Standard fjæring og ramper o.l. i parkeringshus/kjellere?

Startet av MyMuffin, fredag 22. august 2014, klokken 10:26

« forrige - neste »

MyMuffin

Har ikke bestilt luftfjæring, og parkerer til vanlig i 4 etasje på magasinet i Drammen.

Jeg har begynt å kjenne ett snev av angst for å skubbe nedi rampene på vei opp med min kommende bil.

Er det noen her med standard fjæring som har opplevd utfordringer i forhold til ramper i parkerhus/kjellere?



2024 Model 3 LR Highland
2022 Model Y (familietralla)
2021 Model 3 LR - Solgt i 2023
2019 Model 3 Base Perf - solgt i 2021
2019 Model 3 LR - konebil - solgt i 2022
2017 Model S 75D - solgt i 2019
2014 Model S 60 - solgt i 2017

tonl

Da jeg prøvekjørte en bilen med standard fjæring målte jeg høyden på bil til å være 15-16cm høy (laveste punkt under bilen foran og langst kanalen på siden av bilen). Du får ta frem målebånd. Jeg har selv fått angst av å ta et par svinger der.

mecanica vergara

Jeg har en bil med standardfjærer som går i Drammensområdet. Jeg har ennå ikke vært inne på magasinet med Teslaen. Men har vært der noen ganger med vår A5 Sportback uten problemer. Den er lavere under, så der ville jeg ikke vært bekymret. Utfordringen vil nok være overhenget foran på Teslaen når du skal opp fra innkjøringen til 2 etg. Men det kan hende det går bra.

Hvorfor vil du bruke dette parkeringshuset. Jeg mener å huske at plassene var så trangeat det var en utfordring å få åpnet døren på A5en når man hadde bil på hver side av seg. Det bil ikke enklere med en Model S.
Sølv 75D hentet desember 2107
Sort 3SR+

MyMuffin

Sitat fra: mecanica vergara på fredag 22. august 2014, klokken 11:15
Jeg har en bil med standardfjærer som går i Drammensområdet. Jeg har ennå ikke vært inne på magasinet med Teslaen. Men har vært der noen ganger med vår A5 Sportback uten problemer. Den er lavere under, så der ville jeg ikke vært bekymret. Utfordringen vil nok være overhenget foran på Teslaen når du skal opp fra innkjøringen til 2 etg. Men det kan hende det går bra.

Hvorfor vil du bruke dette parkeringshuset. Jeg mener å huske at plassene var så trangeat det var en utfordring å få åpnet døren på A5en når man hadde bil på hver side av seg. Det bil ikke enklere med en Model S.


Selve parkeringen er ikke ett problem, da jobben min har en hel etasje for selv og jeg er alltid tidlig ute og kan parkere gunstig (helt i enden av parkering mot veggen). 

Jeg har sett flere Teslaer i dette parkeringshuset, men om dette er folk med luftfjæring på høyeste nivået  jo ett spørsmål.
2024 Model 3 LR Highland
2022 Model Y (familietralla)
2021 Model 3 LR - Solgt i 2023
2019 Model 3 Base Perf - solgt i 2021
2019 Model 3 LR - konebil - solgt i 2022
2017 Model S 75D - solgt i 2019
2014 Model S 60 - solgt i 2017

tho

TMS er ikke spesielt lav. Hvis TMS går nedi er vet veldig mange andre biler som gjør det også.
Blå Model S Performance Levert 14/3-2014 (P23235)
TOCN: Signature medlem

jkirkebo

Sitat fra: tho på fredag 22. august 2014, klokken 12:18
TMS er ikke spesielt lav. Hvis TMS går nedi er vet veldig mange andre biler som gjør det også.

Den er ikke spesielt lav men den har spesielt lang akselavstand. Det betyr at den er følsom for skarpe knekker i underlaget, f.eks ved ombordkjøring på ferger  lev lav/høyvann eller i bratte P-hus. Det står et P-hus ved siden av jernbanestasjonen i Fredrikstad, ved overgangen fra rampe til 3.etg. skraper jeg nedi midt under bilen om jeg ikke setter den i "high" på forhånd. Om bil med stålfjærer er høy nok til å unngå det vet jeg ikke.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Øyvind.h

Sitat fra: tho på fredag 22. august 2014, klokken 12:18
TMS er ikke spesielt lav. Hvis TMS går nedi er vet veldig mange andre biler som gjør det også.
Det som skiller Model S fra en del andre biler er at undersiden av bilen er omtrent helt flat, og dermed er bilen like lav under det hele. I tillegg har den lang avstand mellom for- og bakhjul. Andre biler har ikke nødvendigvis bedre bakkeklaring på laveste punkt, men de kan ha et vesentlig mindre område som utgjør laveste punkt på bilen.
Jeg setter pris på luftfæringen for å unngå å slå nedi her og der, men tror ikke standardfæringen egentlig utgjør noe problem de aller fleste steder (såfremt man ikke er 4-5 voksne mannfolk i bilen, da synker den jo litt uten luftunderstell.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

MyMuffin

Jeg sendte en mail til Tesla Drammen, om det tatt noen hensyn ved høyden på standardfjæringen ift. parkeringshus osv.

Jeg burde kanskje ha startet med dette før jeg opprettet en tråd her på forumet, men erfaringene herifra er uvurderlige :)
2024 Model 3 LR Highland
2022 Model Y (familietralla)
2021 Model 3 LR - Solgt i 2023
2019 Model 3 Base Perf - solgt i 2021
2019 Model 3 LR - konebil - solgt i 2022
2017 Model S 75D - solgt i 2019
2014 Model S 60 - solgt i 2017

Twowheels

bil med fjærer er vel ca det samme som "high" på luft.

Var selv nervøs for om jeg ville subbe nedi på noen høye fartsdumper i nabolaget. Har også bratt utkjøring fra hus som ender ut på en flat asfalt. Dvs forhjul står på asfalt og bakhjul "nedi bakken" noe som gjør at bakken kommer nærmere understellet på bilen.

Dette gikk heldigvis fint med god klaring. En bekjent må heve sin da han skal over tilsvarende fartsdumper. Om han hever den til "high" eller "very high" vet jeg ikke men han har subbet oppi et par anledninger da han glemte å heve den.
_________

MyMuffin

Og der fikk jeg tilbakemelding fra tesla drammen.

Nå spurte jeg noe spesifikt om magasinet i drammen, og fikk  til svar at de skulle ta en demobil og teste den på magasinet til mandagen og gi tilbakemelding.

Tommel opp til Tesla Drammen!

2024 Model 3 LR Highland
2022 Model Y (familietralla)
2021 Model 3 LR - Solgt i 2023
2019 Model 3 Base Perf - solgt i 2021
2019 Model 3 LR - konebil - solgt i 2022
2017 Model S 75D - solgt i 2019
2014 Model S 60 - solgt i 2017

Hyperstress

Bil med stålfjærer har samme nivå som standard luft.

Har aldri opplevd noe problem med ståfjærer på ferjer eller parkeringshus, så tror du kan ta det helt med ro :)
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

MyMuffin

Sitat fra: Hyperstress på fredag 22. august 2014, klokken 13:30
Bil med stålfjærer har samme nivå som standard luft.

Har aldri opplevd noe problem med ståfjærer på ferjer eller parkeringshus, så tror du kan ta det helt med ro :)


Det var beroligende å høre :)
2024 Model 3 LR Highland
2022 Model Y (familietralla)
2021 Model 3 LR - Solgt i 2023
2019 Model 3 Base Perf - solgt i 2021
2019 Model 3 LR - konebil - solgt i 2022
2017 Model S 75D - solgt i 2019
2014 Model S 60 - solgt i 2017

jkirkebo

Sitat fra: Hyperstress på fredag 22. august 2014, klokken 13:30
Bil med stålfjærer har samme nivå som standard luft.

Har aldri opplevd noe problem med ståfjærer på ferjer eller parkeringshus, så tror du kan ta det helt med ro :)

Med lett lastet bil bør det gå bra, men går det like greit når bilen er fullastet? Det er spørsmålet.

Når det er sagt er det kun ett eneste parkeringshus jeg har måttet heve bilen i, så det er ikke så vanlig det heller. Problemet i det P-huset er en meget skarp knekk fra rampe til flatt gulv. Hadde den vært litt avbuet som normalt er hadde det ikke vært noe problem der heller.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

tonl

høyden på standard fjæring tilsvarer high (ikke very high) på luftfjæring. Målte det da jeg prøvekjørte både bilen med og uten luftfjøring.

Hyperstress


Sitat fra: Sven-Erik på fredag 22. august 2014, klokken 14:45
Sitat fra: Hyperstress på fredag 22. august 2014, klokken 13:30
Bil med stålfjærer har samme nivå som standard luft.
Dette kan ikke være riktig.
Det kjennes i vertfall ikke slik ut ved kjøring 100km/t og oppover.

Og; min med luft, skraper akkurat fronten på vei ned i kjøpesenteret på Malm på std.  (Men ikke på high.)
Lånebil med stålfjærer tar ikke nedi i samme nedkjøringen.

Dette ble målt og verifisert i en annen tråd. Dette var etter SW endring på luft, og målt fra senter av hjul til hjulbuer.
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA