Type 2 kabel/adapter til leaf?

Startet av Mippen, ons 30. jul 2014, kl. 15:30

« forrige - neste »

Mippen

Hvor selger de dette rimeligst? Bruker det svært sjelden men greit å ha når man er på langtur. Ser de ligger på mellom 1500 og 2000kr eks frakt i Norge.
Fremtiden er elektrisk.

E_S

Kjøpte en fra England og det ble alt i alt med moms og gebyrer en hundrings billigere enn å kjøpe her, så egentlig ikke verdt det. Husk å kjøpe 32A-kabel om du har 6,6 kW lader for å få utnyttet den. :)
:)

TB

Citroen C-Zero 2012 -2019
Hyundai KONA Electric 2019 - 2023
KONA Electric Long Range Premium 2024
Lørenskog

Mippen

Så de ligger på mellom 1500 og 2000kr uansett? Får se hva jeg gjøre. Kjekt å ha, men bruker den kanskje bare 1 eller 2 ganger i løpet av et år. Hvis ikke alle offentlige ladeplassene blir byttet ut.
Fremtiden er elektrisk.

emil

Sitat fra: Mippen på ons 30. jul 2014, kl. 18:52
Så de ligger på mellom 1500 og 2000kr uansett? Får se hva jeg gjøre. Kjekt å ha, men bruker den kanskje bare 1 eller 2 ganger i løpet av et år. Hvis ikke alle offentlige ladeplassene blir byttet ut.

Kjøper Type2-Type1 kabel den dagen jeg ikke lengre kan lade på mine "vanlige" steder med schuko. Vil uansett ikke få noen raskere lading enn Charge-Amps kabelen gir idag.

Powerflux

Etter en heller hårreisende tur rundt sentrale østfold(beskrevet i en annen tråd) der alt av hurtigladere var ute av drift og jeg måtte bomme strøm på en Statoil stasjon har jeg skjønt at en Type 2-1 kabel kan redde dagen. Denne typen ladebokser var det nemmelig flust av men jeg sto stuck med Schukko :o

Det jeg lurer litt på er hva som gjør disse kablene så dyre?? Det er jo ikke noe elektronikk eller andre ting som skulle dra prisen såpass til himmels!!
Ja, jeg syntes 1600-1800 for en sånn kabel er dyrt :P
Japan Leaf, levert 2013.
190000 km. 2. bar forsvunnet.(Solgt)
Tesla S70D Facelift, levert juli 2016.
90000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
52000 km.

Mippen

Hjemme i Bergensområdet har ikke jeg ladet et eneste sted med type 2 lader. Det er først nå som jeg har forlatt trygge farvann holdt jeg på å si at jeg har funnet et par stykker.
Fremtiden er elektrisk.

Elmo

Sitat fra: Powerflux på ons 30. jul 2014, kl. 19:49
. . . har jeg skjønt at en Type 2-1 kabel kan redde dagen. Denne typen ladebokser var det nemmelig flust av men jeg sto stuck med Schukko :o
Har ikke de fleste type2 stolpene en schuko også da? Riktignok begrenset til 10A
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Tesla Model 3 AWD/FSD 2019/03 med FW: 2026.8.6
Seat Mii 2020/01.
eUp 2014 - solgt.
Div. Saxo/P106 el, tilsammen 170.000 km (nå avviklet).

Powerflux

Sitat fra: Elmo på ons 30. jul 2014, kl. 22:22
. . . har jeg skjønt at en Type 2-1 kabel kan redde dagen. Denne typen ladebokser var det nemmelig flust av men jeg sto stuck med Schukko :o
Har ikke de fleste type2 stolpene en schuko også da? Riktignok begrenset til 10A
Har sett noen men i Fredrikstad der misæren toppet seg var det flust av bokser som kun hadde 2-1 uttak og jeg var stuck son en puck >:(
Japan Leaf, levert 2013.
90000 km.
52000 km.

jkirkebo

Sitat fra: Powerflux på ons 30. jul 2014, kl. 23:10
Har sett noen men i Fredrikstad der misæren toppet seg var det flust av bokser som kun hadde 2-1 uttak og jeg var stuck son en puck >:(

Det er fordi både Østfold Fylkeskommune og Fredrikstad Kommune har vedtak på at de ikke skal ha schuko på nye ladestolper.

Det finnes dog en god del schuko i eldre ladestolper i Fredrikstad. F.eks i Apenesfjellet.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Powerflux

Sitat fra: jkirkebo på ons 30. jul 2014, kl. 23:33
Sitat fra: Powerflux på ons 30. jul 2014, kl. 23:10
Har sett noen men i Fredrikstad der misæren toppet seg var det flust av bokser som kun hadde 2-1 uttak og jeg var stuck som en puck >:(

Det er fordi både Østfold Fylkeskommune og Fredrikstad Kommune har vedtak på at de ikke skal ha schuko på nye ladestolper.

Det finnes dog en god del schuko i eldre ladestolper i Fredrikstad. F.eks i Apenesfjellet.

Å velge bort et alternativ som de aller fleste har er jo rett og slett svært bakstreversk, særlig med tanke på at andre byer uten problemer kjører begge løsninger i samme stolpe!!
Er det en målsettning å gjøre ting vanskeligst mulig?

Når det gjelder aktuell hendelse(som beskrevet i annen tråd) så var det altså ikke aktuelt å sondere hele byen, som var stappfull av tilreisende til cup`en for å finne en Schuko plass!
De tilgjengelige 2-1 boksene burde også hatt denne muligheten.........
Japan Leaf, levert 2013.
90000 km.
52000 km.

jkirkebo

Sitat fra: Powerflux på tor 31. jul 2014, kl. 00:29
Sitat fra: jkirkebo på ons 30. jul 2014, kl. 23:33

Å velge bort et alternativ som de aller fleste har er jo rett og slett svært bakstreversk, særlig med tanke på at andre byer uten problemer kjører begge løsninger i samme stolpe!!
Er det en målsettning å gjøre ting vanskeligst mulig?

Målsetningen er nok å få lading over på en bedre og sikrere løsning så fort som mulig. Dessuten er utvalget i stolper/bokser mye større om man unngår schuko. F.eks kan Salto-bokser benyttes, disse er ganske rimelige fremfor f.eks Proxll-stopler med begge deler.

Dessuten skal det normalt tilbys minimum 7,4kW fra nye ladepunkt. Det er snakk om en god del nye punkter i løpet av et års tid.

Skal man kjøre litt rundt og lade her og der er det nok bare å innfinne seg med at man må kjøpe en Type 2 kabel først som sist. Fordelene er uansett mange:

- Mulighet for 32A lading om man har slik lader
- Enklere å håndtere i forhold til kabel med kladd
- Billigere, slik at den er mindre attraktiv å stjele
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

elektrolux

Det jeg lurer litt på er hva som gjør disse kablene så dyre?? Det er jo ikke noe elektronikk eller andre ting som skulle dra prisen såpass til himmels!!
Ja, jeg syntes 1600-1800 for en sånn kabel er dyrt :P

Grunnen til de høye prisene ligger for vår del i at kablene bygges manuelt og i relativt små kvantum. Kostbar frakt og svak NOK hjelper heller ikke.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

VanillaBean

Beklager å være totalt uvitende og naiv, men kan noen forklare meg om jeg bør kjøpe kabeltypen i denne tråden, fremfor en "vanlig" 16a ladekabel, som jeg hadde tenkt å kjøpe?
iMiev siden september 2013.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA