Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Nå kommer hydrogenbilene - side by side

Startet av Mippen, mandag 25. august 2014, klokken 21:23

« forrige - neste »

eivhelle

#1350
Hvis det stemmer at man bruker 50kWh på å lage 1 kg hydrogen, gir det en virkningsgrad på 33.3/50 som blir 66.6%. Det høres ikke spesielt imponerende ut. Jeg trodde virkningsgraden på elektrolyse skulle være mer i området 80%.

Så den store nyheten er vel heller at man kan lage elektorlysøren billigere og mer kompakt enn tidligere. Det gjør det dermed billigere for de som vil investere i fyllestasjoner og skal tjene penger på å gjøre om billig strøm til dyrt drivstoff. Forbrukerne vil nok måtte betale 90 kr/kg uansett hvor billig det måtte bli å fremstille hydrogenet.

Hydrogensamfunnet fremstår mer og mer som en forretningsmulighet heller enn et produkt som forbrukerne virkelig trenger.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

e-curious


Olee

Ja det var ikke den miste forskjellen i kostnader akkurat  :P

arnkl

Kunne nokon tenkt seg å lagt denne bussrapporten ut på hydrogenforum på facebook ( https://www.facebook.com/hydrogen.no ) og spurt om kommentarar. Det hadde vore intressant å sjå kva dei meinte.

Grunnen til at eg ikkje gjer det sjølv er at eg alt har komt med ein del kritiske kommentarar der, og er redd dei vil oppfatte det som trolling dersom eg ein gong til dukkar opp.
S85 (blå, med det meste, VIN# *20295)
VW e-Up! (2014, kjøpt brukt)

NegativeElectrode

Blå TMY 2022
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

Electrix

Bilen som Toyota og media har presentert som "elbilen med ubegrenset rekkevidde" og "elbilen uten rekkeviddeangst" har vært på besøk i Norge. Et bilde sier mer enn tusen ord  ???

http://www.side3.no/motor/se-her-er-fremtidsbilen-toyota-mirai-i-norge/3423187126.html
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Ferry

Fra artikkelen over:
"I løpet av 2020, skal det være rundt 30 hydrogenfyllestasjoner i drift. Da vil i alle fall hele Sør-Norge være godt dekket, avslutter Espen Olsen."

Så ca. 2 fyllestasjoner pr. fylke da. Herre Jesus!

Electrix

Man skal da kunne kjøre fra E39/E18 fra Stavanger til Oslo, men skal man til Hovden f.eks. for å stå på ski så må man ha en elbil i tillegg. En ny Leaf til ca halve prisen klarer da denne turen greit med et ladestopp underveis og litt saktelading mens man er der.

Og hvis familien skal på langtur ås er vi som regel alle 5, og da må vi også ta leafen, siden det bare er plass til 4 i Mirai.

Den duger altså greit til småkjøring i hverdagen, minuset er bare at man må ofte planlegge inn dette ekstra fyllestoppet da, siden den ikke fylles mens den står parker. I tillegg vil jeg nok foretrekke å bruke leafen mest til slik kjøring også siden den er mye billigere å kjøre.

Ved nærmere ettertanke tror jeg at jeg beholder dieselbilen som går 3000 i året et par år til til jeg kan kjøpe en brukt Opel Bolt eller Model 3, da er mine behov dekket.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Ferry

Holder den til småkjøring i hverdagen? Det er jo nettopp det den ikke gjør. Ikke med så langt mellom fyllestasjonene. Her blir en jo tvunget til å kjøre langt bare for å fylle. Vi kan da ikke ha færre hydrogenstasjoner enn dagens bensinstasjoner. Det er ikke alle som kjører forbi en bensinstasjon daglig. Det kan være milevis med dagens situasjon. Med 30 stasjoner i Sør-Norge kan en risikere å måtte krysse opptil flere kommunegrenser for å få tak i drivstoff.

THE

Blir ikke spesielt praktisk når man må kjøre 10-15 mil hver vei for å fylle drivstoff nok til 40-50 mil kjøring nei.

Hvis de vil ta livet av hydrogenbiler raskest mulig, så er det bare å få dem i salg før de har en god nok fylleinfrastruktur. Spørsmålet er jo om noen klarer å finansiere 2-300 fyllestasjoner i Norge før det er biler som bruker dem. Selvsagt vil noen kjøpe hydrogenbiler etter hvert, men jeg tror det må på plass minst 300 fyllestasjoner bare i Sør-Norge før det blir praktisk for folk flest med hydrogenbil.

Jeg personlig venter på at min neste bil skal bli lansert, men den vil ha batteri som energibærer.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Ferry

300 stasjoner er ca. 1 pr. kommune. Det er jo bare å tenke seg sin egen hjemkommune for å vurdere hvordan det vil fungere.

turfsurf

Ingen privatpersoner vil vel finne på å kjøpe hydrogenbil? Greier ikke å finne argumenter for det i det hele tatt. Liten plass i fht størrelsen, dyrt, fryktelig upraktisk, begrenset bruksområde.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

jkirkebo

Sitat fra: turfsurf på fredag 05. februar 2016, klokken 14:05
Ingen privatpersoner vil vel finne på å kjøpe hydrogenbil? Greier ikke å finne argumenter for det i det hele tatt. Liten plass i fht størrelsen, dyrt, fryktelig upraktisk, begrenset bruksområde.

Tja, du får kjøre med den i kollektivfeltene i Oslo da, der elbilene nå er kastet ut. Det er sikkert noen som ser en stor verdi i det.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

kjellsve

Sitat fra: arnkl på torsdag 04. februar 2016, klokken 13:51
Kunne nokon tenkt seg å lagt denne bussrapporten ut på hydrogenforum på facebook ( https://www.facebook.com/hydrogen.no ) og spurt om kommentarar. Det hadde vore intressant å sjå kva dei meinte.

Grunnen til at eg ikkje gjer det sjølv er at eg alt har komt med ein del kritiske kommentarar der, og er redd dei vil oppfatte det som trolling dersom eg ein gong til dukkar opp.

De har forhåndsmoderering av alle innlegg, så kritiske/spørrende innlegg vil mest sannsynlig ikke vises overhodet.
TMS85D

F_P

Lagt ut linken og etterlyst en kommentar under deres siste innlegg som artig nok omhandler denne artikkelen: http://www.lastebil.no/Aktuelt/Nyhetsarkiv/2016/Hydrogendrift-er-den-beste-loesningen
X100D, 6-seter med alt originalt utstyr, og snart alt uoriginalt ;-)

Eksen: S85, brun, pano, luft, lyd, skinn...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA