Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Erfaring / Inntrykk etter prøvekjøring.

Startet av EV - Driver, mandag 04. august 2014, klokken 20:51

« forrige - neste »

K S

Sitat fra: hELgenen på fredag 19. september 2014, klokken 10:22

Forhørte meg også vedrørende tectyl behandling av Soul og fikk da beskjed om at
dette var ikke noe de anbefalte fra fabrikken. Forstod det slik at de rett og slett
var litt skeptiske til at noen andre enn verkstedet begynte å skru av bunnplaten og annet og dytte
inn tectyl på steder som det kanskje ikke burde være.I det hele virket forhandleren skeptisk
til slik behandling nå (mulig dette endrer seg over tid når de som håndterer slikt
faktisk får kunnskap om hva som kan og ikke kan gjøres......)


Jeg har bestillt min hos Kia Sørvest på Sandnes, og de leverer bilen med full Mercasol behandling inkludert....selgeren du har vært i kontakt med må være uvitende???

EspenM3

Nei, det er han ikke. Det er et faktum at Kia nekter sine importører å utføre understellsbehandling. Men hver og en forhandler står fritt til å gjøre hva de vil etter at de har fått bilen. Samme gjelder selvfølgelig for sluttkunden. Ingen kan nekte bileier å utføre f.eks tectylbehandling.

Panduck

Sitat fra: nime01 på onsdag 01. oktober 2014, klokken 18:24
God å kjøre, god oversikt, ser langt bedre ut i virkeligheten enn på bilder - og ikke minst mye bil for pengene. Må nok be om et tilbud :D

Jeg er helt enig. Når jeg ser bilder av SoulEV'en ser den, ser den.. stygg.. ut. Når en parkerte ved siden av meg ved hurtigladeren på Gardermoen, virket det som en helt annen bil. Jeg ble litt misunnelig der jeg sto med LEAF'en min. Hygglelig å se at det ikke bare blir VW som konkurerer med LEAF nå :)

okso

Liker Golf godt, VW likedan. Rimelig service, lange serviceintervaller. Men etter å ha prøvekjørt Golf og Soul er valget enkelt. Kia Soul. Høy sittestilling, kult utseende, lang rekkevidde, masse utstyr. Alt til mye lavere pris. I tillegg 7 års garanti. Golf er sikkert en godt gjennomprøvd og solid elbil, men denne gangen ble det Kia for oss. Synes utsikt bakover og til sidene ifbm med rygging var mye bedre også.

Selchiev

Har jobbet som sprøyte teknikker ved et av landets desidert største Tectyl verksteder. Merk denne påstanden gjelder merkevaren tectyl. Kina Norge import behandler bilene i Drammen, dette er en såkalt kun under behandling der de ikke demonterer noe, de sprøyter kjapt over med tjukkstoff og sender bilen av gårde. Dette gir en bedre beskyttelse mot steinsprut og salt. En behandling der jeg jobbet ville det blitt demontert og sprøytet tynnstoff over der det var trygt, så montert deksler og sprøytet videre med tjukkstoff.

En import behandling i Drammen bruker de gjerne 5min på å sprøyte mens hos andre tar det gjerne 45min til 2t kommer an på bilen og sprøyteren.

Dessverre brukes det Mercasol som jeg rangerer som en av de dårligste merkene på markedet, men det er bedre en ingenting selv om jeg skulle gjerne hatt noe tynnstoff i hulrommene. Husk at selv om Kia har 12års rustgaranti er dette mot rust innenfra og ut.. Hvordan beviser du det når det er rustet igjennom rammen?

EspenM3

Sitat fra: Selchiev på torsdag 02. oktober 2014, klokken 02:11
Har jobbet som sprøyte teknikker ved et av landets desidert største Tectyl verksteder. Merk denne påstanden gjelder merkevaren tectyl. Kina Norge import behandler bilene i Drammen, dette er en såkalt kun under behandling der de ikke demonterer noe, de sprøyter kjapt over med tjukkstoff og sender bilen av gårde. Dette gir en bedre beskyttelse mot steinsprut og salt. En behandling der jeg jobbet ville det blitt demontert og sprøytet tynnstoff over der det var trygt, så montert deksler og sprøytet videre med tjukkstoff.

En import behandling i Drammen bruker de gjerne 5min på å sprøyte mens hos andre tar det gjerne 45min til 2t kommer an på bilen og sprøyteren.

Dessverre brukes det Mercasol som jeg rangerer som en av de dårligste merkene på markedet, men det er bedre en ingenting selv om jeg skulle gjerne hatt noe tynnstoff i hulrommene. Husk at selv om Kia har 12års rustgaranti er dette mot rust innenfra og ut.. Hvordan beviser du det når det er rustet igjennom rammen?

Hvor har du dette fra?

Alfano

Sitat fra: Selchiev på torsdag 02. oktober 2014, klokken 02:11
Har jobbet som sprøyte teknikker ved et av landets desidert største Tectyl verksteder. Merk denne påstanden gjelder merkevaren tectyl. Kina Norge import behandler bilene i Drammen, dette er en såkalt kun under behandling der de ikke demonterer noe, de sprøyter kjapt over med tjukkstoff og sender bilen av gårde. Dette gir en bedre beskyttelse mot steinsprut og salt. En behandling der jeg jobbet ville det blitt demontert og sprøytet tynnstoff over der det var trygt, så montert deksler og sprøytet videre med tjukkstoff.

En import behandling i Drammen bruker de gjerne 5min på å sprøyte mens hos andre tar det gjerne 45min til 2t kommer an på bilen og sprøyteren.

Dessverre brukes det Mercasol som jeg rangerer som en av de dårligste merkene på markedet, men det er bedre en ingenting selv om jeg skulle gjerne hatt noe tynnstoff i hulrommene. Husk at selv om Kia har 12års rustgaranti er dette mot rust innenfra og ut.. Hvordan beviser du det når det er rustet igjennom rammen?

Om dette er tilfelle, så skjønner jeg problemet for de som har bilen så lenge, eller de som eventuelt kjøper en så gammel bil.
Men må nok si att de siste årene så er min bil alldrig gammlere enn 3-5 år før det kommer ny bil inn, og du får sjelden eller alldrig igjennom rusting på den tiden.
KIA Soul EV Black and Red Exclusive

EspenM3

Sitat fra: Alfano på torsdag 02. oktober 2014, klokken 09:22
Sitat fra: Selchiev på torsdag 02. oktober 2014, klokken 02:11
Har jobbet som sprøyte teknikker ved et av landets desidert største Tectyl verksteder. Merk denne påstanden gjelder merkevaren tectyl. Kina Norge import behandler bilene i Drammen, dette er en såkalt kun under behandling der de ikke demonterer noe, de sprøyter kjapt over med tjukkstoff og sender bilen av gårde. Dette gir en bedre beskyttelse mot steinsprut og salt. En behandling der jeg jobbet ville det blitt demontert og sprøytet tynnstoff over der det var trygt, så montert deksler og sprøytet videre med tjukkstoff.

En import behandling i Drammen bruker de gjerne 5min på å sprøyte mens hos andre tar det gjerne 45min til 2t kommer an på bilen og sprøyteren.

Dessverre brukes det Mercasol som jeg rangerer som en av de dårligste merkene på markedet, men det er bedre en ingenting selv om jeg skulle gjerne hatt noe tynnstoff i hulrommene. Husk at selv om Kia har 12års rustgaranti er dette mot rust innenfra og ut.. Hvordan beviser du det når det er rustet igjennom rammen?

Om dette er tilfelle, så skjønner jeg problemet for de som har bilen så lenge, eller de som eventuelt kjøper en så gammel bil.
Men må nok si att de siste årene så er min bil alldrig gammlere enn 3-5 år før det kommer ny bil inn, og du får sjelden eller alldrig igjennom rusting på den tiden.

Men er dette en påstand med hold i? Såvidt det er meg bekjent så behandler ikke Kia Norge bilene sine i det hele tatt på grunn av ordre fra høyere hold.

moonbuggy

Det kritiske i elbiler er batteriet. Både Leaf, Soul, og e-golf har alle luftkjøling av batteriet. Leaf i USA har relativt mange tilfeller av batterihavarier p.g.a. overheating. Så spørsmålet blir, blir hvordan tjukke oljestoffer under, og i bilens hulrom påvirker batterikjølingen ?
Jeg ville ihvertfall ikke gjort noe som leverandøren ikke har godkjent. Det kan ødelegge garantien om den trenges.

Selchiev

For å si det slik. Jeg får levert bilen fra KIA forhandler ved BOS. De leverer alle bilene med mercasol. Ellers har eg jo sett import behandlede biler rulle inn fra Kia og Nissan i bøtter og spann. Eller var det påstanden om rust garanti dere tenkte på? For det er skrevet spesifikt at det er innenifra og ut. Jeg tullet med forhandler om at vi kunne bytte om på rekkefølgen, men samme rust problematikk har du med Mercedes . Toyota sin rust garanti gjelder først når det blir fysisk hull.

K S

Sitat fra: EspenM3 på torsdag 02. oktober 2014, klokken 11:33
Sitat fra: Alfano på torsdag 02. oktober 2014, klokken 09:22
Sitat fra: Selchiev på torsdag 02. oktober 2014, klokken 02:11
Har jobbet som sprøyte teknikker ved et av landets desidert største Tectyl verksteder. Merk denne påstanden gjelder merkevaren tectyl. Kina Norge import behandler bilene i Drammen, dette er en såkalt kun under behandling der de ikke demonterer noe, de sprøyter kjapt over med tjukkstoff og sender bilen av gårde. Dette gir en bedre beskyttelse mot steinsprut og salt. En behandling der jeg jobbet ville det blitt demontert og sprøytet tynnstoff over der det var trygt, så montert deksler og sprøytet videre med tjukkstoff.

En import behandling i Drammen bruker de gjerne 5min på å sprøyte mens hos andre tar det gjerne 45min til 2t kommer an på bilen og sprøyteren.

Dessverre brukes det Mercasol som jeg rangerer som en av de dårligste merkene på markedet, men det er bedre en ingenting selv om jeg skulle gjerne hatt noe tynnstoff i hulrommene. Husk at selv om Kia har 12års rustgaranti er dette mot rust innenfra og ut.. Hvordan beviser du det når det er rustet igjennom rammen?

Om dette er tilfelle, så skjønner jeg problemet for de som har bilen så lenge, eller de som eventuelt kjøper en så gammel bil.
Men må nok si att de siste årene så er min bil alldrig gammlere enn 3-5 år før det kommer ny bil inn, og du får sjelden eller alldrig igjennom rusting på den tiden.

Men er dette en påstand med hold i? Såvidt det er meg bekjent så behandler ikke Kia Norge bilene sine i det hele tatt på grunn av ordre fra høyere hold.

Kia Sørvest leverer bilene behandlet med Mercasol i Drammen, så vi får bilen understellbehandlet, noe jeg ser på som en stor fordel.

Selchiev

Jeg får korrigere meg selv litt.. Kia har en del forhandlere som understellsbehandler i Norge men ikke alle..
http://m.autofil.no/892942/rustsjokk-paa-nye-biler

EspenM3

Sitat fra: Selchiev på torsdag 02. oktober 2014, klokken 22:26
Jeg får korrigere meg selv litt.. Kia har en del forhandlere som understellsbehandler i Norge men ikke alle..
http://m.autofil.no/892942/rustsjokk-paa-nye-biler

Ja, det er det som er det riktige. Kia Norge gjør det ikke på grunn av beskjed fra fabrikk. Men hver og en forhandler står fritt til selv å gjøre det.

K S

Sitat fra: Selchiev på torsdag 02. oktober 2014, klokken 02:11
Har jobbet som sprøyte teknikker ved et av landets desidert største Tectyl verksteder. Merk denne påstanden gjelder merkevaren tectyl. Kina Norge import behandler bilene i Drammen, dette er en såkalt kun under behandling der de ikke demonterer noe, de sprøyter kjapt over med tjukkstoff og sender bilen av gårde. Dette gir en bedre beskyttelse mot steinsprut og salt. En behandling der jeg jobbet ville det blitt demontert og sprøytet tynnstoff over der det var trygt, så montert deksler og sprøytet videre med tjukkstoff.

En import behandling i Drammen bruker de gjerne 5min på å sprøyte mens hos andre tar det gjerne 45min til 2t kommer an på bilen og sprøyteren.

Dessverre brukes det Mercasol som jeg rangerer som en av de dårligste merkene på markedet, men det er bedre en ingenting selv om jeg skulle gjerne hatt noe tynnstoff i hulrommene. Husk at selv om Kia har 12års rustgaranti er dette mot rust innenfra og ut.. Hvordan beviser du det når det er rustet igjennom rammen?


Kia Sørvest leverer bilene med FULL MERCASOL behanding, som gir 15 års garanti hvis en gidder å følge opp selv. Mulig Mercasol er dårlig, men 15 års garanti er ikke dårlig!!! Hvis Mercasol hadde vært så dårlig tviler jeg på at de hadde kunnet gi 15 års garanti.

Selchiev

Presiserer at jeg rangerer det som et av de dårligste, men det er egen mening. Høyt over f.eks olje behandling. Men 15år er fint det!  Jeg gremmes til å levere in fine bilen med hvitt interiør til behandling dog, uansett hvor jeg ville levert den :p

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA