishavskraft AS i Alta i 2011 som et ambisjøst og storslagen prosjekt. Hurtiglading fra Alta til resten av landet egentlig. Høytidlig tale til tidligere daglig leder Bjarne Slettum fra oppstarten ligger fortsatt på YouTube. En gang i høst 2013 ble hele selskapet solgt til Frank-Hugo Storelv som holder alle aksjer direkte eller indirekte gjennom hans selskap Diamedes AS (http://www.proff.no/roller/ishavsveien-as/oslo/bygg-og-anleggsleverand%C3%B8rer/IF397610CVG/) .

Storelv har lang fartstid som miljøaktivist. Han skal ha reddet Bellona fra økonomisk havari i begynnelsen av 1990-tallet, senere gikk han ut av Bellona fordi han ville ha større fokus på feltaksjoner. I den senere tid var hans aksjon mot Sellafield i 2011 minneverdig, mest fordi den var velfinansert og fordi Petter Stordalen debuterte som miljøaktivist (http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/Miljoklubb-med-sjekkhefteaksjonister-5592967.html.

Daglig leder for Ishavsveien er Karine Finne som også har et selskap som heter Waterstone AS som driver med løst og fast innen miljø og bærekraftig utvikling og sånt. Hun har også vært med i miljøaksjoner med Storelv (http://www.dittoslo.no/nordstrands-blad/nyheter-nordstrands-blad/mener-klif-bor-skamme-seg-1.6639155). Med i dette nettverket er filmskaper og fotograf Ole Bernt Frøshaug som sitter i styre på både Ishavsveien og Waterstone.

Det som ikke er synlig på nettet er eventuelle andre ansatte i selskapet, men det som er synlig ser overhodet ikke ut til å ha den tunge kompetanse som kreves til å koordinere og administrere oppbyggingen og driften av et hurtigladenettverk. Det må også være nyttig å ha kompetanse innen elektro/elbil. Det kom heller ikke frem opplysninger om det i mitt lille søk på nettet.

Electrix

Sitat fra: Gordon Retriever på fre 05. sep 2014, kl. 14:16
Oppsummeringen på elbil.no er ganske grei. Ishavsveien sier at;
SitatDet finnes ikke universelle hurtigladere som har en kvalitet vi vil - og tør - investere i

Transnova på sin side fastslår at;
SitatIshavsveien er gitt en tidsfrist for etableringene fra hurtigladeprogrammet i 2012 til 31.oktober 2014. Denne er fortsatt gjeldende.

Vil Transnova gi ennå en utsettelse?  Eller er det på tide å si at nok er nok og heller legge til rette for at tilskuddene Ishavsveien ikke benytter seg av kan tildeles andre aktører?
Hvis de ikke vil investere I hurtigladere så bør de heller ikke søke om støtte til dette.

Hvis de ikke ønsker tilby lading til andre enn sine egne abonnenter, stikk I strid med Transnovas krav, bør de heller ikke få støtte.

Jeg anser ikke Ishavsveiens søknader som noe annet enn forsøk på å rigge seg til oppkjøp av feks. Fortum eller Grønn kontakt. Nå har de fått støtte til nye lokasjoner samt blokkert disse for andre. Men både Fortum og Grønn Kontakt har store eiere så jeg tipper de heller vil sulte ut ishavsveien og plukke opp konkursboet.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Leon

Det er klart at Ishavsveien er mer verdt ved et salg med tilsagn om Transnova støtte på ca 10 sentrale ladestasjoner, enn med de tre stasjonene de har i drift i dag, og som neppe mange bruker.

får bare håpe det ikke går for lang tid før det skjer noe, og at eventuell ny eier får overta støtten fra Transnova.

Var forresten snakk om et oppkjøp av Ishavsveien som skulle annonseres helt i starten i år. Dette rant tydeligvis ut i sanden...
Nissan EuroLeaf 2013 Tekna

Flips

Hvis Ishavsveien ikke vil sette opp ladere syntes jeg bare at Transnova skal gi de pengene til Statoil eller noen andre som faktisk bryr seg. Etter det jeg har lest på forumet virker ABB-laderne som ganske stabile, så de har en veldig dårlig unnskyldning.

jkirkebo

Sitat fra: Flips på fre 05. sep 2014, kl. 18:40
Hvis Ishavsveien ikke vil sette opp ladere syntes jeg bare at Transnova skal gi de pengene til Statoil eller noen andre som faktisk bryr seg. Etter det jeg har lest på forumet virker ABB-laderne som ganske stabile, så de har en veldig dårlig unnskyldning.

I følge Ishavsveien er ABB laderne mye dyrere enn alternativene, så jeg antar det er derfor de ikke bruker de. Samt det faktum at de vil ha ladere med to inntak for å slippe unna effektavgiften. Tydeligvis er det bare Efacec som har dette foreløpig (altså separat inntak for 43kW AC-delen).
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

edakcots

Ishavsveien kan ikke selge strøm til 220kr og få det til å gå rundt, så konkurs blir det nok uansett.

Men bildet er litt anderledes enn dere tror. Investeringen på utstyret er så høy, at det spiller ingen rolle hvordan man regner på dette, det kan ALDRI lønne seg for ishavsveien uansett!

Så, resultatet er at det eneste fornuftige og økonomisk forsvarlige er å bygge AC stasjoner.
Dette gagner selvfølgelig Tesla og Renault kunder mer enn noen andre, da de er de eneste som kan utnytte dette fullt ut.

Det ishavsveien ikke kan si til alle dere samt Transnova, er at, joda vi har noen stasjoner, de er laget for å levere strøm til Leaf og alle andre, men vi taper masse penger hver dag, så hvis du kjære kunde kunne selge bilen din til utlandet feks Estland, ville det være det beste.
Gå så å kjøpe en bil vi kan levere strøm til for en annen pris, eks Model S eller ZOE. Da kan vi overleve og vil da tjene penger for fremtiden.
Ikke nok med det, du kan få lade til en helt annen pris også. Tusen takk for forståelsen kjære kunde, hilsen Transnova.

Tipper full "tank" på ZOE blir 50kr og kanskje 150 for en full Tesla. Alle andre må da belage seg på å betale for tiden de står der, altså per minutt eller per time.

Golf, UP, Leaf, Kia og trillinger vil dessverre ikke få noe brukbart ladenettverk i Norge noen gang siden teknologi løsningen de har brukt koster ca 20 ganger hva Tesla/Renault har valgt.

MB kommer også med samme løsning (ac22kw) neste år, da vil det bli trangt inn døra hos MB/Renault/Tesla, mens finn.no blir fylt med brukte vw/kia/Nissan produkter...

Ishavsveien har ca 1 sekund å bestemme seg for hva de skal gjøre. Enten fortsette som de gjør i dag og ende i skifteretten, eller endre totalt kurs, si nei til nåtidens potensielle kunder og bygge en ny kunde gruppe som det koster en brøkdel å serve med langt billigere utstyr å montere...

Vet det kommer sikkert et hylekor nå som skriker høyt siden man har valgt "feil" bil ifølge meg, ,men det er dessverre slik det er.

Sannheten er at chademo ER dyrt, og svært vanskelig å holde høy oppetid på, så AC er fremtiden uansett hva du sier, Tesla bygde ut sitt nettverk i Europa på under 1 år, det vil aldri skje med noen chademo løsning med mindre Putin erobrer alle land og gir rubler til å støtte rent klima, og finner på å velge en japansk svært krevende, dyr og vanskelig løsning, noe som neppe skjer...

Kjøp dere en Tesla eller ZOE nå, selg leafen mens den fortsatt har høy verdi. Har du BMW i3 eller VW produkt, så kjøp en annonse på finn i kveld før resten av landet leser dette, hvis ikke blir i3 like mye verdt som en trilling før sommeren 2015...

Husker dere krigen VHS/Beta/P2000?
Philip sin løsning var den beste, men var alt for dyr, Beta havnet i midt sjiktet og VHS ble elsket av alle som tenkte pris. Det var IKKE den beste løsningen, men den vant krigen pga pris.

Hvis du fikk velge å kjøpe en bil som kostet 60 kroner å fylle eller en annen til 220, så tror jeg dere har svaret selv...
Top 10 world statistics Carwings i km og trær:)
Leaf 2014 Tekna DMG
Tesla Model S 85 sort med "alt"
Renault ZOE grå intens
Tesla Model S 85 D 4x4 i bestilling
Importerer og driver kun med elbil, begynte i 2007

jkirkebo

Sitat fra: edakcots på søn 07. sep 2014, kl. 18:26
Ishavsveien kan ikke selge strøm til 220kr og få det til å gå rundt, så konkurs blir det uansett.
Men bildet er litt anderledes enn dere tror. Investeringen på utstyret er så høy at det spiller ingen rolle hvordan man regner på dette, det kan ALDRI lønne seg for de uansett!

Nei du, her tar du nok feil. Forskjellen mellom å bygge en ladestasjon med 3 stk. multistandard ladere og 3 stk. 43kW AC er maks 25-30%. Det er ikke utstyret som koster mest men fremføring av strøm og montering. Tilsvarende er det effektavgiften som koster mest mhp. driften, og den blir lik.

22kW AC er selvsagt rimeligere, men det samme kan sies om 22kW DC også.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

edakcots

Kirkebo, jeg har tatt deg i matematikk før, nå må du ta en tur til din skole å få igjen hele summen samt ta deg noen kveldskurs:)
Pris ferdig oppsatt kombo/chademo stasjon ca 1 mill
Pris ferdig oppsatt AC 22 stasjon ca 50.000
AC utstyrs leverandører 100 vis...
Kombo/chademo Max 3-4 seriøse leverandører i startgropa med diverse prototyper...
Sorry, skulle ønske jeg kunne si noe annet, men leafen er allerede solgt her i huset, selvom jeg elsket selve bilen høyt:)
Leaf 2014 Tekna DMG
Renault ZOE grå intens

Mrtiger

Er dette noe priser du tar ut av løse lufta, eller kan du dokumentere noen av disse beløpene.

Ellers synnes jeg at slike nedlatende kommentarer ikke hører hjemme her.
2013 Nissan Leaf, Acenta.

edakcots

Leder av ishavsveien fortalte meg dette selv, så de er veldig klar over dette. Ikke nedlatende overhodet jeg? Bare irriterer meg på en bitte liten ting: hvorfor forsvare sine egne feilkjøp? Jeg gjorde det selv, og jeg må ta konsekvensen av dette. Derfor skjønner jeg at enkelte kan bli irriterte, men dere hadde jo ingen kunnskap til å vurdere det den gangen bilsalget ble tatt?
Ingen hos Nissan fortalte meg at ishavsveien betalte ca 1, 2 mill for en stasjon og måtte ha ca 250kr per lading for å gjøre business?
Da hadde jeg steilet og spurt om mannen var edru...
Leaf 2014 Tekna DMG
Renault ZOE grå intens

emil

Hopper over mye svada her...

Sitat fra: edakcots på søn 07. sep 2014, kl. 18:26
Sannheten er at chademo ER dyrt, og svært vanskelig å holde høy oppetid på, så AC er fremtiden uansett hva du sier

Det er ikke noe problem å holde høy oppetid på CHAdeMO ladere. Bare se på ABB laderene som bl.a Grønn Kontakt og andre har brukt i over et år. Minimalt med nedetid. De store problemene og forsinkelsene i utbyggingen har vært at nye ladere etter krav skal ha både Combo og AC og selv om AC i seg selv ikke er det store problemet er Combo-standarden knapt ferdig, og det et år etter at de første bilene har kommet på markedet. Hadde vi ikke hatt biler med Combo hadde nok hurtigladekartet set mye bedre ut i dag.

Tror selv at høyeffekt AC er, eller bør være fremtiden for hurtig elbil lading. Tingen er bare at sikkert 90-95% av all elbillading ikke trenger å være hurtiglading for den daglige kjøringen, og pr i dag finnes det ingen fullverdig løsning (bil) til fornuftig pris (ikke tesla) som takler både høyeffekt AC og problemfri saktelading. Og nei, i dag er ikke Zoe noe fullverdig produkt på den måten, men det er en start og et greit første forsøk. Om de kommer med tilleggsprodukter og oppdatering senere som retter en del dumme løsninger er noe helt annet.

Uansett er det nå godt over 100.000 elbiler produsert med CHAdeMO, og den er enerådende standard i bl.a Japan for alle elbiler (selv BMW har CHAdeMO der). I USA er 3fase mindre vanlig for boligdistribusjon (Type1 kontakt på de fleste biler), så der må man igjen ha andre løsninger og ladesystemet til Zoe vil ikke være mye nyttig.

Selv om Norge har det største prosentvise elbilmarkdet i forhold til nybilsalg, er vi fortsatt bare en liten fjert i den store sammenhengen.

emil

Sitat fra: edakcots på søn 07. sep 2014, kl. 18:48
Kirkebo, jeg har tatt deg i matematikk før, nå må du ta en tur til din skole å få igjen hele summen samt ta deg noen kveldskurs:)

Kan ikke se at du etter å ha kritisert regneferdighetene til jkirkebo kom med det riktige regnestykket og svaret selv.

Ellers blir det helt feil å sammenligne semihurtig 22kW med hurtig 50kW. Det har riktignok blitt kjørt en del diskusjoner rundt hvor mye raskere 50kW er over 22kW i en del tilfeller.

edakcots

Ok, legger meg flat hvis noen føler seg tråkket på.
Det var ikke meningen...
Selv BMW forsto at infrastruktur er viktig, selvom kun 5-10 % faktisk bruker/trenger hurtigladestasjon. Derfor bruker de chademo på sine i3 i Japan. Det samme ville vært tilfelle i Estland hvor det er 167 chademoladere og mindre enn 500 elbiler. Men her i Norge har vår stavet og historie sverget til chuko til den dag i dag, det endres nesten over natten, uansett hvilken bil folk har kjøpt. Oslo kommune kan ikke gi saktelading til all lenger. Det selges ca 200 nye elbiler i Oslo hver mnd, og det bygges ikke infrastruktur i takt med dette. Derfor vil det fremtvinges ladeparker Alla Tesla sine stasjoner. Behovet for fremtiden er ikke en stasjon her og der, men mange. For å få til dette så handler det om investeringer i stor skala hvis men tenker combo eller chademo. Hvem skal ta den regningen?
Ja, ZOE er ikke helt i mål men i løpet AC september er den løsningen klar vet jeg. MB kommer også på nyåret med sin 22kw, Tesla er der allerede og trenger mye strøm og vil bli "god kunde".
Kanskje jeg tar fryktelig feil, noen blar opp 20x investeringen for å få kjøre Leaf/i3 overalt, men da skjønner jeg ikke mye tydeligvis. Storsalen er nevnt, han gjør det ikke. Betale over 1 mill per punkt ingen vil betale riktig pris for? Da bygger nok mannen flere hotellrom istedet...
Leaf 2014 Tekna DMG
Renault ZOE grå intens

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA