Model X og snø på taket

Startet av muggost, man 18. aug 2014, kl. 20:01

« forrige - neste »

Øyvind.h

Det virker ikke som Tesla har forstått en av de viktigste grunnene til at nesten alle Model S` i Norge leveres med glasstak. Håper jeg tar feil, men sitter med en opplevelse av at taklast på Model X blir vanskelig/umulig eller meget begrenset. Mulig det blir tunnel under setene, eller et veldig smalt stativ på halve bilen/midt på taket, men dørene vanskeliggjør normalt takstativ.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

toppi

Dette løser Musk (eller noen andre som vil tjene penger), no problem.
For eksempel en takboks som manuelt eller mekanisk kan flyttes fra den ene siden til den andre når dørene skal åpnes.
Vil samtidig lette innlastningen  :)
Oslo
Model S - Levert 09.09.13
Model X - #2395

PK

Synes løsningen som ble skissert da han var på Norgesbesøket, med at ene døren ble "låst" nede og at en kunne ha takboks på ene siden, og bruke døren på andre siden til av/påstiging. Mange store biler som kun har skyvedør på ene siden. Og det er jo ikke så ofte en kjører med takboksen på (eller, noen gjør jo det året rundt da...men den genererer jo endel luftmotstand).

Det blir nok en løsning på dette... gleder med uansett som en unge til å få se det ferdige produktet...
Frekhaug, 3 mil fra Bergen sentrum
Hvit Nissan Leaf (Eilif), (2013)
Brun Tesla Model S 85 (Tussla), (2015),
Tesla Model X reservasjon

muggost

Off topic folkens - denne tråden gjaldt snø på taket, ikke skiboks  ;)

JohanH

Her er det noen som lager mye ut av ingenting:
Lite snø=bare åpne og dørene presser snøn ihop på midten
Mye snø=fjern, akkurat som en må på alle andre biler (den som mener det er greit å kjøre rundt med 10cm+ snø på taket er farlig).

Har da aldri vært et problem med min SLS AMG.

sigurdi

Horten
Model X90D (18.03.17)

MartinezSC

Sitat fra: JohanH på ons 20. aug 2014, kl. 18:06
Mye snø=fjern, akkurat som en må på alle andre biler (den som mener det er greit å kjøre rundt med 10cm+ snø på taket er farlig).

Hehe, helt enig!

Du kjører vel ikke SLS AMG?

JohanH

Sitat fra: MartinezSC på ons 20. aug 2014, kl. 19:44
Sitat fra: JohanH på ons 20. aug 2014, kl. 18:06

Hehe, helt enig!

Du kjører vel ikke SLS AMG?

Nei, men det er lov å drømme litt. Om 1 år (+ litt) skal jeg dog kjøre X med falkedører hele vintern og jeg er ikke det minste bekymret.

muggost

Bekymret og bekymret... det er vel ikke akkurat det jeg er, jeg bare lurer på hva slags løsning som er påtenkt. Jeg går ut fra at tiden vil vise.

KrW

Lurer på hvor de tester vinteregenskapene? Både firehjulstrekken på vinterføre og snø og is på falkevingedørene.
Model X 100D 2018 AP2,5-3
Model X 90D 2017 AP2 solgt
Model X 90D 2016 solgt
Automower 330X robotklipper
Leaf solgt
Model S85 (kun i to uker)

Brede

Sitat fra: KrW på fre 22. aug 2014, kl. 10:10
Lurer på hvor de tester vinteregenskapene? Både firehjulstrekken på vinterføre og snø og is på falkevingedørene.

Mulig de låner dette området:

Kallagtunet

Hvis de kjører like grundig testprogram som model S (ironi alarm) så skal du ikke se bort fra det at det er testbanen :-)

Blir interresant å se hvordan sensorene som skal stoppe dørene før de treffer lave tak fyngerer med frossen sørpe...

Fush

Jeg ville ha plassert sensorene på innsiden av døren (inne i leddet) eventuelt i sprekken som oppstår mellom dør og tak. Jeg tviler på at det er utvendige sensorer som kan være påvirket av skitt, snø, vann o.l. for å stanse dørene.
Hvit Volkswagen E-Up! siden 7. november 2014 [Solgt mai 2019]
Hvit Tesla Model S 85D siden 18. mai 2015 [Solgt mai 2019]
Hvit Tesla Model 3 LR AWD siden 6. juni 2019 [Solgt februar 2022]
Mamba Green Taycan 4 Cross Turismo

herr x

Jeg har lest (husker ikke hvor) at utfordringen med snø og is på falkvingedørene er hva som gjorde at Model X ble fordrøyet igjen. Ettersom de nå er igang med alfaproduksjon så får man vel mistenke at de har funnet en løsning.

Jeg tror at grundkonstruksjonen på dørene gjør de mer mottakelige for problemer med is (mye større area med tettingslister som kan fryse fast) og gjetter at de løst problemet gjennom elektrisk oppvarming av listene før døren åpnes (varmeslingene kan starte automatisk i samme sekund som nøkkelen kommer innen bilens rekkevidde).
Model X, 90D

KrW

Sitat fra: KrW på fre 22. aug 2014, kl. 10:10

I denne videoen
https://www.youtube.com/watch?v=weYvLUATSms fra 13. feb 2012 sier Elon (1:12) at "we do our tests at an isolate (eller er det "ice lake"?) in Sweden". Han sier også at bilen vil ha det beste grepet av alle AWD-biler.
Model X 100D 2018 AP2,5-3
Model X 90D 2017 AP2 solgt
Model X 90D 2016 solgt
Automower 330X robotklipper
Leaf solgt
Model S85 (kun i to uker)

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA