Erfaringer i Europa

Startet av Trøndertesla, man 04. aug 2014, kl. 12:06

« forrige - neste »

Trøndertesla

Fant ingen tråd med dette emnet, men tror det kan være nyttig med en tråd med en erfaringstråd for folk som tenker seg sørover. Her er mitt bidrag:

Kjørte følgende rute: Trondheim - Larvik - Hirtshals - Middelfart - Køben - Middelfart - Hamburg - Stuttgart - St. Anton - Zurich - Geneve - Paris - Amsterdam - Hamburg - Fredrikshavn - Oslo - Trondheim. Totalt ca. 6500km.

Superladerne fungerer utmerket - overalt. De åpnet 2 superladere på Tesla Servicesenter i Hamburg kvelden før vi kom og det var en hyggelig overraskelse. Når det er sagt så ble det kø der på hjemturen da en av Tesla sine egen biler blokkerte den ene laderen. Tok en telefon og regner med at de ikke gjør den tabben igjen. Forøvrig så tror jeg de må få opp flere ladere enn 2 stk i Hamburg da dette er et viktig knutepunkt nord/sør. Og, senteret ligger inne på et område som visstnok er stengt med port på kvelden, men det skal være mulig å komme seg inn om man godsnakker med portvakten.

Andre lademuligheter: Lastet ned mange apper og forsøkte å finne og lade på plasser utenfor superladerne. Konklusjonen er enkelt og greit at det blir for kronglete å basere seg på dette. Enten så stemmer ikke kart og terreng, eller så må du kjøpe et kort, eller så ryker sikringene, eller så er det parkert endre biler der, etc. etc. Men som sagt, superladerne fungerer, og det holder.

Kritiske etapper 1: St. Anton - Lully, via Liechenstein/Zurich; ca. 430km. Ingen problemer om man holder fartsgrensene. Det er et bra høydedropp og hadde et forbruk på 143 tkm/t frem til Zurich. Forsøkte å etterfylle litt på et parkeringshus, men sikringen røk ganske kjapt...

Kritiske etapper 2: Paris - Oosterhout, via Brussel, ca. 420km. Vurderte å ta turen innom Tesla servicesenter i Brussel, men fikk ingen info om åpningstider og muligheter for lading så da senket vi farten litt og kjørte til Oosterhout. Ser nå at de i ettertid har åpnet en ny superlader i Nivelles-Sud i Belgia, så da er dette en uproblematisk etappe.

Kritisk destinasjon - Paris: Var avhengig av å få ladet i Paris og etter god support fra Tesla så fant vi omsider frem til Tesla sitt servicesenter. Dette er litt tricky å finne da navigasjonjen ikke stemmer med faktisk plassering. Flagget viser en destinasjon og den blå streken viser en annen, og ingen er riktige. Kjør Avenue des Grésillons og ta av i retning nordvest på Rue des Caboeufs. Det er veiarbeider og nylagt asfalt der, Tesla ligger ca. 200 meter oppi veien på høyre side. Forøvrig veldig hyggelige om hjelpsomme folk der, og de kjørte oss til og med til nærmeste metrostasjon.

SC - plasseringer: De aller fleste ligger ved store trafikksentre med bensinstasjon og veikroer. Unntaket er Macon i Frankrike som ligger på landet ved en restaurant. Vi kom dit kl. 14.00 på dagen og etter å ha spurt om de hadde noe å servere så fikk vi beskjeden "You are too late!" I Auxerre i Frankrike så er det en veikro ca. 200 meter bortenfor laderne. Forøvrig så er laderne i Frankrike kun mobile stasjoner (2 stk. på hver destinasjon) og det kommer nok noe mer permanent etterhvert tenker jeg.

Forbruk motorvei: Om man ligger i ca. 115km/t så ligger man omtrent på typical forbruk. Senker man farten til ca. 90 km/t så ligger man omtrent på rangemode forbruk. Om man ligger i ca. 160 km/t i snitt så ligger forbruket på ca. 300 tkm/t

Artigste vei: Motorveiene i sørtyskland med mange til dels bratte opp- og nedoverbakker. Å passere bakketoppene i over 200 er gøy :-)

Verste ladeopplevelse: På Dancenter i Faaborg (DK) hadde de kun en utvendig stikkontakt på hele området. Etter at elektrikeren hadde vært innom 3 ganger for å reparere anlegget så rullet han pent sammen ladekabelen min og la den under bilen. Til og med når jeg senket strømmen til 8 amp så røk sikringene. Det må være et urgammelt anlegg klart for utskiftning

Største overraskelse - lading: Booket oss inn på det nye Hiltonhotellet i sentrum og der har de en gedigen parkeringkjeller. Tenkte å toppe batteriet litt, men utrolig nok så finnes det ikke en eneste stikkontakt i hele parkeringskjelleren. Ganske utrolig i et helt nytt parkeringsanlegg...

Ellers - Fantastisk tur og Teslaen fungerer utmerket. Men, den kan nok ikke måle seg med de tyske verstingene når man kommer på autobahn. Og det er alltid hyggelig å treffe fellow Teslaees på superladerne rundt omkring :-)
Trondheim. Har kjørt en svart P85 siden 9. september

Harlex

Sitat fra: Trøndertesla på man 04. aug 2014, kl. 12:06

Forbruk motorvei: Om man ligger i ca. 115km/t så ligger man omtrent på typical forbruk. Senker man farten til ca. 90 km/t så ligger man omtrent på rangemode forbruk. Om man ligger i ca. 160 km/t i snitt så ligger forbruket på ca. 300km/t

Henger meg på den som en tommelfingerregel... Bra du får satt det ned på den måten... Mange som lurer på dette...
Jeg deler konklusjonen din om at det er uproblematisk med teslakjøring nedover i Europa. Sitter nå med et glass rosevin og fordøyer dagens utflukt til Juan les pins. Vi storkoser oss i sør-Frankrike men gleder oss også til kjøreturen hjemover til helgen igjen.
Model s 90D Hvit perlemor 2017
VW Golf GTE 2016
BMW 320 DAT BSR 2005
Suzuki GSX 1400 2008
Suzuki GSF 600 2003

Cirion

På Autobahn max maksfart 100km/t, og lavere når trafikken stoppet opp, men aldri over, fikk jeg i overkant av 550km rekkevidde med AC på rangemode. Det med P85+ med 21"  og 265 bredde bak...

For de som skal kjøre i Spania, har jeg kun funnet en side, som har informasjon som stemmer. Chargemap, Plugshare, Lemnet, Openchargemap, Etankstellen osv. Har enten ubrukelig info, eller ren løgn. De fleste ladstasjoner på disse sidene eksisterer ikke.

Et eksemepel: Chargemap viser 131 ladeplasser i Barcelona. Jeg kjørte rundt 5t uten å finne en av dem. 5 av stasjonene var lpg stolper. Plugshare har samme info. Til slutt fikk jeg hjelp av en politimann  som fikk sentralen til å ringe rundt til parkeringshus for å finne en med lademulighet. Han kunne faktisk bekrefte at noen av ladepunktene eksisterer, men de er for elsykler og er schuko stikk i midtrabatter på moped/sykkelparkeringer. Med andre ord ikke mulig for en elbil å parkere uten å blokkere trafikken.

Det er Type2 stolper i Barcelona, men ingen av dem er å finne på annet enn electromaps.com. Jeg har testet mange pungter fra Electromaps i Alicante og hele veien mot Frankrike. Samtlige jeg har sett etter er der de skal være. Desvere er siden på Spansk. Google translate funker greit.

Så for spania, anbefaler jeg Electromaps
https://translate.google.no/translate?hl=no&sl=es&tl=no&u=http%3A%2F%2Fwww.electromaps.com%2F
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

janmb

Sitat fra: Cirion på tir 05. aug 2014, kl. 09:10
På Autobahn max maksfart 100km/t, og lavere når trafikken stoppet opp, men aldri over, fikk jeg i overkant av 550km rekkevidde med AC på rangemode. Det med P85+ med 21"  og 265 bredde bak...

Dersom du snakker om faktisk opplevet rekkevidde her er jeg mildt sagt sjokkert og sliter litt med å tro det kan være riktig. For min del er det totalt utenkelig å klare nevneverdig over 400 med samme forutsetninger.

Har kjørt bilen ned rundt 150 wh/km, men da snakker vi om skikkelig prestekjøring i 70 eller saktere, ikke normal kjøring i normale hastigheter.

Om jeg skal klare tall ala det du snakker om her måtte jeg henge bak et vogntog - helst med tau  ;)
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

Cowboystrekk

Lufttrykk, ekstra vekt i bilen og spissing etc av dekk kan påvirke mye, mulig noe av forklaringa ligger der? :)
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

trygvelo

Hva lå forbruket på da? Du må vel ned i 130-140 wh/km for å klare så lang rekkevidde?

Microknut

Sitat fra: trygvelo på tir 05. aug 2014, kl. 12:22

Hva lå forbruket på da? Du må vel ned i 130-140 wh/km for å klare så lang rekkevidde?

155 blir det vel.

VIN14403  #1230 Levert 16.10 i Bergen

Strålende fornøyd med hele bilen

snurrehue

Sitat fra: Microknut på tir 05. aug 2014, kl. 13:23
155 blir det vel.

Hvordan? Hvor mange kw tilgjengelig på batteriet går du da ut fra?

Selv har jeg nå kjørt ca 1500 km i sommer. Snittforbruket, med en del "prestekjøring", ligger på 195. Dvs rekkevidde, om vi ser bort fra "reservetanken" på ca 390 kilometer.

Trøndertesla

Sitat fra: janmb på tir 05. aug 2014, kl. 09:51

Dersom du snakker om faktisk opplevet rekkevidde her er jeg mildt sagt sjokkert og sliter litt med å tro det kan være riktig. For min del er det totalt utenkelig å klare nevneverdig over 400 med samme forutsetninger.

Har kjørt bilen ned rundt 150 wh/km, men da snakker vi om skikkelig prestekjøring i 70 eller saktere, ikke normal kjøring i normale hastigheter.

Om jeg skal klare tall ala det du snakker om her måtte jeg henge bak et vogntog - helst med tau  ;)
100km/t på Autobahn er prestekjøring :-) Helt i tråd med mine erfaringer 55 mil er uproblematisk om man MÅ. Ved prestekjøring så benytter jeg aldri cruise control, og jeg benytter coasting (N) veldig aktivt for å unngå å benytte regen. Ved en anledning lå jeg an til å klare 60 mil, men når man nærmer seg målet og ser at man klarer det så taes prestekraven av... Har forøvrig P85 med 19 tommere
Trondheim. Har kjørt en svart P85 siden 9. september

GeirHM

For de som skal kjøre i Spania, har jeg kun funnet en side, som har informasjon som stemmer. Chargemap, Plugshare, Lemnet, Openchargemap, Etankstellen osv. Har enten ubrukelig info, eller ren løgn. De fleste ladstasjoner på disse sidene eksisterer ikke.

Et eksemepel: Chargemap viser 131 ladeplasser i Barcelona. Jeg kjørte rundt 5t uten å finne en av dem. 5 av stasjonene var lpg stolper. Plugshare har samme info. Til slutt fikk jeg hjelp av en politimann  som fikk sentralen til å ringe rundt til parkeringshus for å finne en med lademulighet. Han kunne faktisk bekrefte at noen av ladepunktene eksisterer, men de er for elsykler og er schuko stikk i midtrabatter på moped/sykkelparkeringer. Med andre ord ikke mulig for en elbil å parkere uten å blokkere trafikken.

Det er Type2 stolper i Barcelona, men ingen av dem er å finne på annet enn electromaps.com. Jeg har testet mange pungter fra Electromaps i Alicante og hele veien mot Frankrike. Samtlige jeg har sett etter er der de skal være. Desvere er siden på Spansk. Google translate funker greit.

https://translate.google.no/translate?hl=no&sl=es&tl=no&u=http%3A%2F%2Fwww.electromaps.com%2F

Dette er nyttig, tusen takk! Jeg planlegger mange turer framover til Spania og har sett etter en oversikt som denne som altså har pålitelig info om hvor det er ladeplasser rundt omkring på den Iberiske halvøya. Men jeg har og to spørsmål til deg:
1. Kartet har oversikt over en sann jungel av ulike typer ladepunkter. Hvilke på lista gir meg hurtig ladning av typen 55 eller 110kmt? Finnes det i det hele tatt slike punkter rundt om i Spania?
2. Vil jeg ha noen nytte av en slikt portabel dobbeltlader (som www.elbilhjelpen.no selger) i Spania?

ellholt

Vel hjemme etter 3 uker nedover i Europa, med 90% autobahn kjøring 120-140km/t. Ingen problemer i det hele tatt, selv Østerrike var helt greit , med mange 22kw ladere. 2 uker i Kroatia var også ok, ladet på vanlig 16A schuko :-). Snittforbruk på 5149 km kom på 201. Slettes ikke værst ettersom bilen ble kjørt som en " vanlig " fossilbil.
Og ikke minst, 5149 km kostet oss kr 0 ( null) :-))))))
Grønn S85 med alt untatt luftfjæring og Alarm.
Finalized 15/9-2013, in production 9/1-2014, in transit 15/1-2014. Utlevert 27/2-2014 MED elektriske foldbare. speil :-). gamle S`en er solgt, ny S75D perlemorshvit med det meste av utstyr. utlevert 14 juni 2017. Tesla solgt mai 2022. Kia EV6 AWD Exclusive, Forrest Green , bestilt

Teslanewbie

Sitat fra: ellholt på ons 06. aug 2014, kl. 21:25
Vel hjemme etter 3 uker nedover i Europa, med 90% autobahn kjøring 120-140km/t. Ingen problemer i det hele tatt, selv Østerrike var helt greit , med mange 22kw ladere. 2 uker i Kroatia var også ok, ladet på vanlig 16A schuko :-). Snittforbruk på 5149 km kom på 201. Slettes ikke værst ettersom bilen ble kjørt som en " vanlig " fossilbil.
Og ikke minst, 5149 km kostet oss kr 0 ( null) :-))))))

Hvordan betalte du for lading I Østerrike og hvor ladet du i Hamburg ?
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

navelso

Vi kjørte t/r Valencia via DFDS til København og ferge Rødby-Puttgarden. Nedover første uka i juli og oppover siste uka, ca 5-6 dager hver vei med barn i baksetet. Gikk veldig greit begge veier, tre nye superladere vi kunne benytte på hjemturen gjorde det enda enklere å kjøre hjem.

Eneste som var problematisk mtp lading var Spania, der er det ikke noe rask lading å finne. Tråla Barcelona etter mellomraske ladestolper på tur nedover og måtte til slutt booke om hotell fordi vi hadde for lite strøm til å rekke fram. Treglading over natta gjorda at vi også neste dag hadde knapt med strøm og måtte bli stående latterlig lenge på et kjøpesenter for å få nok strøm til å komme fram. Lurte på å gå bb i næringa og lage video der vi satt hele familien i bilen en time etter stengetid og ventet på å ha nok strøm til de 15 små milene vi skulle kjøre. Chargemap er omtrent ubrukelig i Spania. Oppdaget ikke electromaps før det var for seint. Bedre planlegging på hjemturen, så da gikk det bedre.

Ellers har stort sett alle hoteller vært velvillige mtp lading over natta, men ikke alle har muilgheter. Lurt å sjekke på forhånd hvis en er avhengig av nattelading.

Istemmer motorveierfaringene til Trøndertesla. På de etappene det var litt knapt med strøm la jeg meg til vanen å spare litt i starten av turen ved å kjøre i høyre fil bak busser eller lastebiler. Etter hvert som marginen føltes trygg var det bare å øke på. Null rekkeviddeangst, man må bare følge med og tilpasse kjørestilen. På gode autobahn-strekninger er det mulig å bruke MYE strøm :)

Litt rar oppførsel på navi til tider var eneste problem vi registrerte med bilen, restart løste dette stort sett. I tillegg restartet begge skjermer seg selv ved ett tilfelle.

Mye oppmerksomhet rundt bilen, mange som tok bilder av den og mange som spurte hva det var for slags bil. Så ikke en eneste annen Tesla på over to uker i Spania. Utenom superladerne var det svært få ellers også.

6300 km, snittforbruk så vidt over 200wh/km med hovedsaklig motorveikjøring. Betalte 20 euro for lading i Tyskland og 15 euro for ekstra strøm på huset vi leide i Valencia. Har ikke regna så nøye på det, men vil mene det er lav drivstoffkostnad :)
Elektrifisert:
USA Leaf 2012
S85 levert 22. mai 2014 - solgt august 2016
S70D facelift sept 2016 - S75D og uncork. Til salgs
Model 3 køplass reservert og avbestilt
S100D inventory kjøpt juni 2019
Rabattlink: http://ts.la/olav3716

Cirion

Sitat fra: janmb på tir 05. aug 2014, kl. 09:51

Jeg snakker faktisk opplevet rekkevidde. Forbruket gikk ned i 151wh/km og jeg brukte Cruise Control. Dette er umulig å oppnå her hjemme. Autobahn har separate felter for kjøreretning, derfor er mindre vindmotstand. Det er ingen motgående trafikk som kaster vinden tilbake bare biler som kjører samme retning. Asfalten er av en helt annen kvalitet/type. Romlestøyen er i 180 er vel som 80-90 her hjemme. Regner med at det utgjør en del motstand. Bilen er med andre ord musestille i 100km/t.

Cirion

Sitat fra: GeirHM på ons 06. aug 2014, kl. 21:20

Dette er nyttig, tusen takk! Jeg planlegger mange turer framover til Spania og har sett etter en oversikt som denne som altså har pålitelig info om hvor det er ladeplasser rundt omkring på den Iberiske halvøya. Men jeg har og to spørsmål til deg:
1. Kartet har oversikt over en sann jungel av ulike typer ladepunkter. Hvilke på lista gir meg hurtig ladning av typen 55 eller 110kmt? Finnes det i det hele tatt slike punkter rundt om i Spania?
2. Vil jeg ha noen nytte av en slikt portabel dobbeltlader (som www.elbilhjelpen.no selger) i Spania?
1. Hvis du på "Tipo de enchufe:" velger "MENNEKES TIPO2" vil du få opp Type2 stasjoner. Disse kan være alt fra 3kW - 22kW. 55kmt er 11kW og 110kmt er 22kW. Disse finnes og du må lese i teksten om det er en slik. Der det ikke står noe spesifikt, forvent en 3kW eller 7kW. Her er følgende jeg har brukt, som alle er 22kW:
http://www.electromaps.com/puntos-de-recarga/7220_hotel-santos-las-arenas-22kw
http://www.electromaps.com/puntos-de-recarga/7384_plz-espana-castellon-renault-retail
http://www.electromaps.com/puntos-de-recarga/7236_gasolinera-repsol-ronda-litoral

2. Hvis du finner rødplugg med 32A eller mer, vil du kunne benytte deg av en sånn portabel ladestasjon. Disse finnes rundt omkring. Jeg har fått låne en på IKEA. Dette er kraftige uttak, som brukes av f.eks bedrifter som trenger en stor pappresse (IKEA, bensinstasjoner osv). Dette er også en rimelig form for Elbil uttak som enkelte hoteller setter opp. Du kan også kontakte Mark Gemmell - mark(snabela)driveandream.com. En Skotte som bor i Spania, Model S eier og han har overtalt en del hoteller til å installere 32A CEE uttak. Hvis du spør etter et område du skal reise i, kan han gi deg en liste.

Jeg hadde ikke med meg en portabel ladestasjon. Jeg brukte overgang fra 32A til 16A og vanlig UMC:

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA