Standard fjæring og ramper o.l. i parkeringshus/kjellere?

Startet av MyMuffin, fredag 22. august 2014, klokken 10:26

« forrige - neste »

cairnz

Sitat fra: jkirkebo på fredag 22. august 2014, klokken 12:23
Sitat fra: tho på fredag 22. august 2014, klokken 12:18
TMS er ikke spesielt lav. Hvis TMS går nedi er vet veldig mange andre biler som gjør det også.

Den er ikke spesielt lav men den har spesielt lang akselavstand. Det betyr at den er følsom for skarpe knekker i underlaget, f.eks ved ombordkjøring på ferger  lev lav/høyvann eller i bratte P-hus. Det står et P-hus ved siden av jernbanestasjonen i Fredrikstad, ved overgangen fra rampe til 3.etg. skraper jeg nedi midt under bilen om jeg ikke setter den i "high" på forhånd. Om bil med stålfjærer er høy nok til å unngå det vet jeg ikke.
Haha du er jo gal mann, det parkeringshuset der har innkjøring forbudt hos meg.. selv 1. etasje (etter at noen luringer var og stjal grøftelysene mine fra Audien en gang jeg stod parkert der). Det er jo såvidt man kommer seg opp med en micra i de etasjene.. ;)
Elbilist

Muffinman

Hjulstillingsdataene angir ca. 16mm mer bakkeklaring for std fjæring i forhold til luft, om noen lurer.

Thor2014

Muffinman

Jeg stusset veldig på hvorfor jeg spottet biler med standardfjæring korrekt gang etter gang mens det samtidig ble hevdet at det ikke var forskjell på høyden ift luft her på forumet. Svaret finnes i vedlegget. Se "chassis height".

Hyperstress

Sitat fra: Sven-Erik på fredag 22. august 2014, klokken 18:53
Sitat fra: Hyperstress på fredag 22. august 2014, klokken 15:13
Dette ble målt og verifisert i en annen tråd. Dette var etter SW endring på luft, og målt fra senter av hjul til hjulbuer.
Du kan måle så mye du vil.
Bilen med standard fjæring TAR IKKE nedi med fronten.
Bilen med standard luftfjæring TAR nedi med fronten.

Beklager du har (åpenbart) rett. Ser fra tall som er postet tidligere at standard er ca 1cm høyere foran og 1,5cm høyere bak, enn luft i normal høyde. :) og muffinmann sine målinger er vel enda mer nøyaktig.
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

Muffinman

jkirkebo

Sitat fra: cairnz på fredag 22. august 2014, klokken 15:52
Sitat fra: jkirkebo på fredag 22. august 2014, klokken 12:23
Det står et P-hus ved siden av jernbanestasjonen i Fredrikstad, ved overgangen fra rampe til 3.etg. skraper jeg nedi midt under bilen om jeg ikke setter den i "high" på forhånd. Om bil med stålfjærer er høy nok til å unngå det vet jeg ikke.
Haha du er jo gal mann, det parkeringshuset der har innkjøring forbudt hos meg.. selv 1. etasje (etter at noen luringer var og stjal grøftelysene mine fra Audien en gang jeg stod parkert der). Det er jo såvidt man kommer seg opp med en micra i de etasjene.. ;)

Trikset er å kjøre opp til 2.plan på venstre side av midtrabatten ;) Høyre side kan man glemme med TMS om man liker felgene sine. Rett fram på 2.plan er det en fin plass helt alene, pleier å bruke den. Parkerer uansett bare der om Apenesfjellet er stengt, dvs. at jeg ankommer eller drar mellom midnatt og 06.45.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

MyMuffin

Da har gutta fra Tesla Drammen prøvekjørt Magasinet parkeringshus med Demobilen (standardfjæring) deres, dette gikk helt smertefritt :)
2024 Model 3 LR Highland
2022 Model Y (familietralla)
2021 Model 3 LR - Solgt i 2023
2019 Model 3 Base Perf - solgt i 2021
2019 Model 3 LR - konebil - solgt i 2022
2017 Model S 75D - solgt i 2019
2014 Model S 60 - solgt i 2017

Teslanewbie

Luftfjæring har redded meg mange ganger , angrer ikke et sekund foreløpig at jeg bestilte dette.
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

B_Tesla

Må være grådig stor forskjeld på veier og oppkjørsler her i landet. For min forrige E92 har en bakkeklaring på 125mm, og den har jeg aldri tatt nedi med. Kan da ikke være så mye større overheng fremme på en Tesla?
--------------------------------------------------------
Innlegg postet med denne brukeren kan ikke refereres til utenfor elbilforum.no, uten godkjenning av brukeren

Muffinman

Kjørte over 20mil i en loaner, P85 med stålfjæring og originale 19" GY dekk i går. Opplevd hjulstøy var på samme nivå som min egen bil med luft og 21" Michelin. Videre fikk jeg testet stålfjæringen grundigere enn før, og lang historie kort: neste TMS blir også med luftfjæring. Man opplever kanskje forskjellen som liten umiddelbart, men på langtur hvor man kjører på mange forskjellige typer underlag fikk jeg en annen opplevelse. Bilen kjennes mer "stump" og brå over ujenvheter, og den "spretter" mer på ujevnt underlag. Den var heller ikke særlig tilitsvekkende i litt raske svinger, men det kan godt skyldes hjul/dekk.

Samboeren min har nettopp kjørt loaneren tilbake den samme veien, og jeg ringte henne for å høre hva hun syntes om bilen. "Veit du, dein hær likt æ itj. Kjennes ut som de e nå galt me`n." Hun visste ikke at det var annen fjæring på bilen på forhånd, og er normalt sett ikke veldig følsom for slikt. Så det ER en betydelig forskjell og luftfjæringen ER verdt pengene selv om man må koste på litt om noen år, og Model S FORTJENER bedre fjæring enn stål.

Min mening.

Muffinman

Tja, det vil jo være et greit valg for kunder på stramt budsjett - på en helt ribbet bil ville det kanskje vært litt naturlig. Og det er jo hevdet av brukere med en viss kompetanse at stålfjæring gir bedre egenskaper ved svært sportslig kjøring (lolachampcar på et visst amerikansk forum). Husker ikke om var helt original stålfjæring som ble omtalt riktignok.

Jeg ble faktisk overrasket over hvor stor forskjellen var når jeg først kom meg på en litt lengre tur - har jo kjørt stål på en del kortere turer tidligere og ikke merket så mye av forskjellen.

200 mil med loaner var da skrekkelig mye?

Muffinman

Har ikke kjørt egen bil enda etter utbedring, men som nevnt opplevde jeg støyen på loaneren med 19" GY dekk som lik min med 21" og PS2. Dette overrasket meg, siden jeg forventet mindre dekkstøy med 19".

Snakket med samboeren min som er på vei hjem i vår bil nå etter å ha kjørt loaneren med stålfjærer 30 mil i dag. Hun påstår at vår bil er stillere innvendig enn lånebilen. Vi har byttet driveunit og den gamle begynte å bli ganske høylydt, så det blir spennende å høre hvordan støyen er nå. Hvis det stemmer at vår bil er stillere må stålfjæringen bidra til ganske drastisk overføring av hjulstøy til kupeen.

Twowheels

Har kjørt en P85+ m luft et stykke. Usikker hva slags dekk men med orig 21 tesla felger. Den støyet vesentlig mer en de med 19 tommer jeg har prøvd. Både med og uten luft.  Den støyet plagsomt mye i 90-100 km.  Store felger er noe fanteri på alle måter bortsett fra utseende.
_________

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA