Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tectyl behandle e-Golf?

Startet av E-golf-2014, torsdag 21. august 2014, klokken 18:44

« forrige - neste »

E-golf-2014

Vurderer å tectyl behandle min e-Golf. Både i forhold til rust, men og litt for å dempe hjulstøy. Er det noen som har noen råd/tanker om dette?

Råde

Sitat fra: E-golf-2014 på torsdag 21. august 2014, klokken 18:44
Vurderer å tectyl behandle min e-Golf. Både i forhold til rust, men og litt for å dempe hjulstøy. Er det noen som har noen råd/tanker om dette?

Jeg ville tenkt på vekt?
e-Golf | X75D

E_S

Jeg skal gjøre dette på min Leaf, men den er nok, som japansk bil, mer utsatt for rust i utgangspunktet enn Golfen. Det hjelper en god del mot hjulstøy, men det finnes en egen behandling som de rustsentrene gjør som er tatt frem primært for demping av støy. Kanskje bare den uten hulrom etc. hadde vært greit? Jeg ville sjekket med forhandler om det er "tommel opp" fra importøren mtp. rustgaranti, det er ikke alle importører som er like begeistret for noe utover det originale..
:)

Rio

Hvis batteriboksen er "synlig" ville jeg ikke behandlet den, for det vil forhindre batteriene å kvitte seg med varme om sommeren.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

torgrand

Med vw's frynsete rykte på rust er jeg ikke i tvil. Jeg har bestilt bilen levert med tectyl. Venter på pris. Selger mente det var en redusert variant hvor de nesten bare tok hulrom.
mvh Torgrim

Hyperstress

Regner med bilen har (plast)plater under for å redusere luftmotstand. Demonterer dere i såfall disse før tectylbehandling?
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

emil

Sitat fra: E_S på torsdag 21. august 2014, klokken 21:28
Jeg skal gjøre dette på min Leaf, men den er nok, som japansk bil, mer utsatt for rust i utgangspunktet enn Golfen.

Har USA-Leaf som ikke har noe mer enn det lille som fabrikken eventuellt pensler på. Var innom den lokale antirustsjappa da jeg hadde fått bilen og de ga en pris på ca 6000kr samtidig som de aldri hadde hørt om bilen. Snek meg ut døren og kjørte fort avgårde. På 2. års service (hos uavhengig verksted) sa mekanikeren at med tilstanden på bilen nå (som var veldig bra) så han ikke noen grunn til å gjøre noe hvis jeg ikke hadde planer om å ha bilen i mer enn 10 år.

Erfaringen min fra andre japser med noen år bak seg er at de ruster litt uten behandling, men den rusten kan man enkelt gjøre noe med. Etter behandling hvis den ikke er gjort 110% nøyaktig så ruster bilen bort på et år eller tre.

Ohm

Jeg ville aldri vurdert å tectylbehandle en ny bil. Har hatt 4 VW, ikke noe rustproblemer i bærende konstruksjoner. Så dette mener jeg er unødvendig samt at det blir mye klin og ekstra vekt. Tenker at bilens karosseri holder ut levetiden på resten, dvs batteri, motor og drivverk. Enklere å underspyle bilen en gang i mellom.
Tesla modell 3 LR levert april 2019
Toyota Landcruiser 150 fra 2011

Gordon Retriever

Sitat fra: Hyperstress på fredag 22. august 2014, klokken 08:23
Regner med bilen har (plast)plater under for å redusere luftmotstand. Demonterer dere i såfall disse før tectylbehandling?

Absolutt. Ved behandling som også tar sikte på å redusere støy, sprayes også plastplatene med den tyktflytende blandingen.

Gordon Retriever

Sitat fra: torgrand på torsdag 21. august 2014, klokken 23:17
Med vw's frynsete rykte på rust er jeg ikke i tvil.

Mange av problemene VW har hatt i senere år har dreiet seg om feil på kitting av falser i f.eks. panser og bakluke, og jeg mistenker at selv tradisjonell etterbehandling mot rust ville hatt lite å stille opp mot slike konstruksjonsfeil.

Gordon Retriever

Sitat fra: nime01 på fredag 22. august 2014, klokken 08:38
Tenker selv å behandle evt utsatte steder med en tynn linoljespray fra Biltema, istedenfor tjukk gugge :)

Tynn gugge er bra. Tykk gugge brukes som et beskyttende lag over tynn gugge.  Problemet oppstår ofte når den tykke guggen blir gammel og får sprekker. Sprekkene slipper inn fuktighet som fører til rustangrep man oppdager for sent fordi det skjules av et panser av tykk gugge.

Siden det er den tynne guggen som er rusthindrende, ser jeg ikke noe i veien for å primært bruke denne, så lenge man kan etterse og etterbehandle med jevne mellomrom. :)

BadaBing

Vi droppet Techtyl-behandling og brukte lanolin i stedet (www.antirust.com) på fossil-bilen. Fikk bra inntrykk av de som utførte det og selve behandlingen.

E_S

#12
Har vært her http://www.antirust.no/ med fossilbilen noen ganger så lenge jeg har hatt den. Det har fungert utrolig bra på den som allerede hadde en flekk her og der i understellet, utviklingen har praktisk talt stoppet opp. Ulempen er at man må gjenta behandingen etter 18 måneder, da det er kun forholdsvis tynn olje som etterhvert "spyles" av av vannsprut og lignende. Hulrommene forblir derimot beskyttet.

Det er med lanolinolje av merke "Fluid Film".  (ingen tilknytning utover å være fornøyd kunde)
:)

BadaBing


Sitat fra: E_S på fredag 22. august 2014, klokken 20:17
Har vært her http://www.antirust.no/ med fossilbilen noen ganger så lenge jeg har hatt den. Det har fungert utrolig bra på den som allerede hadde en flekk her og der i understellet, utviklingen har praktisk talt stoppet opp. Ulempen er at man må gjenta behandingen etter 18 måneder, da det er kun forholdsvis tynn olje som etterhvert "spyles" av av vannsprut og lignende. Hulrommene forblir derimot beskyttet.

Det er med lanolinolje av merke "Fluid Film".  (ingen tilknytning utover å være fornøyd kunde)

Ja, og så ligger de litt vel avsides (hvis du da ikke bor i indre Østfold). Det hadde nok vært god business å drevet med lanolin-behandling i saltsørpe-Oslo...

E_S

Joda, det er langt ute på bygda, men det tar ikke mer enn en times tid fra Oslo og selve behandlingen er gjort mens man venter ca. en time, så det er ikke noe kjempeprosjekt. Hadde vært verre med en vanlig understellsbehandling der bilen må leveres og så hentes igjen et par dager etterpå..
:)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA