Bilder og info om superladere som er under bygging.

Startet av mecanica vergara, tir 29. jul 2014, kl. 11:30

« forrige - neste »

turfsurf

Sitat fra: Counterpointer på lør 13. apr 2024, kl. 20:16Var i dag på Trysil SuC

Undrer meg litt over layout (se bilde)

Den lengst til venstre skal muligens egne seg til tilhenger, men da må en Tesla kjøre rett inn og da kommer lett henger til å sperre annen trafikk hvis andre parkerer på plassen.

De neste tre står i lengderetning bak, de siste seks står på tvers.

Nå er det jo lang ledning så hvilken vei de står betyr ikke noe egentlig, men ordenssansen får en utfordring.

Noen som vet hvorfor det er slik?

Super plass for min del som løser noen problemer med henger på vinter.
Farten på V4 var helt grei, startet på rundt 190 kW som falt av ganske fort (uten at jeg fulgte med hele tiden). Tror V3 evt er raskere.... evt har en annen profil på ladekurven...
Ikke lett å bli klok på den layouten nei. Får håpe de merker asfalten skikkelig.

Ellers er det vel bilen som begrenser ladefarten så lenge kapasiteten på stasjonen ikke er helt sprengt.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Counterpointer

Sitat fra: turfsurf på søn 14. apr 2024, kl. 08:55
Sitat fra: Counterpointer på lør 13. apr 2024, kl. 20:16Var i dag på Trysil SuC

Undrer meg litt over layout (se bilde)

Den lengst til venstre skal muligens egne seg til tilhenger, men da må en Tesla kjøre rett inn og da kommer lett henger til å sperre annen trafikk hvis andre parkerer på plassen.

De neste tre står i lengderetning bak, de siste seks står på tvers.

Nå er det jo lang ledning så hvilken vei de står betyr ikke noe egentlig, men ordenssansen får en utfordring.

Noen som vet hvorfor det er slik?

Super plass for min del som løser noen problemer med henger på vinter.
Farten på V4 var helt grei, startet på rundt 190 kW som falt av ganske fort (uten at jeg fulgte med hele tiden). Tror V3 evt er raskere.... evt har en annen profil på ladekurven...
Ikke lett å bli klok på den layouten nei. Får håpe de merker asfalten skikkelig.

Ellers er det vel bilen som begrenser ladefarten så lenge kapasiteten på stasjonen ikke er helt sprengt.
Jeg var alene når jeg ladet. Men hadde høyere state of charge på nedturen og da fikk jeg likevel høyere fart på V3 på Elverum West.

Merking kommer forhåpentligvis, nå er det ikke lagt asfalt enda der de har gravd.

Hjortefot

Jeg ville ha forventet omtrent samme ladefart på V3 og V4, siden det er kun ladestolpene som er ulike. De faktiske laderne som står og surrer i en grå boks og prøver å se så diskrete ut som mulig er foreløpig de samme for V3 og V4, meg bekjent. Nå er det ikke sikkert de virker 100%, heller. Men gitt at de virker og man er alene på ladestasjonen med V3/V4 i en Tesla, er alt under 250 kW bestemt av bilen. Batteritemperatur gir stort utslag. Kommer man med beinfrosset og nesten tomt batteri, blir man stående og blomstre ganske lenge selv om laderen er aldri så bra.
Model 3 LR - 2019

Counterpointer

Sitat fra: Hjortefot på man 15. apr 2024, kl. 15:14Jeg ville ha forventet omtrent samme ladefart på V3 og V4, siden det er kun ladestolpene som er ulike. De faktiske laderne som står og surrer i en grå boks og prøver å se så diskrete ut som mulig er foreløpig de samme for V3 og V4, meg bekjent. Nå er det ikke sikkert de virker 100%, heller. Men gitt at de virker og man er alene på ladestasjonen med V3/V4 i en Tesla, er alt under 250 kW bestemt av bilen. Batteritemperatur gir stort utslag. Kommer man med beinfrosset og nesten tomt batteri, blir man stående og blomstre ganske lenge selv om laderen er aldri så bra.
Jeg er meget godt kjent med batteritemp ol. Bilen hadde forvarmet siden Eidsvoll og frem til Trysil og hadde 30% state of charge

Hjortefot

Sitat fra: Counterpointer på man 15. apr 2024, kl. 16:58Jeg er meget godt kjent med (...)
Ja, det regner jeg selvfølgelig med. Det var mer en generell kommentar til tilfeldig forbipasserende om likheter og forskjeller på V3 og V4.
Model 3 LR - 2019

elbilist i Bergen

Kjørte forbi Vøringsfoss i Eidfjord i dag. Talte 14 supercharger fundament i betong med rød trekkkabler stikkende opp.  Lite hus i Tesla-stil med formodentlig transformatorstasjon like ved.  Anleggsplass der snøen nå har smeltet.   Så ikke ut som om laderene er ankommet stedet ennå

ToWalkOrDrive

Sitat fra: elbilist i Bergen på søn 21. apr 2024, kl. 18:49Kjørte forbi Vøringsfoss i Eidfjord i dag. Talte 14 supercharger fundament i betong med rød trekkkabler stikkende opp.  Lite hus i Tesla-stil med formodentlig transformatorstasjon like ved.  Anleggsplass der snøen nå har smeltet.  Så ikke ut som om laderene er ankommet stedet ennå

Så rart at den ikke vises på Tesla-kartet.
Begynner å bli bra dekning i området. Til og med Odda ser ut til å få lader.
Tesla Model Y                         2021-

Hjortefot

Sitat fra: elbilist i Bergen på søn 21. apr 2024, kl. 18:49Kjørte forbi Vøringsfoss i Eidfjord i dag. Talte 14 supercharger fundament i betong med rød trekkkabler stikkende opp.  (...)
Er det "bare" turistattraksjonen i gangavstand der? Sikkert mange på gjennomreise som stopper der 15-30 minutter for å ta en selfie og gjerne benytte seg av eventuelle fasiliteter. Smart sted å ha hurtigladere. (Og kiosk/kafe og toalett.)

Bra med byggeaktivitet i Vestland i det siste, men det er jo plenty av steder som godt kunne hatt lading, Skjolden, Matre, Håland, Knarvik, Bergen (sentrum og Flesland), Sogndal etc. etc., så det er bare å "stao pao"!
Model 3 LR - 2019

MuskElBil

Sitat fra: Hjortefot på ons 24. apr 2024, kl. 10:37
Sitat fra: elbilist i Bergen på søn 21. apr 2024, kl. 18:49Kjørte forbi Vøringsfoss i Eidfjord i dag. Talte 14 supercharger fundament i betong med rød trekkkabler stikkende opp.  (...)
Er det "bare" turistattraksjonen i gangavstand der? Sikkert mange på gjennomreise som stopper der 15-30 minutter for å ta en selfie og gjerne benytte seg av eventuelle fasiliteter. Smart sted å ha hurtigladere. (Og kiosk/kafe og toalett.)

Bra med byggeaktivitet i Vestland i det siste, men det er jo plenty av steder som godt kunne hatt lading, Skjolden, Matre, Håland, Knarvik, Bergen (sentrum og Flesland), Sogndal etc. etc., så det er bare å "stao pao"!

Nord for Sognefjorden er rimelig tørrlagt ja. Kjører du fra Lavik ferjekai og skal over Sognefjellet er det iflg gulesider en tur på over fem timer uten tilgang til SuC, kun de få andre laderne på veien.
Alternativet er å ta en omvei til Lærdal, men det er dårlig løsning med ferje osv.
Nær Sogndal hadde vært midt i blinken mtp nord-syd også.
2019 TMS 100D Deep Blue Metallic FSD

THE

Sitat fra: MuskElBil på ons 24. apr 2024, kl. 21:18
Sitat fra: Hjortefot på ons 24. apr 2024, kl. 10:37

Nord for Sognefjorden er rimelig tørrlagt ja. Kjører du fra Lavik ferjekai og skal over Sognefjellet er det iflg gulesider en tur på over fem timer uten tilgang til SuC, kun de få andre laderne på veien.
Alternativet er å ta en omvei til Lærdal, men det er dårlig løsning med ferje osv.
Nær Sogndal hadde vært midt i blinken mtp nord-syd også.

Tja, om du absolutt må kjøre via Balestrand for  komme fra Lavik til Sogndal, så er det et langt strekk uten superladere. Om du kjører via Førde så sparer du ei ferge, og får kortere kjøretid fra Lavik til Sogndal. I tillegg har du superlader på Skei der du kan toppe opp litt. Riktignok bare ti mil fra Lavik til Skei, og fremdeles langt til neste superlader om du skal over Sognefjellet. Fra Skei til Lom er det omtrent like langt både i kjøretid og km å kjøre over Strynefjellet og Sognefjellet. Kjører du Strynefjellet så har du Tesla Superlader i Bismo (180 km/3timer fra Skei).

Over Sognefjellet må du ned til Vinstra om du skal sørover etter Sognefjellet eller til Dombås om du skal nordover. Fra Skei blir det 280 km til Dombås og 286 km til Vinstra. Fullt mulig med de fleste Teslaer selv om man lader bare på superladere. Kjører du Fv55 fra Lavik til Sogndal så blir det +-360 km fra lader i Lavik til Vinstra/Dombås, så da kan det nok være greit med en liten ladestopp på en annen lynlader langs ruta for å kjøre bekymringsfritt.

Jeg skal ikke protestere på at det hadde gjort seg med en Tesla superlader i Sogndal, men det akkurat Lavik-Balestrand- Sognefjellet er kanskje ikke en strekning som veldig mange kjører, og er nok ikke høyt på prioriteringslista til Tesla. Jeg tror det kan bli trøblete å finne tomt/lokasjon til superlader i Sogndal også, så har ikke stor tro på at Tesla kommer dit.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

ToWalkOrDrive

Ikke kjempeille lademuligheter i Sogndal heller, med Eviny, som har 6 ladere med 200kW (4 stk) og 360kW ladere (2 stk), hvor en velger å betale med Bilkraft-appen (med rabatt) eller Vipps.
Men i ferietid kan det sikkert bli trangt. Bra at ladere og biler har begynt å bli såpass raske i ladingen.
Tesla Model Y                         2021-

Doff

I Sørlandsparken i Avenyen rett over veien for de eksisterende 12 laderne bygges det nå tilsynelatende 16 nye ladere. Kabler er trekt ut og noen ladere står innpakket på paller.
Tesla Model Y (2021)                   2021-
VW e-Golf (2019)                        2022-

Hjortefot

Sitat fra: THE på tor 25. apr 2024, kl. 08:51Jeg skal ikke protestere på at det hadde gjort seg med en Tesla superlader i Sogndal, men det akkurat Lavik-Balestrand- Sognefjellet er kanskje ikke en strekning som veldig mange kjører, og er nok ikke høyt på prioriteringslista til Tesla. Jeg tror det kan bli trøblete å finne tomt/lokasjon til superlader i Sogndal også, så har ikke stor tro på at Tesla kommer dit.
Om jeg var kongen av Sogndal (etter to minutter på Google Streetview) og i lomma til Tesla, hadde jeg kastet ut Jysk, fått inn en kafe med rikelig med toaletter, og kjørt på med 16 teslaladere utenfor. Dagligvarer, apotek, Biltema, Shell og et lite parkområde ved Sognefjorden er der alt. Helt perfekt tomt/lokasjon.
Model 3 LR - 2019

MuskElBil

Sitat fra: Hjortefot på tor 25. apr 2024, kl. 10:54
Sitat fra: THE på tor 25. apr 2024, kl. 08:51Jeg skal ikke protestere på at det hadde gjort seg med en Tesla superlader i Sogndal, men det akkurat Lavik-Balestrand- Sognefjellet er kanskje ikke en strekning som veldig mange kjører, og er nok ikke høyt på prioriteringslista til Tesla. Jeg tror det kan bli trøblete å finne tomt/lokasjon til superlader i Sogndal også, så har ikke stor tro på at Tesla kommer dit.
Om jeg var kongen av Sogndal (etter to minutter på Google Streetview) og i lomma til Tesla, hadde jeg kastet ut Jysk, fått inn en kafe med rikelig med toaletter, og kjørt på med 16 teslaladere utenfor. Dagligvarer, apotek, Biltema, Shell og et lite parkområde ved Sognefjorden er der alt. Helt perfekt tomt/lokasjon.
Burde være et godt alternativ der ja, eller nær Loftesnesbrua om mulig.
Forsåvidt enig med THE i rutevalg når vi snakker A til B trafikk. Turist trafikken i sommerhalvåret derimot kjører ofte fjordveiene for opplevelsene. Sognefjellet er uansett vinterstengt.
2019 TMS 100D Deep Blue Metallic FSD

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA