Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Takboks og forbruk/kjørelengde

Startet av BadaBing, søndag 10. august 2014, klokken 14:14

« forrige - neste »

BadaBing

Har bestilt e-golf, og gleder oss selvsagt stort til det :-). I noen tilfeller kan bagasjerommet bli litt lite. Lurer derfor på hvordan en takboks vil påvirke forbruk og kjørelengde. Mange faktorer spiller inn, men la oss for eksempel si en stappfull Packline FX-SUV og at man kjører på en 80 km/t vei. Noen som vil gjette/mene noe om dette?

Ohm

Vanskelig å si noe, jeg har lik takboks, men har ikke prøvd den på egolfen enda. Hadde den på en fossilbil. Merket ikke så veldig stor forskjell i dieselforbruket. Mulig jeg setter den på mot vinteren, så da kan jeg jo legge inn noen data. Men jeg tror du vil merke økt forbruk ved høye hastigheter enda mer. Merker forskjell på 120 kontra 90 på egolfen min nå i hvert fall.
Tesla modell 3 LR levert april 2019
Toyota Landcruiser 150 fra 2011

Råde

#2
Bare gjetning, men du øker Cd verdien ganske mye da denne er avhengig av luftfangende areal. Jf diskusjonen om dekk-typer innvirkning på forbruk på elbil kontra fossilbil, vil jeg tro man merker en takboks (som man ofte bruker på lengre turer) ganske mye.
e-Golf | X75D

EV - Driver

Takboks sluker mye mer enn hva folk tror. På en testdistanse på 104 mil med landevei brukte min Ford Galaxy 0,48 uten takboks og 0,57 med. Ellers like forhold. Samme temperatur.  Tørr vei. Det blir ca 20 % høyere forbruk. På Elbil vil det gi store utslag.
VW ID.4 Max bestilt 09.2020
Hyundai Kona April 2020 -Solgt
Hyundai Ioniq 2019 10/10-2019 -
E-up mottatt april 2014 - solgt april 2020
E-Golf mottatt 23/1-15 - solgt juli 2019

BadaBing

Ja, det hadde vært interessant å høre fra de som har prøvd med takboks om hva slags forbrukstall som kommer ut. Sikkert ganske avhengig av type boks og hvor fort det går. Hvor mye det påvirker kan jo være utslagsgivende for om man rekker frem mellom hurtigladestasjonene eller ikke (hvis de da ikke er i ustand...)

Audigaudi

Min erfaring fra tidligere var at forbruket økte med ca. 10% på min Touran med Skiguard takboks.

Tomas72

Er det noen som har fått testet takboks på e-Golfen?
Tror kanskje det må bli løsningen hvis man vil ha med barnevogn pluss pluss
VW e-Golf 2015
Nissan Leaf 2012
VW boble 1965

hovik

Vi har hatt en Thule Pacific 700 (http://www.thule.com/en/au/products/carriers-and-racks/boxes-and-baskets/roof-boxes/thule-pacific-700-_-631652) paa taket i vinter, uten store endringer i forbruk. (Saa aa si kun bykjoering).

Store forskjellen er at takboksen braaker noe sinnsykt
2019 Tesla Model 3
2021 Volvo XC90

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA