Parkere på ladeplass uten å lade.

Startet av Schled, onsdag 20. august 2014, klokken 20:47

« forrige - neste »

kos

KS - glem perioder med varsel. Har vært med på slike aksjoner for å unngå forbud osv. Blir ikke bedre før bøtene kommer. Personlig mener jeg at det er trist.

K S

Sitat fra: kos på onsdag 31. desember 2014, klokken 00:22
KS - glem perioder med varsel. Har vært med på slike aksjoner for å unngå forbud osv. Blir ikke bedre før bøtene kommer. Personlig mener jeg at det er trist.

Hva er problemet med en måned overgangsordning? En måned, 30 dager?

Hva er trist? At du ikke kan parkere slik du hater andre gjør, når det passer deg? Hvis ikke forstår jeg ikke dette med trist.....

kos

Hei - KS. Det er trist at vi må ha bøter for at folk skal forstå. Har erfaring fra tilsvarende problemstillinger. Vi fikk ikke orden på det før vi startet med bøter. Hadde lang varselsperiode med direkte henvendelser med forklaringer osv. Sett opp skiltet og start med bøter. Holder med en annonse i avisen. Så er problemet så godt som borte etter en tid.

kos

Hei - Sven-Erik les tråden lenger oppe og vurder selv om det er galt eller ikke ?
Men tenk - om han som kom etter deg og trengte ladeplass og kjørte rundt i 6 min og ikke fant ladeplass og som måtte dra hjem uten å få gjort sitt æren, for han var redd for å gå tom for strøm.

automat

Sitat fra: Sven-Erik på onsdag 31. desember 2014, klokken 01:11

Han?
Les en gang til:  "3 av plassene var ledige."
Da måtte i verste fall 1 av 3 ventet i 5 minutter.

Og MIN vurdering av saken, var at det IKKE var galt.

Man kan helt sikkert finne flere eksempler der sjåføren har gjort en fornuftig vurdering, og kommet til at parkering på ladeplass er akseptabelt i spesifikke tilfeller.

Men man kan dessverre ikke basere seg på at folk gjør fornuftige vurderinger. Det er alt for mange som ikke kan eller vil gjøre en slik vurdering, og parkerer fordi de kan, eller de tror det er helt greit.

Derfor bør det bli ladepåbud på ladeplasser.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

kos

Hei - om 2 fossiler parkerte rett etter deg og kom 1 min før. Så er vel det ikke slik at det er mulig å stå i kø der. Og eventuelt når kunne han vite når du eller dere kom tilbake. Tror ikke at noen hadde stilt seg opp for å vente ?

Men som du sier det er ikke forbudt - men etter min mening bør det.

kos

Fornuft sier at vi parkerer ikke på ladeplasser. Parker på parkeringsplass. Lade på ladeplasser. Enkelt og greit og for å få det stadfestet. Skilt med forbud for alle andre enn biler som lader. Innfører bøter for de som bryter regelverket. Dette begynner nå å komme flere steder, og ser ut til å være nødvendig.

Noe som er framtidsrettet og som tar høyde for at det kommer flere elbiler.

Fatter ikke at dette er et problem å forstå.

kos

Hei denne diskusjonen tror jeg slutter ikke før noen har fått bøter. hei KS - som du ser du trenger ikke å vente i 30 dager. Det taler for seg selv.

Lars C. Krogenæs

Sitat fra: Sven-Erik på onsdag 31. desember 2014, klokken 03:08
Hva er det du ikke skjønner?

Ingen parkeringsplass i nærheten - men 3 ledige elbilplasser. - jeg har elbil.

Det er jo dette som er problemet.

Du tror at dette er elbilplasser. Det er det ikke. Dette er ladeplasser!  Skal du ikke lade, skal du parkere et annet sted!

På samme måte som om det hadde vært en handicap parkering. Du kan sikkert hevde at det var glatt, så hvis du ikke hadde parkert på HC parkeringen ville du sikkert ha falt og brukket lårhalsen, og der medåtte parkere på HC plass neste gang.

Man jeg parkerer ikke foran pumpene på Esso med dieseldyret, selv om dette er dieselbilplass!

Lars

Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

Marius Engel

Sitat fra: zbk på onsdag 31. desember 2014, klokken 00:13
Elbilforeningen burde jobbe aktivt med informasjon for å endre den utgangsoppfatningen som mange har om at vi har elbilparkeringsplasser. For meg virker det som de færreste ser på det som ladeplasser og da er ikke veien så lang til at man parkerer på disse uten å tenke seg om.

Elbilforeningen bør informere alle eksisterende og potensielle ladesteder om hva som er "gode" ladestasjoner.

Mine forslag til hovedpunkter:

- Ladeplassene bør skiltes tydelig med "For ladbare kjøretøyer som lader". Da har man mulighet til å sanksjonere feil bruk.

- Ikke legg ladeplassene rett ved inngangen. Plasseres ladepunktene den enden av parkeringen som fylles opp sist. Det vil sannsynligvis nesten eliminere feil bruk selv uten presisert skilting.

- På plasser med veldig mye trafikk bør betalingsløsninger vurderes for ladingen.

- Alle nye punkter bør ha mode3/Type2-kontakt.

Det er en del hybrider etterhvert, som er pluggbare. Nå mens ladeplasser er mangelvare enda, synes jeg det er galt at disse skal lade.

Det bør heller stå elbiler som lader på skiltene. Ikke ladbar motorvogn.

K S

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på onsdag 31. desember 2014, klokken 07:20

Det er jo dette som er problemet.

Du tror at dette er elbilplasser. Det er det ikke. Dette er ladeplasser!  Skal du ikke lade, skal du parkere et annet sted!

På samme måte som om det hadde vært en handicap parkering. Du kan sikkert hevde at det var glatt, så hvis du ikke hadde parkert på HC parkeringen ville du sikkert ha falt og brukket lårhalsen, og der medåtte parkere på HC plass neste gang.

Man jeg parkerer ikke foran pumpene på Esso med dieseldyret, selv om dette er dieselbilplass!

Lars

Enig!!!

For en diskusjon, lurer på om jeg skal kvitte meg med elbilen, for hvis dette er representativt for elbiler vil jeg ikke bli oppfattet som "en av de"!

Hvis bare jeg osv..... Sukk!

Powerflux

Skal jeg da ikke kunne bruke 1 av disse plassene i 5 - 10 minutter?

Jeg kunne velge å stå kort og bli raskt ferdig - eller rote frem ladekabel, RFID, koble til, sjekke at ladingen virker, RFID, koble fra, rote sammen kabelen, og oppta en elbilplass i dobbelt så lang tid.

"Fornuften" din tilsier heller at jeg skulle surret rundt i mørke glatte gater i rush-trafikken, slik at noen, kanskje, hvis, dersom, skulle ha behov for å bruke 3 ladeplasser akkurat de 5-10 minuttene, skulle slippe å vente.

Eller, fordi enkelte her inne er helt maniske når det gjelder elbilplasser, så skulle jeg ha koblet til ladingen. Og hadde jeg koblet til bilen, hadde jeg måttet la den stå et par timer, slik at ingen kunne påstå at jeg koblet til bare for syns skyld.  Og på den måten da selvfølgelig hindret at andre fikk brukt plassen utenom de få minuttene jeg hadde behov for å stå der.
Dette innlegget alene illustrerer så til de grader hvorfor forbud og bøter må innføres umiddelbart.
Når man hverken kan eller vil forstå at ladeplasser KUN er ladeplasser og utelukkende skal brukes til lading så er man forbi stadiet der jatting om sunn fornuft gjelder.
Da gjenstår kun bruk av pisken og det bør nå innføres snarest!!
Japan Leaf, levert 2013.
190000 km. 2. bar forsvunnet.(Solgt)
Tesla S70D Facelift, levert juli 2016.
90000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
52000 km.

Marius Engel

Dette var snakk om rundt 6 minutter, eller hva? Grensen går vel på 7,5 minutt om jeg ikke tar feil?

Eller var det 10 minutt, 15, 20 eller 30 minutt som var greit?

Ladeplass er for de som trenger å lade, ikke de som trenger å parkere. Ferdig diskutert!

zbk

Sitat fra: Marius Engel på onsdag 31. desember 2014, klokken 09:50
Dette var snakk om rundt 6 minutter, eller hva? Grensen går vel på 7,5 minutt om jeg ikke tar feil?

Eller var det 10 minutt, 15, 20 eller 30 minutt som var greit?

Ladeplass er for de som trenger å lade, ikke de som trenger å parkere. Ferdig diskutert!

Nettopp derfor man må slutte å lage parkeringsplasser med lademuligheter og heller lage noe som er tydelig kun for lading. Til det skjer tror jeg problemet bare øker i omfang.

Folk her i distriktet krysser tross alt doble sperrelinjer og legger seg i motgående fil for å spare 16kr i bompenger, så tror dessverre bøtelegging må til før det skjer en tydelig endring.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

arthur

Tja, hva skal man da si til asker kommunes hjemmesider hvor det står følgende;

Parkering og lading av elbil

Har du elbil, kan du parkere gratis på offentlige avgiftsbelagte plasser i Asker sentrum. Der  private firmaer håndhever parkeringsbestemmelsene, gjelder ikke retten til gratis parkering med elbil, med mindre det er presisert i skiltingen.

Parkering med lademulighet

El-biler er velkomne til å benytte parkeringsplasser med ladestasjoner i Asker sentrum! Disse er reservert og skiltet særskilte for elmotorvogn.

Det er fire parkeringsplasser i Torvveien vis-á-vis drosjeholdeplassen og to parkeringsplasser på Venskaben. Parkering og lading er gratis og uten tidsbegrensning.

Vi oppfordrer alle med el-biler som parkerer i sentrum til å benytte disse parkeringsplassene. Bruken av disse synliggjør et eventuelt behov for ytterligere parkeringsplasser for elbiler.

Hva er det Asker kommune ikke har skjønt eller de som parkerer der hele dagen, også uten å lade, ikke har skjønt og/eller forbryter seg mot?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA