Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Parkere på ladeplass uten å lade.

Startet av Schled, onsdag 20. august 2014, klokken 20:47

« forrige - neste »

Espen Hugaas Andersen

#1110
Sitat fra: Elmo på fredag 23. november 2018, klokken 14:56Funker jo ikke på type2 biler for der låses kontakten til bilen, og er låst til du låser opp bilen
Det er vanskelig å stjele en Type 2 kabel, men det er fortsatt mulig. Krever bare litt mer innsats/kunnskap, eller fysisk styrke...
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

jkirkebo

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på fredag 23. november 2018, klokken 14:35
Sitat fra: Ellemelle på fredag 23. november 2018, klokken 14:02Det kan jo være flere grunner til at det er slik. Et veldig enkelt argument å bruke, er at noen har koblet fra eller stjålet kabelen din mens du har vært borte. Vanskelig å motbevise for parkeringsselskapet.
Vil nok ikke aksepteres helt uten videre. Vil tro et parkeringsselskap minimum vil ønske å se en politianmeldelse før de sletter kravet.

Samt sjekke evt. overvåkningsvideoer...;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Amatøren

VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

sylwester

Sitat fra: Ellemelle på fredag 23. november 2018, klokken 14:02
Det kan jo være flere grunner til at det er slik. Et veldig enkelt argument å bruke, er at noen har koblet fra eller stjålet kabelen din mens du har vært borte. Vanskelig å motbevise for parkeringsselskapet.
Dette er som å dirke opp bilen for å ta parkerinslappen. Det har hendt med meg en gang og jeg hadde valget å betale en bot på 350kr eller bruke flere timer på politistasjonen for å melde innbrudd. I dagkan man melde slikt via internett så det ville jeg nok ha gjort, men det var ikke verdt det da det ikke var en mulighet. I et parkeringshus ville muligens jeg fått medhold hvis jeg meldte innbrudd, både for manglende lapp og manglende ladekabel.

Jeg låser alltid når jeg parkerer offentlig. 2012 med hengelås og 2018 med innebygget lås. Jeg bruker sjeldent ladekladd, men hvis jeg gjør er det sikret selv på private plasser. De koster jo 2-3 tusen mer enn en død type2 og er enkle å selge på finn så man bør sikre de deretter.

Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Lars C. Krogenæs

Folk som bruker ladeplasser som parkeringsplass er et irritasjonsmoment for mange elbileiere.

Nå kan en ny løsning sjekke at de som står på ladeplasser faktisk kobler seg til laderen, og bøtelegge de som ikke gjør det..

https://www.elbil24.no/lading/skal-avslore-de-som-ikke-lader/70583792?fbclid=IwAR3mhSCcQl2yz6QOCR-6ndLvUd0KYnDWjUiZH4Trs2j2lfEyib7JDehfC-g
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

Wibla

2018 Tesla Model S 75D

Myrvang

Var på Sandvika Storsenter. Der er det i "nye delen" satt av 3 eller 4 plasser med schuko reservert ladende biler. Da jeg var der sto det 2 Leafer og en BMW i3, ingen ladet. På Storsenteret er det gratis i 3 timer på alle plassene...det morsomme var at den ene Leafen hadde bot, hadde sikkert glemt lapp :)
2017 i3 Fully Charged
2020 e-NV200 7-seter
2014 e-NV200 5-seter til salgs
2011 Mitsubishi i-Miev
2015 Leaf Tekna   Vraket i Sinsenkrysset 2018
2011 i-On

Ingeniøren

Problemet er at novise elbil eiere tror dette er plasser forbeholdt elbiler og ikke elbiler som lader. Videre er de gjerne plasser alt for nære inngangen. Burde stått et stykke unna - da hadde de fått stå i fred.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

ok67

Ser det same dei få gangane (alt for ofte) eg er på IKEA. Står mange EL-bilar parkert på ladeplass utan å lade. Som andre alt har sagt, EL-bilparkeringa er alt for nærme inngangen, så det er praktisk å benytte den når du ikkje orkar å gå 10 meter ekstra.
Tesla Model 3 AWD-LR 2019
iMiev 2013 som jr. har overtatt

Lars C. Krogenæs

På Sandvika storsenter er det så vidt jeg husker skiltet med ladeplikt, så det kan godt hende at elbilen hadde fått bot fordi den ikke ladet. GK har forøvrig avtale med Thon Shopping om oppsett av ladestasjoner, der det vil bli betaling når det rulles ut. Tiden med gratis lading er etterhvert forbi.
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

Wibla

Det bør være ladeplikt, og den bør håndheves forholdsvis strengt, spesielt på steder som IKEA.

Charge365 har vel en løsning på trappene nå for å detektere dette automatisk, så får vi se om det slår an.
2018 Tesla Model S 75D

zbk

Tror desverre at bøtelegging er det eneste som vil hjelpe så lenge ladeplassene ikke er plassert så "upraktisk" som mulig.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

lars667

Sitat fra: Ingeniøren på onsdag 09. januar 2019, klokken 06:52
Problemet er at novise elbil eiere tror dette er plasser forbeholdt elbiler og ikke elbiler som lader. Videre er de gjerne plasser alt for nære inngangen. Burde stått et stykke unna - da hadde de fått stå i fred.

En ulempe med det ville være at det ble mer pes å flytte bilen etter endt lading hvis en ville fortsette å stå parkert.
Snart: 2024 VW id.4 GTX 4motion
(Samboers) 2021 Volvo XC-40 P8 Recharge
Solgt: 2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
Solgt: 2020 e-Golf FL

cra

Sitat fra: lars667 på onsdag 09. januar 2019, klokken 11:28
En ulempe med det ville være at det ble mer pes å flytte bilen etter endt lading hvis en ville fortsette å stå parkert.

Huh?? Selvfølgelig skal du flytte bilen så snart den er ferdig ladet. Man parkerer ikke på ladeplass når man ikke trenger å lade.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

jkirkebo

Sitat fra: cra på onsdag 09. januar 2019, klokken 12:18
Sitat fra: lars667 på onsdag 09. januar 2019, klokken 11:28
En ulempe med det ville være at det ble mer pes å flytte bilen etter endt lading hvis en ville fortsette å stå parkert.

Huh?? Selvfølgelig skal du flytte bilen så snart den er ferdig ladet. Man parkerer ikke på ladeplass når man ikke trenger å lade.

Det kommer litt an på. Mange steder er det akseptabelt å fortsette å stå parkert på ladeplass etter at bilen er ferdigladet. Jeg kan i farten nevne flyplasser og generelt på natten (man står ikke opp 04:00 for å flytte bilen om den er ferdigladet da).
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA