Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

TMS - bilen fra FORtiden?

Startet av bybonden, mandag 30. september 2013, klokken 22:47

« forrige - neste »

eclipse

En ting er ihvertfall sikkert og det er at du ikke har en Tesla Model S!
Stavanger Tesla Model S

Levert September 2013

cyber

Sitat fra: Celter på tirsdag 01. oktober 2013, klokken 13:05
Automobilen- et fremkomstmiddel for fremtiden eller...

Jeg vet at dette med automobil er i skuddet og alle sier at dette er fremtiden, men jeg kan ikke annet enn å tenke at dette aldri kan ha fremtiden foran seg. Jeg liker friheten jeg har med hest og kjerre. Jeg ønsker ikke å være bundet av å kjøre på såkalte veier. Hvis jeg vil ta meg en tur i naturen med min hest så gjør jeg det. Med automobilen kan jeg kun ta meg frem der noen har bestemt å anlegge vei.
Jeg ville også være avhengig av å legge kjøreruten til de stedene der det finnes såkalte bensinstasjoner. Disse er det ikke mange av og de vil aldri bli særlig utbredt.
Jeg kunne også ha nevnt bråket, eksosen og faren disse innretningene representerer, men jeg tror dere har skjønt hva jeg mener. Automobilen kan umulig ha fremtiden foran seg.

Med mye usikkerhet knyttet til å eie en Tesla S bør man kanskje ikke være fullt så nedlatende ovenfor folk som ikke er like optimistiske som en selv  :)

Siden Tesla S for mange er eneste elbil som noenlunde ser ut til å kunne erstatte den bilen de kjører i dag, og Tesla S markedsføres som et fullverdig alternativ til en konvensjonell bil, er det naturlig å sammenligne hva man har og hva man får ut fra egenskapene til Tesla S.

Det jeg finner merkelig er at mange av dem som har fått utlevert biler ser ut til å akseptere at de får et kvalitetsundermålig og lite gjennomprøvd produkt.
Noen ser til og med ut til å tro at dårlig kvalitet i utgangspunktet bedres etter hvert som tiden går.

VigdisA


Sitat fra: Elmo på tirsdag 01. oktober 2013, klokken 15:15
Sitat fra: AllanW på tirsdag 01. oktober 2013, klokken 12:36
Hvor er denne bensinstasjonen?? :)

Er vel kanskje denne på Fornebu han sikter til?   
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,9612.msg125037.html#msg125037

Den nye bensinstasjonen på Fornebu har ladekontakter ja! Skal visst åpne i dag.


Sent from my iPhone using Tapatalk - now Free
Model S P85+ (2013 Signature)
Model X Plaid (2022)
Styreleder/President i Tesla Owners Club Norway
Styremedlem i Oslo og Akershus, Elbilforeningen

Arha

Sitat fra: Celter på tirsdag 01. oktober 2013, klokken 13:05
Automobilen- et fremkomstmiddel for fremtiden eller...

Jeg vet at dette med automobil er i skuddet og alle sier at dette er fremtiden, men jeg kan ikke annet enn å tenke at dette aldri kan ha fremtiden foran seg. Jeg liker friheten jeg har med hest og kjerre. Jeg ønsker ikke å være bundet av å kjøre på såkalte veier. Hvis jeg vil ta meg en tur i naturen med min hest så gjør jeg det. Med automobilen kan jeg kun ta meg frem der noen har bestemt å anlegge vei.
Jeg ville også være avhengig av å legge kjøreruten til de stedene der det finnes såkalte bensinstasjoner. Disse er det ikke mange av og de vil aldri bli særlig utbredt.
Jeg kunne også ha nevnt bråket, eksosen og faren disse innretningene representerer, men jeg tror dere har skjønt hva jeg mener. Automobilen kan umulig ha fremtiden foran seg.

+1  :)
Opel Ampera-e fra 31/5 2017, passert 97000 km april 2023. Nytt batteri januar 2023.
Nissan Leaf 2012 - 2017, solgt etter 96000 km.

Øyvind.h

Sitat fra: VigdisA på tirsdag 01. oktober 2013, klokken 16:15

Sitat fra: Elmo på tirsdag 01. oktober 2013, klokken 15:15
Sitat fra: AllanW på tirsdag 01. oktober 2013, klokken 12:36
Hvor er denne bensinstasjonen?? :)

Er vel kanskje denne på Fornebu han sikter til?   
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,9612.msg125037.html#msg125037

Den nye bensinstasjonen på Fornebu har ladekontakter ja! Skal visst åpne i dag.


Sent from my iPhone using Tapatalk - now Free
Håper ikke de tabber seg ut her også med ladere som må aktiveres i kassen inne på stasjonen....
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

MR Tesla

Helt enig at man kommer tilbake til fortiden.

Med Model S er det endelig gøy å kjøre bil igjen slik det var da man var 18 år og nettopp hadde fått lappen. Da bensinen var billig og det ikke fantes bompenger- nå kan man igjen ta seg en biltur bare for turens skyld uten å tenke på bompenger, parkeringsavgift,forurensing og køer. Allt føles så ukomplisert nå som i gamle dager...

Woods

Sitat fra: Andrewas på tirsdag 01. oktober 2013, klokken 02:08
Sitat fra: arnkl på mandag 30. september 2013, klokken 23:33
Sitat fra: valvolainen på mandag 30. september 2013, klokken 22:55
[...]
Er det noe problem? Dette er tydeligevis bilen for oss, og ikke deg. Kos deg på bensinstasjonene fremover.
Eit interessant spørsmål er korleis det kjem til å gå med bensinstasjonane framover. Alt no er 10% av nybilsalet elbilar, og eg har sett at opp mot 50% vurderar elbil som sin neste bil. Samstundes er pendlarar, som køyrer mest, dei som har mest å vinne på å bytte til elbil. Alt dette skulle tilseie at bensin- og diselsalet kjem til å minke i tida framover. Kaskje er vert det merkbart alt neste år.

Sidan mange bensinstasjonar alt no er låge marginar, kan det tenkast at mange etter kvart vil måtte legge inn årane. Det vil gi dei gjenverande fossilbilistane stadig færre stadar å tanke. Kanskje kan nokre overleve ved å også tilby lading, og dermed få elbilistane til å kjøpe pølser?
Så en ny Statoilstasjon under bygging. Den har 4 ladepunkter (ser ut som Mennekes type 2). Så de som selger dinojuice ser hvilken vei det går...

Nei, de ser muligheter og tilrettelegger for en ny kundegruppe. Både jeg, mine unger og deres unger vil leve et liv hvor biler drevet av fossilt brennstoff fortsatt er vanlig i verden. I Norge vil vi oppleve en eksplosiv vekst av EL-biler i årene som kommer, men det blir nok andre baller når Staten endrer moroa vi har i dag.

Det at Statoil setter opp ladestasjoner et et stort pluss for både oss og dem. En kunde som blir stående i 40-min er jo nesten garantert salg i pølser, brus og boller.

cyber

Sitat fra: MR Tesla på tirsdag 01. oktober 2013, klokken 17:02
Helt enig at man kommer tilbake til fortiden.

Med Model S er det endelig gøy å kjøre bil igjen slik det var da man var 18 år og nettopp hadde fått lappen. Da bensinen var billig og det ikke fantes bompenger- nå kan man igjen ta seg en biltur bare for turens skyld uten å tenke på bompenger, parkeringsavgift,forurensing og køer. Allt føles så ukomplisert nå som i gamle dager...

Hvis man ikke har hatt glede av å kjøre bil siden man var 18 er nok referansene noe mangelfulle for å gjøre inntrykk på dem som har hatt mange bra biler i sitt voksne liv  ;D

bybonden

#38
Sitat fra: bybonden på mandag 30. september 2013, klokken 22:47
Kan det være slik at TMS ikke er bilen fra fremtiden, men bilen fra fortiden?

Det er lett å la seg blende av det som på mange måter virker som en fantastisk bil, men når man stikker fingeren i jorda og ser litt nærmere på dette, blir jeg altså sittende med en følelse av å reise (langt!) tilbake i tid:

1. Bil er for meg synonymt med følelsen av frihet. Frihet til å kjøre hvor jeg vil når jeg vil. Med TMS (og andre elbiler) blir jeg fratatt friheten gjennom å i verste fall måtte lade 24+ timer. I 50-100 år(?) har biler gitt folk friheten til å kjøre hvor de vil gjennom godt utbygget nett av bensinstasjoner eller mulighet til å ha en ekstra kanne i bilen. Det vil ta tiår (eller vil aldri skje...) at superchargers med batteribytte vil være like utbredt som dagens bensinstasjoner.

2. Jeg må bruke mye tid på å planlegge de aller fleste kjøreturer, blant annet for å finne mulige lademuligheter. En spontan ekstrarunde, uventet kø/omkjøring/veiarbeid eller uforutsett omvei blir i mange tilfeller umulig.

3. Jeg må ligge i 90-100 km/t i 100-sonen, hvor jeg vanligvis ligger i 130 km/t med min vanlige bil. Jeg må stå opp tidligere for å komme tidsnok på jobb (og ja, jeg er glad i de ekstra minuttene om morgenen).

4. Kona elsker å ha varmeapparatet på maks, for ikke å snakke om varme i setene. Med en TMS må hun ta på seg en ekstra jakke for at ikke batterikapasiteten skal bli så lav at vi ikke når frem.

5. Jeg hører alltid på radio i bil. Jeg leser at radioen er dårlig. Skal jeg virkelig vurdere å kjøpe en bil som ikke har fungerende radio? Det hadde t.o.m. VW Boble.

6. Bilen går kortere og kortere for hver dag som går, ettersom batteriet sakte men sikkert får mindre kapasitet. Dette betyr at jeg om 5 år kanskje ikke kommer hele veien til jobben, men må legge inn ladestopp på vei til jobb?

7. Model S har ikke hengerfeste, firehjulstrekk eller takstativ/skiboks. Batterikapasiteten ville vel svekkes så mye om du hadde båten etter at du bare kan drømme om å komme deg helt til hytta uten ladestopp.

8. Jeg må lære meg å leve med høyere stressnivå, da det i mange tilfeller blir spennende å se om man rekker helt frem til planlagt destinasjon.

Til slutt sitter jeg igjen med en følelse av at jeg har lyst på denne bilen fordi staten sponser moroa. Miljøet bryr jeg meg ikke mer om enn den jevne Tesla-kjøper, og det er nok på linje med folk flest. Jeg innser at jeg aldri i livet hadde kjøpt denne med mindre nettopp statens sponsing/incentiver var inne i bildet. Hvorfor ellers skal man bruke 500.000-800.000 på en bil som med mitt kjøremønster bare går 30-40 mil før du må lade (i verste fall) 24+ timer?

Fossilbiler, som elbilentusiaster liker å kalle det, er altså elbilen overlegen og vil sannsynligvis alltid være det. Likevel vurderer jeg seriøst å kjøpe en brukt TMS til våren, men det er ikke fordi elbilen er så fantastisk, men fordi jeg ser at jeg kan spare penger på pendling til/fra jobb utelukkende pga statens incentiver/sponsing.

- Bybonden

Har nå hatt P85 i 9 måneder, kjørt 23.000 km med den og det er på tide at jeg svarer på mitt eget innlegg.

1. Enig med meg selv. Har imidlertid i veldig liten grad opplevd dette som et problem, men det er åpenbart en svakhet i forhold til andre biler.
2. Delvis enig med meg selv. Jeg har brukt noe tid på dette før langturer, men det har gått overraskende greit. Det er imidlertid et element som er fraværende med andre biler.
3. Jeg ligger i 130+/- daglig uten problem. Før jeg kjøpte min P85 (brukt) trodde jeg dette ville sluke så mye strøm at det i praksis ville være umulig over større avstander, men jeg har brukt min Tesla akkurat som jeg kjørte min forrige bil og det har ikke vært noe tema i det hele tatt med mitt kjøremønster.
4. Varmeapparatet er langt bedre enn jeg hadde fått inntrykk av. Riktignok har jeg fått klager fra passasjerer på at varmeapparatet gir dårlig effekt bak i bilen (men varme i baksetene bak har vært meget populært).
5. Radioen er meget bra. Jeg hadde lest om at det var problemer med radioen, men dette må ha vært problemer i starten som ble ordnet før jeg fikk min bil.
6. Svekkelse av batteriet har jeg forstått at er veldig lite, slik at det ikke er noe å bry seg om. Jeg har ikke opplevd noen svekkelse på eget batteri uten at jeg egentlig har sett så nøye etter... Bilen min har gått 40.000 km nå (kjøpte den brukt på 17k km).
7. Hengerfeste - det savner jeg en gang i året når jeg skal på dynga. Ellers er det ikke noe tema for min del. Firehjulstrekk og skiboks er jo nå mulig å få.
8. Til dels riktig. Det har vært noen situasjoner hvor jeg har lurt på om jeg kommer helt frem, men jeg har kommet frem hver gang og det har i liten grad vært et tema i hverdagen. Dette er imidlertid en situasjon som ikke er tema med andre biler.

Ellers var det riktig som jeg skrev at bilen går 30-40 mil med normal kjøring. Jeg er ikke interessert i å ligge bak trailere og coaste eller å kjøre under fartsgrensen for å spare energi. Jeg mener fortsatt fossilbiler er overlegne elbilene på grunn av deres mulighet til å tanke hvor som helst på kort tid, men når det er sagt mener jeg elbilen er overlegen fossilbilene på en del andre områder. Blant annet hele følelsen av å kjøre "sømløst" uten gir, lydløst og med en fantastisk kraft fra motoren. Jeg har ingen planer om å kjøpe fossilbil igjen og elsker min P85. Før synes jeg biler som for eksempel Porsche Panamera og Ferrari var spennende, nå rister jeg bare på hodet når jeg ser slike gammeldagse forurensende biler. Jeg klarer ikke se for meg at jeg noen gang kommer til å kjøpe fossilbil igjen, tror faktisk jeg vil fortsette som elbilist selv om alle incentivene skulle bli fjernet.

Øyvind.h

Sitat fra: bybonden på tirsdag 05. mai 2015, klokken 23:13
Sitat fra: bybonden på mandag 30. september 2013, klokken 22:47
Kan det være slik at TMS ikke er bilen fra fremtiden, men bilen fra fortiden?

Det er lett å la seg blende av det som på mange måter virker som en fantastisk bil, men når man stikker fingeren i jorda og ser litt nærmere på dette, blir jeg altså sittende med en følelse av å reise (langt!) tilbake i tid:

1. Bil er for meg synonymt med følelsen av frihet. Frihet til å kjøre hvor jeg vil når jeg vil. Med TMS (og andre elbiler) blir jeg fratatt friheten gjennom å i verste fall måtte lade 24+ timer. I 50-100 år(?) har biler gitt folk friheten til å kjøre hvor de vil gjennom godt utbygget nett av bensinstasjoner eller mulighet til å ha en ekstra kanne i bilen. Det vil ta tiår (eller vil aldri skje...) at superchargers med batteribytte vil være like utbredt som dagens bensinstasjoner.

2. Jeg må bruke mye tid på å planlegge de aller fleste kjøreturer, blant annet for å finne mulige lademuligheter. En spontan ekstrarunde, uventet kø/omkjøring/veiarbeid eller uforutsett omvei blir i mange tilfeller umulig.
1. Enig med meg selv. Har imidlertid i veldig liten grad opplevd dette som et problem, men det er åpenbart en svakhet i forhold til andre biler.
2. Delvis enig med meg selv. Jeg har brukt noe tid på dette før langturer, men det har gått overraskende greit. Det er imidlertid et element som er fraværende med andre biler.

Et greit og balansert innlegg. Man må inntil videre planlegge litt på veldig lange turer sammenlignet med hva man måtte gjort med en fossilbil.

Samtidig - du kaller frihet en åpenbar svakhet. Ja man må planlegge litt på veldig lange turer, men samtidig har du jo drivstoff-pumpen hjemme ved ditt eget hus? Etter snart to år med Model S er jeg ganske klar på at det å slippe bensinstasjon-besøk 95% av tiden klart veier opp for enkelte besøk på hurtiglader eller behovet for å finne frem skjøteledning på enkelte destinasjoner i løpet av året. I starten var det litt stress og usikkerhet rundt lading. Men det er for lengst et tilbakelagt kapittel :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA