Nå kommer hydrogenbilene - side by side

Startet av Mippen, mandag 25. august 2014, klokken 21:23

« forrige - neste »

e-curious

#1890
Jaguar sine vurderinger om hydrogen:
"The well to wheel relationship from the energy source to the vehicle is a disaster..."
Nå er jo JLR en liten fabrikk med begrensede ressurser, det er jo billigere å utvikle en elbil i forhold til hydrogenbil vil jeg anta. 

http://www.autocar.co.uk/car-news/motor-shows-la-motor-show/hydrogen-fuel-cells-complete-nonsense-says-jlrs-technical-design

Måkemannen

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på torsdag 08. september 2016, klokken 07:41
Batteriene til Leaf er passivt luftkjølt. Stort sett alle andre elbiler har aktiv kjøling. Velger man rett elbil til miljøet så går alt veldig bra.
Peiling på hvordan det er med Zoe? Luftkjølte batterier der?

ladov

Sitat fra: Måkemannen på lørdag 19. november 2016, klokken 21:19
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på torsdag 08. september 2016, klokken 07:41
Batteriene til Leaf er passivt luftkjølt. Stort sett alle andre elbiler har aktiv kjøling. Velger man rett elbil til miljøet så går alt veldig bra.
Peiling på hvordan det er med Zoe? Luftkjølte batterier der?
Zoe bruker varmepumpa aktivt for å regulere batteritemperaturen.

Derimot har de gjort noen andre litt rare valg på temperaturregulering, under hurtiglading på vinterstid så brukes varmepumpa for å holde batteriet kjølig men av uforståelige grunner dumpes ikke overskuddsvarmen i kupeen. Zoe kunne med fordel også gått motsatt vei, det vil si varme opp batteriet under saktelading i kaldt vær, når batteriet blir kaldt går ladingen enda saktere. Det virker som Renault har valgt en hybrid kjøleløsning, jeg mistenker at batterier ikke er særlig godt isolert så overskuddsvarmen forsvinner stort sett under kjøring og at varmepumpa trår til kun når luftkjøling ikke er nok.
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

AppleKnocker

Sitat fra: fredag på fredag 18. november 2016, klokken 16:53
YX holder på å åpne en hydrogen-fyllestasjon på Kjørbo i Sandvika, rett ved politistasjonen. Hyop holder på å bygge en hydrogenfyllestasjon kun 4km unna ved Høvik kirke.

Dette er praktisk talt side om side.

Hadde det ikke vært en ide å bygge disse hydrogenfyllestasjonene litt fra hverandre? Og ikke gi statlig tilskudd til hydrogenfyllestasjoner som ligger oppå hverandre?

De eneste som tjener på det her er produsentene av hydrogenfyllestasjoner.

Som forventet og kjent som Hotellings regel. Det gir maks profitt om to konkurrenter plasserer seg side om side. Men ikke maks nytte for samfunnet.

http://people.bath.ac.uk/ecsjgs/Teaching/Industrial%20Organisation/Papers/Hotelling%20-%20Stability%20in%20Competition.pdf
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Trond.Strom

Det er jo geit med fyllestasjoner tett.. de har jo kapasitet til 20 biler om dagen per stasjon :)

MagnusT

Kapasiteten er vel nærmere 50 biler pr dag og i motsetning til batteribiler trenger man ikke fylle "tanken" hver dag. Stasjonen på Kjørbo dekker derfor behovet for flere hundre biler. 

Øyvind.h

Mirai har ganske lik rekkevidde som Tesla Model S (75/90), Opel Ampera-E eller nye Zoe. Disse bilene holder det i snitt å plugge i ca en gang i uken om man kjører like langt som snittet og er opptatt av å plugge i sjeldent.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Arha

Sitat fra: MagnusT på tirsdag 22. november 2016, klokken 12:01
Kapasiteten er vel nærmere 50 biler pr dag og i motsetning til batteribiler trenger man ikke fylle "tanken" hver dag. Stasjonen på Kjørbo dekker derfor behovet for flere hundre biler.
Hvis du teller med alle som ikke trenger å fylle tanken hver dag, så har vel en hurtiglader kapasitet til flere hundre/tusen siden de fleste elbiler fyller hjemme  ;)
Renault Scenic E-tech fra 10/10 2024.
Opel Ampera-e 2017-2024, solgt etter 120000 km. Nytt batteri på tilbakekalling januar 2023.
Nissan Leaf 2012 - 2017, solgt etter 96000 km.

MagnusT

Ja, men kapasiteten til stasjonen er allikevel vesentlig høyere enn 20 biler pr dag som det ble påstått..

Øyvind.h

Kapasiteten kan det ikke være mye å si på. Pt. er vel heller spredning og stasjonsdekning utfordringen?
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 22. november 2016, klokken 14:44
Kapasiteten kan det ikke være mye å si på. Pt. er vel heller spredning og stasjonsdekning utfordringen?
Ja. Kapasiteten kan man ikke si noe på. En slik stasjon er jo nok til alle hydrogenbilene som selges de neste 10-20 årene.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

MagnusT

Ja, når model 3 kommer blir det som Øst-Tyskland på 80-tallet. Alle kjører samme bil.

cra

Sitat fra: MagnusT på tirsdag 22. november 2016, klokken 15:38
Ja, når model 3 kommer blir det som Øst-Tyskland på 80-tallet. Alle kjører samme bil.

Der har vi vært lenge allerede! Alle biler ser jo nesten like ut, og bortimot alle er samme farge.  :P  Et mer kjedelig skue enn fergekøa til og fra jobb skal man lete lenge etter.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Amoss

Sitat fra: MagnusT på tirsdag 22. november 2016, klokken 15:38
Ja, når model 3 kommer blir det som Øst-Tyskland på 80-tallet. Alle kjører samme bil.

I øst-tyskland på 80-tallet hadde vel de færreste tilgang på egen bil?  Politiske signaler fra dagens opposisjonspartier kan indikere at vi kan komme til å nærme oss den situasjonen ja...
Model S 85D

ladov

Sitat fra: MagnusT på tirsdag 22. november 2016, klokken 15:38
Ja, når model 3 kommer blir det som Øst-Tyskland på 80-tallet. Alle kjører samme bil.
Vel, da jeg kjøpte meg Passat for en del år siden ble jeg plutselig klar over hvor mange Passater det var på norske veier så Model 3 blir vel bare en reprise..eller en remake med forbedrede digitale effekter. :p
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA