Nå kommer hydrogenbilene - side by side

Startet av Mippen, mandag 25. august 2014, klokken 21:23

« forrige - neste »

Robert Sund


doldis1

He he en tråd på 126 sider om hydrogenbiler ? :) :) Må vel være den mest bortkasta tråen i historieboka ?
Trenger vel ikke den største utgaven krystallkule nå vel for å se at Elon Musk hadde rett hele tiden ?

Robert Sund

Hydrogen var neppe ment som alternativ i det hele tatt. Det ser man ved at hydrogenbilene ble vraket direkte fra produksjon istedet for å være i bruk, og også ved at elbilene som allerede var i bruk ble tvangsinnhentet og vraket. Hadde hydrogen vært konkurransedyktig hadde det ikke vært behov for vrakingen av elbiler for å fjerne dem, og hydrogenbilene hadde blitt brukt i den virkelige verden.

Man ser det også ved at lobbyistene sier at hydrogenbilene koster ensifret anntall prosent å lage nå i forhold til på 90 tallet, samtidig som de var fremstilt som ett alternativ på 90 tallet. Og fremdeles koster en Mirai mer enn en Tesla.

Alan C. Lloyd saboterte aktivt foredrag om batterier, det hadde ikke vært nødvendig hvis hydrogen var konkurransedyktig.


At det fortsatt blir debattert kommer av at svindelen fremdeles blir utført og fremdeles skader menneskeheten.

Ressurser som kunne gitt ett svært viktig bidrag blir istedet svidd av på hydrogen. 20M til en hydrogenstasjon kunne istedet blitt brukt til å fremskynde 2000 ladestasjoner til 500.000 med ett år ved 2% rente, (eller finansiere 40 ladestasjoner til 500.000 hver). I tillegg til at hydrogen er svindyrt i bruk, livsfarlig i lukkede rom, og ingen kan lade de hjemme.

Griffel

Dersom en ikke klarer å se satsingen på Hydrogen sammen med overgangen fra kullkraft til strøm fra tilfeldige kilder, forstår jeg at en kan mene at hydrogenbiler har liten framtid.

I magasinkraft Norge er det liten/ingen grunn til å favorisere hydrogenbiler før de kommer "av seg selv" på grunn av overgang fra kull til vind i land som Tyskland og Japan. I 2050 skal 80% av energien i Tyskland komme fra fornybare kilder.

I dag betaler staten-tyskland vindparkene nesten full pris for strøm de kunne ha levert når de nå stenger på grunn av overproduksjon (fantomkraft). Dette blir det snart slutt på. For vindparken vil da hydrogenproduksjon bli et av de beste alternativene.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Espen Hugaas Andersen

For å jevne ut variasjonene fra minutt til minutt og time til time, så er stasjonære batterier fullstendig overlegent allerede i dag. Men man kan nok ikke utelukke at hydrogen kan spille en rolle ved å lagre vindenergi fra høst/vinter til sommer og solenergi fra sommeren til vinteren. Men til dette har man null behov for hydrogen*biler*.

Jeg tenker at mest sannsynlig vil man bruke slik overflødig sesongbetont energi til å produsere hydrogen - som man så bruker til å produsere syntetiske hydrokarboner til bruk i fly og skip.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

doldis1

@ Espen Hugaas Andersen.

Ett hundre prosent enig! Tror Toyota trenger et miraikel jeg, for å  selge H-bomba si  ;)

JorgenM

Ingen som har posted denne enda?
http://e24.no/bil/elbil/toyota-bekrefter-at-de-skal-lage-elbiler/23849835

"- Blant dem som har vist til Toyota er investor Øystein Stray Spetalen, som har satset stort på at hydrogenmarkedet i Norge skal ta av, via NEL. I april i år uttalte Spetalen til E24 at Toyota ikke har tro på elbilen, og bare på hydrogenbiler, som argument for hvorfor Teslas fremtid er usikker.
"


Spetalen sitter nok for seg selv og koser seg med Laser Disc-spilleren sin ikveld.
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (2 solgt) - Peugeot e-208 LCI '24 (lev. august 2024)

flux

Tja, han har vel sett det han og, det er bare litt tungt å fordøye og forklare at en så det litt sent.

Alt endrer seg ;)

http://www.dn.no/nyheter/2016/11/17/1540/Finans/-visjon-er-farlig-fordi-alt-endrer-seg

GOLF-raider

#1883
TRØNDELAG
E-Golf; prod. febr. 2015 • V-P • lev.02 03 2015
Peugeot 407 SW/2007
Traktor Volvo BM 500/1977

kodalse

Sitat fra: flux på fredag 18. november 2016, klokken 00:01
Tja, han har vel sett det han og, det er bare litt tungt å fordøye og forklare at en så det litt sent.

Alt endrer seg ;)

http://www.dn.no/nyheter/2016/11/17/1540/Finans/-visjon-er-farlig-fordi-alt-endrer-seg
Det morsomme er gang på gang å snuble over liksomsitatet:
"Da fastslo Charles Darwin i"Artenes opprinnelse" at det ikke er de sterkeste som overlever, men de som best tilpasser seg endringene i omgivelsene."

Charles Darwin sa aldri dette, derimot startet en økonomiprofessor fra statene, Leon C. Megginson, med dette utsagnet i 1963.
http://www.darwinproject.ac.uk/people/about-darwin/six-things-darwin-never-said-and-one-he-did

Jeg må si det er like humoristisk hver gang jeg hører tilsynelatende velutdanned personer benytte seg av dette sitatet  ;D
I dag kan vi altså more oss på bekostning av Spetalen :)

Spesielt morsomt er det at i gulvet på California Academy of Sciences står dette sitatet skrevet med gull(messing)bokstaver, men henvisningen til Darwin ble vistnok fjernet en gang i 2008. :)

http://colinpurrington.com/2012/darwin-on-the-floor-lhao/
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

tiger`n

Hva har velutdannet med dette å gjøre?
Det er gjerne de personene med sterkeste ideer og gjennomføringskraft som får til mest, ikke de som er bastet og bundet til et tilsynelatende flott kontor resten av livet.
Vil tro Spetalen vet hva han snakker om, har vel tjent nok av penger den mannen, og mye av det selvsagt ved å tråkke på og lure folk, som de fleste andre som har tjent mye selvsagt.

fredag

YX holder på å åpne en hydrogen-fyllestasjon på Kjørbo i Sandvika, rett ved politistasjonen. Hyop holder på å bygge en hydrogenfyllestasjon kun 4km unna ved Høvik kirke.

Dette er praktisk talt side om side.

Hadde det ikke vært en ide å bygge disse hydrogenfyllestasjonene litt fra hverandre? Og ikke gi statlig tilskudd til hydrogenfyllestasjoner som ligger oppå hverandre?

De eneste som tjener på det her er produsentene av hydrogenfyllestasjoner.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Amoss

Sitat fra: fredag på fredag 18. november 2016, klokken 16:53
De eneste som tjener på det her er produsentene av hydrogenfyllestasjoner.

Og hvem er det du tror at har bestukket lobbet frem denne satsningen da ;)
Model S 85D

Gardin

Sitat fra: fredag på fredag 18. november 2016, klokken 16:53
YX holder på å åpne en hydrogen-fyllestasjon på Kjørbo i Sandvika, rett ved politistasjonen. Hyop holder på å bygge en hydrogenfyllestasjon kun 4km unna ved Høvik kirke.

Dette er praktisk talt side om side.

Hadde det ikke vært en ide å bygge disse hydrogenfyllestasjonene litt fra hverandre?
Det har jeg også lurt på. Fra før ligger 4 av 5 hydrogenstasjoner i Osloområdet, og den siste ligger ikke så langt unna Oslo den heller (Porsgrunn). Dette gjør at det ikke er mulig å utnytte hydrogenbilens eneste fordel.

Det er ikke mulig å kjøre for eksempel Oslo-Trondheim, Oslo-Bergen eller Oslo-Stavanger med hydrogenbil. Det lengste man kan kjøre fra Oslo med hydrogenbil er Oslo-Kristiansand eller Oslo-Lillehammer. Begge strekningene er korte nok til at de kan kjøres uten ladestopp med batteribil. Dessuten ligger alle hydrogenstasjonene et stykke unna hovedveiene, slik at en hydrogenbil på langtur vil bruke nesten like lang tid på å kjøre til hydrogenstasjone og tilbake som en elbil bruker på et hurtigladestopp.

Jeg kan ikke se noen annen forklaring enn at samtlige hydrogenbiler brukes utelukkende til lokalkjøring, som betyr at en rimelig elbil ville vært minst like godt egnet til formålet.

Beklager at jeg er veldig hovedstadssentrert, men så vidt jeg har forstått bor nesten alle landets hydrogenbiler i Osloområdet, så det er naturlig å anta at hydrogenbillangturer vil starte i Oslo.

Burger

Er det ikke slik at de hydrogenstasjonene som produserer hydrogen selv har veldig lav produksjon? Har hørt nok til 4-5 biler i døgnet.

Det jeg legger merke til er at alle som prøvekjører hydrogenbil aldri fyller hydrogen selv.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA