Nå kommer hydrogenbilene - side by side

Startet av Mippen, mandag 25. august 2014, klokken 21:23

« forrige - neste »

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: MagnusT på onsdag 16. mars 2016, klokken 17:37Ikke Mirai, men kanskje den kommende GLC'en eller en h-tron fra Audi. Men hva jeg kommer til å gjøre er egentlig uvesentlig og statistisk helt irrelevant. Det er flere millioner potensielle bilkjøpere i Norge og alle disse må ha et alternativ til diesel og bensin hvis vi skal få nullutslipp.
Det har litt betydning. Som så mange andre så har du kommet frem til at Mirai ikke dekker dine behov, og tilnærmet hele norges befolkning vil havne i denne gruppen. Ser man f.eks på Opel Ampera så er jo dette en bedre bil, til halve prisen, og denne bilen var en salgsflopp. Kjøperne uteble fordi den hadde bare fire seter og lite bagasjerom. De samme utfordingene og flere til står Mirai ovenfor, og resultatet er at den vil ikke selge i nevneverdig antall.

Toyota håper å selge 10 stk Mirai i 2016, og det tror jeg de ikke vil ha problemer med å omsette, bare med bakgrunn i tilgangen til kollektivfelt. Jeg tror de kan klare å både doble og tidoble dette antallet i 2017, men da begynner man nok å nærme seg grensene av det som er mulig å oppnå med en så uattraktiv bil.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

MagnusT

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på torsdag 17. mars 2016, klokken 06:27
Det har litt betydning. Som så mange andre så har du kommet frem til at Mirai ikke dekker dine behov, og tilnærmet hele norges befolkning vil havne i denne gruppen. Ser man f.eks på Opel Ampera så er jo dette en bedre bil, til halve prisen, og denne bilen var en salgsflopp. Kjøperne uteble fordi den hadde bare fire seter og lite bagasjerom. De samme utfordingene og flere til står Mirai ovenfor, og resultatet er at den vil ikke selge i nevneverdig antall.
Ja, det har vel omtrent like mye betydning som det har på batteribilsalget at det ikke er noen biler der jeg kan tenke meg/har bruk for heller. Det går jo ganske bra med elbilsalget.. Opel Ampera er ingen nullutslippsbil, så der slutter sammenligningsgrunnlaget mener jeg.

En Mirai kan for eksempel dekke behovet for personer som har behov for relativt lang rekkevidde i sin daglige kjøring i og rundt Oslo/Akershus og som ikke har infrastruktur hjemme eller på jobb for lading. Samtidig er disse personene kanksje opptatt av et bilhold uten bekymringer hvor nivået av feil og lange ventetider hos verksted er lavt (Toyota er godt kjent hos mange for driftssikkerhet). Det finnes også personer som vil skille seg ut og ha andre biler enn alle andre samtidig som de ikke vil vise seg i en "prangende" sportsbil. Eksempelet Prius og kjente personer i California er nærliggende her.

Å selge 10 biler i år tror jeg ikke blir noe problem og så får vi se hvor mange biler Toyota allokerer til Norge neste år. 100 biler tror jeg ikke det blir for konkurransen om disse bilene internasjonalt er alt for høy til det.

Øyvind.h

Jeg må si jeg lurer litt på hvem som kommer til å kjøpe Mirai. Like dyr som en Tesla, ubrukelig infrastruktur, spesielt utseende og ganske liten innvendig på tross av ytre mål.
Det stod en slik rett ved jobben nå. Synes faktisk den ser mindre stygg ut i virkeligheten, uten at jeg er positivt til utseende. Og den var større enn jeg trodde.

Men den mangler omtrent alt jeg liker ved Teslaen. Bortsett fra null utslipp og teknologi-faktoren.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

MagnusT

Øyvind.h

Jepp. Parkering forbudt der den står (utenfor Grand Hotel).
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

AmocoCadiz

Ikke sikkert det var en parkering,
kan ha gått tom for hydrogen, og litt langt til nærmeste hydrogenanlegg?  ;-)

Trond.Strom

HYOP som drifter norges 5 hydrogenstasjoner har vel en stasjon på Økern i Oslo?
Ellers får HYOP 8-10 millioner årlig for å drifte disse og forsyne Norges 20ish Hydrogenbiler. Det vil si en direktestøtte på  400-500 tusen per bil i drift :)
http://e24.no/bedrift/997843371/hyop-as/skedsmo/regnskapstall/

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: MagnusT på torsdag 17. mars 2016, klokken 12:56Ja, det har vel omtrent like mye betydning som det har på batteribilsalget at det ikke er noen biler der jeg kan tenke meg/har bruk for heller.
Det har ikke så stor betydning da du er en hydrogenbil-fan, ikke en elbil-fan. Om noen på dette forumet skulle ønske å kjøpe en av dagens hydrogenbiler, så skulle man tro det var deg.

Sitat fra: MagnusT på torsdag 17. mars 2016, klokken 12:56Opel Ampera er ingen nullutslippsbil, så der slutter sammenligningsgrunnlaget mener jeg.
For din del kan det godt hende at sammenligningen slutter der, men det gjør den i hvert fall ikke for de som kjøper elbil. De som kjøper elbil rangerer miljø ganske lavt når de skal liste opp hva som gikk inn i beslutningen for anskaffelse av elbil. Og så kan man vurdere om folk generelt ser på miljø som mer eller mindre viktig ved kjøp av bil enn de som kjøper elbil. Jeg tenker det er snakk om det siste.

Sitat fra: MagnusT på torsdag 17. mars 2016, klokken 12:56En Mirai kan for eksempel dekke behovet for personer som har behov for relativt lang rekkevidde i sin daglige kjøring i og rundt Oslo/Akershus og som ikke har infrastruktur hjemme eller på jobb for lading. Samtidig er disse personene kanksje opptatt av et bilhold uten bekymringer hvor nivået av feil og lange ventetider hos verksted er lavt (Toyota er godt kjent hos mange for driftssikkerhet).
Hybridene til Toyota er kjent for god driftssikkerhet. Hydrogenbilene til Toyota er ikke kjent for noe spesielt. Til det har de ikke vært på markedet lenge nok. Men du har nok rett at det nok finnes de som vil kjøpe en Mirai bare fordi det er en Toyota.

Sitat fra: MagnusT på torsdag 17. mars 2016, klokken 12:56Det finnes også personer som vil skille seg ut og ha andre biler enn alle andre samtidig som de ikke vil vise seg i en "prangende" sportsbil. Eksempelet Prius og kjente personer i California er nærliggende her.
Prius har for lenge siden blitt byttet ut med Model S/X blant kjendisene. Kjendisene vil bli oppfattet som miljøvennlige, før betydde det å kjøre Prius e.l, mens nå kan man kjøre Model S. Samtidig viser man også at man støtter lokal industri.

Sitat fra: MagnusT på torsdag 17. mars 2016, klokken 12:56Å selge 10 biler i år tror jeg ikke blir noe problem og så får vi se hvor mange biler Toyota allokerer til Norge neste år. 100 biler tror jeg ikke det blir for konkurransen om disse bilene internasjonalt er alt for høy til det.
Du mener vel at produksjonen er for lav.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

stefse

Toyota begynner å ligne litt på Kodak.
- "Hybrid"biler med teknologi fra 90'tallet, hvor hybrid-delen er ubrukelig til annet enn å parkere bilen med.
- Lanserer hydrogen som løsningen på miljøproblemet, hvor  hydrogenet er produsert av gass eller kjernekraft.
- Ender opp med langt dårligere virkningsgrad kjel_til_hjul enn hvilken som helst batteribil.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

AmocoCadiz

Sitat fra: stefse på torsdag 17. mars 2016, klokken 19:40
Toyota begynner å ligne litt på Kodak.
- "Hybrid"biler med teknologi fra 90'tallet, hvor hybrid-delen er ubrukelig til annet enn å parkere bilen med.
- Lanserer hydrogen som løsningen på miljøproblemet, hvor  hydrogenet er produsert av gass eller kjernekraft.
- Ender opp med langt dårligere virkningsgrad kjel_til_hjul enn hvilken som helst batteribil.
Toyota ER det neste Kodak, med 19 år gammel og klin lik ikkeladbar hybridteknologi,
og som japansk firma vil de ha problemer med å "miste ansikt", slik at de kjører hydrogensatsingen for langt utfor stupet.
om 5-10 år er det slutt og Toyotakonsernets deler blir kjøpt opp av Nissan, Honda og Mazda.

kos

Det var da volsomt til spådom - Toyota blir ikke plutselig eller i all overskuelig fremtid akterutseilt med hydrogen bilen eller mangel på elbiler. Verdens største produsent av biler - er fortsatt basert på bensin - noe de neste 20 årene kommer til å bli preget av. Norge er annerledes landet - og ingen taper eller vinner noe som helst på vårt marked.

Amoss

Sitat fra: AmocoCadiz på torsdag 17. mars 2016, klokken 20:27
om 5-10 år er det slutt og Toyotakonsernets deler blir kjøpt opp av Nissan, Honda og Mazda.

.... og/eller Tesla som vil desperat trenge mer produksjonskapasitet ;)
Model S 85D

AmocoCadiz

Når snøballen begynner å rulle med overgang fra fossil til eldrift av personbiler vil det raskt bli en ekspontiell etterspørsel etter elbiler, de bilprodusenter som nå er igang med andre og tredje gen elbiler vil ha et enormt forsprang på de få som ikke har denne erfaringene, og har låst fast all utvikling i fossil fremdriftsteknologi eller satt alle pengan på et (hydrogen)kort.
En nødløsning med lisensiering av elbilsteknologi vil gi Toyota litt kunstig åndedrett, før det rakner.
Det er jo helt riktig som påpekt her tidligere at Toyota Prius VAR miljø samvittigheten til de rike og berømte i USA, men de har forlengst byttet ut priusen med Tesla S.

Jeg har hatt noen uoffisielle samtaler med Toyota folk, som er ganske fortvilte over Toyotas veivalg mot hydrogen. Hvordan skal de vinne kampen når deres egne folk ikke er overbevist?

Det interessante er når denne "tipping point" vil komme, og uansett alle ekspert kommentatorer og prediksjoner, så vil den komme relativt uventet, og sjokkeffekten vil gi dramatiske endringer i bilindustrien. Og da vil en japansk bilprodusent bli rammet ekstra hardt som har som forretningside å ligge trygt og dovent et skritt bak alle andre bilprodusenter (active safety systemer først nå i 2016?!?)

kos

Om man kommer høyt nok opp i luften så blir alt bittelite, men herregud kor hardt det er når man treffer bakken. Bakkekontakt har aldri vært dumt når man skal spå fremtiden. Makan til fallhøyde skal man lete lenge etter når det gjelder beskrivelsen av Toyota - de har laget elbiler lenge og var pioneren på hybrid og er det også med hydrogen.

At noen selgere i Norge gremmes over at de ikke har hyllevarer bekymrer garantert ikke Toyota konsernet.

Om Toyota vil bygge elbiler så er det en teknologi som de faktisk er i ledelsen i verden på - hva tror dere hydrogen bilen har av motor eller hva som står i hybridene. Vaskemaskinsmotorer på kjærlighet?

eivhelle

Nå er jo ikke veien så lang for å kaste ut hydrogentanker og brennselscelle og erstatte disse med et batteri. Resten av hydrogenbilen er tross alt en elbil. Så jeg tror nok at Toyota kan snu ganske raskt hvis de må. Men de kan fort havne noen år på etterskudd hvis de ikke holder mulighetene åpne.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA