Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Avstandsjustering active cruise control

Startet av Ferry, mandag 25. august 2014, klokken 23:03

« forrige - neste »

Ferry

Hvordan virker den egentlig? Er det lengde eller tid som justeres? Jeg har hørt noen påstå det er lengde, men for meg ville det være mer logisk om det var tid, i antall sekunder. Jeg har såvidt prøvd dette på i3 i motorveihastighet. Teknisk sett er det meget fascinerende, og litt skummelt i starten. Jeg er ikke sikker på om jeg klarte å justere riktig, men på meg virket det som justeringsområdet var fra litt for nære til k*k_i_r*v Jeg ville foretrukket å kunne forholde meg til 3-sekundersregelen og oppover! Litt under 3 s kunne kanskje også vært greit, men jeg syns ikke det er noen god vane å ligge så nær at en kan bli bøtelagt eller verre.

bromm

3,2,1 og 4 sekund (i den rekkefølgen når man trykker på knappen). Starter alltid opp med 3 sekunder, og det fungerer perfekt ;)

Ferry

Ok, det høres jo bra ut. Akkurat slik det bør vær, imo. Lappen ryker på 0,5 s på personbil, btw. Men det er i prinsippet ikke annerledes en at bilen går fortere enn fartsgrensa. Det er opp til sjåføren å overholde reglene.

LMOR

Jeg bruker normalt 3s, men 2s hvis det er mye trafikk og tørt, slik at ikke den bak oppfatter at jeg ønsker at han skal kjøre forbi. 4s bruker jeg når det er glatt. (1s blir ikke slitt ut ...)
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Vind

#4
Jeg bruker 1s i køkjøring, sammen med køassistenten som styrer i lav trafikk (ja det er litt snegling i kollektivfeltet noen ganger)

Ved påkjøring så trykker jeg opp til 2, og ned til en når bilen foran har flettet inn. 

På langkjøring så er det behageligere med litt avstand - så da står den på 2 eller 3, den lengste synes jeg blir litt for lang unna.

Må også kommentere at siste softwareoppdatering har gjort noe med ACC, den virker litt mere på "hugget" og gir ikke opp så fort.  Mulig det bare er en følelelse, eller fordi jeg ikke har kjørt mye i skarp motsol, men noen klassiske steder hvor den lett ga opp før (f.eks under Bygdøylokket på E18 som er en 60 graders brå sving på motorvei med høye kanter) så gir den ikke opp slik den noen ganger gjorde før.
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

Ferry

Sitat fra: Vind på tirsdag 26. august 2014, klokken 09:54
Jeg bruker 1s i køkjøring,

Du tenker da kø som i saktegående/stillestående kø? Sånn typisk E18 inn til Oslo i morrarush e.l. Jeg kaller det kø når jeg ligger i en rekke av biler, uavhengig av hastighet. Og da blir 1 s altfor lite for meg (og UP!)

Skibum

Jeg fikk min bil på mandag og fikk testet ACC i køen innover mot Oslo i dag. Det fungerer utmerket når trafikken flyter fint. Jeg var litt mer nervøs når det gikk sakte ved påkjøringsrampene, tråkket på bremsen et par ganger nå biler flettet inn forran. Fungerer det bedre ved å sette avtanden til 1 eller 2 sek i stedet for 3 som min var satt til?
Eller må jeg inrømme at bilen er fantastisk god å kjøre, dette er gøy  ;D
2019 Jaguar I-Pace
2019 BMW i3S
X-2014 BMW i3

jaxry

Tar det litt tid før avstanden også må "kalibreres" av systemet?
Jeg opplever en avstand på ca 2.5 s på korteste innstilling, og ca. 3 på 2 og 3, og langt bak på 4.
BMW 120da (x), BMW 523iat (x), BMW 318dt (x), BMW 525xi, BMW i3, S85

Skibum

Jeg hadde to episoder i går i køkjøring på E18 med ACC hvor en bil legger seg inn i luken foran. Da reagerte bilen med å øke farten, hvorpå jeg instinktivt tråkket på bremsepedalen. Jeg vet derfor ikke hvor nært vi hadde kommet før den forhåpentligvis hadde begynt å bremse, men det hadde uansett blitt en kraftig nedbremsing. Har noen av dere opplevd noe lignende, stoler dere på ACC i situasjoner med mye filskifte?
Nå er som sagt min bil helt ny, så det kan jo være at ACC må få tid til å kalibrere seg ytterligere.
2019 Jaguar I-Pace
2019 BMW i3S
X-2014 BMW i3

Vind

Sitat fra: Skibum på torsdag 28. august 2014, klokken 11:07
Jeg hadde to episoder i går i køkjøring på E18 med ACC hvor en bil legger seg inn i luken foran. Da reagerte bilen med å øke farten, hvorpå jeg instinktivt tråkket på bremsepedalen. Jeg vet derfor ikke hvor nært vi hadde kommet før den forhåpentligvis hadde begynt å bremse, men det hadde uansett blitt en kraftig nedbremsing. Har noen av dere opplevd noe lignende, stoler dere på ACC i situasjoner med mye filskifte?
Nå er som sagt min bil helt ny, så det kan jo være at ACC må få tid til å kalibrere seg ytterligere.
Har opplevd det samme selv noen få ganger.  Trikset i køkjøring med mye filskifter er å ha tommelen "klar" på ACC knappen.  Ett trykk på denne - og ACC blir passiv - så ett raskt trykk på RES (knappen over) og ACC blir aktiv igjen.  Det er ofte enklere enn å trykke på brems/ gass.  Styreassistenten blir ikke påvirket at man deaktiverer ACC ett sekund eller to.
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA