Teslamotors.com nede for oppdatering

Startet av iCar, man 18. aug 2014, kl. 07:48

« forrige - neste »

cirys1

Sitat fra: Rasmus.B på tor 11. jun 2015, kl. 19:37
Hvordan tenker du man skal slå kraftig ned på en som du eller flere mener er til hinder/ulempe?
Skal man true med juling eller andre represalier her?

Hadde i det minste forventet at du skjønte at alle reaksjoner skulle komme som ladebegrensninger eller utestengelse fra den lokale SC i en uke/måned..   ::) ::) ::)

jkirkebo

Sitat fra: Rasmus.B på tor 11. jun 2015, kl. 19:24
Taxi blir nevnt flere ganger som ett potensielt problem, for de kommer til å lade mye fra superchargerne.
Da må jeg bare spørre: Tror dere ikke at Tesla har tenkt på det?
Det er jo nettopp supercharging som gjør en Tesla attraktiv som Taxi.
Hvis de ikke får bruke Superchargerne kunne de liksågodt kjøpt en Leaf.
På Schiphol, Amsterdam ble det innført 167 Tesla Model S, med påfølgende stort press på Superchargerne i nærheten. Hvor mange tror dere hadde blitt solgt uten tilgang til Superchargers?
Tesla vil elektrifisere transport sektoren, og det får de ikke til uten å ta med næringsvirksomheten. Jeg er overbevist om at Tesla vil fortsette å bygge ut Superchargere i relativt stort tempo.
Det MÅ de gjøre hvis de har tenkt å følge opp suksessen i Norge.
I mellomtiden får de som gidder, leke Supercharger politi og synes synd på de som ikke har bedre å gjøre på fritiden en å Supercharge bilen sin.

Det er ikke der problemet ligger men det at Tesla ikke vil installere SC på enkelte plasser der det sårt trengs en, pga. frykt for at denne blir monopolisert av lokale og taxier. Kremeksempelet er Kløfta. Personlig har jeg liten nytte av SC-nettberket før det kommer en lader ett eller annet sted på strekningen Vinterbro-Minnesund (helst Vinterbro-Gardermoen), og da synes jeg det er synd at "misbruk" sørger for at det ikke kommer en SC der selv det hadde vært et meget logisk sted å legge en.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

jkirkebo

Sitat fra: Rasmus.B på tor 11. jun 2015, kl. 19:37
Sitat fra: cirys1 på tor 11. jun 2015, kl. 19:24
Sitat fra: hgs på tor 11. jun 2015, kl. 18:37
Og de som bare får 20 kW på langtur fordi en lokal som ikke trenger det forsyner seg med 100 da? Ikke spesielt OK det heller. Husk også at de fleste stedene er ikke alle plassene reservert for Tesla, så det kan  fortsatt være ladekø selv om ICEde ladere ikke er i bruk.

All lading utført av lokale som er til hinder/ulempe for andre bør det slås kraftig ned på, er det derimot ikke til hinder/ulempe for noen så ser jeg ikke hvorfor det skal komme restriksjoner.
Hvordan tenker du man skal slå kraftig ned på en som du eller flere mener er til hinder/ulempe?
Skal man true med juling eller andre represalier her? Dette blir for dumt. Hvis en har kjøpt en Tesla og bor i en blokk eller ett sameie der man ikke får ladet, men vet at like i nærheten er det en superlader som løser alle ladeproblemer i hverdagen, så må vel han få bruke den vel? Og det uten å risikere å bli slått hardt ned på.

Jeg synes ihverfall det bør faktureres for slik bruk.
Forøvrig er det et stykke over min fatteevne at folk orker å kjøre Tesla om de ikke har tilgang på saktelading enten hjemme eller på jobb...

jkirkebo

Sitat fra: Lynet på tor 11. jun 2015, kl. 19:38
Sitat fra: Øyvind.h på tor 11. jun 2015, kl. 18:40
Om alle hadde misbrukt SC til daglig bruk, og ladet 50kWh i uka, så hadde det per dags dato kostet Tesla over 20 mill i året. Man får en del SC lokasjoner for 20 mill.
Men økt batterislitasje og lavere bruktverdi utgjør kanskje en større sum enn hver enkelt sparer på strøm.

Vi er nå ca 8200 som har kjøpt Tesla S, så hvis man regner med at 8000 har lagt i 16500 i SC-potten blir det 132 mill. Og hvis Tesla har betalt 22mill for de 22 ladestasjonene de har bygd i Norge er det fortsatt 110mil igjen for å betale for den elektriske energien.

Men det som bekymrer meg er hva de egentlig betaler i effektledd, har sett regnestykker som viser 5 kr/kWh for hurtigladere med 100kW effekt! Og da står effektleddet for 80% av prisen. Og de fleste SC har 3 hurtigladere på 120kW= maks effekt på 360kW!!

Regnestykket er nok litt optimistisk, prøv 12k pr. bil og 2 mill. pr. stk. for SCene så er du nok nærmere sannheten.

Hurtigladestasjoner med høy bruk betaler langt mindre enn 5,- pr. Kwh. Kanskje under 1,- pr. kWh. De 5 kronene gjelder stasjoner med lav bruk, i området 5% utnyttelse (1.2 timer pr. dag). Typisk enslige hurtigladere i grisgrendte strøk.

cirys1

Sitat fra: jkirkebo på tor 11. jun 2015, kl. 19:50
Regnestykket er nok litt optimistisk, prøv 12k pr. bil og 2 mill. pr. stk. for SCene så er du nok nærmere sannheten.

Tviler veldig på at Tesla tar hele regningen for utbygningen/driften selv, de har jo inngått en avtale med Statoil.
Tror nok de stasjonene med SC har vesentlig høyere omsetning enn de som ikke har SC.

Øyvind.h

Sitat fra: Lynet på tor 11. jun 2015, kl. 19:38
Sitat fra: Øyvind.h på tor 11. jun 2015, kl. 18:40
Om alle hadde misbrukt SC til daglig bruk, og ladet 50kWh i uka, så hadde det per dags dato kostet Tesla over 20 mill i året. Man får en del SC lokasjoner for 20 mill.
Men økt batterislitasje og lavere bruktverdi utgjør kanskje en større sum enn hver enkelt sparer på strøm.

Vi er nå ca 8200 som har kjøpt Tesla S, så hvis man regner med at 8000 har lagt i 16500 i SC-potten blir det 132 mill. Og hvis Tesla har betalt 22mill for de 22 ladestasjonene de har bygd i Norge er det fortsatt 110mil igjen for å betale for den elektriske energien.
Tallet er 12-13.000,- per bil. Tesla har altså på snaut 2 år dratt inn ca 100 millioner, eller ca 50 mill per år. Om de som misbruker Tesla-laderne til å dekke sitt daglige forbruk lader så lite som 50kWh i uken tapper de Tesla for snaut 21 millioner hvert eneste år. Altså bortimot halve den årlige inntekten.

Det er selvfølgelig et worst case scenario. Det er nok et lite mindretall som misbruker ordningen, så utbyggingen lider ikke fullt så mye under misbruk. Men laderne er klart og tydelig satt opp for bruk på langtur, så misbruk vil garantert bli slått ned på over tid. Tesla er sjanseløse overfor misbruk på lang sikt, og er nødt til å sørge for at intensjonen ivaretas. Om ikke mister nettverket sin verdi, og utbyggingstakten torpederes.

Sitat fra: jkirkebo på tor 11. jun 2015, kl. 19:47
Jeg synes ihverfall det bør faktureres for slik bruk.
Forøvrig er det et stykke over min fatteevne at folk orker å kjøre Tesla om de ikke har tilgang på saktelading enten hjemme eller på jobb...
40-50kr i timelønn minus ekstra slitasje på batteri og bil skulle tilsi at mange bør strekke seg langt for å etablere saktelading hjemme.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Rasmus.B

Hadde i det minste forventet at du skjønte at alle reaksjoner skulle komme som ladebegrensninger eller utestengelse fra den lokale SC i en uke/måned.. 

Du har nok litt høye tanker om meg. Jeg har ingen mulighet til å skjønne at alle reaksjoner ville komme som ladebegrensninger eller utesrengelse i en måned.
Bra at ikke du har tengt å stå klar med balltre for å slå hardt ned.

Fra spøk til alvor, jeg forstår hva du prøver å si, men vi er alle forskjellige. Noen har Supercharging som eneste fornuftigeåten å lade på, og har kjøpt nettopp en Tesla for å ha muligheten til å kjøre elektrisk. Noen syns at det er utrolig at de gidder, men jeg er av en annen oppfatning og syns det er fantastisk at de gidder. Jo flere som kjører elektrisk, desto bedre er det.
Lørenskog

Blå Nissan Leaf levert 01 februar 2012
Tesla P85 Levert 08 november 2013

lurium

SC er en delt ressurs.  Selv om du har fri bruk av vann i springen hjemme har du ikke lov å la kranen stå åpen 24x7.

Samme med internet, hvis alle hadde brukt 100 prosent av kapasitet tilgjengelig hele tiden ville nettet gått ned.

sigurdi

Sitat fra: Rasmus.B på tor 11. jun 2015, kl. 19:24
Taxi blir nevnt flere ganger som ett potensielt problem, for de kommer til å lade mye fra superchargerne.
Da må jeg bare spørre: Tror dere ikke at Tesla har tenkt på det?
Det er jo nettopp supercharging som gjør en Tesla attraktiv som Taxi.
Hvis de ikke får bruke Superchargerne kunne de liksågodt kjøpt en Leaf.
På Schiphol, Amsterdam ble det innført 167 Tesla Model S, med påfølgende stort press på Superchargerne i nærheten. Hvor mange tror dere hadde blitt solgt uten tilgang til Superchargers?
Tesla vil elektrifisere transport sektoren, og det får de ikke til uten å ta med næringsvirksomheten. Jeg er overbevist om at Tesla vil fortsette å bygge ut Superchargere i relativt stort tempo.
Det MÅ de gjøre hvis de har tenkt å følge opp suksessen i Norge.
I mellomtiden får de som gidder, leke Supercharger politi og synes synd på de som ikke har bedre å gjøre på fritiden en å Supercharge bilen sin.
For ordens skyld så kjører jeg hverken Taxi eller bor nærme noen superchargere.
Flott du tar opp Schiphol taxiene.
Her er litt mer informasjon om hva de har påkostet selv på flyplassen av lading til egne biler.
(Lukket området ikke tilgjengelig for andre)
http://www.climate-kic.org/news/climate-kic-start-up-cohere-enables-30-faster-charging-for-tesla-taxis-at-schiphol-airport/

Kort forklaring:
4stk 60kW DC Fast ladere kjøpt fra Tesla
20 22kW AC ladere

Dette er primær lade området til alle schiphol taxier og alle kostnader dekkes av schiphol taxi selskap, faktisk må de også dekke feil på fast chargerene de har kjøpt av Tesla.

Dersom de må lade på en SC er det pga det er kunder som skal kjøre langt og da benytter de SC til langkjøring akuratt som alle andre.
Det aller meste av lading skjer på egne ladere.

Sier igjen at det er ikke normalt at næring har samme avtaler som private, gjelder garantier, priser osv.

For de som tror ikke Tesla tar hele kostnaden selv, så gjør de faktisk det.
De plassene de har gode avtaler får de rimelig leie av parkeringsplassen, men for det meste må de koste det meste fra trafostasjon til asfaltering.
De koster også større kapasitet på trafo og legger kaber klar til en annen leverandør ønsker å sette opp Chademo/CSS/AC lader.
Dette gjør de på alle SC utbygginger i Europa, men er ikke så mange som ander har hatt ønske om å sette opp ladestasjon.

De kjøper og garantert fornybar (grøn) kraft på all forbruk og dette gjelder alle lasestasjoner World Wide.

Utbyggingen av SC i Europa siste året er faktisk 140stk SC, som vi i norge kan bruke så mye vi ønsker på langkjøring.

Det er faktisk 156 Superlader lokasjoner åpne i Europa i dag, 18 til på vei.
Var 16stk i April 2014 og i April 2015 148stk i Europa.

Da kan en selv se hvor mye penger Tesla pøser inn i bare utbygging og se hvor mye som er igjen om en ser på beløpet en måtte betale ekstra på 60kW versjonen, på total salget i EU, så er nok ikke noe serlig igjen til drift etter at betaling for bygging av SC er dekket.

Men hver SC region (EU, ASIA og USA) får tildelt budsjett, som de må fordele på drift, vedlikehold, utbygging osv.
Det er faktisk over 30 ansatte i Europa som jobber med SC, søknader på nye, overvåning, reperasjon utbygging osv osv.

Den store kostnaden er ikke selve strøm kostnaden, men faste utgifter og effekt ledd, vi vil nok se mer og mer batteri og solcelle utgygging av SC utover som som den i danmark.
Batteri er en super løsning for å motvirke lokal ustabil effekt levering og lavere effekt ledd.
Her er eksempel på priser på effekt ledd for storkunder.
Med 8 ladebåser som er i full drift minst en time pr måned er det da 135 x 4 = 540kW 

http://www.energi1nett.no/default.asp?fid=1179
Horten
Model X90D (18.03.17)

sigurdi

Sitat fra: Thomas M på tor 11. jun 2015, kl. 22:20
SC er en delt ressurs.  Selv om du har fri bruk av vann i springen hjemme har du ikke lov å la kranen stå åpen 24x7.

Samme med internet, hvis alle hadde brukt 100 prosent av kapasitet tilgjengelig hele tiden ville nettet gått ned.

PS var en som lagde strøm i kjelleren med vannet fra springen, oppfins som type. :-)
Vannverket fannt til slutt lekasjen sin og han fikk vannmåler og da var ikke lønsomheten like god.

Vi får vannrestriksjoner på sommeren, dersom det er svært godt vær og vannreserven minker.
Det er ikke så mye skriverier om at vi betaler for vannet og har rett til å bruke så mye vi ønsker. :-)
Horten
Model X90D (18.03.17)

nortrahof

TM betaler ikke hele regningen for SC etter det jeg har lest i lokalpressen.
Der ble det sagt at SC i Lyngdal ble subsidiert av kommunen og den lokale næringslivet i fellesskap for at den ble plassert nettopp der. Det ble også sagt at de dekker (deler av?) strømregningen?

En slik sponsing lokalt er ikke noe nytt.
I årevis har en liknende ordning vært praktisert i Tyskland når det gjelder oppstillingsplasser for bobiler. - Har du bobil, så er det gratis men personbiler må ofte betale for parkering. Denne ordningen har hundrevis av tyske byer og småsteder. Dette gjør næringslivet og kommunen ikke bare for å være snill, men det kaster også av seg i økt omsetning. Bobiler i Tyskland = kjøpesterk kundegruppe - da disse bilene er forholdsvis dyre der nede (men tyskere betaler ikke for parkering for da kjører de videre).
Samme vurdering har kanskje Lyngdal gjort for Teslaeiere?
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

sigurdi

Sitat fra: nortrahof på fre 12. jun 2015, kl. 10:41
TM betaler ikke hele regningen for SC etter det jeg har lest i lokalpressen.
Der ble det sagt at SC i Lyngdal ble subsidiert av kommunen og den lokale næringslivet i fellesskap for at den ble plassert nettopp der. Det ble også sagt at de dekker (deler av?) strømregningen?

En slik sponsing lokalt er ikke noe nytt.
I årevis har en liknende ordning vært praktisert i Tyskland når det gjelder oppstillingsplasser for bobiler. - Har du bobil, så er det gratis men personbiler må ofte betale for parkering. Denne ordningen har hundrevis av tyske byer og småsteder. Dette gjør næringslivet og kommunen ikke bare for å være snill, men det kaster også av seg i økt omsetning. Bobiler i Tyskland = kjøpesterk kundegruppe - da disse bilene er forholdsvis dyre der nede (men tyskere betaler ikke for parkering for da kjører de videre).
Samme vurdering har kanskje Lyngdal gjort for Teslaeiere?

Slike lokale avtaler er jo viktig og vil nok tro at avtalen med Statoil kanskje gir gratis leie av tomt.
Noe en også kan se at flere komuner har gitt Tesla på andre lokasjoner.
(Sumbolsk leiesum)
Men kostnad for Trafo, SC stoler, kabling osv osv er det for det aller meste Tesla som har stått for.
Men litt kroner i støtte osv er i grunn småpenger når en ser på total utbyggingen i Europa.

Er nå 158 SC lokasjoner i Europa og 209 i Nord Amerika, det betyr at det snart er like mye SC lader her i Europa som USA har.
Det sier litt om hvor flinke det Europeiske SC teamet har vært med å få budsjetter til utbygging fra moder selskapet.

Vi skal nok være glade her i Europa (ikke Norge) at det ikke er øremerkede midler pr solgte bil i et området som bestemmer SC utbyggingen.
Men budsjetter som blir satt opp i organisasjonen etter ønsker og valg
Tesla bruker mer midler på SC utbygging nå, en det eventuelt øremekede midler (pris for kjøp på Model S 60 SC tilgang) som kommer inn.
Fordelingen skulle da også vært 3/4 til USA og 1/4 til reten av verden.
Horten
Model X90D (18.03.17)

Joachim@sancon.no

En måte som kanskje kunne fungert var å avsette 1-4 ladere pr SC til prioritert lading, kanskje merket med en annen farge. Alle som hadde betalt for SC kunne fått f.eks 12 prioriterte ladinger i året. Eventuellt kjøpe ekstra ladinger online eller via skjermen.

De som har SC som hobby ville nok ikke brukt de laderne og heller ventet til de "vanlige" laderne var ledig.

Diravi

Nå er det tre sider med SC lading i en tråd som handler om oppgraderinger på bestillingskonfiguratoren. Fint om moderator kan fjerne dette til en ny tråd. Interessant diskusjon for øvrig. :-)
2016 Model S70 D - (pre-Facelift) Bestilt Model Y Long Range.

Duver i tillegg rundt i en 1972 Citroën DS og en 1976 CX Prestige, blant annet.

tessy

Tesla beskriver jo nå sine biler med villedende markedsføring med bilpris inkl drivstoff besparelse:
Klikker man lær mer:

Vi har tatt utgangspunkt i ett snittforbruk på 8 liter pr 100km, som tilsvarer forbruket på en sammenlignbar bil. prisen er beregnet utifra ett nasjonalt gjennomsnitt på kr 0,85,- pr Kw/t 30% lading på Teslas eget Superladenettverk som er gratis for alle model S som er klargjorte for superlading

Her sier Tesla selv, att man antar att hver bil bruker SC 30% av tiden, Jeg bruker ofte å vaske bilen på SC Haukås, og mens bilen tørker setter jeg den på lading samtidig. Her støtter jeg opp om bensinstasjonen som har SC, ved å bruke dennes tjenester, ved att jeg også får litt strøm samtidig. Og har ikke dårlig samvittighet for det, jeg vasker ikke bilen en fredag eller søndag i rush trafikken, her snakker man kl 12 en onsdag, når kona er på jobb, og jeg er ute på Tesla tid for meg selv:-)

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA