Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bilder og info om superladere som er under bygging.

Startet av mecanica vergara, tirsdag 29. juli 2014, klokken 11:30

« forrige - neste »

sjokomelk

#210
Ikke skjedd så mye mer på Aksdal. Det graves fortsatt.

Ser ut til at plassene kommer i nordvestre hjørnet av parkeringsplassen, på en rekke fra øst til vest.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

mj

Og da var Herzsprung i Tyskland  i gang   ;D Håper den er klar til jeg skal ned om ca 3 uker
S100D Sort metallic
X75D Blå VIN F127...
S90D Hvit VIN P127...Solgt Juni 2018
S85 Grå VIN P58035, byttet i X75 29.03.17
S85 Grå VIN P36765, solgt 10.04.16

Havebigfun

Sitat fra: mj på mandag 24. november 2014, klokken 23:01
Og da var Herzsprung i Tyskland  i gang   ;D Håper den er klar til jeg skal ned om ca 3 uker
Ser ut til at det tar lengre i Tyskland enn her på berget. Lauenau var under bygging nærmere 2 mnd. Jeg ville ikke satset på denne.

Andrewas

Sitat fra: Havebigfun på tirsdag 25. november 2014, klokken 19:32
Sitat fra: mj på mandag 24. november 2014, klokken 23:01
Og da var Herzsprung i Tyskland  i gang   ;D Håper den er klar til jeg skal ned om ca 3 uker
Ser ut til at det tar lengre i Tyskland enn her på berget. Lauenau var under bygging nærmere 2 mnd. Jeg ville ikke satset på denne.
Men mange andre har ikke tatt lenger enn et par uker... Datoer under er fra første melding om bygging til åpning.
Lauenau: 3/10 - 7/11
Hirschberg: 15/10 - 13/11
Busdorf: 9/11 - 25/11
Irschenberg: 12/8 - 27/8

Rekorden er ca 2 uker...
2013 Sig #174 Model S P85+ Pearl White m alt uten ekstra barneseter.
2023 Model X Plaid

Havebigfun

#214
Sitat fra: Andrewas på tirsdag 25. november 2014, klokken 20:31
Sitat fra: Havebigfun på tirsdag 25. november 2014, klokken 19:32
Sitat fra: mj på mandag 24. november 2014, klokken 23:01
Og da var Herzsprung i Tyskland  i gang   ;D Håper den er klar til jeg skal ned om ca 3 uker
Ser ut til at det tar lengre i Tyskland enn her på berget. Lauenau var under bygging nærmere 2 mnd. Jeg ville ikke satset på denne.
Men mange andre har ikke tatt lenger enn et par uker... Datoer under er fra første melding om bygging til åpning.
Lauenau: 3/10 - 7/11
Hirschberg: 15/10 - 13/11
Busdorf: 9/11 - 25/11
Irschenberg: 12/8 - 27/8

Rekorden er ca 2 uker...
jeg var innom Lauenau 19/10- alt så ferdig ut bortsett fra belegningssteinen- derfa til ferdig tok subjektiv iallefall en evighet- fordi jeg hadde trengt den uken etter- jeg rakk hjem med god margin og en times omvei før den var ferdig- vi får håpe de er raskere i Herzsprung.
beklager jeg er OT :o- skal skjerpe meg ::)

NegativeElectrode

Mosjøen ikke offisielt åpnet, men det er mulig å lade der. Bare synd at fossilene står i veien
http://www.helg.no/nyheter/article7710633.ece
Blå TMY 2022
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

Thomas Parsli

Kanskje derfor Tesla ikke bygger hurtigladere i byer -de vil bli brukt som parkeringsplasser? ;)

Jeg er spent på hva Tesla gjør hvis salgsveksten fortsetter. På et tidspunkt blir det ladekøer  -og siden ladingen er gratis får man samme problem på SC som på de andre hurtigladerene: mennesker som på død og liv skal lade "ordentlig" når de først lader.


Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

sjokomelk

#217
Her er dagens oppdatering fra Aksdal :D
Stolpene har blitt satt opp, og det støpes grunnmur til selve laderne.

Eneste jeg ikke har klart å se enda er hvor strømmen skal komme fra Haugaland Kraft. Håper ikke det vil ta lang tid.

Ser ut som om det er samme folkene som har satt opp de andre superchargerne. Jeg overhørte en av arbeidskarene snakke i telefonen, og han snakket østlandsdialekt og snakket om Mosjøen med vedkommende i andre enden.

Er det forresten noen som vet hvorfor stolpene står to og to røde og grå? Er det bare for å skille A og B?
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

NegativeElectrode

Avlæring fra fulltank-tankegang ved overgang fra eksosbil tl elbil blir nok viktig. Apper og erfaring kan også hjelpe folk med å planlegge lading når de er på tur. Siden det er mest effektivt (tidsmessig) å lade til 80% bør det være hovedregel, men hvis man kan unngå et stopp til for å nå destinasjonen bør man  enkelt kunne få presentert et "beslutningsgrunnlag" med innlagte sikkerhetsmarginer. Ikke helt trivielt i et kupert land med variable temperaturer og føreforhold, men dette vil hjelpe på de med ustrakt rekkeviddeangst og fulltank-vaner.
Blå TMY 2022
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

Øyvind.h

Sitat fra: NegativeElectrode på torsdag 27. november 2014, klokken 10:31
Avlæring fra fulltank-tankegang ved overgang fra eksosbil tl elbil blir nok viktig.
Ja jeg har lenge lurt på om folk forstår dette av seg selv med tiden, eller om noen for alltid vil gnukke på superladeren fordi de ikke forstår verdien av hverken egen eller andres tid.

Til nå har jeg besøkt superlader på Lillehammer, Dombås, Falkenberg, Uddevalla, Solli og Middelfart.
Det lengste besøket har vært ca 45 minutter, men det skyldtes at jeg ble stående å prate med en entusiastisk eier ved laderen i Middelfart. Ellers har besøkene stort sett vært fra 5-25 minutter avhengig av pausens lengde.
Om alle skulle parkert bilen og forsvunnet for å spise middag 1-1,5 time sprenges kapasiteten raskt, men foreløpig virker det som om folk flest forstår at det å vente på lading er kjedelig, og ikke minst - du har ekstremt dårlig timelønn. Bare skikkelig vattnisse-nordmenn ville stått 30 minutter ekstra på Supercharger for å topplade batteriet sitt med strøm for noen kronestykker  ;D
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

cehauge

#220
Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 27. november 2014, klokken 11:30
Bare skikkelig vattnisse-nordmenn ville stått 30 minutter ekstra på Supercharger for å topplade batteriet sitt med strøm for noen kronestykker  ;D

Eller oss som "må" lade til 100% fordi det ikkje finst alternative ladepunkt mellom A og B. ;)
Personleg har eg køyrt fleire turar frå Oslo, via Strynefjellet, og til Sunnmøre. Det finst i praksis ikkje brukande ladeinfrastruktur mellom Lillehammer (eller strengt tatt Rennebu, m/22 kW) og Volda (22 kW), so då endar eg alltid opp med å lade til ~100% på Lillehammer.

Den dagen det dukkar opp ein SC på Lom, evt at Ishavsveien finn det for godt å bygge ladaren dei visstnok har planar om der, eller det dukkar opp eit ladepunkt på Stryn, so reduserast 100%-behovet drastisk :).
Bestilt 4.1.2014, henta 5.6.2014.

Model S 85, raud, 19", tech pakke, dobbel-ladar, panoramatak

Brede

Luksusproblem: superchargerne er for hurtige til at vi får spist middagen vår.

En kan nesten lure på om det å bestandig legge stasjonene ved matsteder blir som å skyte seg selv i foten om pågangen skulle bli veldig stor på stasjonene. Regner med det er mange som spiser middag og driter i om det står kø utenfor..

Vi får håpe Tesla kontinuerlig utvider stasjonene sine etter hvert som trykket øker.  :)

Tekberg

To og to ladestasjoner benytter samme lader. Her vil sikkert 1a og 1b stå ved siden av hverandre osv...
S85 levert mars 2014 solgt 2017
S60D mars 2017 solgt sept 2017
X75D sept 2017 solgt oktober 2019
X100 oktober 2019 solgt juni 2021
Model 3 juni 2021 solgt des 2023
Model Y september 2022
Polestar Januar 2024
Kia soul november 2018 solgt oktober 2022

hgs

Sitat fra: cehauge på torsdag 27. november 2014, klokken 15:03
Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 27. november 2014, klokken 11:30
Bare skikkelig vattnisse-nordmenn ville stått 30 minutter ekstra på Supercharger for å topplade batteriet sitt med strøm for noen kronestykker  ;D

Eller oss som "må" lade til 100% fordi det ikkje finst alternative ladepunkt mellom A og B. ;)
Personleg har eg køyrt fleire turar frå Oslo, via Strynefjellet, og til Sunnmøre. Det finst i praksis ikkje brukande ladeinfrastruktur mellom Lillehammer (eller strengt tatt Rennebu, m/22 kW) og Volda (22 kW), so då endar eg alltid opp med å lade til ~100% på Lillehammer.

Den dagen det dukkar opp ein SC på Lom, evt at Ishavsveien finn det for godt å bygge ladaren dei visstnok har planar om der, eller det dukkar opp eit ladepunkt på Stryn, so reduserast 100%-behovet drastisk :).

Lom er en genial plassering - og er heldigvis planlagt åpnet i 2015 (iallfall mest sannsynlig at prikken på kartet er Lom)
Brun S85 19", tech,luft,park,dobbeltlader,hattehylle -Solgt
TM3 LR AWD, 18", AP,  midnight silver metallic
TMY reservasjon

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Noe mer fremdrift i Aksdal. Fundamentet til "kiosken" er ferdig.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA