Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Hatten av...

Startet av Balrog, fredag 01. august 2014, klokken 20:11

« forrige - neste »

Car-El

Har bare benyttet meg en gang av SC. Det var en kjapp opplevelse. Ellers så har bilen bare blitt ladet med 230V1~ 13A og to ganger på Mode3 med 22kW. Men må si at SC var en kjapp opplevelse.

Nå håper jeg at det skal komme noen i mitt distrikt. Det vil si nord i Norge.
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

Amoss

Sitat fra: sigurdi på lørdag 02. august 2014, klokken 22:36
Antall pumper pr stasjon (snitt) - 8 (noen har bare 4 andre har maaange)

Er dette ett tall du fant dokumentert noe sted, eller bare gjettet på?  Synes det virker litt høyt. Joda, er noen stasjoner med mange pumper, men også mange stasjoner med få... Ville selv tippet på ett snitt på 5 eller 6.
Model S 85D

Sense


Helt enig... Koser meg her nede i sør-Europa. Etappene har gått som en drøm. Har fått ladet flere mil på "tanken" før familien har kommet seg ut av bilen. En matbit og en tur på toalettet og vi er klar igjen. Supercharger og rekkevidde er absolutt det som gjør den store forskjellen...
[/quote]
Beklager off topic, men hvordan har du opplevd rekkevidden på motorveien i høy fart? Klarer man 350 km i høy fart hvis man lader nesten fullt?

bb

Sitat fra: Amoss på lørdag 02. august 2014, klokken 13:58
Min favoritt er nå denne scenen ;)
Den er også en av mine favoritter. Som jeg har nevnt før; man blir lett bortskjemt med ladetidene på SC. Etter en tur til Nordkapp lærte jeg å sette pris på dem.


Sitat fra: Sense på lørdag 02. august 2014, klokken 23:56
Beklager off topic, men hvordan har du opplevd rekkevidden på motorveien i høy fart? Klarer man 350 km i høy fart hvis man lader nesten fullt?
Spørs hva du definerer som høy fart. Lader du til 100 % og ønsker å kjøre 350 km må du legge deg på ca. 110 km/t på sommerføre og 90-100 km/t på vinter/regn.
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

mj

Ved helt jevn kjøring klarer du 350km ved 120kmt. I alle fall med 19'' dekk. Men det er viktig å huske på at regn og motvind fort kan øke forbruket vesentlig. Opplevde opp til ca 20% mer forbruk i motvind og kraftig regn på tross av redusert hastighet pga sikt og mye vann i veibanen.
S100D Sort metallic
X75D Blå VIN F127...
S90D Hvit VIN P127...Solgt Juni 2018
S85 Grå VIN P58035, byttet i X75 29.03.17
S85 Grå VIN P36765, solgt 10.04.16

sigurdi

@Amoss
Estimerte bare fra stasjonenen i mitt distrikt, 3 x shell med 8 plasser, 2 x esso med 8 plasser, 1 x smart med 4 plasser, 1 x statoil med 8 plasser, 1 x statoil med 10 plasser (8+2 lastebil), 1x shell med 10 plasser (8+2) 

Men med 5 i snitt blir det:

Bil til pumpe ratio: 423,8:1

Men som sakt bare for morro. :-)
Horten
Model X90D (18.03.17)

Amoss

Sitat fra: sigurdi på søndag 03. august 2014, klokken 20:15
@Amoss
Estimerte bare fra stasjonenen i mitt distrikt,

Antok det ja :)  Kan så klart godt være at du har mest rett, men i "mitt distrikt" er det så å si kun mellom 2 og 4 pumper, kanskje også en 5 pumpe?

Sitat fra: sigurdi på søndag 03. august 2014, klokken 20:15
Men som sakt bare for morro. :-)

Så klart :)
Model S 85D

cairnz

Apropos lading på SC.. eksempler på hvor fort det går.. såvidt man får tid til å gjøre det man skal ved stopp :)

+300,1km - Fra 3% SOC til 83% SOC - 16,8km til 316,9km - 51 minutter   (19:12:39 til 20:04:17)
+116,3km - Fra 36% SOC til 67% SOC - 141,0km til 257,3km - 19 minutter (08:24:41 til 08:43:37)

Elbilist

Sjøhyene

Sitat fra: Balrog på fredag 01. august 2014, klokken 20:11
Fy faen så jævlig bra supercharger-opplegget til Tesla er!

Støtter denne! Selv om bilen er særdeles bra er det superladerne som er det mest geniale trekket til Musk og Tesla sånn jeg ser det.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

tomrh

Sitat fra: Balrog på fredag 01. august 2014, klokken 20:11
Fy faen så jævlig bra supercharger-opplegget til Tesla er!

Dette gjennomfører de i et tempo jeg aldri hadde trodd var mulig med 100% funksjonalitet hele veien. Helt ufattelig bra. Dere andre skulle forsøkt dere noen uker med Leaf, i3, e-Golf, trilling E-Up e.l. så hadde dere forstått hvor vanvittig bra Teslas ladeopplegg er. Og det blir bare bedre...
Ja, det der chademo/combo-opplegget er noe drit! Operatører som egentlig ikke tør å satse, bygger ETT og ETT ladepunkt hver gang. Og som stadig vekk ikke virker. Masse byråkrati om hvor laderne skal settes opp, ingen som tør satse i grisgrendte strøk der laderne trengs mest etc. Og Tesla bare GJØR det. Kjenner at jeg får lyst på Tesla...
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

cra

Sitat fra: Sjøhyene på tirsdag 05. august 2014, klokken 10:25
Støtter denne! Selv om bilen er særdeles bra er det superladerne som er det mest geniale trekket til Musk og Tesla sånn jeg ser det.

Helt klart!  Å lage en bil man kan kjøre ~40 mil med burde hvem som helst av de andre klare (om enn kanskje ikke like elegant som Tesla, kanskje til og med på bekostning av det som er igjen av bagasjerom i en Leaf, Golf eller whatever), men det å kunne fylle denne rekevidden på en halvtimes tid er det som virkelig gjør forskjellen! Uten SC hadde ferieturen i år ikke blitt gjort i Tesla, men med et fossilkrematorium av ei caravelle. Alle andre elbilister misunner oss denne muligheten, og det har de grunn til!  :D
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

trygvelo

For å si det enkelt, uten SC hadde ikke Teslaen vært en fullgod nummer 1 (eller eneste) bil for familien. Når kona nå sier at hun ikke tenker på at vi kjører elbil lengre må det være det beste skussmålet Tesla m/SC nettverket kan få. Det var ikke helt sånn i vinter ;) Rekkeviddeangst og masse stress med ladepunkter som ikke fungerer, laaang ladetid osv. er ikke akkurat noen god kombinasjon på ferie selv om man bare må lade kanskje 50-80 tkm for å komme frem til destinasjonen.

i3_X5_116dA

Sitat fra: cra på tirsdag 05. august 2014, klokken 10:44Alle andre elbilister misunner oss denne muligheten, og det har de grunn til!  :D

Tøys! Jeg misunner dere ikke ... og da holder ikke beskrivelsen "alle andre". Jeg aner at det råder en slags selvforherligelse blant TMS eierene her ovenfor mange andre (el)bileiere ... hvorfor?
Jeg for min del, tar hatten av for produsentene som har gitt oss feilfrie elbiler.  ;)

OddB

For oss som bare har en bil som skal brukes til alt er det nok genistreken med SC-nettverket som var den utløsende faktoren. Rekkeviddetrygghet er veldig viktig. Jeg er ganske sikker på at dette nettverket vil vise seg å være det smarteste Tesla og Elon Musk har funnet på. Tviler på salget av biler hadde vært så høyt som det er nå uten det. På sikt kan det fort bli en verdensstandard...
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: i3_X5_730 på tirsdag 05. august 2014, klokken 13:17
Sitat fra: cra på tirsdag 05. august 2014, klokken 10:44Alle andre elbilister misunner oss denne muligheten, og det har de grunn til!  :D

Tøys! Jeg misunner dere ikke ... og da holder ikke beskrivelsen "alle andre". Jeg aner at det råder en slags selvforherligelse blant TMS eierene her ovenfor mange andre (el)bileiere ... hvorfor?
Jeg for min del, tar hatten av for produsentene som har gitt oss feilfrie elbiler.  ;)
Det er vel ingen produsenter som har levert 100% feilfrie elbiler. Men om man tilfeldigvis har kjøpt en elbil uten feil så kan man så klart ta av seg hatten for bilprodusenten.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA