Ladetider

Startet av Ona IX, man 28. jul 2014, kl. 20:19

« forrige - neste »

Ona IX

Har litt lyst til å sette opp et skjema med ladetider ved forskjellige amp.

6a: ?
10a: 7.5% /t (full 13 timer)
16a: 10% /t (full 10 timer)
32a: 20% /t (full  5 timer)
22kW 1.25%/min (80% ~ 60 minutter)
50kw:  2.5%/min (80% ~ 30 minutter)

Alt disse er på sommertid, Vinter kan man da bare dele på 2? Eller er det ikke så lett?

Noen som har innvendinger? Evt. noe jeg har gjort feil?
Alle tider har jeg tatt fra http://www.elbil.no/kjope-elbil/elbiler-som-kommer/998-kia-soul

TB

Sitat fra: Ona IX på man 28. jul 2014, kl. 20:19
Alt disse er på sommertid, Vinter kan man da bare dele på 2? Eller er det ikke så lett?

Alle tider har jeg tatt fra http://www.elbil.no/kjope-elbil/elbiler-som-kommer/998-kia-soul
For normal / AC lading er det etter min erfaring ingen auke i ladetid på vinterstid. No kan eg maks lade C-Zero på ca 14A, men forstår at Leaf med 6 kW / 32A lader ikkje opplever nokon auke i ladetid sjølv med kalde batteri. Dvs, ladetid for AC er lik sommarstid.

For hurtiglading (CHAdeMO) er det fleire parameter som spelar inn, batteri temperatur er ein viktig del. Her har eg lest at det skal vere aktiv varme av batteripakka til Soul EV, om det stemmer vil vil batteriet vere ferdig varma opp før ein lengre tur - samtidig som batteriet utviklar sjølv noko varme ved bruk. Dermed er det håp om at ved stopp for hurtiglading vil batteriet vere varma opp  og lading går raskare enn andre bilar utan varme. (Trilling har ingen varme, Leaf har varme som beskyttelse for sterk nedkjøling, skal vere svært kaldt før denne blir aktivert.)

Hugs og på at hurtiglading går seinare mot slutten. Dette gjer det mest praktisk og starte hurtiglading med lite igjen på batteriet, t.d. mindre enn 20%, og lade til 70-80%. Om det er nødvendig og lade til 90-100% går det lang tid.

Det samme gjeld ved AC lading, men der er det dei siste 3-4% som går ekstra seint - totalt sett utgjer dette lite av den totale ladetida.
Citroen C-Zero 2012 -2019
Hyundai KONA Electric 2019 - 2023
KONA Electric Long Range Premium 2024
Lørenskog

Ona IX

Sitat fra: TB på man 28. jul 2014, kl. 23:12
For normal / AC lading er det etter min erfaring ingen auke i ladetid på vinterstid. No kan eg maks lade C-Zero på ca 14A, men forstår at Leaf med 6 kW / 32A lader ikkje opplever nokon auke i ladetid sjølv med kalde batteri. Dvs, ladetid for AC er lik sommarstid.
Aha, må sjekkes nærmere om 32A lading ikke påvirkes av kulden, det hadde jo vært utrolig greit om det var likt både sommer og vinter. Selv om det ikke er så mange slike ladere tilgjengelig (har ikke mulighet til å sette opp hjemme/jobb dessverre)

For hurtiglading (CHAdeMO) er det fleire parameter som spelar inn, batteri temperatur er ein viktig del. Her har eg lest at det skal vere aktiv varme av batteripakka til Soul EV, om det stemmer vil vil batteriet vere ferdig varma opp før ein lengre tur - samtidig som batteriet utviklar sjølv noko varme ved bruk. Dermed er det håp om at ved stopp for hurtiglading vil batteriet vere varma opp  og lading går raskare enn andre bilar utan varme. (Trilling har ingen varme, Leaf har varme som beskyttelse for sterk nedkjøling, skal vere svært kaldt før denne blir aktivert.)
Er veldig spent på den aktive batterivarmeren, fordi jeg vil tro den er aktivert når man lader, men hvis den er aktivert for å varme batteriet så det går fortere å lade, så kan jo fort vinninga gå opp i spinninga. Samme med når man er på veien og kjører. Lite vits at den trekker mye strøm for å holde det varmt, når den bruke den samme strømmen for å komme seg fram! Får bare håpe at dem varmer såppas at når man kommer fram til hurtiglader så tar det ikke mye lenger tid om vinteren!
Hugs og på at hurtiglading går seinare mot slutten. Dette gjer det mest praktisk og starte hurtiglading med lite igjen på batteriet, t.d. mindre enn 20%, og lade til 70-80%. Om det er nødvendig og lade til 90-100% går det lang tid.
Derfor jeg skrev 80% på hurtiglading :)

Ona IX

Kom på at det er jo greit å ha med 6a, siden det er jo en gang i blandt man er tvunget til å lade på motorvarmestolper.
Noen som kan tenke seg hva % per time og totaltid kan være?
Blir vel noe rundt 5%/t og full på 16 timer, eller bommer jeg kraftig?

emil

For Leaf pleier jeg å si 1% pr A pr time. Soul har litt større batteri så der blir det vel litt mindre % pr time. Men det kan jo være at mindre effekt går til andre ting enn inn på batteriet (f.eks kjøling av lader) så det blir det samme.

Ona IX

Sitat fra: emil på tir 29. jul 2014, kl. 20:40
For Leaf pleier jeg å si 1% pr A pr time. Soul har litt større batteri så der blir det vel litt mindre % pr time. Men det kan jo være at mindre effekt går til andre ting enn inn på batteriet (f.eks kjøling av lader) så det blir det samme.
Etter mine kalkulasjoner har jeg jo kommet fram til ca 0,7% per A per time. Og det er vel kanskje logisk mtp størrelsen av batteriet?

Men soul batteriet er jo bare 16.6% større, så det logiske hadde vel vært at soul ville ladet med 0,84% per A per time, hvis leaf lader med 1% per a per time?

emil

Mine tall er ikke ut ifra nøye utregning, men ca-tall erfart fra noen hundre ladinger av min egen bil på både 6, 10 og 16A. Kan godt være 0.9 eller 1.1% eller noe i mellom, men 1 er et rundt tall og gjør det lett å regne seg fram til ladetid uten å få et resultat som er helt på jordet.

Ona IX

Sitat fra: emil på ons 30. jul 2014, kl. 15:18
Mine tall er ikke ut ifra nøye utregning, men ca-tall erfart fra noen hundre ladinger av min egen bil på både 6, 10 og 16A. Kan godt være 0.9 eller 1.1% eller noe i mellom, men 1 er et rundt tall og gjør det lett å regne seg fram til ladetid uten å få et resultat som er helt på jordet.
Får håpe soulen klarer å holde seg nærme de tallene der, fordi ~30% timen hadde jo vært greit med 32A! Håper på at flere får satt opp 32a langs veien.
Heller dårlig tid enn rekkeviddeangst!

elektrolux

Selv syntes jeg det er bedre å oppgi ladetid i km/t

Altså:

6A = 1300W = 10 km/t
10A = 2300W = 18 km/t eller rundet av til 20 km/t
16A = 3600W = 27 km/t. ( 30 km/t)
32A = 7400W = 54 km/t. ( 50 km/t)

Forutsetter et forbruk på 1,4 kW/10 km

Å regne ladetid på et tomt batteri, er lite relevant for folk flest, og favoriserer biler med liten batterikapasitet.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

emil

Sitat fra: elektrolux på man 11. aug 2014, kl. 10:07

Har ikke skjønt hvorfor man skal måle ladetid i km/t da det for elbil kan være veldig store variasjoner i forbruk på samme kjørte distanse. Siden mange allerede er veldig opptatt av forbruk pr km synes jeg antall kWh innn på batteriet er mest ryddig. For det fleste kan det da enkelt omgjøres til/fra SOC ved at man vet at 1% = XkWh.

elektrolux

Så store variasjoner er det faktisk ikke, og uansett er dette grov tommelfingerregel som den enkelte kan finjustere ut fra egen bil og kjøremønster.

Hva er enklere en 10-20-30-50 km/t for ladestyrkene 6-10-16-32A?

Tid og avstand er også enklere for folk flest å forholde seg til. Ikke alle kan kW og kWt. Bare se på journalister som forsøker å fortelle om lading og rekkevidde.

Er bilen tom 20 km hjemmefra er dette enkle tall en kan bruke til å beregne ladepausen en trenger.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Øyvind.h

Sitat fra: emil på man 11. aug 2014, kl. 12:49
Sitat fra: elektrolux på man 11. aug 2014, kl. 10:07

Har ikke skjønt hvorfor man skal måle ladetid i km/t da det for elbil kan være veldig store variasjoner i forbruk på samme kjørte distanse.
Tesla sliter med dette. Folk bruker km/t for å fortelle hvor raskt de lader på Superchager, men forstår ikke at tallet de presenterer ikke har noen verdi. Dette gjelder hurtiglading, ikke treglading hvor km/t er litt mer presis (men man må fortsatt vite rated/typical for at tallene skal ha en mening).
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

emil

Sitat fra: elektrolux på man 11. aug 2014, kl. 13:33
Hva er enklere en 10-20-30-50 km/t for ladestyrkene 6-10-16-32A?

Etter ditt opplegg kan 16A lading kan gi meg både over "30km/t" og rundt "15km/t" avhengig av hvilken vei jeg kjører ut av byen etterpå. Men 16A lading vil alltid gi meg 3.3kWh pr time inn på batteriet...

elektrolux

Sant nok. Den skal du få
Stavanger:

flux

Sitat fra: Ona IX på man 28. jul 2014, kl. 20:19
Har litt lyst til å sette opp et skjema med ladetider ved forskjellige amp.

6a: ?
10a: 7.5% /t (full 13 timer)
16a: 10% /t (full 10 timer)
32a: 20% /t (full  5 timer)
50kw: 3% /min (80% ~30 minutter)

Jeg er litt spent på Kia Soul EV sine hurtigladetider, og om vinteren. Soul EV har en LiPo pakke som skal tåle høyere ladeeffekt enn Leaf,e-Golf,i3, faktisk opp mot like høy effekt (100kw) som Tesla men på en mye mindre pakke.

Dette bør gi noe kortere ladetider på 50kw Chademo.

http://www.kia.com/worldwide/about-kia/company/corporate-news-view.aspx?idx=718
http://www.kia-world.net/soul-ev-batteries-tesla-s/

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA