Slimbox

Startet av muggost, man 04. aug 2014, kl. 22:20

« forrige - neste »

muggost

Vil en slimbox (http://nofuel.tabetalt.no/Produkt/slimbox-type-2-veggboks-32a) kunne brukes på alle elbiler, så lenge jeg har en type 2 kabel? Jeg går ut fra at jeg vil kunne få 3.6KW, 7KW og 22KW lading, så lenge bilene støtter den typen lading?

Elmo

Ja.  Men i følge Elbilshop som også selger den (se her) så har, eller i allefall hadde, den samme problem (softwarebug) som enkelte offentlig type2 stolper. Dvs. at 32A varianten ikke leverer strøm til 16A type-kabel.
Han sa også at han ha feilmeldt det til dem, så kanskje de har rettet det.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Tesla Model 3 AWD/FSD 2019/03 med FW: 2026.8.3
Seat Mii 2020/01.
eUp 2014 - solgt.
Div. Saxo/P106 el, tilsammen 170.000 km (nå avviklet).

nofuelno

Sitat fra: muggost på man 04. aug 2014, kl. 22:20
Vil en slimbox (http://nofuel.tabetalt.no/Produkt/slimbox-type-2-veggboks-32a) kunne brukes på alle elbiler, så lenge jeg har en type 2 kabel? Jeg går ut fra at jeg vil kunne få 3.6KW, 7KW og 22KW lading, så lenge bilene støtter den typen lading?
Hei, da jeg ser at det kan være potensielle problemer med Slimbox, ønsker jeg heller å tilby
en KEBA boks til samme pris : http://nofuel.tabetalt.no/Produkt/type2-veggboks-32a#product
Jobber hos innovativ forhandler av elektriske ladeløsninger på Lysaker. www.nofuel.no
Jaguar iPace 2018 - Renault ZOE 2015- iMiev 2011 -  Maranello

Ona IX

Hvis man kobler opp en av disse med 22kw så de kan lade tesla og zoe. Kan man likevel koble til med en vanlig 16a lader (leaf o.l.) kan lade? Siden det er både 3-fas 400v og ikke 1-fas 220v

jkirkebo

Sitat fra: Ona IX på ons 06. aug 2014, kl. 01:25
Hvis man kobler opp en av disse med 22kw så de kan lade tesla og zoe. Kan man likevel koble til med en vanlig 16a lader (leaf o.l.) kan lade? Siden det er både 3-fas 400v og ikke 1-fas 220v

Ja, det går fint på de boksene med Type 2 stikk, men ikke på de med fast kabel.

Har man ikke behov for det og kan bruke fast kabel er dette et billigere alternativ:

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,15683.0.html

Posten er riktignok for en 7,4kW variant men denne kommer også i en 22kW variant. Monteringsanvisningen  er dog ikke klar ennå. Prisen blir 400,- høyere for den, altså 4350,- for en fastmontert 22kW ladestasjon med fast Type 2 kabel.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

muggost

Sitat fra: nofuelno på ons 06. aug 2014, kl. 00:46
Hei, da jeg ser at det kan være potensielle problemer med Slimbox, ønsker jeg heller å tilby
en KEBA boks til samme pris : http://nofuel.tabetalt.no/Produkt/type2-veggboks-32a#product

Kan du dokumentere hva slags problemer det er snakk om? Jeg ser du selger begge deler, så da blir jeg litt nysgjerrig på detaljene i det du snakker om...

TB

Ved lading av elbil på større strømstyrke kan det potensielt vere kapasitetsproblem.

Slik eg forstår kan fleire veggbokser av typen Keba KeContact P20 bli styrt av ein sentral KeContact M10, og fordele tilgjengelig kapasitet? Dvs, om det er få biler kobla til kan desse lade på t.d. 32A, blir det kobla til fleire vil lading bli automatisk redusert, men alle vil kunne lade - ingen sikring går.

Er dette korrekt oppfatta?
Citroen C-Zero 2012 -2019
Hyundai KONA Electric 2019 - 2023
KONA Electric Long Range Premium 2024
Lørenskog

nofuelno

Sitat fra: TB på ons 06. aug 2014, kl. 17:53
Ved lading av elbil på større strømstyrke kan det potensielt vere kapasitetsproblem.

Slik eg forstår kan fleire veggbokser av typen Keba KeContact P20 bli styrt av ein sentral KeContact M10, og fordele tilgjengelig kapasitet? Dvs, om det er få biler kobla til kan desse lade på t.d. 32A, blir det kobla til fleire vil lading bli automatisk redusert, men alle vil kunne lade - ingen sikring går.

Ja, den oppsummeringen stemmer meget bra !
Jobber hos innovativ forhandler av elektriske ladeløsninger på Lysaker. www.nofuel.no

TB

Sitat fra: nofuelno på ons 06. aug 2014, kl. 23:40

Interessant, ser Keba KeContact P20 koster ca 8000 kr. Kva pris ligg sentralen på, dvs KeContact M10 ?
Citroen C-Zero 2012 -2019
Hyundai KONA Electric 2019 - 2023
KONA Electric Long Range Premium 2024
Lørenskog

nofuelno

Sitat fra: TB på tor 07. aug 2014, kl. 18:01
Sitat fra: nofuelno på ons 06. aug 2014, kl. 23:40

Interessant, ser Keba KeContact P20 koster ca 8000 kr. Kva pris ligg sentralen på, dvs KeContact M10 ?
Det blir uforholdsmessig kostbart med en M10 for 2 ladebokser ( 28.000, + mva ) så i slike tilfeller lager vi våre egne løsninger for lastbalansering.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA