Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ampera nekter å ta i mot lading eller starte

Startet av sjokomelk, søndag 10. august 2014, klokken 19:46

« forrige - neste »

sjokomelk

I går var en trist dag.  :'(
Kom hjem fra en ca 80km kjøretur, og setter bilen på lading med ca 15% igjen av batteriet. Etter en times tid får jeg SMS fra OVMS om at lading er avsluttet og at batterikapasiteten er 0%. Blir da litt skremt og går ut og ser at ladelampa på dashbordet ikke lyser lenger. På ladeboksen har "lading pågår" sluttet å lyse også. Forsøker på koble ut og inn igjen ladekabelen, og da lyser ladelampen oransje, men kontaktoren i ladeboksen slår aldri inn og bilen går ikke over til grønt lys heller.
Åpner døra, og ser at det står "0km" og "Lading ikke mulig" på dashbordet.
Forsøker å starte bilen, og da får jeg bare opp "Initialiserer... vent med å gire..." i kanskje 10 sekunder før det "vanlige" bildet kommer opp. Bilen lager heller ikke svosj-lyden som den vanligvis gjør når du starter. Står fortsatt 0km batteri og motorfeillampa lyser. Ingen skjer når jeg forsøker å sette bilen i drive eller revers.
Så da ble det å ringe Ampera Support, som sendte Viking og tok med seg stakkars SjokOpel.
Håper ikke den har blitt så syk at det må heftig kirurgi til for å kurere sykdommen.
Det beste er om det bare er noe med kontaktoren på batteriet, eller at noe elektronikk bare trenger å nullstilles. Håper ikke det er batteripakka. For jeg aner ikke hvor lang tid det vil ta å hoste opp noe sånt.

Oppdatering kommer så snart jeg har noe nytt å melde.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

sjokomelk

Tja... Hva skal man si..?
Opelverkstedet ble ikke så mye klokere. Bilen står koblet til like mye ledninger som en pasient på hjerteovervåkingen. De mistenker at det er noe galt med batteripakka.  :'(
Så jeg får håpe på bedre nyheter i morgen. For gudane vet hvor lang tid det tar å skaffe nytt batteri... Selv om det burde finnes i Europa. Det går jo tross alt noen tusen av bilene på veiene her.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

sjokomelk

Doktor Dyregod har ikke klart å finne ut av ting på egenhånd. Så nå er diagnosedata sendt til Tyskland.
Håper de finner ut av hva som har gått skeis. Da har man ihvertfall noe håndfast. Liker ikke at de "tror det er batteripakka".

Jeg får bare krysse fingre og tær for at det ordner seg kjapt. For det er ikke noe gøy å kjøre fossilbil med manuelt gir nå. Savner draget fra elektromotoren...  :'(
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

sjokomelk

Sitter fortsatt uten bilen min... :'(
Fortsatt ingen klar diagnose. Verkstedet har bestilt noen deler, men de har ikke fått "Go!" fra Opel i Tyskland til å bestille ny batteripakke enda.
Sjefen på delelageret sa også at pakka ikke var så dyr som han først fryktet. I prislista hans stod det 50-60k et sted for ei komplett pakke. Og det finnes visstnok 9 sånne på lager i Tyskland. Så håper at de gir opp snart og bare skifter pakka så jeg kan få igjen bilen.  :o
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

sjokomelk

Da har endelig GM sagt ja til den lokale forhandleren min for å bare bestille nytt batteri. Jeg ga tydelig beskjed om at jeg var ganske misfornøyd etter å ha ventet i fire uker uten at det har skjedd noe som helst. Og det ser også ut til at de faktisk betaler for bensinutgiftene mine på leiebilen i denne perioden som plaster på såret. Det må jeg si er veldig god service!  :)

Så da er det bare å krysse fingrene for at ting begynner å bevege seg, og at det ikke er så lenge til jeg får SjokOpel tilbake på tunet ;D
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

sjokomelk

Da er batteripakka ute av bilen, og den nye kommer forhåpentligvis i morgen. Så det blir spennende å se om jeg får tilbake bilen igjen på mandag eller hva som skjer.  ::)
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

elektrolux

Interresant å se bilde av batteripakken. Gir inspirasjon til selvbygg til C1. ;)
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

sjokomelk

Jeg er overrasket over hvor mye ting som faktisk er inni batteripakka til en elbil. Tesla sin er veldig imponerende med alle de små batteriene.
Her er en video fra en amerikaner som har plukket fra hverandre batteriet til en Volt.

http://www.youtube.com/watch?v=00tTckGUv7I
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

sjokomelk

Sju lange uker senere er det endelig bil på gården igjen  ;D
GM vet fortsatt ikke hva som feilte batteripakken. Bortsett fra at de ikke hadde sett denne feilen tidligere. Så da får vi bare håpe at dette var et engangstilfelle med akkurat min batteripakke.

Det var litt ekkelt å sette seg inn i bilen igjen. Startet den utenfor verkstedet, og satt lenge og lurte på hvorfor det ikke kom noen lyd fra motoren  :P Etter noen få meters kjøring forstod jeg hvor mye jeg egentlig har savnet det å kjøre elektrisk. Mye mer behagelig enn fossilbil.

--
En veldig, veldig glad
Yngve
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Sprint

Flott at det ordnet seg til slutt :)

Hvor langt hadde du kjørt før dette problemet oppstod? Jeg hadde noe liknende med min, men da var det faktisk 12v batteriet som hadde tatt kvelden (sikkert blitt tappet for strøm under lagring eller noe, for bilen er nesten splitter ny). Bilen stod lenge med "initialiserer" og til slutt kom det opp en feilmelding som inneholdt noe slikt som "Batteri i beskyttelsesmodus". Hørtes ganske skummelt ut, men viste seg å være ganske så uskyldig, heldigvis :)

Jeg har forresten kjøpt samme farge som deg, den ser fantastisk ut med direkte lys :D
2014 Opel Ampera

sjokomelk

Det var veldig deilig å få bilen tilbake. I dag var første dagen jeg brukte den til jobb, og merket tydelig hvor mye jeg har savnet den  ;D

Bilen hadde gått 18000km, og var 10 måneder gammel når problemet oppstod.
Jeg leste litt på diverse Volt-fora om det var noen som hadde hatt tilsvarende problem, men de pekte bare på det problemet du hadde hatt med 12V batteriet som var tomt for støyt.

Er veldig fornøyd med blåfargen.
Egentlig ville jeg ha en mørk grå, men den fantes ikke lenger. Så da ble det eliminasjonsmetoden for å finne fargen. Visste at jeg ikke ville ha rød eller svart. Og heller ikke hvit, selv om jeg har en liten forkjærlighet for hvit pearl. Men samtidig så ville jeg ha den grå fordi da synes ikke de svarte feltene under vinduene så godt. På en lys bil skriker de mot deg. Så etter å ha strøket farge for farge, så stod jeg igjen med den blå. Og alt det svarte vises akkurat så godt som jeg vil. Man ser boomerangfasongen på lyktene når man ser på fronten, og det rundt vinduene er ikke så man legger veldig merke til det.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Dachsen III

Jeg var innstilt på å bestille en ny Ampera og fikk bekreftet fra Opel Norge at dette ikke var noe problem. Gikk derfor til Opelforhandleren i Sarpsborg for å bestille ny bil, men fikk beskjed der om at det ikke var mulig å bestille ny bil, men at de hadde 2-3 biler som stod hos diverse forhandlere rundt omkring i landet, som stort sett var biler produsert i 2012. Endte opp med en hvit med rødt interiør og var nok litt skuffet over at jeg ikke fikk muligheten til å velge en annen farge. Både blå og grå stod høyest på min ønskeliste...
Men etter å ha hatt bilen i en drøy måned er jeg veldig fornøyd med både farge og interiør og synes det er morsomt å kjøre stille rundt i en teknisk moderne og miljøvennlig bil som ikke mange har maken til. Har unnagjort drøye 1000 km uten å ha brukt en eneste dråpe bensin.

Gekko

Hei !

I hadde samme symptomer som du men fikk startet etter at i ladet 12v batteriet og endret mode til Hold.

Skrev akkurat inn dette på en annen tråd: (http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,17017.0.html)

Hei !

Jeg fikk samme melding på min Ampera i går og fikk ikke startet. Jeg mistenkte at 12v batteriet var lavt da i så at lysene dimmet MYE når jeg prøvde å start. Satte bilde på lading (selv om den sier at den ikke tar i mot lading) i håp om at 12v batteriet skulle lades. OG i dag startet den (etter lang venting på at meldingen .... vent med å gire) ble borte. Vel og merke måtte jeg endre mode til HOLD. :-) Sier fortsatt Service ladesystem høy spenning ! med i kan kjøre på fossilt..

Den etterfyllingen du nevner. Er det noe i kan gjøre selv eller må i på verksted ?
Think City (79' Km), Opel Ampera (68' Km), Leaf (72' Km)

Sprint

#13
Ikke for å stjele tråden, men nå oppfører min Ampera seg også rimelig besynderlig.
Den nekter å ta lading, 12v batteriet er tipp topp (ble byttet for litt siden grunnet feil med det som satt fra fabrikk) og høyspentbatteriet tar lading fra motoren om jeg setter bilen i "mountain".

Det som skjer er at den medfølgende ladeboksen umiddelbart "slår ut" (med ett klikk) og blinker rødt. Tar maks ett sekund eller to etter at jeg plugger den i ladeporten. Dioden for ladestatus på dashbordet lyser gult (som normalt i starten) men slukker da også umiddelbart når ladeboksen slår ut. Prøvde en ladestolpe, og fikk samme resultat - rett i protect modus.

Noen som har vært borti dette før? Det har regnet heftig siste dagene, men ladeporten ser tørr ut invendig. Bilen oppfører seg også tilsynelatende normalt ellers. Litt bekymret nå kjenner jeg :/
2014 Opel Ampera

sjokomelk

Sitat fra: Sprint på lørdag 01. november 2014, klokken 00:45
Ikke for å stjele tråden, men nå oppfører min Ampera seg også rimelig besynderlig.
Den nekter å ta lading, 12v batteriet er tipp topp (ble byttet for litt siden grunnet feil med det som satt fra fabrikk) og høyspentbatteriet tar lading fra motoren om jeg setter bilen i "mountain".

Det som skjer er at den medfølgende ladeboksen umiddelbart "slår ut" (med ett klikk) og blinker rødt. Tar maks ett sekund eller to etter at jeg plugger den i ladeporten. Dioden for ladestatus på dashbordet lyser gult (som normalt i starten) men slukker da også umiddelbart når ladeboksen slår ut. Prøvde en ladestolpe, og fikk samme resultat - rett i protect modus.

Noen som har vært borti dette før? Det har regnet heftig siste dagene, men ladeporten ser tørr ut invendig. Bilen oppfører seg også tilsynelatende normalt ellers. Litt bekymret nå kjenner jeg :/
Dette høres ikke noe hyggelig ut.
Har du prøvd med andre ladekabler enn den som følger med bilen? Har du noen bekjente med Leaf eller trilling som du kanskje kan låne kabelen til for å se om det bare er den som krøller seg for deg?
Jeg hadde begynt der for å se om det er ladekabelen eller bilen som er sur.

--
Yngve
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA