Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Nissan Leaf batteripakke for å drive huset.

Startet av offpist, søndag 10. august 2014, klokken 13:51

« forrige - neste »

Electrix

Det er ikke lov med forbindelse mellom N-leder og PE annet enn I trafoen eller I overgangen TN-C til TN-C-S så det er nok ingen forbindelse der.

Teknisk sett kan du nok sette opp en 230V/230V transformator og lage et eget TN-net etter den ved å jorde en ene sekundærtilkoblingen, men da må du iallefall involvere elektriker og sjekke jordingen. Mulig dette ikke er tillatt.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

offpist

#16
Skilletrafo var et godt tips Electrix.
Jeg ser trafoer i størrelseorden 6VA er både store, tunge og dyre.

Hadde vært bra om det fantes en enklere løsning..
Å legge en jumper mellom N og PE på inverteren er fristende, om det vil virke.
Man holder naturligvis husets PE utenom..

I verste fall blir chassi på inverteren 110V i forhold husets jord.

Har puslet litt mer med batteripakken og tatt mål for å finne riktig størrelse på skapet det skal inn i. Det blir 4 hyller i skapet. Beholder deler av den originale rammen som underlag.

Nedre hylle 14 moduler (7+7)
Midtre hylle 14 moduler (7+7)
Midte hylle 14 moduler (7+7)
Øvre hylle 7 moduler og BMS.

Bildet viser gjenge staver som er kappet og tilpasset 7 modulers høyde.











Kjører:
Grå 2013 Model S P85

offpist

Bør kanskje legge til at samtlige kurser i huset er utstyrt med egen jordfeilbryter, altså innebygget sikringen (nytt 2013). Huset er fra 2001, men byttet alle sikringene da solcelle inverterene ble montert.




Kjører:
Grå 2013 Model S P85

offpist

#18
Ting begynner å ta form.
Hver "bank" blir ca D45CM X B40CM X H35CM.
Dette skal inn i et 19" rack skap på 60X60X160CM.
4 stk hyller i høyden som sagt.

Har vært og kjøpt 6 meter med 50 mm2 kabel som skal gå mellom batteri og Inverter, samt en 200A automat sikring.

Edit. mm2, ikke cm2.
Kjører:
Grå 2013 Model S P85

jkirkebo

Sitat fra: offpist på torsdag 14. august 2014, klokken 20:40
Har vært og kjøpt 6 meter med 50 CM2 kabel som skal gå mellom batteri og Inverter, samt en 200A automat sikring.

Jeg antar du mener 50 MCM (som er ca. 25mm2) og ikke 50 kvadratcentimeter ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

offpist

Kjører:
Grå 2013 Model S P85

jkirkebo

Sitat fra: offpist på torsdag 14. august 2014, klokken 21:18
Ups..
50 mm2 mente jeg.. ikke cm.

http://www.dynabel.no/Shop/Product/dynaBel-Power-kabel-50mm2-R%C3%B8d/PL5500

Ok ;)

Trenger du en diger kabelskotang for å presse på ringkabelsko så har jeg en slik liggende å slenge ;) Brukte den sist når jeg satte på kabelsko på 95mm2 kabelen på hytta.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

offpist

I dag er rack skap på plass, samt hyller som tåler 50 kg hver.
Måtte spesialbestille hjul så jeg får noe som tåler vekten med god margin.
Doble vifter i toppen som er termostat styrt, og en fin kabelgjennomføring på toppen.
Ca 13 000 kr for skapet med hyller, vifter og hjul.

48V kontaktor- check (ca 1000 kr)

Precharge rele -Check.  (Lader opp kondensatorene i Inverteren med å innføre en 30 Ohm motstand noen sekunder før den slår på kontaktoren)

200A Automatsikring -Check. 200 kr

3X6mm2 kabel for å ha mellom inverter og sikringskap -Check 450 kr.

Custom laget CAN kabel mellom inverter og BMS med terminering i hver ende- Check 200 kr.

Kjører:
Grå 2013 Model S P85

Sandpusher

2020 Opel Corsa-e Elegance
2014 BMW i3
Scott E20 Sportster el-sykkel
Scott trøsykkel
Apostlenes hester

emil

Veldig interessant, men ser jo at strømprisene må veldig mye opp før det vil bli noe penger å spare på et sånt prosjekt.

Olee

Fint å bruke mest mulig av strømmen du produserer selv! Virker som et bra prosjekt :D
Ca hvor mye tap i inverter og resten av utstyret regner du med det blir?

offpist

Kjører:
Grå 2013 Model S P85

offpist

#27
Stort sett ferdig mer termineringen.. så nå er alle pakkene skrudd sammen slik de skal være.
Og alle måler 4.02V.

Det er 4 temperatur målere på batteri pakken til Leaf`n.. og de cellene som har føler har jeg spredt på de 4 pakkene. Man kan se ledningene henge ut bak.

Nå bestilte jeg opp 4 nye følere sammen med BMS`n i tilfelle de ikke er kompatibel, men det skal i alle fall prøves.

Man kan se skruene som holder de sammen er laget for å montere 7 moduler i hver pakke. Men inntil jeg får tak i en modul til så må det bli 6 stk moduler i hver pakke.
Da er det bare en halvtimes jobb å ettermontere de.
Kjører:
Grå 2013 Model S P85

offpist

Begynner å ta form.



Fra baksiden.


Termostatstyrte vifter.


Hver pakke er festet med 4 stk M10 bolter.

Kjører:
Grå 2013 Model S P85

offpist

Den ledige plassen øverst til venstre på øvreste hylle er for BMS, sikringer, og 48V kontaktoren.
Venstre, fordi skapet skal stå i et hjørne med vegg mot skapets høyre side.
Så da er det enklest tilgang.

Har bestilt et 4U "Blanking Panel" også i topp for å feste display til BMS og styringspanel for Inverter. (4U=18CM)

Venter på kabelsko for 50mm2 kabel for å få koblet batteriene sammen i serie.
Kjører:
Grå 2013 Model S P85

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA