Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bilder og info om superladere som er under bygging.

Startet av mecanica vergara, tirsdag 29. juli 2014, klokken 11:30

« forrige - neste »

Nodland

Sitat fra: RuneW på fredag 12. juni 2020, klokken 09:41
Sitat fra: Nodland på torsdag 11. juni 2020, klokken 13:50
Superladeren i Aksdal tar tid, men det er bare montering som gjenstår, nå er merking og alt av skilting på plass.

Er det du som forventningsfullt står på en av Tesla-plassene?  :laugh:

Stemmer, funnet favorittplassen :p haha

Neida, kommer nok skjeldent til og bli brukt da jeg bor 5 minutter unna :)
Bmw iX3 Fully Charged Phytonic blue bestilt :)
Tesla Model S 75d 2018(Solgt)

Ellemelle

Men kan du forklare hva som er greia her?
Det er jo litt rart hvis dette er en innfartsparkering, siden det ikke er spesielt tilrettelagt for buss.
Og hvis det bare er en utvidelse av parkeringen til kjøpesenteret, så ser det ikke spesielt enkelt ut å krysse veien med handlevogn?

Espen Hugaas Andersen

Ser ut som det er en parkering for friluftsområde. HC-plassene er nærmest en lysløype ned til et vann eller noe.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Nodland

Det er ikke påtenkt som en innfartsparkering nei :)

Så det er som Espen sier, stort sett parkering for friluftsområde. Maks 24 timers ifølge kommunen.


Bmw iX3 Fully Charged Phytonic blue bestilt :)
Tesla Model S 75d 2018(Solgt)

jlan

Det burde vært enkelt å få det litt mer tilhengervennlig i Aksdal
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Toalmar

#1325
Sitat fra: jlan på søndag 14. juni 2020, klokken 10:27
Det burde vært enkelt å få det litt mer tilhengervennlig i Aksdal
Er jo litt pussig ettersom de har model X med hengerfeste og det begynner å bli en del model 3 med hengerfeste.
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

geear

#1326
Hjelper ikke allikevel, de stedene det ER hengerparkering så er imbesilene uten henger ute og tar de uansett. På Kjerlingland i går stod det først en Model 3 på den ene, og så kom det en Model S så fort Model 3-en forsvant, selv om det var mange andre ledig, og store hengersymboler malt på bakken. Sånn er det stadig. Best med drive through-ladere, og så får man heller bare blokkere en lader de gangene det er aktuelt, og en ikke kan ha hengeren stående ut bak..

Statistikken sier forøvrig at det kun er eiere av hvite biler som ikke klarer å lese veimerking, og at det er delt likt på tvers av kjønn.  :P

jlan

Mye av grunnen til at hengerplassene blir tatt tror jeg er at ingen egentlig liker å rygge inn i ladebåsene. Det var endel firmaer som i sin tid innførte som HMS regel at man skulle parkere med fronten ut. Mulig Tesla har tatt det derfra. Men med vidvinkel ryggekamera så er jeg ikke så sikker på at det er riktig lenger at det er sikrere. En ladeplass skiller seg også fra en vanlig parkering, ved at folk gjerne sitter i de parkerte bilene, og plutselig kan åpne dørene.

Gjennomkjøringsladere fungerer ihvertfall veldig bra ja. Der kan man også påbegynne lading og så evt. trille vekk hengeren mens man lader, hvis det begynner å bli fullt.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

geear

På Kjerlingland tror jeg et av problemene også er at hengerplassene er de to første man kommer til, i kjøreretningen, og derfor veldig enkle å stoppe ved. De burde heller vært sist på "runden".

ladov

Sitat fra: gr på mandag 15. juni 2020, klokken 23:57
På Kjerlingland tror jeg et av problemene også er at hengerplassene er de to første man kommer til, i kjøreretningen, og derfor veldig enkle å stoppe ved. De burde heller vært sist på "runden".
Tror du har et poeng der, på samme måte som ladeplasser ved butikken bør være lengst unna døra.
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

Simen1

Sitat fra: jlan på mandag 15. juni 2020, klokken 23:18Mye av grunnen til at hengerplassene blir tatt tror jeg er at ingen egentlig liker å rygge inn i ladebåsene. Det var endel firmaer som i sin tid innførte som HMS regel at man skulle parkere med fronten ut. Mulig Tesla har tatt det derfra. Men med vidvinkel ryggekamera så er jeg ikke så sikker på at det er riktig lenger at det er sikrere. En ladeplass skiller seg også fra en vanlig parkering, ved at folk gjerne sitter i de parkerte bilene, og plutselig kan åpne dørene.
Men bortsett fra det så er det gode grunner for å parkere med bakenden først. Vel, egentlig må man jo enten rygge inn eller rygge ut, så rygging blir det uansett. Så langt burde det være vilkårlig. Hvilken trafikk møter man når man rygger inn vs ut? Rygger man ut så kan man møte trafikk 90 grader på ryggeretninga og der kommer bilene veldig brått på også med godt ryggekamera. Det kan skape farlige situasjoner.

En annen ting er om man har de svingbare hjulene inn mot bakenden av parkeringa eller utover. Rygger man ut så har man svingbare hjul innerst i parkeringa og da kan man ved store rattutslag og uoppmerksomhet svinge inn i sida til bilen ved siden av. Det unngår man ved å rygge inn. Den svingbare enden av bilen bør være lengst ut mot kjørefeltet. Så kan man jo påstå at "det gjelder ikke meg", men det kan likevel ramme deg om sidemann, eller sidedama gjør det.

Det siste punktet mitt er oversiktlighet ved rygging vs myke trafikkanter. Her gjelder jo mye av det samme som ved biler, altså at man kan få myke trafikkanter inn 90 grader på ryggeretninga dersom man rygger ut. Det unngår man ved å rygge inn.

Jeg ser poenget med åpning av dører, men nå gjelder ikke det så mye model X og det gjelder vel først og fremst uoppmerksomme passasjerer/barn.

Alt i alt er jeg overbevist om at det er tryggere å rygge inn enn ut. Jeg innbiller meg at dette er årsakene til at Tesla valgte å ha ladeporten langt bak på bilen og i starten satt opp mange ladestasjoner med rygg inn-design.
Tesla model S P85 2013 i Tromsø

DeepFu

Når jeg for noen og 30 år siden øvelseskjørte med bestefar, som var gammel politi hadde han ett mantra: "alltid ræva inn der det er trangest" Det har jeg fulgt siden, og det er det jeg lærer ungene når vi nå øvelseskjører. Det tar ikke mer tid, og gjør det mye enklere å forlate. Tror det er mange som hadde hatt godt av å øve litt mer på det...
TMY LR Levert 13/9-21 i Tromsø  Solgt
TM3 LR Levert 15/3-19 i Tromsø

Øyvind.h

Alternativt - aldri parker på de mest trange plassene :D
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Simen1

.. og heller kjøre rundt en time til på leting etter en romslig plass? ;(

Men tilbake til temaet. Er det noen som har sett noe aktivitet nord for polarsirkelen? Det er jo en haug med "opening in 2020" uten at jeg klarer å finne noe i postlister eller hos NVE.
Tesla model S P85 2013 i Tromsø

DeepFu

Sitat fra: Simen1 på tirsdag 16. juni 2020, klokken 16:24
.. og heller kjøre rundt en time til på leting etter en romslig plass? ;(

Men tilbake til temaet. Er det noen som har sett noe aktivitet nord for polarsirkelen? Det er jo en haug med "opening in 2020" uten at jeg klarer å finne noe i postlister eller hos NVE.
Vel vi er jo ganske nylig dukket opp av snøfonna, så... Abisko vil jeg tro drøyer enda litt, mye snø i høyden fortsatt. Satser på en tur forbi Evenes i løpet av et par dager, så skal sjekke ståa.
TMY LR Levert 13/9-21 i Tromsø  Solgt
TM3 LR Levert 15/3-19 i Tromsø

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA