Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Min første parkeringsbot med Think...

Startet av espens, tirsdag 06. januar 2009, klokken 21:57

« forrige - neste »

4jazz

Studleif skriver om at en må ha bombrikke og registrer bilen hos Fjellinjen.

Dette er vel en tidlig aprilspøk. :P
Oslo
Buddy
Ny mai 2011

ilmarw

Det er ikke noe en må, nei, i hvert fall ikke så lenge man har dagens system hvor alle bare kjører uansett. Da det var manuell betjening pleide jeg å kjøre på manuell og få dem til å trykke før jeg fikk meg brikke, selv om jeg tviler på at de kunne ha gjort noe dersom jeg kjørte 'på rødt' i det vanlige feltet.

ilmar
Polestar i bestilling

cra

Da jeg tok kontakt med det lokale bomselskapet her for å spørre om jeg måtte ha brikke var svaret at de kunne ikke sende meg noe krav uansett, siden el-bil er gratis, men de så gjerne at jeg fikkmeg en brikke slik at de slapp å sortere ut bildene. Da ville jeg også unngå å få urettmessige krav hvis et bilde slapp gjennom.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

4jazz

Hvordan skal bomselskapet kunne finne deg, dersom du ikke har skilt foran, slik som på Buddy´n?
Oslo
Buddy
Ny mai 2011

cra

Jeg har inntrykk av at de fleste har tatt høyde for motorsykler generelt. De sier i alle fall det. Uansett ville jeg mene du har en god sak om du skulle få et krav i posten, men for å spare seg for evt. bryderi så er det nå greit å ha en slik brikke.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

El rayo

Sitat fra: 4jazz på fredag 30. januar 2009, klokken 15:10
Hvordan skal bomselskapet kunne finne deg, dersom du ikke har skilt foran, slik som på Buddy´n?

Det er blitt meg fortalt at det nå tas bilder både forfra og bakfra i bommene rundt Oslo.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Thomas Parsli

Når de bygget om bomstasjonene (fjernet bodene), monterte de også nye kameraer.
De er montert høyere så de ikke blir sølt ned av bilene -og fotograferer både foran og bak.
Jeg tror AutoPass-bommene også gjør dette.

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

ilmarw

Sitat fra: cra på fredag 30. januar 2009, klokken 15:18
Jeg har inntrykk av at de fleste har tatt høyde for motorsykler generelt. De sier i alle fall det. Uansett ville jeg mene du har en god sak om du skulle få et krav i posten, men for å spare seg for evt. bryderi så er det nå greit å ha en slik brikke.
Nå er jo motorsykler også uansett fritatt, da. Men det er riktig at i Oslo så taes det bilder både forfra og bakfra. Ellers helt enig med cra.

ilmar
Polestar i bestilling

cra

Motorsykler har vel ikke noe generelt fritak for bompenger? Mulig de har det i den aktuelle bommen som var omtalt her, men på brua hjemme og flere andre steder er der egne takster for moped/motorsykkel.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

ilmarw

My bad... De bommene jeg kjenner til her på Østlandet tar ikke betalt av motorsykler. Tror det hadde en sammenheng med den tiden det var fysiske bommer, og motorsyklene bare kjørte på siden av dem.

ilmar
Polestar i bestilling

cra

Det er sikkert "for enkelhets skyld", ja. Jeg vet at den lokale bommen på brua var plaget med mopeder som kjørte over i motgående felt, eller kjørte på gangveien (eget separat felt over brua, fysisk adskilt) o.l. for å snike seg unna avgift, men dette klarte de også å ta høyde for.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Griffel

Litt bomhistorie:
Da Osloringen ble innført var det først bestemt at motorsykler ikke skulle betale bompenger  :), 3  måneder før ringen skulle åpnes ble det endret slik at de skulle betale >:(.

Lyssignalene i felt med myntautomater og de manuelle feltene ble utvidet med egne grønne lys med  motorsykkelsymbol. ;D

Det var ikke mulig med et praktisk arrangement for abonnement felt, (montering av køfribrikke på motorsykkel og heller ikke god nok detektering av MC med induksjonssløyfer i bakken. ::)

Derfor var det ikke lov å kjøre i abonnementsfeltet med MC.

Rett før åpningen av bomringen innså bystyret at dette var for dumt og gjorde om vedtaket slik at det ble gratis for MC. ;)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA