Hva har du kjøpt til din Tesla i dag?

Startet av TRM, mandag 11. august 2014, klokken 16:09

« forrige - neste »

Muffinman

Hmm, det står i sterk kontrast til det mange andre melder om stoffsetene.  Da er de ikke ikke skuddsikre likevel kanskje?

EDIT: Handlet hos Grønvold?

E_S

Ja, jeg ser at setebunnen mangler "strukturen" i stoffet etter 130000 km. Det er ennå helt, men har blitt helt flatt. Det er nok kun velour som holder i det lange løp av stoffseter..

Grønvold ja. Har vokst opp et kvarter unna.. :D
:)

Muffinman

Vår P85 har passert 132k, og skinnsetene i den holder opp forbausende godt. De ser helt fine ut enda :)

E_S

Vurderer å begynne å samle deler til ting kan tenkes å ryke, for eksempel lader. Jeg vet det må kodes, men det dukker vel opp noen som kan gjøre slikt etter hvert som bilene går ut av garanti. ;)

BMW850

Sitat fra: Muffinman på onsdag 01. november 2017, klokken 21:11
Vår P85 har passert 132k, og skinnsetene i den holder opp forbausende godt. De ser helt fine ut enda :)

Ja, min P85 fikk de omtalte bølgene i skinnet på sitteputa etter noen få tusen kilometer. Etter det har de holdt seg akkurat like fine  :+1:
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

Muffinman

Samne her. Ang dobbeltlader må man ikke fikle med slik selv siden man vil måtte borti høyspenningssystemet. Er minst ei livsviktig prossedyre som må utføres før man begynner :)

E_S

Sitat fra: Muffinman på torsdag 02. november 2017, klokken 06:13
Samne her. Ang dobbeltlader må man ikke fikle med slik selv siden man vil måtte borti høyspenningssystemet. Er minst ei livsviktig prossedyre som må utføres før man begynner :)

Service Bulletin SB-13-44-010 beskriver utførelse + sikkerhetsregler og henviser til arbeidsprosedyrer ved arbeid på lader/dobbeltlader. Om man er utdannet innen "bransjen" og følger alle sikkerhetsbestemmelsene er dette relativt piece of cake, men om man ikke vet hva man driver med skal man holde seg unna, ja. :) For øvrig er det som så mye annet som dreier seg om strøm - helt ufarlig om man har kontroll på hva man egentlig driver med.

Muffinman

Klart. Men jeg tipper at den bulletinen viser til andre prosedyrer som skal utføres før jobben starter, blant annet for å gjøre bilen spenningsløs. Man klarer seg dermed ikke kun med bulletinen :)

EDIT: Det gjør den ikke, men på din bil er vel SB-13-44-05 som skal brukes? Så må man vel også ha tilgang til Toolbox, og det er det bare Tesla og godkjente Tesla-verksteder som har.

E_S

Sitat fra: Muffinman på torsdag 02. november 2017, klokken 16:32
Klart. Men jeg tipper at den bulletinen viser til andre prosedyrer som skal utføres før jobben starter, blant annet for å gjøre bilen spenningsløs. Man klarer seg dermed ikke kun med bulletinen :)

EDIT: Det gjør den ikke, men på din bil er vel SB-13-44-05 som skal brukes? Så må man vel også ha tilgang til Toolbox, og det er det bare Tesla og godkjente Tesla-verksteder som har.

Spenningsløs må den gjøres ja, men dette står veldig godt beskrevet og er ikke spesielt vanskelig.
Koding med Toolbox er akilleshælen her, men dette vil på et eller annet tidspunkt tvinge seg frem etter hvert som frittstående 3. partsverksteder behøver mulighet for diagnose og koding i forbindelse med reparasjoner etter garantiutløp uten å bli ruinert. Da vil man etter all sannsynlighet være tilbake til normaltilstanden hos de fleste andre verksteder hvor de kan utføre koding mot å få betalt for den tiden det tar, fremfor Teslas idiotpolicy om å ikke røre noe de ikke selv har utført.

Muffinman

Godkjente Tesla-verksteder får tilgang til Toolbox så vidt jeg vet, men antar det koster så det svir. Dermed må man nødvendigvis ha rimelig fet omsetning for å kunne forsvare det. Bare tilgang til dokumentasjonen koster vel nærmere 30k/år?

EXCEL

Sitat fra: E_S på torsdag 02. november 2017, klokken 17:01
Sitat fra: Muffinman på torsdag 02. november 2017, klokken 16:32

Ja, jeg har den saken her. Har ennå ikke løftet på baksetet for å se om det er  SB-13-44-05 eller SB-13-44-010 som er riktig for min bil.

Spenningsløs må den gjøres ja, men dette står veldig godt beskrevet og er ikke spesielt vanskelig.
Koding med Toolbox er akilleshælen her, men dette vil på et eller annet tidspunkt tvinge seg frem etter hvert som frittstående 3. partsverksteder behøver mulighet for diagnose og koding i forbindelse med reparasjoner. Da vil man etter all sannsynlighet være tilbake til normaltilstanden hos de fleste andre verksteder hvor de kan utføre koding mot å få betalt for den tiden det tar, fremfor Teslas idiotpolicy om å ikke røre noe de ikke selv har utført.

Kodingen som må gjøres er å kode slave-laderen til å være slave, å kode bilen til at den har dobbeltlader og å gjennomføre prosedyre for lufting av kjølesystemet.

Jeg samler de nødvendige delene og har dem liggende klare til kodingen kan løses. Dobbeltlader er kjekt å ha, men å betale Tesla 25k utgår med kneløft høyere enn timeprisen til Tesla.. :D
Trenger du Power Liftgate også ::)
Full elektrisk fra 18.06.16
e-Golf (2014) mars 2019
Model S 75D desember 2017 oppgradert til MCU2/HW3, CCS og takfeste.
Think Lithium 4-seter (2011) 18.06.16
Model S 70D 20.11.15 (Solgt)
e-UP (Solgt)
Think Zebra (solgt)

E_S

Ja, men jeg vil tro at det er relativt enkelt å få det til å gå rundt i pluss om man driver frittstående verksted og spesialiserer seg på Tesla, all den tid det er så dyrt, så mye ventetid og ofte så dårlig arbeid de utfører selv. Det har til nå ikke vært så aktuelt siden bilene har vært innenfor garanti, men neste år begynner de første bilene å være ute av både garanti- og reklamasjonstid, og da åpner det seg et marked.

Nå er det jo også slik at det iht. diverse EU-krav ikke er mulig for bilprodusenter å nekte frittstående verksteder tilgang til servicelitteratur og diagnose/kodingssoftware, så dette har jeg tro på går seg til innen relativt kort tid.

Power Liftgate har jeg originalt. ;)

Lossern

Hei

Ny i tesla livet å savner litt mer komfort for de i baksetet. Er det noen som har erfaringer med denne:
https://evannex.com/products/rear-center-console-insert-for-tesla-model-s
2017 Model S 75D

o.b.lix

Sitat fra: Lossern på torsdag 30. november 2017, klokken 22:58
Hei

Ny i tesla livet å savner litt mer komfort for de i baksetet. Er det noen som har erfaringer med denne:
https://evannex.com/products/rear-center-console-insert-for-tesla-model-s

Nei, men har en utgave som er rimeligere: BC Cruiser. (Beige = Ivory hos de)

«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

daktari

Originalt HEPA-filter til ikke-premium Model S. Greit å montere (frunken må ut), deilig å slippe dieselstank!
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA