Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 600 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Faktisk langtidsforbuk

Startet av e-Golfer, fredag 15. august 2014, klokken 18:21

« forrige - neste »

Ohm

Sitat fra: dso på lørdag 16. august 2014, klokken 19:01
2490 km
57:48 h
43 km/h
Originale dekk/felger
Normal modus
12,5 kWh/100 km
Ser du har mye lavere snittforbruk enn meg, men omtrent samme snitthastighet og du kjører i normal modus. Hva er hjemligheten?
Tesla modell 3 LR levert april 2019
Toyota Landcruiser 150 fra 2011

Svg1974

Sitat fra: sjeverni på onsdag 01. oktober 2014, klokken 14:16
Hei,
ny på forumen :),
eer det i praksis betyr at med en gjennomsnitt forbruk av 15 kWh/100 km ein kan kjøre på 24.4 kWh bateri ca. 162 km?

Stemmer ikke helt desverre. 24.4 kWh er brutto, netto (tilgjengelig) er 21.2 KWh, så ligger du på 15 kWh kommer du altså rundt 141km.

Puzoni

Sitat fra: StigAnders på torsdag 02. oktober 2014, klokken 08:19
Hei
Forbruk i dag 2. Oktober 13° tørt vær.
20.2 kWh/100km
Horten - Larvik på E18 cruise control stilt til 120 km/t

Første dag med 110 grense på E18. Forbruket økte ca. 1 kWh/100km når farten økte fra 95 til 120.


Hei,
Må si at dette høres litt bekymringsverdig spør du meg. Nå vet jeg ikke om du bruker orginal lavfriksjonsdekk, men et forbruk på 20,2 kWh i den hastigheten virker altfor høy. Kjørte du i normal eller eco modus?

Begynner å tvile på at jeg kan komme meg fra Lysaker til Larvik uten å måtte lade :(

jkirkebo

Sitat fra: Puzoni på torsdag 02. oktober 2014, klokken 10:18
Sitat fra: StigAnders på torsdag 02. oktober 2014, klokken 08:19
Hei
Forbruk i dag 2. Oktober 13° tørt vær.
20.2 kWh/100km
Horten - Larvik på E18 cruise control stilt til 120 km/t

Første dag med 110 grense på E18. Forbruket økte ca. 1 kWh/100km når farten økte fra 95 til 120.


Hei,
Må si at dette høres litt bekymringsverdig spør du meg. Nå vet jeg ikke om du bruker orginal lavfriksjonsdekk, men et forbruk på 20,2 kWh i den hastigheten virker altfor høy. Kjørte du i normal eller eco modus?

202Wh/km i 120 (reell fart antar jeg) er ikke høyt etter min mening. Husk at luftmotstanden øker med kvadratet av farten. Luftmotstanden er altså 4 ganger så høy i 120 som den er i 60. I slike hastigheter er det luftmotstanden som dominerer energiforbruket, ikke rullemotstand fra dekkene.

Men jeg ville ventet en større forskjell fra 95 til 120 enn 10Wh/km.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Griffel

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 02. oktober 2014, klokken 10:56
Sitat fra: StigAnders på torsdag 02. oktober 2014, klokken 08:19
Forbruket økte ca. 1 kWh/100km når farten økte fra 95 til 120.
Men jeg ville ventet en større forskjell fra 95 til 120 enn 10Wh/km.
Ikke tale om at økningen er så liten.
Her er det feilavlesninger ute å går, ca. 50Wh/km om disse hastigheten er riktig og begge er på flat vei.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Kent

Sitat fra: Puzoni på torsdag 02. oktober 2014, klokken 10:18
Hei,
Må si at dette høres litt bekymringsverdig spør du meg. Nå vet jeg ikke om du bruker orginal lavfriksjonsdekk, men et forbruk på 20,2 kWh i den hastigheten virker altfor høy. Kjørte du i normal eller eco modus?

Begynner å tvile på at jeg kan komme meg fra Lysaker til Larvik uten å måtte lade :(

10 mil i motorveihastighet er vel max realistisk kjørelengde nå til dags.
Jeg klarte 12 på det meste i sommer uten varme.
Sarpsborg -
Night Blue E-Golf - 30.07.14 125kkm solgt 18.10.21
Mars Orange/Cherry Black Kia E-Soul 64kwh Exclusive 14.10.21

Puzoni

Sitat fra: Kent på torsdag 02. oktober 2014, klokken 11:58
Sitat fra: Puzoni på torsdag 02. oktober 2014, klokken 10:18
Hei,
Må si at dette høres litt bekymringsverdig spør du meg. Nå vet jeg ikke om du bruker orginal lavfriksjonsdekk, men et forbruk på 20,2 kWh i den hastigheten virker altfor høy. Kjørte du i normal eller eco modus?

Begynner å tvile på at jeg kan komme meg fra Lysaker til Larvik uten å måtte lade :(

10 mil i motorveihastighet er vel max realistisk kjørelengde nå til dags.
Jeg klarte 12 på det meste i sommer uten varme.

Det var ikke dette jeg ble forespeila fra forhandleren som jeg var i kontakt. Han mente at en strekning på 125km (Lysaker - Larvik) burde gå uten problem med fulladet bil og normal hastighet på motorveien og at 150km også burde være oppnåelig. Om vinteren skulle VP bidra med at ovennevnte tur skulle kunne kjøres uten ladning, men at det var på grensa.

Kent

Sitat fra: Puzoni på torsdag 02. oktober 2014, klokken 12:16
Sitat fra: Kent på torsdag 02. oktober 2014, klokken 11:58
Sitat fra: Puzoni på torsdag 02. oktober 2014, klokken 10:18
Hei,
Må si at dette høres litt bekymringsverdig spør du meg. Nå vet jeg ikke om du bruker orginal lavfriksjonsdekk, men et forbruk på 20,2 kWh i den hastigheten virker altfor høy. Kjørte du i normal eller eco modus?

Begynner å tvile på at jeg kan komme meg fra Lysaker til Larvik uten å måtte lade :(

10 mil i motorveihastighet er vel max realistisk kjørelengde nå til dags.
Jeg klarte 12 på det meste i sommer uten varme.

Det var ikke dette jeg ble forespeila fra forhandleren som jeg var i kontakt. Han mente at en strekning på 125km (Lysaker - Larvik) burde gå uten problem med fulladet bil og normal hastighet på motorveien og at 150km også burde være oppnåelig. Om vinteren skulle VP bidra med at ovennevnte tur skulle kunne kjøres uten ladning, men at det var på grensa.

Er vel et definisjonsspørsmål hva som er "normal" motorveihastighet.
I 80 km/t så burde det fint la seg gjøre, i 120 km/t, så er det vel optimistisk.

Hastighet spiller vanvittig mye inn på rekkevidden.
Sarpsborg -
Night Blue E-Golf - 30.07.14 125kkm solgt 18.10.21
Mars Orange/Cherry Black Kia E-Soul 64kwh Exclusive 14.10.21

Ohm

Sitat fra: Puzoni på torsdag 02. oktober 2014, klokken 12:16
Sitat fra: Kent på torsdag 02. oktober 2014, klokken 11:58
Sitat fra: Puzoni på torsdag 02. oktober 2014, klokken 10:18
Hei,
Må si at dette høres litt bekymringsverdig spør du meg. Nå vet jeg ikke om du bruker orginal lavfriksjonsdekk, men et forbruk på 20,2 kWh i den hastigheten virker altfor høy. Kjørte du i normal eller eco modus?

Begynner å tvile på at jeg kan komme meg fra Lysaker til Larvik uten å måtte lade :(

10 mil i motorveihastighet er vel max realistisk kjørelengde nå til dags.
Jeg klarte 12 på det meste i sommer uten varme.

Det var ikke dette jeg ble forespeila fra forhandleren som jeg var i kontakt. Han mente at en strekning på 125km (Lysaker - Larvik) burde gå uten problem med fulladet bil og normal hastighet på motorveien og at 150km også burde være oppnåelig. Om vinteren skulle VP bidra med at ovennevnte tur skulle kunne kjøres uten ladning, men at det var på grensa.
Tror jeg skulle vært bra stressa med den avstanden i en eGolf. Da kan du ikke ha på varme i hvert fall. Selv med varmepumpe, vil kulde, snø og rullemotstand gjøre dette til en nervepirrende øvelse. Å si 15 mil på eGolf er oversalg. Nå tar jeg forbehold om at varmepumpen utgjør mirakler, men jeg tror ikke VP golf går noe lenger enn den uten hvis man kjører uten varme. Ved litt blandet pen kjøring klarte jeg 17 mil i sommer. Men da uten noe varme eller kjøling og optimale forhold. Regn, snø, kulde og høy hastighet vil drepe rekkevidden.
Tesla modell 3 LR levert april 2019
Toyota Landcruiser 150 fra 2011

Øyvind.h

VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

moonbuggy

Rekkeviddebetraktninger:
Teoretisk energibruk for å overvinne luftmotstand, E= 0,5Cd*A*T*D*V**2
T=lufttetthet (utgangspunkt 1,3kg m**3)
Cd=dragcoeffisient (0,28 e-golf, 0,29 bmw i3, 0,35 Soul ev)
A= frontareal m**2 (golf 2,7 ?)
E= Energi i joule
D= distanse i meter
V= hastighet m/s
Setter vi 100.000 meter som distanse pr. 100km som vi leser, så får vi ved 100km/t(27,8m/s):
0,14*2,7*1,3*100000*27,8**2=37977357,6 joule konvertert til kwt=10,55
Rullemotstand er temmelig konstant, typisk ca. 5,5 - 6,0 kwt for bil a la golf.

Så teoretisk forbruk i 100km/t konstant hastighet 16 - 16,5 kwt/100km
Økes farten til 120 km/t så økes forbruket til: 21,5-22 kwt/100km

Cd og areale betyr endel. Tar man Soul EV f.eks. så blir teoretiske tall følgende:
100km/t teoretisk forbruk: 21 - 22 kwt/100km
120km/t teoretisk forbruk: 27 - 28 kwt/100km.

Så ekstra batterikapasitet i Soul EV trenges i høyeste grad for å flytte den "klossen" :) i høyere hastigheter.


Puzoni

#41
@moonbuggy - takk for et vellforklart teoretisk innspill.

Regner med at det er flere som har kommet over denne linken
http://www.gronnbil.no/rekkevidde/?zr=1&region=0&p=t&mid=30&carid=89&lang=no_NO&flist=

Når jeg plotter inn de samme verdiene for E-Golf: snitthastighet 100km/t med forutsatt normal kjørestil, normalt terreng samt kupe- og ute temp til 20*C, så oppgir siden en reel rekkevidde til 101km. Det er 50km (tilsvarer ca. 8kW) mindre enn den teoretiske utregningen skulle tilsi. Arrester meg om jeg tar feil.  :-X :-X

moonbuggy

De teoretiske beregningene er "teoretiske" og gir en indikasjon over forbruk på helt flat vei, uten vind. Kjører du en reell strekning så går det endel opp og ned, pluss svinger (drar mer), så da blir det ++ på teoretisk forbruk...

vikingbil

Car net appen min viser:
2019 km
71,41h
28 km/h
17,0 kWh/100 km

Har originale dekk/felger
Kjører 80% Eco og 20% Normal
Mest bykjøring.

Er ikke dette et høyt forbruk?




elegolf

Sitat fra: Svg1974 på torsdag 02. oktober 2014, klokken 09:30
Sitat fra: sjeverni på onsdag 01. oktober 2014, klokken 14:16
Hei,
ny på forumen :),
eer det i praksis betyr at med en gjennomsnitt forbruk av 15 kWh/100 km ein kan kjøre på 24.4 kWh bateri ca. 162 km?

Stemmer ikke helt desverre. 24.4 kWh er brutto, netto (tilgjengelig) er 21.2 KWh, så ligger du på 15 kWh kommer du altså rundt 141km.

Hei. Jeg trodde brutto størrelse på batteriet var 26,8 kwh og netto 24,2 kwh. Ref: http://elbilforum.no/forum/index.php?topic=11119.0 Stemmer ikke dette?? 

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA