e-NV200 styrker/svakheter

Startet av Elbilist, tor 31. jul 2014, kl. 19:44

« forrige - neste »

Elbilist

Da har jeg fått prøvd en av disse romslige bilene, en Evalia fem-seter.
Den store styrken, og den viktigste grunnen til at den har blitt en meget aktuell elbil-kandidat for oss, er bagasjeplass. Av svakheter var det spesielt to ting som overrasket litt i negativ retning: Lyst stoffinteriør (i en familiebil!?), og manglende mulighet for å låse fast ladekabel! Håper dette blir endret etterhvert, da er det i såfall stor sjans for at det blir bestilling! Er det andre som har prøvekjørt og har noen inntrykk?

tomrh

Fikk du noe inntrykk av strømforbruk under prøvekjøringen?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Hei,

Jeg prøvekjørte en e-NV200 Evalia fra en dag til neste og fikk testet forbruk inkl min "Finnøy testløype" som er min jobbstrekning Finnøy – Forus; ca 50km hver vei. Denne strekningen har en krevende topografi med 3 undersjøiske tunneler med som ligger henholdsvis 200-133-233 muh med bratte stigninger. Noen km med motorvei hører også til.

Forbruk jobbrute med normalt elbilkjøremønster  ;)   
bil            kWh/mil   
i3           1,29, tørre veier og ca 16gr => ca 145km rekkevidde.
e-Golf    1,44, regnvær ca 14gr  => ca 170km rekkevidde.
Zoe        1,46, tørre veier og ca 17gr  => ca 150km rekkevidde.
Leaf       1,56, sommergjennomsnitt => ca 135km rekkevidde.
Evalia    1,66, tørre veier og ca 21gr  => 125km rekkevidde.

Kjøremønster:
Sparekjøring: prøver å kjøre mest mulig økonomisk, eco modus, minimal bruk av varme, akselerasjon, fart godt under fartsgrense i kraftige oppoverbakker (best uten annen trafikk ;)).
Normal elbil:  min elbil normal: holder fart som trafikken rundt meg, bruker varme/klima lite,  bevisst på energiforbruk.
Fossil:      Kjører som vanlig fossil. Holder fart som trafikken rundt, men varme osv står innstilt på fast temp.

I forhold til Leaf synes jeg forbruket var akseptabelt, ca 5-10% mer. Men OBS, OBS. På e-NV200 øker forbruket veldig i motorveihastighet; dette er svakheten på et så stort areal ;)

Reell batterikapasitet for ny bil hentet herfra: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,11119.msg155010.html#msg155010

(min egen Leaf har nå fått ca 10% reduksjon av batterikapasitet etter nesten 80.000km. Kjøpt nov 2011)

Rekkevidde WLTP+EPA+"reell"
Lanseringskalender og tekniske data elbil

Eier: Enyaq 85X - after Elon went crazy
Eid: TMY, e-Soul, TM3, e-Niro, Kona, Soul EV, TMS, Leaf + 17 ICE

Elbilist

Interessant med erfaringa til Finnøy!
Ved blandet kjøring, motorvei inkludert, så kunne det se ut som at rekkevidden på bilen jeg prøvde ble ca 11-12 mil på en lading.

Jan60

Prøvde en e-NV200 i dag, bilen virker perfekt til vårt formål, MEN siden bilen skal brukes i næring gir Nissan bare 3 års garanti på batteripakken. Det er uhørt at jeg må evt registere den på meg privat for å få 5 års batterigaranti. Garantien er jo uansett begrenset til 100 000 km. Virker ikke som at man er særlig interessert i å få næringslivet til å kjøre elektrisk :-( Bilen var planlagt satt inn i fast rute på ca 5 mil pr dag med 25 - 30 leveringer i boligstrøk
Porsgrunn

Elmo

Sitat fra: Elbilist på tor 31. jul 2014, kl. 19:44
. . . og manglende mulighet for å låse fast ladekabel!
Den har vel samme låsemulighet som Leaf (dvs alle type1 kontakter), som er hengelås i et hull i utløser-hendelen.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Tesla Model 3 AWD/FSD 2019/03 med FW: 2025.44.25.4
Seat Mii 2020/01.
eUp 2014 - solgt.
Div. Saxo/P106 el, tilsammen 170.000 km (nå avviklet).

Jan-Børre Olsen

Sitat fra: Jan60 på fre 08. aug 2014, kl. 21:50
Prøvde en e-NV200 i dag, bilen virker perfekt til vårt formål, MEN siden bilen skal brukes i næring gir Nissan bare 3 års garanti på batteripakken. Det er uhørt at jeg må evt registere den på meg privat for å få 5 års batterigaranti. Garantien er jo uansett begrenset til 100 000 km. Virker ikke som at man er særlig interessert i å få næringslivet til å kjøre elektrisk :-( Bilen var planlagt satt inn i fast rute på ca 5 mil pr dag med 25 - 30 leveringer i boligstrøk
2-3års garanti til bruk i næring er helt vanlig og ikke noe spesielt for Nissan.
2023 Nissan Ariya Evolve e-4orce

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sitat fra: Elmo på lør 09. aug 2014, kl. 21:38
Den har vel samme låsemulighet som Leaf (dvs alle type1 kontakter), som er hengelås i et hull i utløser-hendelen.

Nei, jeg har prøvekjørt to e-NV200. Begge hadde en ny type ladekladd uten låsemulighet. Muligens samme ladekladd kommer på nye Leaf'er også? Alternativet er å bruke en litt større hengelås rundt kabalen og inn i bøylen i ladeluken (slik man fester ladekabel-uten-kladd :-))

Rekkevidde WLTP+EPA+"reell"
Lanseringskalender og tekniske data elbil

Eier: Enyaq 85X - after Elon went crazy
Eid: TMY, e-Soul, TM3, e-Niro, Kona, Soul EV, TMS, Leaf + 17 ICE

Mippen

Sitat fra: Finnøy på tir 12. aug 2014, kl. 00:24

Nei, jeg har prøvekjørt to e-NV200. Begge hadde en ny type ladekladd uten låsemulighet. Muligens samme ladekladd kommer på nye Leaf'er også? Alternativet er å bruke en litt større hengelås rundt kabalen og inn i bøylen i ladeluken (slik man fester ladekabel-uten-kladd :-))

Ny type, fortell?
Fremtiden er elektrisk.

Elbilist

Sitat fra: Mippen på tir 12. aug 2014, kl. 02:43
Sitat fra: Finnøy på tir 12. aug 2014, kl. 00:24

Ny type, fortell?

På den jeg kjørte, fikk jeg med samme ladekabel som til Leafen, og helt riktig var det hull for hengelås på håndtaket. Men i mitt hode skal det på ingen måte være nødvendig å bruke hengelås i forbindelse med bil i 2014:-) Skjønner ikke hvorfor det ikke er samme elektriske låsemulighet som på Leafen..

emil

Sitat fra: Elbilist på tir 12. aug 2014, kl. 16:34
Men i mitt hode skal det på ingen måte være nødvendig å bruke hengelås i forbindelse med bil i 2014:-) Skjønner ikke hvorfor det ikke er samme elektriske låsemulighet som på Leafen..

Fordi utviklingen av e-NV200 startet mens det var gen1 av Leaf som var tingen? Alternativt må de jo spare på noe så de kan komme med en oppgradert versjon etter 1-2 år.

Jan-Børre Olsen

Det høres kanskje ut som en dårlig taktikk i 2014 hvor det begynner å dukke opp andre biler med andre løsninger hvor det er lett å stikke til naboforhandleren å sammenligne praktisk løsninger.
2023 Nissan Ariya Evolve e-4orce

X-Trail

Sitat fra: Jan60 på fre 08. aug 2014, kl. 21:50
Det er bekreftet 5 år/100000km garanti uansett privat eller næring :)
Stolt eier av ELise♡

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA