Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Nå kommer hydrogenbilene - side by side

Startet av Mippen, mandag 25. august 2014, klokken 21:23

« forrige - neste »

MagnusT

Hva skal du bruke for å lage ammoniakk til kunstgjødsel? Eller metanol til plastproduksjon? Hva skal du bruke i stedet for kull som reduksjonsmiddel i stålindustrien, eller i produksjon av titanoksid?  Hva skal man bruke for å unngå at over 30% av biokarbonet i den begrensede tilgangen av biomasse bare slippes ut som CO2 fordi det er underskudd av hydrogen? Eller hva med matindustrien, elektronikkindustrien, solcelleindustrien, glassproduksjon? Alle disse industriene bruker hydrogen i dag.
Versågod å prøv å gjødsle med elektroner, varme eller komprimert luft....

At hydrogen er en del av løsningen er like sannsynlig som alltid og markedet for hydrogen og brenselcelleteknologi vokser hvert eneste år. I 2015 ble over 70 000 enheter med en effekt på rundt 350 MW produsert. At markedet ikke er like stort som batterimarkedet gjør vel ingenting? Det er som sagt nødvendig med begge deler for at vi skal få en mest mulig kostnadseffektiv og rask fjerning av fossiler. 

eivhelle

Sitat fra: MagnusT på torsdag 28. april 2016, klokken 09:31
Hva skal du bruke for å lage ammoniakk til kunstgjødsel? Eller metanol til plastproduksjon? Hva skal du bruke i stedet for kull som reduksjonsmiddel i stålindustrien, eller i produksjon av titanoksid?  Hva skal man bruke for å unngå at over 30% av biokarbonet i den begrensede tilgangen av biomasse bare slippes ut som CO2 fordi det er underskudd av hydrogen? Eller hva med matindustrien, elektronikkindustrien, solcelleindustrien, glassproduksjon? Alle disse industriene bruker hydrogen i dag.
Versågod å prøv å gjødsle med elektroner, varme eller komprimert luft....

At hydrogen er en del av løsningen er like sannsynlig som alltid og markedet for hydrogen og brenselcelleteknologi vokser hvert eneste år. I 2015 ble over 70 000 enheter med en effekt på rundt 350 MW produsert. At markedet ikke er like stort som batterimarkedet gjør vel ingenting? Det er som sagt nødvendig med begge deler for at vi skal få en mest mulig kostnadseffektiv og rask fjerning av fossiler.

Hydrogen som grunnstoff vil være viktig både i dag og i fremtiden. Derimot er jeg ikke sikker på at brennselsceller vil være noen viktig teknologi i et fremtidig CO2 nøytralt samfunn.

I prosesser der hydrogen er en viktig bestanddel har energieffektivitet liten betydning. Men energieffektivitet vil være viktig når man har likestilte alternative løsninger.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

Porsgrunn

#1667
Sitat fra: MagnusT på torsdag 28. april 2016, klokken 09:31
Hva skal du bruke for å lage ammoniakk til kunstgjødsel? Eller metanol til plastproduksjon? Hva skal du bruke i stedet for kull som reduksjonsmiddel i stålindustrien, eller i produksjon av titanoksid?  Hva skal man bruke for å unngå at over 30% av biokarbonet i den begrensede tilgangen av biomasse bare slippes ut som CO2 fordi det er underskudd av hydrogen? Eller hva med matindustrien, elektronikkindustrien, solcelleindustrien, glassproduksjon? Alle disse industriene bruker hydrogen i dag.

Kunne ikke vært mer enig i at dette er viktig. Kanskje spesielt med tanke på kunstgjødsel som er en gigantisk kilde til CO2 fra sin ammoniakk produksjon i dag.

Problemet er at bærekraftig Hydrogen er mer komplisert og dyrere. Årlig produksjon tett på 65 millioner tonn, med 95% fossilt opphav.https://www.iea.org/publications/freepublications/publication/essentials5.pdf Veldig mye brukes også ved raffinering av oljeprodukter. Elbiler kan da potensielt frigjøre hydrogen til annet bruk. Hadde bruk av elektrisitet kunnet konkurrere i dag er det åpenbart at en så stor bransje ville sett muligheten til å spare penger eller i det minste kunne få en renere miljøprofil.

Et argument som ofte brukes for å produsere H2 til transport er å motvirke at strøm blir billigere. Skal fornybarsamfunnet spre seg til de områdene du nevner er det helt nødvendig at strøm blir billigst mulig, da er smartest mulig bruk av de resursene vi har viktig. Den dagen vi eventuelt måtte løse energi problemet slik at vi har tilnærmet ubegrenset og gratis tilgang på strøm i verden blir forskjeller i virkningsgrad mellom alternativer uviktig ikke før.

Edit: Rettet noen helt gale tall og la til et poeng.


Trond.Strom

#1668
Jeg trodde vi diskuterte hydrogen til bruk i transport ikke i industrien. Jeg er helt enig med deg i at det er et sansynlig behov i industrien dersom vi skal til 0 utslipp.

påstanden din om at brenselceller er på nivå med batterier er jeg ikke like enig i.

Anslag for verdens lithium batteri produksjon er ca 35GWh som ved 1c gir 35GW eller ca 100 ganger så stort som det du skisserer for brenselceller.

markedet er i eksplosiv vekst og anslag for  2016 er ca 80GWh.


Lese grundig er ikke noe jeg driver med, du sa markedet ikke er like stort....

hgs

Brun S85 19", tech,luft,park,dobbeltlader,hattehylle -Solgt
TM3 LR AWD, 18", AP,  midnight silver metallic
TMY reservasjon

bno

Klart han nå ser det at det kan være lurt å spre møkka utover andre. Dette må jeg virkelig si ikke kom som en bombe. Det var bare spørsmål om tid. Synd for de som lar seg lure.

kos

Det vi egentlig frykter er at oljefondet biter på kroken - så kan Spetalen sole seg i framgang i lettlurte tullinger - og se at hans hets mot elbiler stadig gir gevinst.

Elmo

Sitat fra: hgs på tirsdag 24. mai 2016, klokken 18:28
Spetalen på vei ut av NEL?
http://www.dn.no/nyheter/finans/2016/05/24/1655/DiaGenic/spetalen-vurderer-storsalg-i-nel

Da blir det spennende å se hva han uttaler seg i media om at er fremtiden neste gang (=det han kjøper seg inn i).
Solceller, Tesla, olje ??

Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Espen Hugaas Andersen

Jeg hadde egentlig forventet at han ville fortsette å melke godtroende investorer en stund til. Men han innså vel at han ikke ville klare å opprettholde fasaden, så lenge det ikke kommer fyllestasjoner og heller ikke hydrogenbiler.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

MagnusT

Kanskje Spetalen bare følger Musk sitt gode eksempel?: http://www.dagbladet.no/2016/05/19/nyheter/hegnarno/okonomi/tesla/elon_musk/44273026/

Best å komme seg ut av Tesla også, hvis man skal følge analysene som gjøres av salg av NEL-aksjer her inne.

Amoss

Sitat fra: MagnusT på onsdag 25. mai 2016, klokken 09:40
Kanskje Spetalen bare følger Musk sitt gode eksempel?: http://www.dagbladet.no/2016/05/19/nyheter/hegnarno/okonomi/tesla/elon_musk/44273026/

Nei, så langt jeg kan forstå artikkelen så selger Spetalen seg NED i NEL, mens Elon jo kjøper seg opp. I min bok er det stikk motsatt.  At han selger noen (ca. halvparten) av de aksjene han kjøper for å kunne dekke skatten han blir skyldig er neppe så rart.
Sitat
Elon Musk selger 2.777.901 aksjer for betale skatt på utøvelsen av mer enn 5,5 millioner aksjeopsjoner, heter det. Det er opsjoner som for øvrig gir han anledning til å kjøpe aksjer til en kurs på 6,63 dollar.
Model S 85D

Espen Hugaas Andersen

Jepp, etter Musk gjennomførte sine transaksjoner satt han igjen med ca 1,5 millioner flere aksjer. Det er ikke noe å bekymre seg for. (Han ga også 1,2 millioner aksjer til veldedighet.)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

epsilone6

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på tirsdag 24. mai 2016, klokken 23:30
Jeg hadde egentlig forventet at han ville fortsette å melke godtroende investorer en stund til. Men han innså vel at han ikke ville klare å opprettholde fasaden, så lenge det ikke kommer fyllestasjoner og heller ikke hydrogenbiler.

Han kommer til å melke godtroende investorer en stund til, han sitter fortsatt på en betydelig post som ikke kan selges før i 2017  :-[

Slettet profil

Spetalen har i dag solgt alle aksjene han kan selge. Resten er låst en stund til.
http://www.dn.no/nyheter/finans/2016/05/25/1058/Brskommentar/det-er-ikke-lov--klage-p-at-en-ulv-spiser-kjtt

Dette til tross for at aksjekursen er ned 30 % i år. Man selger ikke da, hvis man har tro på selskapets fremtid.

tomrh

Sitat fra: Teslamats på onsdag 25. mai 2016, klokken 12:05
Dette til tross for at aksjekursen er ned 30 % i år. Man selger ikke da, hvis man har tro på selskapets fremtid.
Spetalen har alltid vært flink til å kutte tapene i tide. ;)
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA