Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Think Classic: 12V batteri. Problem og løsning

Startet av elektrolux, torsdag 08. januar 2009, klokken 10:26

« forrige - neste »

elektrolux

Etter å ha anskaffet meg Think dukket ganske raskt det første irritasjonsmomentet opp.

Det viste seg at bilen stadig vekk ladet 12V batteriet. Nytt batteri ble kjøpt, og det gamle testet. Til min forundring tested det gamle batteriet godt nok etter mine PSA kriterier. ( 10 Ahr med 25A last ned til 10,5V eller restkap test etter annerkjente normer )

Logg hadde blitt foretatt, og det bilen min gjorde var å sette i gang lading av 12V batteriet når dette falt til 12,3V hvilespenning. Ladespenningen var kun 14V, og dermed ladet bilen i 1/2 time og hvilte i 1/2 time med 10Ahr batteriet.
Det viste seg at bilen hadde et stillstandsforbruk fra 12V batteriet på utrolige, og uakseptable 105-120 mA. Dette er bekreftet ved målinger på flere Thinker.

"Think" sin Think21 ble så logget, og her var det et forholdsvis nytt batteri. Likevel ladet den en 1/2 time for hver 4. time, og denne hadde kun 13,8V ladespenning.

Baltor sitt nye glis hadde et helt nytt 12V batteri ble så logget, og endelig var der lysning i sikte. En hel natt uten lading, og 14,1V lading under kjøring.

Løsningen så ut til å ligge i justering av DC-DC converteren til 14,1 -14,2 volt. (Dette er helt i tråd med nye MB camperen sine tall for konstantlading av GEL batteriet.)  En DC-DC ble behørlig åpnet opp, men ikke et potmeter å se. Lurer på om BMS'en styrer DC-DC ut spenningen?

Ny tilnærming ble test av en Tronic inteligent switchmode lader tilkoblet 12V batteriet, og med tilførsel av strøm fra 114V DC transjonsbatteriet. 

BINGO

Tronic laderen er fullisolert og har dermed ingen spenningspotensiale mellom ut og inn, og til tross for påstemplet krav om 220-240V AC inn virker den like godt med 120V DC inn.

Vi satte opp en test der et 12V batteri ble ladet av et Think traksjonsbatteri, og logget dette. Uti testen ble så 12V batteriet belastet med 130 mA tilsvarende en stillestående Think.

Til vår store begeistring holdt nå Tronic laderen Think batteriet mellom 12,7V og 14,1 Volt, og forhåpentligvis vil en roadtest vise at DC-DC'en i bilen dermed kan få hvile i fred ved parkering.

Tronic'en trekker konstant 30mA ut av traksjonsbatteriet, og litt mer under lading, mens DC-DC'en under aksjon trekker betydelig mer. ( Skal måle og legge ut dette tallet. Snakker om hele Amper ) I tilleg til unødig drenering av traksjonsbatteriet belastes også vannpumpa da denne starter i samme slengen.

Tronic'en er nå planlagt fast montert under fronten på bilen, og konstant tilkoblet 12V batteriet, og med tilførsel lagt fram fra Traksjonsbatteriet.

Kommer tilbake om dette viser seg å være en vellykket permanent rep. på en av Think sine mange små buggs. ;)

Bildet under viser den aktuelle laderen. Den er valgt ut fra pris, (ca. 200 kr) og at den holder spenningen høyere enn innslagspenningen til DC-DC converteren. Tror den er såpass vanntett, at den ikke vil ha problemer med et permanent liv under fronten på bilen.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

El rayo

#1
Bra jobba, Robort! Det er fint at vi få løsninger på problemene. Think hadde nok ikke sett for seg at bilen skulle stå i ro i lange perioder, men at den enten skulle kjøre eller lade.

Etter det jeg har funnet ut av koblingsskjemaet får DC/DC converteren kun to signaler på den lille, runde, 4-pins pluggen med skrukobling: "low voltage" 14,1V ved lading og "high voltage" 14,4V med tenning på, målt på min bil. Jeg vet ikke/har ikke sjekket hvilken mode laderen går i ved lav 12V, men har merket at på min Th!nk starter DC/DC og vannpumpe ved 12,2V. Tror DC/DC convertren selv regulerer spenningen. De to andre pinnene er jord og feil-signal ut.

Tror at innput'ene til laderen bare er et enkelt høyt/lavt signal, men har ikke sjekket og vet heller ikke om det er 12V eller 5V.

Tom Roy
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

eledille

Har du fått testet dette videre, elektrolux? Ser det like lovende ut?

Hvordan får jeg greiest tak i permanent 114V DC til blyladeren på en bil med ny HV-boks? Koblingsboksen foran, eller må man ta ut traksjonsbatteriet? Kanskje stjele fra batterikablene som går inn i HV-boksen?

I sprengkulda nå går DC/DC-konverteren min nesten konstant og brenner strøm til ingen nytte. Jeg har nettopp testet blybatteriet, det burde egentlig ha masse liv igjen.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

elektrolux

#3
Har desverre ikke fått montert opp systemet i en Think for praktisk test enda.

Venter på at "Think" her på forumet skal ta av fronten på sin Think21. Den har nemlig lagt alle kabler fram til fronten i forbindelse med Think21 ombyggingen, og vil være den enkleste bilen å teste dette på.

Maser på han daglig, men nytt hus tar mye av tiden hans.

Når det gjelder traksjonspenning på en originalbil, kan jeg ikke si hvor du enklest kobler deg innpå denne. Laderen har jo traksjonspenning så lenge den lader, men så snart ladingen er komplett kobles denne kilden fra.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

eledille

DC/DC'en har jo også traksjonspenning fra koblingsboksen under panseret når den later som den lader 12V-batteriet. Men jeg vet ikke om BMS'en kobler inn traksjonspenningen vha HV-boksen eller om den er permanent på i koblingsboksen.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

hens

#5
En annen bakdel ved denne utidige ladingen er at det spiser levetid fra vannpumpen.
Min første vannpumpe gikk 60 000 kilometer før den stoppet. Jeg regner ikke med like mye på nr 2, da denne har gått mange fler unødvendige timer lading.
En dc-dc sak som har litt høyere terskel enn bilens egen er en enkel løsning på dette problemet. Kapasiteten skal bare holde til å erstatte de milliamperene som lekker fra 12volbatteriet.
Det er vel egentlig en feil at vannpumpen starter for denne vedlikeholdsladingen.

Husk bare på at det er 2 utgaver av Think classic releboksen. En tidlig i plast , opp til bil nr 300+,  som bryter pluss til motoren,
Senere er det metallokk utgaven, som bryter minus til motoren.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

elektrolux

#6
Vedlagt er log av "Think" sin Gule Think21 12V batteri.

De 2 første grafene viser bilen i normal drift, og ved parkering uten Lidl lader. Spenningen stiger idet DC-DC'en slår inn, men har ingen fornuftig ladespenning.

Siste graf viser benktesten av Lidl laderen tilkoblet et 12V  batteri med lav kapasitet, og som er belastet med 120mA, mens laderen tar strøm fra 114V DC traksjonsbatteri. Her ser en at 12V batteriet til enhver tid holdes over DC-DC's innslagspenning på 12,3V
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

El rayo

#7
Sitat fra: eledille på onsdag 04. februar 2009, klokken 15:56
Hvordan får jeg greiest tak i permanent 114V DC til blyladeren på en bil med ny HV-boks? Koblingsboksen foran, eller må man ta ut traksjonsbatteriet? Kanskje stjele fra batterikablene som går inn i HV-boksen?
Etter det jeg kan se av koblingsskjemaet kommer det ingen høy spenning ut av batterikassa når bilen er i hvilestilling (parkert uten at forvarming, lading eller egenlading av 12V batteri er i gang). HV-boksen har 3 releer som alternativt eller samtidig kobler 114V til: varmeapparat, lader+DC/DC converter, motorstyring.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

El rayo

Sitat fra: hens på torsdag 05. februar 2009, klokken 11:25
En dc-dc sak som har litt høyere terskel enn bilens egen er en enkel løsning på dette problemet. Kapasiteten skal bare holde til å erstatte de milliamperene som lekker fra 12volbatteriet.
Det er vel egentlig en feil at vannpumpen starter for denne vedlikeholdsladingen.
DC/DC converteren er jo vannkjølt, vannpumpa starter vel for å kjøle denne under drift.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

elektrolux

Sitat fra: eledille på onsdag 04. februar 2009, klokken 15:56
Hvordan får jeg greiest tak i permanent 114V DC til blyladeren på en bil med ny HV-boks?

Fikk Harald Revne boksen i dag, og den tar 114V fra lokket under førerstolen. Dette er helt sikkert fordi der ikke er 114V under fronten slik Elrayo sier.

Der er en kontakt under der med 2 ledninger, men tror de er sikret med 1A sikring på ledningen. Kan hende den sikringen ryker dersom laderen drar mye strøm i startøyeblikket. Skal teste ut startstrømmen A.S.A.P.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

El rayo

Tronic T4X laderen fra Lidl har samme ladestrøm som CTek Zafir 90 og samme indikatorlampene. Hvor mye koster Tronic T4X? Jeg får bare en helhvit side når jeg prøver www.lidl.no.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Ken

#11
Lidl har trukket ut av Norge og Rema1000 har tatt over butikkene. For mye skepsis fra Norske forbrukere for konseptet tross en rimelig utvalg av uvanlig varer.

Problemmet med min C-tek er at den må stilles in før bruk og må da være lett tilgjengelig. Den har stillinger for to forskjellige kapasiteter  og en stilling for kaldt vær som er egentlig bedre på AGM batterier som liker litt høyere spenning. Tror ikke at innstilt verdier ville endre seg og vil kjører bulk lading og vedlikeholdslading automatisk

Strømmen som trekkes ut av traksjonbatteri er DC og laderen trenger AC. Skal du bruke en vekselretter på laderen, Elektrolux?

Red. ser at kjører på DC fra en tidligere innlegg.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

Elmo

Jeg søkte litt rundt på nett etter Tronic T4X laderen.
Flere forum nevnes laderen som samme eller tilnærmet CTEK x33600 eller CTEK XS 3600.

Fant også ut at Servicepartner i Norge for Tronic T4X skal være Service Huset AS
Kanskje de har for salg også ?
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

bosonic

Sitat fra: Ken på torsdag 05. februar 2009, klokken 18:35
Problemmet med min C-tek er at den må stilles in før bruk og må da være lett tilgjengelig. Den har stillinger for to forskjellige kapasiteter  og en stilling for kaldt vær som er egentlig bedre på AGM batterier som liker litt høyere spenning. Tror ikke at innstilt verdier ville endre seg og vil kjører bulk lading og vedlikeholdslading automatisk

Strømmen som trekkes ut av traksjonbatteri er DC og laderen trenger AC. Skal du bruke en vekselretter på laderen, Elektrolux?

Red. ser at kjører på DC fra en tidligere innlegg.

C-tek'en husker innstillingen så det er ingen problem. Den har også innebygd hysterese.

Full-elektroniske ladere går like bra på DC som AC. 230Volt'en(AC) blir filtrert og så likerettet og glattet før den går videre til resten av elektronikken. Kjører man likestrøm (DC) inn i laderen "slipper" denne gjennom filter og likeretter, så enkelt er det...
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

Lars C. Krogenæs

Dette innlegget er nå flyttet over i avansert, da dette går utover vanlig lading og vedlikehold.

Forøvrig et interessant emne :-)

Lars
Nettpoliti
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA