Nå kommer hydrogenbilene - side by side

Startet av Mippen, mandag 25. august 2014, klokken 21:23

« forrige - neste »

Trond.Strom

Da har Vegvesenet uttalt seg.
"Da må du først kontakte bil leverandøren om dette er mulig, da de er de som må dokumentere dette i henh gjeldende krav. 2007/46 "

Jeg forstår dette som at alt som trengs for å bygge om en el-bil til en hydrogenbil er en brenselcelle og godkjenning fra bilprodusent/leverandør. En 5W brenselcelle montert i bilen er godt nok.

Neste steg blir da å overtale Nissan til å godkjenne dette. Burde ikke være veldig vanskelig da de kan montere løsningen i alle bilene de selger og reklamere med fri tilgang til kollektivfelt. HY bilene er vel også garantert lengre fritak for moms og bilavgifter. Skal holde dere oppdatert med vidre fremdrift i saken

elektrolux

Hold oss oppdatert. Alltid interresant med slike regeltilpassninger.  ;D
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Trond.Strom

Nissan har nå svart på telefon. Siden det her er snakk om en modifisering som er 100% motivert for å tilpasse seg avgifts systemet i Norge er de ikke veldig interessert i å få typegodkjent bilen som en plug in hydrogen brenselcelle bil. Dersom jeg ville forsøke videre anbefalte meg å ta kontakt med VCA i England som har den originale typegodkjenningen for bilen.

Det er mulig at Nissan Danmark hadde vært mere samarbeidsvillige, ettersom elbiler har full avgift i danmark mens hydrogen biler har 0.

Jeg har sendt VCA en mail. Oppdaterer med eventuell videre fremgang

jensjacob

Jeg troede ikke det var så let at løbe om hjørner med det norske motorkontor...
I  Danmark vil jeg gætte på at definitionen på en hydrogen bil er en bil hvis drivmotor får sin energi fra hydrogen. Om det så sker via forbrænding i en ottomotor eller via spaltning i en brændselscelle som leverer strøm til en elmotor betyder sikkert mindre.
Fik jeg sagt at jeg er fundamentalt imod syntetisk støj >:( , assistentsystemer der involverer bremse og styretøj samt selvkørende biler på offentlig vej :'( ?

NightBlue e-Golf leveret d.11/9 2015 :) :)

Trond.Strom

Sitat fra: jensjacob på fredag 28. oktober 2016, klokken 22:10
Jeg troede ikke det var så let at løbe om hjørner med det norske motorkontor...
I  Danmark vil jeg gætte på at definitionen på en hydrogen bil er en bil hvis drivmotor får sin energi fra hydrogen. Om det så sker via forbrænding i en ottomotor eller via spaltning i en brændselscelle som leverer strøm til en elmotor betyder sikkert mindre.

Poenget mitt er at det ikke virker som om det er definert hvor mye av energien som må være direkte fra hydrogen og hvor mye som kan være ladning av batteripakken via plug in.


e-curious


Electrix

En liten brenselcelle på 500W produserer 4380 kWt om den går kontinuerlig. Det er nok til å kjøre rundt 20 000 km i året med en Tesla, og ennå mer med mindre biler, langt mer enn normal årlig kjørelengde, altså kan de fleste kjøre på kun hydrogen hele året bare man har stor nok batteripakke til å utjevne forbruket. En slik liten brenselcelle og tank burde man kanskje klare å installere i de fleste elbiler og så importere til Danmark med lave hydrogenbilavgifter i stedet for høye elbilavgifter?

Brukte Model S har vel god nok plass i frunken til å plassere den der, kan jo bli en god business å bygge om brukte norske Model S og eksportere til Danmark uten avgifter.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

e-curious

Frykter flopp for hydrogenbiler:

Enovas programsjef Rune Holmen vil ikke at hydrogenbiler og -stasjoner skal få en ny knekk, og mener en eventuell utrulling må starte forsiktig.

http://www.dagbladet.no/nyheter/frykter-flopp-for-hydrogenbiler/64060897

Trond.Strom

Toyota bekrefter vel flopp for hydrogen her:
https://electrek.co/2016/11/07/toyota-long-range-battery-powered-electric-cars-2020-hydrogen-fuel-cells-failing/

De klarer ikke selge eller lease Miraien selv etter en nesten halvering i pris

Ketill Jacobsen

Sitat fra: Trond.Strom på mandag 07. november 2016, klokken 13:58
Toyota bekrefter vel flopp for hydrogen her:
https://electrek.co/2016/11/07/toyota-long-range-battery-powered-electric-cars-2020-hydrogen-fuel-cells-failing/

De klarer ikke selge eller lease Miraien selv etter en nesten halvering i pris

Livet er for kort til å kjøre elendige biler (tenker de kanskje i California)!

Elmo

Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Tesla Model 3 AWD/FSD 2019/03 med FW: 2025.32.
Seat Mii 2020/01.
eUp 2014 - solgt.
Har hatt div. Saxo/P106 electric som vi har kjørt tilsammen 170.000 km med.

Trond.Strom

Sitat fra: Trond.Strom på torsdag 27. oktober 2016, klokken 09:53
Nissan har nå svart på telefon. Siden det her er snakk om en modifisering som er 100% motivert for å tilpasse seg avgifts systemet i Norge er de ikke veldig interessert i å få typegodkjent bilen som en plug in hydrogen brenselcelle bil. Dersom jeg ville forsøke videre anbefalte meg å ta kontakt med VCA i England som har den originale typegodkjenningen for bilen.

Det er mulig at Nissan Danmark hadde vært mere samarbeidsvillige, ettersom elbiler har full avgift i danmark mens hydrogen biler har 0.

Jeg har sendt VCA en mail. Oppdaterer med eventuell videre fremgang

Svaret fra VCA er at man trenger en IVA for dette. Modifiseringen i seg selv burde ikke by på store problemer, men bilen må vises i England etter modifikasjoner før den blir godkjent.

så kostnader blir da:
modifikasjon: 1000 kroner
godkjennings gebyr: 450 GBP
transport av bil til England: for mye...

Så der døde vel planen min. Frister fortsatt litt, men tilgang til kollektivfelt er ikke gulerot nok for meg

JorgenM

Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (2 solgt) - Peugeot e-208 LCI '24 (lev. august 2024)

AmocoCadiz

#1873
Sitat fra: JorgenM på mandag 14. november 2016, klokken 09:18
DinSide tester 'fremtiden':

http://www.dinside.no/motor/den-har-ingen-girkasse-slipper-bare-ut-vann-drivstoffet-males-i-kilo---og-vi-har-testet-den/64931225
Og de konkluderer bl.a. helt korrekt at dette vil " fortsette å være en bil for fremtiden"
Bare for Toyota å vente videre på denne fremtiden (" Mirai" på japansk betyr fremtid) slik de alene ser for seg den...

Fun fact om betydelsen av navnet Mirai i Afrika:  Mirai, a Shona name (Zimbabwe) meaning wait .

Trond.Strom

på navnet Mirai var det ganske artig å lese denne artikkelen fra Wired.
https://www.wired.com/2016/11/web-shaking-mirai-botnet-splintering-also-evolving/?mbid=social_twitter

sånn bortsett fra at hydrogenbiler ikke sprer seg med like stor hastighet har de vel omtrent den samme samfunnsøkonomiske nytten


© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA