Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Hatten av...

Startet av Balrog, fredag 01. august 2014, klokken 20:11

« forrige - neste »

Balrog

Fy faen så jævlig bra supercharger-opplegget til Tesla er!

Dette gjennomfører de i et tempo jeg aldri hadde trodd var mulig med 100% funksjonalitet hele veien. Helt ufattelig bra. Dere andre skulle forsøkt dere noen uker med Leaf, i3, e-Golf, trilling E-Up e.l. så hadde dere forstått hvor vanvittig bra Teslas ladeopplegg er. Og det blir bare bedre...
Tesla S P85 2013, Tesla Model S 75D 2017, VW E-Up 2020, Renault Zoe 2017, Hyundai Kona 2021
Energica Experia elektrisk MC 2023, Zero SR elektrisk MC 2017

Philip Marlowe

Ingen tvil om at vi har valgt riktig bilmerke nei.  :)
Model 3, hvit, dobbelmotor, langrekker. Fikk bil 6.4.19. EV65xxx.
Model S85, rød. Fikk bil 27.3.14. Solgt 6.4.19.

sigurdi

Må også si meg enig i at utbyggingen går mye raskere en jeg har trodd å håpet på.
Ser og av Q2 brevet at produksjonen øker og kommer til å øke drastisk i 2015, så Panasonic har og fått produksjonen av litium ion celler opp på nytt nivå.
Så utbyggingen av SC må fortsette i godt tempo i årene som kommer, siden Tesla biler på veiene kommer til å doble seg før en vet ordet av det. :-)
Horten
Model X90D (18.03.17)

chal

Sitat fra: Balrog på fredag 01. august 2014, klokken 20:11
Fy faen så jævlig bra supercharger-opplegget til Tesla er!

Dette gjennomfører de i et tempo jeg aldri hadde trodd var mulig med 100% funksjonalitet hele veien. Helt ufattelig bra. Dere andre skulle forsøkt dere noen uker med Leaf, i3, e-Golf, trilling E-Up e.l. så hadde dere forstått hvor vanvittig bra Teslas ladeopplegg er. Og det blir bare bedre...

Kunne ikke vært mer enig! Det er rett og slett revolusjonerende. Når så vi en bil som får gratis drivstoff på langtur? Vel og merke et miljøvennlig drivstoff som i fremtiden vil bli hentet direkte fra sola? Følelsen av å sitte med appen og se milene renne gratis inn på tanken mens man slapper av med en kaffe er ganske god!

i3_X5_116dA

Sitat fra: Balrog på fredag 01. august 2014, klokken 20:11
Dere andre skulle forsøkt dere noen uker med Leaf, i3, e-Golf, trilling E-Up e.l. så hadde dere forstått hvor vanvittig bra Teslas ladeopplegg er. Og det blir bare bedre...

Nei, jeg forstår ikke, og dessuten ... jeg lader min i3 nesten overalt ... jeg trenger ikke SC for å kjøre rundt i Norge.

E_S

Sitat fra: i3_X5_730 på lørdag 02. august 2014, klokken 10:36

Nei, jeg forstår ikke, og dessuten ... jeg lader min i3 nesten overalt ... jeg trenger ikke SC for å kjøre rundt i Norge.

Hvis du har tid/lyst til å stoppe flere timer for lading etter å ha kjørt 1-1,5 time går det vel greit, men for de fleste er ikke akkurat det noe man ønsker..
:)

Harlex

#6
Sitat fra: Balrog på fredag 01. august 2014, klokken 20:11
Fy faen så jævlig bra supercharger-opplegget til Tesla er!

Dette gjennomfører de i et tempo jeg aldri hadde trodd var mulig med 100% funksjonalitet hele veien. Helt ufattelig bra. Dere andre skulle forsøkt dere noen uker med Leaf, i3, e-Golf, trilling E-Up e.l. så hadde dere forstått hvor vanvittig bra Teslas ladeopplegg er. Og det blir bare bedre...
Helt enig... Koser meg her nede i sør-Europa. Etappene har gått som en drøm. Har fått ladet flere mil på "tanken" før familien har kommet seg ut av bilen. En matbit og en tur på toalettet og vi er klar igjen. Supercharger og rekkevidde er absolutt det som gjør den store forskjellen...
Model s 90D Hvit perlemor 2017
VW Golf GTE 2016
BMW 320 DAT BSR 2005
Suzuki GSX 1400 2008
Suzuki GSF 600 2003

bb

Sitat fra: i3_X5_730 på lørdag 02. august 2014, klokken 10:36
Nei, jeg forstår ikke, og dessuten ... jeg lader min i3 nesten overalt ... jeg trenger ikke SC for å kjøre rundt i Norge.
Hvorfor begrense seg til å bare kjøre rundt i Norge? Gjennom hele sommer har eiere av Model S postet bilder og kommentarer på sine turer gjennom Europa. Jeg tror svært få eller ingen i3 ville orket den turen, selv om det selvfølgelig hadde gått an. For folk flest er og blir i3 en bybil og bil nr 2.

Tesla Model S derimot...
http://www.youtube.com/watch?v=s4wNUSOwOXM
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer


i3_X5_116dA

Sitat fra: E_S på lørdag 02. august 2014, klokken 10:56
Sitat fra: i3_X5_730 på lørdag 02. august 2014, klokken 10:36

Nei, jeg forstår ikke, og dessuten ... jeg lader min i3 nesten overalt ... jeg trenger ikke SC for å kjøre rundt i Norge.

Hvis du har tid/lyst til å stoppe flere timer for lading etter å ha kjørt 1-1,5 time går det vel greit, men for de fleste er ikke akkurat det noe man ønsker..

Det har jeg ikke nevnt i det hele tatt. Enhver har sine behov når man kjøper EL-bil. Men når trådstarter begynner med
Sitat fra: Balrog på fredag 01. august 2014, klokken 20:11
Fy faen så jævlig bra supercharger-opplegget til Tesla er! ... Dere andre skulle forsøkt dere noen uker med Leaf, i3, e-Golf, trilling E-Up e.l. så hadde dere forstått hvor vanvittig bra Teslas ladeopplegg er. Og det blir bare bedre...

... og sammenligner TMS andre EL-biler, da mener jeg faktisk noe annet.  ;)

Chlangum

Sitat fra: i3_X5_730 på lørdag 02. august 2014, klokken 17:23
Sitat fra: E_S på lørdag 02. august 2014, klokken 10:56
Sitat fra: i3_X5_730 på lørdag 02. august 2014, klokken 10:36

Nei, jeg forstår ikke, og dessuten ... jeg lader min i3 nesten overalt ... jeg trenger ikke SC for å kjøre rundt i Norge.

Hvis du har tid/lyst til å stoppe flere timer for lading etter å ha kjørt 1-1,5 time går det vel greit, men for de fleste er ikke akkurat det noe man ønsker..

Det har jeg ikke nevnt i det hele tatt. Enhver har sine behov når man kjøper EL-bil. Men når trådstarter begynner med
Sitat fra: Balrog på fredag 01. august 2014, klokken 20:11
Fy faen så jævlig bra supercharger-opplegget til Tesla er! ... Dere andre skulle forsøkt dere noen uker med Leaf, i3, e-Golf, trilling E-Up e.l. så hadde dere forstått hvor vanvittig bra Teslas ladeopplegg er. Og det blir bare bedre...

... og sammenligner TMS andre EL-biler, da mener jeg faktisk noe annet.  ;)

Helt klart man velger bil etter behov. Men pisker du virkelig i3'en rundt i Norge? Naa har jeg passert 18k med Tesla'en siden December og med tanke paa at jeg er bortreist paa jobb halvparten av tiden blir det noen km hver dag.

i3 dekker nok ikke det behovet for min del. Men bevares, skulle jeg plutselig faa behov for en bil no 2 staar i3 hoeyest paa listen. Men har dessverre ike vendt meg til det spesielle utseende ennaa.
Neste år er garasjen endelig 100% amerikansk igjen. (okey da, 66.67% hvis man regner med sykkelen)

Tesla Model S P85+. Perlemorhvit med mørke felger og full pakke - 416hk 600nm
71 Plymouth Barracuda 340. Lemonyellow med 18" cobra felger - 383 din.hk 542nm (nylig bremset c",)
99 KTM LC4. Svart/orange med svarte 17" supermoto felger - ca 60hk

jkirkebo

Sitat fra: Chlangum på lørdag 02. august 2014, klokken 19:38
Helt klart man velger bil etter behov. Men pisker du virkelig i3'en rundt i Norge? Naa har jeg passert 18k med Tesla'en siden December og med tanke paa at jeg er bortreist paa jobb halvparten av tiden blir det noen km hver dag.

i3 dekker nok ikke det behovet for min del. Men bevares, skulle jeg plutselig faa behov for en bil no 2 staar i3 hoeyest paa listen. Men har dessverre ike vendt meg til det spesielle utseende ennaa.

Samme her, 12.000km siden vinterdekkene kom av faktisk. Også enig ang. i3, om vi skulle byttet ut Leafen som nr. 2 elbil hadde i3 for tiden stått øverst på ønskelista. Hadde dog nok kjøpt en ganske skrapet utgave.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

OddB

Jeg er enig med Balrog.  Dette handler ikke om bilene i seg selv, men om infrastrukturen !
På samme måte som jeg ikke hadde kjøpt en dieselbil hvis det knapt fantes dieselpumper på bensinstasjonene hadde jeg ikke kjøpt Tesla uten Superladernettverket !
I motsetning til alle andre elbilfabrikanter har Tesla tatt infrastrukturproblemet (rekkeviddeangst) på alvor og løst det på en fantastisk måte ! Håper de andre følger etter slik at all langkjøring er inkludert i bilprisen. De er jo invitert, bare de går med på dette og lager biler som kan svelge unna 120 kW.
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

hgs

Helt enig. SC - nettverket er i ferd med å bli bedre enn jeg trodde var mulig. Man blir jo både trist og forbanna av å lese trådene om hurtigladere med chademo og combo som er nede halve tiden. Håper virkelig at flere produsenter benytter seg av patentene til Tesla og bygger biler (og ladestasjoner) som tåler slik ladehastighet. Unner jo alle elbilister å ha det slik vi har det.
Brun S85 19", tech,luft,park,dobbeltlader,hattehylle -Solgt
TM3 LR AWD, 18", AP,  midnight silver metallic
TMY reservasjon

sigurdi

#14
Tanke eksperiment, bare for morro ikke seriøst, men tallene er hentet fra kilder. :-)

Antall bensinstasjoner i Norge pr 2013 - 1602
Antall pumper pr stasjon (snitt) - 8 (noen har bare 4 andre har maaange)
Totalt antall kjøretøy i norge pr 2013 (personbiler, busser, mopeder osv): 3 394 932
(Tatt med det som fyller drivstoff)

Bil til pumpe ratio: 264,9:1

Antall Tesla i norge pr 31.07.14 - 5231
Antall planlagte SC 2014/2015 - 22
Snitt ladebåser - 7 (noen har 6 andre 8 og noen få 4)
(Gidder ikke regne nøyaktig, sent burde lagt meg jobb i måro)

Tesla til SC ladebås ratio: 33,9

Samtidig så kan Tesla lade hjemme, bare busser og endel lastebilser som har samme mulighet.
(Fyllestasjon "hjemme")

Virkelige live er litt anerledes, siden svært mange biler står i ro svært mye av tiden sin.
(Samlebilder, gamlebilder, avskiltede men ikke vrakede biler osv osv osv)

Tesla eiere kjører normalt mye, er jo en av grunnene til at det har lønt seg å kjøpe tesla i utgangspunktet.

Men alikevel svært imponerende, når antall SC kommer opp i dette tallet iløpet av 2 år siden første dukket opp. :-)


Kilder:
http://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Fakta+og+statistikk/Kjoretoystatistikk
http://www.np.no/om_bensinstasjoner/
http://ofvas.no/bilsalget/
http://www.teslamotors.com/no_NO/supercharger
Horten
Model X90D (18.03.17)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA