Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Jeg kutter ikke ut fossilt heeeelt enda...

Startet av Råde, fredag 01. august 2014, klokken 13:33

« forrige - neste »

Råde

Les dagens test av e-Golf i Dagbladet. Spesielt under overskriften uventede problemer.

http://m.db.no/2014/08/01/tema/dinside/bil/aller/motor/34590000/

Forøvrig en problematikk som er tatt opp flere andre steder på forumet. Også i forhold til andre hurtigladestandarder. Infrastruktur for (hurtig)lading har sine utfordringer...  ...hvilket elbileieren også får hvis han/hun fortsetter å spise pølse.
e-Golf | X75D

TB

Sitat fra: Råde på fredag 01. august 2014, klokken 13:33
Les dagens test av e-Golf i Dagbladet. Spesielt under overskriften uventede problemer.

http://m.db.no/2014/08/01/tema/dinside/bil/aller/motor/34590000/

Forøvrig en problematikk som er tatt opp flere andre steder på forumet. Også i forhold til andre hurtigladestandarder. Infrastruktur for (hurtig)lading har sine utfordringer...  ...hvilket elbileieren også får hvis han/hun fortsetter å spise pølse.

Sitat
Uventede problemer
Bilen ble satt til lading på gratis kommunal plass utenfor Akershus festning. Da jeg kom tilbake etter endt arbeidsdag, hadde den ikke ladet en eneste watt til tross for et flott blått lys på stolpen da jeg forlot bilen.
Her må journalisten ha missforstått noko. Lys på toppen av stolpen betyr det er strøm i stolpen, ikkje at bilen lader. At bilen lader vises på "kladden" (ladekabel, EVSE - kjært barn mange navn) og i bilen , og via APP.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Svg1974

I Stavanger/Bjergsted lyser det grønt ved påslått spenning, og blått når den faktisk lader (noe som den tydeligvis ikke gjorde her). Klattet litt selv første gang, før jeg forstod at ladepunktet måtte låses før lading startet.

Rio

Jeg tror det er en ganske vanlig feil på de stolpene at de lyser blått hele tiden - det kan være en slik stople journalisten har funnet.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

emil

Er det din egen bil vil du både venne deg til å se etter ladelys på bil/kladd samt at du kan sjekke lading med mobilen.

Så i praksis vil det ikke være noe problem annet enn at man kan komme til stolper som ikke virker som de skal.

Råde

Sitat fra: emil på fredag 01. august 2014, klokken 19:14
Så i praksis vil det ikke være noe problem annet enn at man kan komme til stolper som ikke virker som de skal.

Og det hender av og til, har jeg skjønt  ::)
e-Golf | X75D

TB

Sitat fra: Råde på fredag 01. august 2014, klokken 19:37
Og det hender av og til, har jeg skjønt  ::)
Det gjer det, men i all hovedsak gjeld dette hurtigladere.

Normal ladere (schuko kontakt) som det er mange av utanfor Akershus festning er enkle og forhalde seg til, ikkje ofte dei ikkje virker - hovedproblemet med desse er at pga. manglende oppheng av EVSE, samt hardhent behandling av brukere er dører og lås litt slarkete, men ikkje værre enn at det løyser seg. Om sikring er gått kan denne enkelt vippes opp (standard automat sikring).

Hurtigladere er det ingen muligheit til og rette feil på sjølv - dei er avlåst. I enkelte tilfeller er det betalingsdelen som det er feil på. Det har og vore rapportert manko på reservedeler som har gjort det har teke (alt for) lang tid å rette feil på mange av desse.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Råde

e-Golf | X75D

TB

Sitat fra: Råde på lørdag 02. august 2014, klokken 08:04
To reiterate my point... Les denne fantastiske reiseberetningen til muggost:

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,15646.0.html

Mitt poeng var det i all hovedsak er hurtigladere som ikkje virker. Muggost var litt i overkant vågal, han passerte mange hurtigladere på sin reise, Drammen, Liertoppen, Sandvika, Alna/Økern (5 stk?) og ein omveg via Lillestrøm hadde og vore mulig.

Men, han venta til han måtte lade. Elbilvettregel nr 1: Lade når du kan, ikkje når du må...
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

E_S

Sitat fra: TB på lørdag 02. august 2014, klokken 09:07

Mitt poeng var det i all hovedsak er hurtigladere som ikkje virker. Muggost var litt i overkant vågal, han passerte mange hurtigladere på sin reise, Drammen, Liertoppen, Sandvika, Alna/Økern (5 stk?) og ein omveg via Lillestrøm hadde og vore mulig.

Men, han venta til han måtte lade. Elbilvettregel nr 1: Lade når du kan, ikkje når du må...

Problemet er at med de betalingsordningene som er for mange av hurtigladerne blir det veldig vanskelig å forholde seg til dette. Med stykkpris på lading frister det ihvertfall veldig lite å svinge innom en hurtiglader før man virkelig kan få "valuta for pengene", og da blir det til at man kjører så langt som mulig mellom hver lading..
:)

TB

Sitat fra: E_S på lørdag 02. august 2014, klokken 09:10
Problemet er at med de betalingsordningene som er for mange av hurtigladerne blir det veldig vanskelig å forholde seg til dette. Med stykkpris på lading frister det ihvertfall veldig lite å svinge innom en hurtiglader før man virkelig kan få "valuta for pengene", og da blir det til at man kjører så langt som mulig mellom hver lading..

Uten tvil eit argument, men i det omtalte eksempel var det fleire Fortum Charge & Drive hurtigladere, som har 2,5 pr min - slik at 5 minutt koster 12,50.
Statoil tar 44 kr for 15 minutt - ikkje så gale det heller.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

E_S

Ja, Fortum og Statoil er greit nok, det systemet er bra, men det andre med 50-100,- pr. lading uavhengig av om du skal lade i 10-15 minutter eller til fullt batteri er håpløst..
:)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA