Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Teslamotors.com nede for oppdatering

Startet av iCar, mandag 18. august 2014, klokken 07:48

« forrige - neste »

lurium

Superlader er for å bruke på langturer. Desto mer dette blir misbrukt desto raskere vil dette bli stoppet av tesla. For den dagen systemet virkelig kollapser så mister de 90% av kundene som da ikke lenger KAN ha bilen som primær kjøretøy.

mandresen

Sitat fra: cirys1 på onsdag 10. juni 2015, klokken 22:26
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 10. juni 2015, klokken 22:15
Misjonen med Supercharger var lading på langtur. Jeg blir dessverre mer og mer sikker på at Tesla må tvinge igjennom villårsendringer for å forhindre at nettverkets poeng ødelegges.

Det er greit nok det, men da må det bli på nye biler, de som er solgt, er solgt med ubegrenset tilgang til SC nettverket.

Visst de heller vill vinne enda flere andeler i markedet, bør de bare fortsette og "mate" på med SC, når X og model 3 kommer så blir det trangt.

Jeg tror du er inne på kjernen i problemet der cirys1.
For det første har Tesla sin suksess like mye med SC nettet og utbygging av det å gjøre som at de har en rå bil i Model S.
Det andre er at når de lanserer volum modellen Model 3 samt at Model X har kommet, da kommer vi til å oppleve et enormt sterke trøkk på SCene.
Jeg har ikke tro på noen som helst stripping, men større utbygging av Scer.
Og i samme moment, batteribanker til Taxi næringen slik at de slipper å lade på SC, men kan bare droppe innom sentralen sin og bytte batteri.

Martin
Melhus (Trondheim)
Tesla Model S85D, MC Red, RN336744, levert 26.05.15
Nissan Leaf 2012 modell, White Pearl
Mitsubishi i-Miev 2011 modell, Titanium Grey m/eberspacher (SOLGT)

cirys1

Sitat fra: Thomas M på onsdag 10. juni 2015, klokken 22:37
Superlader er for å bruke på langturer. Desto mer dette blir misbrukt desto raskere vil dette bli stoppet av tesla. For den dagen systemet virkelig kollapser så mister de 90% av kundene som da ikke lenger KAN ha bilen som primær kjøretøy.

Vell jeg bruker SC i nærheten men jeg missbruker den ikke. Siden Tesla har stålkontroll på hvem som lader hvor så bør de også klare og se hvem lager "korkene", er alle opptatt og 4 av de bor i nærheten så er det selvfølgelig missbruk. Men visst alle er ledige så kan jeg ikke se noe missbruk.

Men på en helt annen side så kan det ha vært hovedargumentet for mange når de kjøpte bilen (spesielt taxi) og får mange som pendler at de har denne lademuligheten.

El-boy

#123
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 10. juni 2015, klokken 22:15
Misjonen med Supercharger var lading på langtur. Jeg blir dessverre mer og mer sikker på at Tesla må tvinge igjennom villårsendringer for å forhindre at nettverkets poeng ødelegges.
Jeg tror ikke konseptet med gratis superlading er bærekraftig på sikt. Det oppfordre på ett vis til sløsing og (mis)bruk utover det som var intensjonen. Jeg tror ikke dette kan gå i evigheter, og jeg vil tro vi vil nok se den upopulære avgjørelsen om betaling en gang i framtiden.

Da spørs det jo da hvordan Tesla skal forankre dette juridisk.

Personlig har jeg ikke noe imot å betale si 2.50,-kr/min for å stå på superlader, absolutt ikke. Eller et variablet arrangement på 3.50,-kr/min ved lading over 60kW og 2,50,-kr/min ved mindre enn 60kW...  betaling selv om det går ned til 0kW
Betaling vil jo hindre folk å å stå unødig lenge og oppta plassene, og lokale event. Taxier som skal ha gratis strøm...

sigurdi

Tror det går ganske kjapt etter X kommer at viklår for Næring (Taxi) blir endret.
Næring har andre villkår på det meste som Mobil og bredbånd abonemang .... skulle bare mangle at biler som er på veien 24/7 og lever av persontransprot skal få samme vilkår som privatpersoner.

Når det gjelder private som benytter SC som hjemmelader mener jeg at ignorerer de brevet som kommer fra Tesla om at SC er for langdistanse kjøring bør de får redusert hastighet på "hjemmelader lokasjonen" så lavt at det svarer seg å lade hjemme. :-)
De får da gratis tilgang til superlader, men hastigheten blir redusert slik at batteriet trives og får et langt og godt liv.
Melding i displayet med f.eks: Du benytter denne stasjonen som "hjemmelader" effekten er redusert til 7.4kW, kontakt oss for tildud på innstalasjon av hjemmelader. :-)
Tillegs info: Du får full hastighet igjen, når du bruker denne til langkjøring slik den er tenkt.

Redusere hastigheten uten å innformere er ikke lurt, siden en da bruker tid på support telefon, sjekker både bil og SC om det er noe feil på dem.
Horten
Model X90D (18.03.17)

tkjoerlaug

Å redusere hastigheten til å de som bruker SC til "hjemmelading" vil være en dårlig løsning. Utgangspunktet er jo dårlig kapasitet i bynære strøk og lokale som tar opp plass. Dersom hastigheten til disse strupes må de jo stå enda lengre på laderen for å lade ferdig og vil da bruke enda mer av tilgjengelig kapasitet.

dosmont

Mulig Tesla må satse på å sette opp superladere kun utenfor tettsted og byer i fremtiden.
For når M3 og X kommer blir det trangt om plassen på sentrumsladeplassene.
Gratis lading blir det for all fremtid, for hvis de går tilbake på det, er det nesten selvmord for Tesla.

Så i en mulig fremtid så er det en superladere med do og kaffemaskin og noen automater et sted langt unna sivilisasjonen.
Nordmøre
Rød S85D  og Svart Model 3 LR

W. Axl Rose

Trodde det var snakk om at SC på ett eller annet tidspunkt skulle åpnes for andre elbilmerker mot betaling.

Er det noe hold i det?

cra

Sitat fra: tkjoerlaug på torsdag 11. juni 2015, klokken 00:17
Å redusere hastigheten til å de som bruker SC til "hjemmelading" vil være en dårlig løsning. Utgangspunktet er jo dårlig kapasitet i bynære strøk og lokale som tar opp plass.

Løsningen blir at de setter opp ladehastigheten på de lokale brukerne. De tar opp plassen kortere enn andre, men "prisen" de betaler er at de svir opp batteriet sitt på no-time.  :o
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

jkirkebo

Sitat fra: dosmont på torsdag 11. juni 2015, klokken 00:34
Mulig Tesla må satse på å sette opp superladere kun utenfor tettsted og byer i fremtiden.
For når M3 og X kommer blir det trangt om plassen på sentrumsladeplassene.
Gratis lading blir det for all fremtid, for hvis de går tilbake på det, er det nesten selvmord for Tesla.

Så i en mulig fremtid så er det en superladere med do og kaffemaskin og noen automater et sted langt unna sivilisasjonen.

Da håper jeg virkelig de selger ladere til andre tilbydere også, jeg betaler heller 2,- pr. kWh til noen for å lade på et sted som er praktisk for meg enn å lade gratis ute i "gokk" uten tilbud av noe slag.

Forsåvidt gjør jeg det allerede i dag, siden jeg i hovedsak bruker 22kW AC fremfor SC pga. manglende SC mellom Solli og Lillehammer. Kanskje Arctic Roads kan få kjøpt noe SC-kabinetter av Tesla og satt de opp på Kløfta? Da betaler jeg årsabonnementet på flekken...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

cirys1

#130
http://www.side3.no/motor/tesla-sjefen-vil-begrense-din-bruk-av-gratis-superladestasjoner/3422798040.html

Jeg er forsåvidt enig i og legge restruksjoner når det er nødvendig, ikke når det ikke er behov..

Kl 0815 idag... Missbruk?

Øyvind.h

På jobben har vi juicedispenser i kantina. Det er tydelig kommunisert at denne er ment for bruk i lunsjen, gratis.

Jeg har tilgang til den døgnet rundt. Er det da misbruk om jeg forsyner meg til frokost og ettermiddagsmat? Er det jeg som avgjør om det er rett eller galt?
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

sigurdi

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 11. juni 2015, klokken 12:23
På jobben har vi juicedispenser i kantina. Det er tydelig kommunisert at denne er ment for bruk i lunsjen, gratis.

Jeg har tilgang til den døgnet rundt. Er det da misbruk om jeg forsyner meg til frokost og ettermiddagsmat? Er det jeg som avgjør om det er rett eller galt?

Konsekvensen er det samme hva en mener er riktig bruk, dersom mange nok bruker tjensten utenfor oppgitt  bruksmønsteret som enheten er tiltenk, blir muligheten fjernet eller endret på.

Når det gjelder SC for andre leverandører, er det vel uttalt at de må følge samme oppsett som Tesla om de ønsker å være med.
Tilgang til langkjøring uten betalings løsning, men leverandør må da putte inn tilsvarende beløper i vider utbygging av SC og drifting av dem.

Dersom en leser patentene til Tesla så er det allerede mulighet for diferensiering og prioritering av kunder bassert på VIN nummer, tilhørighet osv

Så en på langkjøring kan få full hastighet, men en som bruker SC som hjemmelader får tilgjengelig kapasitet på 1A til neste en langveisfarer kobler seg på 1B som da får får full fart.

Dersom SC til "hjemmelading" gir beskjed i displayet at en får begrenset hastighet (svært begrenset) vil de fleste finne seg en bedre ladeløsning på sikt.
Gidder kansje sitte og vente 4-8 timer en eller to ganger før de sjekker hva det koster å legge opp en 10A kurs hjemme. :-)
Dersom resten av ladebåsene blir fylle og det blir kø, kan den jo øke farten slik at vedkommende kommer seg hjem igjen og slapp med skrekken denne gangen.

Sammen med et skilt som sier at parkering lengre en 2 timer, medfører bort tauing på eiers regning gjør nok susen he he he

Er som med allt annet i samfunnet, noen ødelegger ofte for mange og denne gangen gjelder det faktisk SC ladestasjonen på Kløfta som ikke kommer pga hjemmelading bruken på ander lokasjoner.
(Da primært nærings som kjører ut fra Gardemoen)

Helt riktig at Tesla har sakt og kommer til å gi gratis SC ut levetiden til langdistanse kjøring, men de er ikke det samme som gratis hjemmelader. :-)

Gratis strøm når selgeren ringer er svært sjelden gratis strøm.
Billig fastpris på strøm er som oftes ikke det når en leser litt med listen skrift. :-)
Tesla gir faktisk gratis strøm til langkjøring, så vis litt forlkeskikk og la det være nettopp dette, gratis strøm til langkjøring slik at alle kan benytte denne goden.

Diskusjonen hander nok litt om dette noen prøver å forsvare sine valg, mens andre blir iriterte av det de mener er feil bruk av en felles gode.
Så diskuter uten å bruke alt for negative bemerkninger, ikke så gale her ennå, men slike tråder blir rett og slett utrivelige desverre, noe som viser mer om den som uttalelser seg og gagner ikke diskusjonen.

sigurdi
Horten
Model X90D (18.03.17)

ellholt

Grønn S85 med alt untatt luftfjæring og Alarm.
Finalized 15/9-2013, in production 9/1-2014, in transit 15/1-2014. Utlevert 27/2-2014 MED elektriske foldbare. speil :-). gamle S`en er solgt, ny S75D perlemorshvit med det meste av utstyr. utlevert 14 juni 2017. Tesla solgt mai 2022. Kia EV6 AWD Exclusive, Forrest Green , bestilt

tonl

Eksempel: Jeg bor i Oslo og nærmeste SC Lier. Jeg skal kjøre fra Larvik tilbake til Oslo etter en helge tur. Har 50-60% igjen på batteriet. Kommer meg fin hjem til Oslo. Liker før Drammen ombestemmer jeg meg for å kjøre til Lillehammer, kanskje for å hente noe(n) eller kjører noen hjem til Lillehammer.

Da må jeg lader på Lier SC. Hvordan skal Tesla da vite om jeg skal hjem i Oslo eller videre? Skal jeg da stå på Lier SC og lader med lav effekt og okkuperer ladeplassen unødig fordi i systemet står det jeg bor i Oslo som er ca 4-5 mil unna? Skal jeg legge inn i navi at jeg skal videre til Lillehammer slik at jeg kan lade med full effekt på Lier SC? Jeg kan da slette målet i navi etter at jeg har ladet ferdig.

Tanken om å hindre misbruk av "lokal" SC er god. Men jeg kan ikke se hvordan de skal få til dette i praksis.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA