Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Parkere på ladeplass uten å lade.

Startet av Schled, onsdag 20. august 2014, klokken 20:47

« forrige - neste »

svingen

fikk et "artig" problem her om dagen,parkerte bilen med på gratis gateparkering i oslo og det var 1 ledig ladeplass 30 meter unna,gikk ut av bilen så spørs en kar som kjørte bak meg om jeg kunne flytte meg på elbil plassen siden jeg har elbil og han finner ingen parkeringplass,sa att jeg trenger ikke lade så syns det er dumt og bruke en slik plass da,får noe tull mente han det er jo en elbil plass.....ble litt iritert før han innså det her ikke kom noe vei og "kveina" av gårde.
Var en ny opplevelse får meg,andre med samme opplevelse? hva ville du ha gjort? Fyren var heldighvis ikke noe særlig stor så var ikke så farlig syns jeg.
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

Ebe

Hadde kommet helt ann på hvor lenge jeg skulle stått og hvor mange ladeplasser det var totalt.
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

Marius Engel


Sitat fra: brimi på fredag 06. mars 2015, klokken 16:10
Opplevde noe annerledes her. Fikk parkert på jobben på en ladeplass, men stikkontakten var opptatt. Ser det er bilen to plasser til høyre som har rulla ut skjøteledning og lader på mitt stikk. Jeg trengte strømmen, så den ble plugget ut. Hva tenker dere? Er det innafor å koble ifra?

Overhodet ikke! Jeg hadde blitt rasende!!!

Han trengte forhåpentligvis strømmen for å komme seg videre, og plugget seg til for det stod en parkert en fossilbil eller elbil på plassen som ikke ladet!

Om du da blir stående å "se dum ut", fordi du ikke lader får heller være. Du har en gyldig grunn for det.

Løsning:
Noe jeg har gjort MANGE ganger er å sende skiltnunmeret til 2282. Da får jeg nanvet på eier, søker opp på 1881, og ringer vedkommende. Spør om du kan trekke ut, eller om han kan være grei å plugge deg til når han er ferdig.

Evt. lag en laminert lapp som du henger på kabelen hans: "kan du være grei å plugge til min ledning når du er ferdig?". Heng kabelen din ved siden av hans kabel.

Det bør være minimum av hva man kan forvente. Å trekke ut en ladende bil, uten å vite om han trenger lading frekt og egoistisk!

Forøvrig, jeg har laget en lapp hvor det står: "om det lyser to blå faste lys, mens ett blinker på dashbordet mitt, er jeg ferdigladet. Du kan også trekke ut laderen min fra stikkontakten om ingen lys lyser. Legg den pent i foran/under bilen. Takk :)"

Marius Engel


Sitat fra: Asarin på fredag 06. mars 2015, klokken 14:43
Sikkert vært tatt opp tidligere, men fant ikke noe med søk.

En leaf som er fulladet (lyser ikke i dash, og det lyser ikke på charging på kladden) - er det fair game å koble han ut dersom det er eneste "ledige" stolpe?

Ja. Det mener jeg.

Marius Engel


Sitat fra: weld77 på fredag 06. mars 2015, klokken 12:22
Som Tesla-sjåfør uten behov for lading i Oslo og omegn kommer jeg aldri til å parkere på en plass med lading, den bør noen som faktisk trenger den få. Jeg hadde dog ikke hatt noen problemer med å bruke den om jeg faktisk trengte å lade av en eller annen grunn, men ville ikke gjort det for å få størm for noen få kroner.

Burde være parkeringsbot om man står på elbilplass uten å lade, men da hadde vel folk bare satt i laderen enten de trenger det eller ei...

Noen ganger ser jeg Teslaer lade på mange sentrale steder. Jeg lurer ofte på om de egentlig trenger å lade?..

Men det er ikke opp til meg å avgjøre. Jeg kjører Leaf, og gjør som deg. Håper alle begynner å tenke slik! :)

weld77

Sitat fra: Marius Engel på lørdag 07. mars 2015, klokken 19:43

Noen ganger ser jeg Teslaer lade på mange sentrale steder. Jeg lurer ofte på om de egentlig trenger å lade?..

Umulig å vite fra tilfelle til tilfelle, men høyst sasnnsynlig er svaret "nei" og da mener jeg man bør avstå. Men samtidig skjønner jeg at ikke alle tenker slik. særlig om det er eneste parkeringsplass ledig et sted.

Var på Ski storsenter i dag og kjørte uten å tenke over det inn på en plass med "reservert elbil" i parkeringshuset. Var jo ingen ladestolpe der, så så ikke problemet med å stå der. Merket så at det var et Schuko-stikk på betongstolpen og skjønte at man faktisk kunne lade der. Rygget ut og parkerte et annet sted - var jo uansett masse plass i parkeringshuset. Da jeg dro var alle elbilplassene tatt opp av Leafer/e-Golfer/etc som alle ladet.

brimi



Overhodet ikke! Jeg hadde blitt rasende!!!

Han trengte forhåpentligvis strømmen for å komme seg videre, og plugget seg til for det stod en parkert en fossilbil eller elbil på plassen som ikke ladet!

Om du da blir stående å "se dum ut", fordi du ikke lader får heller være. Du har en gyldig grunn for det.

Løsning:
Noe jeg har gjort MANGE ganger er å sende skiltnunmeret til 2282. Da får jeg nanvet på eier, søker opp på 1881, og ringer vedkommende. Spør om du kan trekke ut, eller om han kan være grei å plugge deg til når han er ferdig.

Evt. lag en laminert lapp som du henger på kabelen hans: "kan du være grei å plugge til min ledning når du er ferdig?". Heng kabelen din ved siden av hans kabel.

Det bør være minimum av hva man kan forvente. Å trekke ut en ladende bil, uten å vite om han trenger lading frekt og egoistisk!

Forøvrig, jeg har laget en lapp hvor det står: "om det lyser to blå faste lys, mens ett blinker på dashbordet mitt, er jeg ferdigladet. Du kan også trekke ut laderen min fra stikkontakten om ingen lys lyser. Legg den pent i foran/under bilen. Takk :)"
[/quote]

Jaja, da er vi uenige. Poenget med ladeplasser er vel strømuttak tilhørende en parkeringsplass. Blir et sammensurium av skjøteledninger om du får det som du vil.

Jeg for min del synes det er frekt å kapre ladeplasser med skjøteledning :)

Det blir for komplisert med all etiketten, fungerte kanskje da det kun var entusiaster som kjørte elbil. Jeg har sjelden tid eller lyst til å leke detektiv. Idag har hvermansen elbil.

Ser forresten ikke helt hvordan alle skal gjette seg til hvem som trenger strømmen mest?!

Kommer jeg til parkeringsplassen og ingen plasser er ledig, så må jeg stoppe innom hurtigladestasjonen, evnt vente på ledig plass. Det ville ikke falt meg inn å rulle ut kabeltrommelen. Men ja jeg irriterer meg over ikke ladende biler som okkuperer ladeplasser, så litt enig er vi

Bmw i3

weld77

Kan ikke basere et system på etikette. Og etter hvert som det blir mange elbiler på veiene må nok de fleste basere seg på nok rekkevidde til å komme seg fra A til B og tilbake til A uten å lade eller bruke hurtigladere (hvor man da må kunne renge med at det ikke er kø).

Kudos til alle som kjører elektrisk med rekkeviddeutfordringer i det daglige, men det er ikke et konsept som funker for hvermannsen.

Knotten

Frekt å ´kapre´ladeplass med skjøteledning? Hallo??  :o

Om du ´kaprer´ ladeplassen med skjøteledning eller ´kaprer´ den ved å parkere der er vel ett fett for dem som kommer etter deg, eller??
Må VIRKELIG si at jeg er møkk lei av å se ladeplasser opptatt av biler som ikke lader - det verste er faktisk elbiler som ikke lader - de burde visst bedre!
Min skjøteledning er alltid med, heldigvis er den skjelden brukt..  ;D
Nissan Japan Leaf, blå, siden juli 2013, foreløpig 88000 km - dette er moro!!
UM-EVSE ladekabel uten kladd-forskjellen på 10A og 16A føles større enn ventet!

El gresstrimmer
El tannbørste..

Marius Engel

#429
Sitat fra: brimi på lørdag 07. mars 2015, klokken 20:26


Overhodet ikke! Jeg hadde blitt rasende!!!

Han trengte forhåpentligvis strømmen for å komme seg videre, og plugget seg til for det stod en parkert en fossilbil eller elbil på plassen som ikke ladet!

Om du da blir stående å "se dum ut", fordi du ikke lader får heller være. Du har en gyldig grunn for det.

Løsning:
Noe jeg har gjort MANGE ganger er å sende skiltnunmeret til 2282. Da får jeg nanvet på eier, søker opp på 1881, og ringer vedkommende. Spør om du kan trekke ut, eller om han kan være grei å plugge deg til når han er ferdig.

Evt. lag en laminert lapp som du henger på kabelen hans: "kan du være grei å plugge til min ledning når du er ferdig?". Heng kabelen din ved siden av hans kabel.

Det bør være minimum av hva man kan forvente. Å trekke ut en ladende bil, uten å vite om han trenger lading frekt og egoistisk!

Forøvrig, jeg har laget en lapp hvor det står: "om det lyser to blå faste lys, mens ett blinker på dashbordet mitt, er jeg ferdigladet. Du kan også trekke ut laderen min fra stikkontakten om ingen lys lyser. Legg den pent i foran/under bilen. Takk :)"

Jaja, da er vi uenige. Poenget med ladeplasser er vel strømuttak tilhørende en parkeringsplass. Blir et sammensurium av skjøteledninger om du får det som du vil.

Jeg for min del synes det er frekt å kapre ladeplasser med skjøteledning :)

Det blir for komplisert med all etiketten, fungerte kanskje da det kun var entusiaster som kjørte elbil. Jeg har sjelden tid eller lyst til å leke detektiv. Idag har hvermansen elbil.

Ser forresten ikke helt hvordan alle skal gjette seg til hvem som trenger strømmen mest?!

Kommer jeg til parkeringsplassen og ingen plasser er ledig, så må jeg stoppe innom hurtigladestasjonen, evnt vente på ledig plass. Det ville ikke falt meg inn å rulle ut kabeltrommelen. Men ja jeg irriterer meg over ikke ladende biler som okkuperer ladeplasser, så litt enig er vi
[/quote]

Ingen skal gjette seg fram til hvem som trenger strøm mest.

Den som lader har i utgangspunktet bruk for strømmen. Og den som lader først, lader først. Så enkelt er det...

Om det står biler som ikke lader på ladeplassene, blir jeg gjerne nødt til å parkere ved siden av, og strekke bort ledningen til stikkontakten som er ment for de som trenger å lade. Trekker noen denne ut før jeg er ferdig å lade, fordi den parkeringsplassen nærmest stikkontakten blir ledig, da hadde jeg blitt rimelig forbanna ja! Ds står jeg kanskje der, og kommer meg ikke av flekken! Kjipt å komme ut til en bil som er tom for strøm, når jeg forventet at den skulle være full av strøm.

Kjipt å komme ut til dekk som er tomme for luft, når man forventet at de skulle fulle av luft. Jeg trengte luften i dekkene til vedkommende, så jeg tok den. Skjønner? Det blir samme saken...

Man trekker aldri ut en annen sin strømledning, uten at man vet at han er ferdigladet, eller har fått samtykke. I så fall risikerer man en blåveis, eller at noen låner luften i dekkene dine.

For helt alvorlig: ingen parkerer ved siden av ladeplass for å lade, uten at ladeplassen var okkupert av noen som ikke trengte den.

(Dette har ingenting å gjøre med om strømmen er gratis eller ikke. Men om folk som tar seg til rette, på bekostning av andre. (Frekkhet.) )

svingen

Jeg bruker ofte skjøteledning dessvere.
Det er pga det veldig ofte er ledige plasser rundt forbi en elbil plass men allikevel parkere folk på elbil plassen uten og lade.
og jada,man kan hurtig lade men utrolig kjedelig og måtte stoppe og hurtig lade 5 min  og kjøre omvei på 10 min får att noen andre "luringer" parker på en lade plass, (og så er det kø på hurtigladeren eller enda bedre defekt) ofte så er det slike sammenhenger att jeg er og trener 1-2 timer og med 13a lading får jeg da 2 mil per time som holder til og komme meg hjem igjen.
Jeg har og ved et par anledninger tatt ut laderen på biler  som er fulle ladet og lagt det pent ved siden av bilen.
Men er vel noen som mener det er frekt og,det er vel kanskje "skrek" senario da man bruker skjøteledning og kommer ut noen som har full ladet og parker på en ikke elbil plass og lader? eller?
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

brimi

Haha Marius. At du er villig til å utøve vold eller hærverk på annen manns eiendom for noe slikt får du stå innefor selv. Skulle jeg komme i samme situasjon igjen, får jeg ta bilde av bilen som kobles ut. Da vet jeg hvor luften kan hentes igjen ;)
Jeg forstår godt hvor dere kommer fra, men jeg er allikevel av den oppfatning at kontakten tilhører plassen den var ment for.
Bmw i3

pwb

Er det ok og bruke defa varmer på ladeplass? Koble ut ladingen og koble på defa varmer altså?

Mippen

#433
Sitat fra: weld77 på lørdag 07. mars 2015, klokken 20:17
Sitat fra: Marius Engel på lørdag 07. mars 2015, klokken 19:43

Noen ganger ser jeg Teslaer lade på mange sentrale steder. Jeg lurer ofte på om de egentlig trenger å lade?..

Umulig å vite fra tilfelle til tilfelle, men høyst sasnnsynlig er svaret "nei" og da mener jeg man bør avstå. Men samtidig skjønner jeg at ikke alle tenker slik. særlig om det er eneste parkeringsplass ledig et sted.

Var på Ski storsenter i dag og kjørte uten å tenke over det inn på en plass med "reservert elbil" i parkeringshuset. Var jo ingen ladestolpe der, så så ikke problemet med å stå der. Merket så at det var et Schuko-stikk på betongstolpen og skjønte at man faktisk kunne lade der. Rygget ut og parkerte et annet sted - var jo uansett masse plass i parkeringshuset. Da jeg dro var alle elbilplassene tatt opp av Leafer/e-Golfer/etc som alle ladet.

Jeg har erfaring både med Leaf og Tesla. Snakker for meg selv, men vet dette gjelder for mange... Selv om man kjører en leaf eller en Tesla må man ha strøm. Jeg plugger meg ikke til for å lade dersom jeg ikke må. Jeg velger å tro at de fleste som lader gjør dette fordi de faktisk trenger. Jeg vet at noen kanskje har andre motiv, men så lenge bilen er plugget i og det blinker at den lader har den like mye rett å stå der. Selv om en Tesla har større batteri må også den ha strøm. Kanskje den får de ekstra par milene den trenger for å komme seg hjem uten å måtte svinge innom en hurtiglader. Vi vet jo ikke hvor langt den skal. Det er ikke alle som kan lade på mer enn 16a hjemme og da man også lade ofte for å få nok strøm. Det er også en del folk som ikke har lader hjemme. Da benytter de seg i stedet av offentlige ladere. Det gjelder alle typer el biler...

Man kan ikke være selektiv og plugge ut biler fordi man mener de har mer eller mindre rett til å lade. Hvis bilen har stått der over maks tiden eller hvis man ser den ikke lader mer. Eventuelt hvis det står en lapp - da er det greit å gjøre noe. Hadde klikket dersom noen hadde plugget ut bilen min når jeg lader. Det har jeg faktisk opplevd. Var til og med frekk nok til å legge kabelen sin over panseret mitt.
Fremtiden er elektrisk.

Mippen

Sitat fra: pwb på søndag 08. mars 2015, klokken 06:34
Er det ok og bruke defa varmer på ladeplass? Koble ut ladingen og koble på defa varmer altså?

Nei,ladeplass er ladeplass
Fremtiden er elektrisk.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA