Oppgradering for E-Up

Startet av olegregert, mandag 18. august 2014, klokken 17:56

« forrige - neste »

olegregert

En av svakhetene til E-Up viss jeg har forstått ladesystemet riktig er at semihurtige løsninger med høyere amper eller høyere volt eller 3-fase bør gi mulighet til raskere lading enn dagens 16 amp. 


Jeg håper at det kommer software og teknologiløsninger som gir høyere ladefart enn dagens 2 alternativer
som er 230 volt og 10 amp/ hurtiglading

Elmo

Medfølgende type2-kabel gir 16A AC lading på type2 ladestolper. Og hvis du kjøper en ladekabel med "kladd" som styrer 16V (ett alternativ er denne) kan du lade med 16A AC hjemme og på vanlige (gamle) ladestolper. 
Selvom 16A ikke høres mye ut, så er det mye raskere enn med 10A (+60%).

Og semihurtige DC ladere med combo støpsel kan du jo også bruke, etter hvert som de kommer.
Seat Mii 2020/01 og Tesla Model 3 AWD/FSD 2019/03 med FW: 2025.26.4
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2014 - solgt.

olegregert

Er ikke uenig i ditt innspill men bilen trenger teknologi løsning for å få semihurtige ladere eller 3 faset løsninger gir mer ladefart enn 16 amp

Det vil gi E-up mer robust ladeløsninger enn dagens

Elmo

Jeg er fullstendig enig med deg at VW burde ha tilbudt valgmulighet for kraftigere on-board (AC-)lader. Minst 6,6kW, gjerne mere.
Men det jeg gjorde var bare å påpeke hvilke muligheter som finnes på eUp, ut over de du listet opp.
Seat Mii 2020/01 og Tesla Model 3 AWD/FSD 2019/03 med FW: 2025.26.4
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2014 - solgt.

Careka

Den vi fikk med til bilen, kan stilles på 10,12,16 amp,  og vi bruker den på 12 amp,  plugger in om kvelden og bilen er oppladet om morgen.  Så var det også en slik hurtiglade kabel med.  den har vi ikke brukt ennå.
Batteriet er jo ikke i Tesla størrelse,  så vi klarer oss helt fint med standard oppsett.
E-up,2015mod
P 85, 2014 mod

odahle

Sitat fra: Careka på tirsdag 26. august 2014, klokken 10:58
Den vi fikk med til bilen, kan stilles på 10,12,16 amp,  og vi bruker den på 12 amp,  plugger in om kvelden og bilen er oppladet om morgen.  Så var det også en slik hurtiglade kabel med.  den har vi ikke brukt ennå.
Batteriet er jo ikke i Tesla størrelse,  så vi klarer oss helt fint med standard oppsett.
Den medfølgende schuko-laderen har vel kun mulighet for lading opp til 10 amp. Jeg vet det er muligheter for å stille på dette i applikasjonen, men laderen vil uansett ikke kjøre mer enn 10.
Elbilist siden 2013, kjører nå Tesla Model X og VW e-golf.

Tidligere 2013 e-up!, 2017 BMW i3, 2016 VW e-golf, 2018 Tesla Model X75D, 2022 Opel Mokka-e, 2023 VW ID Buzz, 2023 Tesla Model 3 og 2023 Tesla Model Y.

Elmo

Sitat fra: odahle på tirsdag 26. august 2014, klokken 12:12
Sitat fra: Careka på tirsdag 26. august 2014, klokken 10:58
Den vi fikk med til bilen, kan stilles på 10,12,16 amp,  og vi bruker den på 12 amp,  plugger in om kvelden og bilen er oppladet om morgen.  Så var det også en slik hurtiglade kabel med.  den har vi ikke brukt ennå.
Batteriet er jo ikke i Tesla størrelse,  så vi klarer oss helt fint med standard oppsett.
Den medfølgende schuko-laderen har vel kun mulighet for lading opp til 10 amp. Jeg vet det er muligheter for å stille på dette i applikasjonen, men laderen vil uansett ikke kjøre mer enn 10.
Den schuko-ladeledningen som følger med biler levert av VW-forhandlere (feks Møller) har mulighet for å justere ladingen 6, 8, 10 amp med knappene på kladden på ledningen. I følge instruksjonsboka så leveres det 10,12,16 kladd i enkelte land, så kanskje noen parallell-importerte biler har det ??
Seat Mii 2020/01 og Tesla Model 3 AWD/FSD 2019/03 med FW: 2025.26.4
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2014 - solgt.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA